Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Misschien wel het meest relevante rijdt bij de letter Q voorbij: de volgende Qashqai! Deze verkoophit wordt binnenkort vervangen en volgt met de hoog geplaatste koplampen Nissans nieuwe familiegezicht zoals dat op de Juke werd geïntroduceerd. Een grote, V-achtige grille bepaalt verder het vooraanzicht.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De Qashqai is voor Nissan een absolute melkkoe gebleken. De cross-over is toe aan zijn derde generatie. We kunnen de nieuwe modelreeks nu beter dan ooit bekijken!
De Qashqai is een regelrechte hit. De cross-over is in Europa momenteel het best verkochte model van Nissan, gevolgd door de Micra, X-Trail en de Juke.
Alom wordt dan ook met belangstelling uitgekeken naar de komst van de volgende modelreeks van de Qashqai, die nu beter dan ooit in beeld is gebracht.
Nissan moet overigens ook weer niet te lang wachten met de lancering van de nieuwe Qashqai. De huidige tweede generatie werd in 2013 gepresenteerd en vervolgens drie jaar geleden gefacelift. Hoewel de auto nog altijd vrij populair is, begint de leeftijd hem in de verkooplijsten parten te spelen. De cross-over is wat plekjes gezakt en dat is terug te voeren op een heel stel jongere concurrenten. De onthulling van de Qashqai III stond voor later dit jaar gepland, al is het mogelijk dat de introductie wordt uitgesteld naar begin 2021.
'NIEUWE NISSAN QASHQAI LAAT LANGER OP ZICH WACHTEN'
De gloednieuwe Nissan Qashqai moet binnen niet al te lange tijd zijn nieuwe snuit laten zien, maar volgens nieuwe geruchten duurt het nog even voordat de productie start. Die zou namelijk uitgesteld zijn.
De Financial Times meldt dat de productiestart voor de kakelverse Nissan Qashqai voor volgende maande gepland stond. Dat zouden twee bronnen de Amerikaanse krant gemeld hebben. Tegenover het Britse Autocar laat Nissan echter weten dat het merk nog volop bezig is met de voorbereidingen van de productie in Sunderland. Daarvoor moet 400 miljoen pond in de Britse fabriek gepompt worden. “Exacte data zijn dan ook nog niet bekend, maar we kijk er naar uit dit binnen enkele maanden met jullie te delen”, aldus de Britse tak van Nissan.
Volgens de Financial Times houdt dit dus in dat de nieuwe Qashqai voorlopig vertraagd is. Het gaat er vanuit dat de nieuwe SUV zich niet voor april 2021 laat zien. Men wijst hiervoor naar twee redenen: enerzijds de coronacrisis waardoor fabrikanten gigantische vertragingen opliepen en anderzijds de spanningen rondom de Brexit. Twee derde van de 250.000 Nissans die in Sunderland gebouwd worden voor de export, is een Qashqai. Een ‘harde Brexit’ kan dus grote gevolgen hebben op de prijs voor een Qashqai.
De huidige Qashqai draait sinds 2014 mee en groeide uit tot een groot succes. De nieuwe Qashqai is één van de vele nieuwelingen waarmee Nissan de komende tijd komt.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Nissan heeft de eerste informatie vrijgegeven van de compleet nieuwe Qashqai. De nieuwe SUV wordt leverbaar met Nissans e-Power-aandrijflijn, maar komt er ook met de gebruikelijke benzinemotoren.Highlights
Volledig nieuw platform
Met e-Power-aandrijflijn
Mild-hybrid benzinemotoren
Uitgebreide veiligheidssystemen
2021 op de markt
Teaser toont lichtunit
Sinds de lancering van de eerste generatie Qashqai in 2007 schiet Nissan met zijn cross-over qua verkopen bijna onafgebroken in de roos. In totaal heeft Nissan in Europa dik drie miljoen Qashqais verkocht, terwijl de wereldwijde verkoopteller van de SUV de vijf miljoen ruimschoots overschrijdt. Vorig jaar was de Qashqai in Nederland nog het best verkochte model van het merk en hoewel de huidige generatie al sinds 2013 meedraait is het ook dit jaar de populairste auto van het merk. Een belangrijk model voor Nissan en dus is het niet verwonderlijk dat de verwachtingen voor de volgende generatie hooggespannen zijn. In 2021 staat de nieuwe Qashqai in de showrooms, Nissan geeft nu de eerste technische details vrij.
Lichter
De Nissan Qashqai die volgend jaar in de showrooms verschijnt is alweer de derde generatie van het model. De nieuwe Qashqai krijgt de eer om als eerste Europese model op het hagelnieuwe CMF-C-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-Alliantie te staan, een basis die Nissan in de Verenigde Staten al toepast onder de Rogue. Die nieuwe basis, die in de toekomst ook onder auto's als de nieuwe Mégane en de Kadjar-opvolger wordt toegepast, maakt meer dan voorheen gebruik van gewichtsbesparend materiaal. Zo zijn de achterklep en tankklep van de nieuwe Qashqai van een composiet gemaakt en dat levert een gewichtsbesparing van zo'n 2,6 kilo op. De portieren, de voorschermen en de motorkap zijn uit aluminium vervaardigd en dat zorgt voor een gewichtsbesparing van 21 kilo. Ook past Nissan naar eigen zeggen 50 procent meer Ultra High Strength Steel (UHHS) toe in de carrosserie. Dit materiaal levert een stijvere constructie op, maar dat gaat niet gepaard met een gewichtstoename. Onderaan de streep moet de carrosserie 60 kilo lichter en 41 procent stijver zijn dan die van de huidige Qashqai.
De hogere stijfheid van de koets moet de Qashqai volgens zijn scheppers samen met een nieuwe ophanging een stuk dynamischer maken. Zo krijgen de voorwielaangedreven versies een torsieas achter, maar krijgen de vierwielaangedreven versies een multi-linksysteem.
Niet geheel elektrisch
Nissan komt niet met een geheel elektrische Qashqai. Voor een elektrische SUV in dit segment moet je uitwijken naar de Nissan Ariya. De Qashqai mist de elektrificatieboot echter niet. Zo krijgt de SUV een 1,3-liter benzinemotor met 12 volt mild-hybrid techniek die straks in twee vermogensvarianten leverbaar is. De lithiumbatterij van deze mild-hybrids is in de vloer gehuisvest. Interessanter is echter de e-Power-aandrijflijn die naar de Nissan komt. Volledig elektrisch is de Qashqai niet, maar met die e-Power-aandrijflijn is hij wél elektrisch aangedreven. De Nissan Qashqai e-Power heeft namelijk gewoon een benzinemotor aan boord, al drijft die machine in geen geval direct de wielen aan. De benzinemotor dient namelijk als generator voor het relatief kleine accupakket. Dat pakket levert direct stroom aan de voor een hybride vrij krachtige elektromotor. Het voordeel van de aandrijflijn is dat de 180 pk sterke elektromotor, volgens Nissan vergelijkbaar met die van een doorsnee elektrische auto, net zo direct op het gaspedaal reageert als een gewone EV. Daarnaast draait de benzinemotor bij normaal gebruik in zijn optimale toerenbereik en dat drukt het verbruik.
Uiterlijk
De nieuwe Qashqai moet weer een grote kopersgroep aanspreken en het lijkt er dan ook op dat Nissan geen schokkend nieuwe designweg inslaat. De Qashqai oogt vooral als een strakgetrokken versie van het reeds bekende model. Enige familietrekken met de in de Verenigde Staten gelanceerde nieuwe Rogue, mogelijk straks ook 'onze' X-Trail, vallen hem ook niet te ontzeggen. De Qashqai op de foto's die Nissan ons voorschotelt, hangt helaas nog dik in de plakkers. Hij krijgt zo te zien een Juke-achtig front met over twee verdiepingen verdeelde verlichting. In onder meer de vorm van de achterlichten nemen we invloeden van de vorig jaar gepresenteerde IMQ Concept waar. Nissan geeft ook een teaser vrij (foto 3). Daarop is een dagrijlicht-unit te zien die als een los element boven de eigenlijke koplamp zweeft. Zo'n gelaagd front zien we onder meer ook bij de Juke, al zullen de koplampen van de Qashqai niet rond zijn.
Wél bekend: de afmetingen. De nieuwe Qashqai is met zijn lengte van 4,43 meter slechts 3,5 centimeter langer dan het huidige model. De wielbasis groeit met 2 centimeter tot 2,67 meter. Daarnaast is de auto 3,2 centimeter breder geworden. Nissan zegt de beschikbare centimeters echter veel efficiënter te hebben benut. Zo neemt de knieruimte achterin toe en groeit de bagageruimte met 50 liter tot 480 liter.
Veiligheid
Geen generatiewissel zonder aangescherpte veiligheidssystemen. ProPilot was er al, maar het rijhulpsysteem is uitgebreid met Predictive Forward Collision Warning en Intelligent Blind Spot Intervention. Rear Cross Traffic Alert wordt uitgebreid met Rear Automatic Emergency Brake. In nauwe bochten, bijvoorbeeld in een parkeergarage, behoedt Flank Protection je voor het aan puinpoeier rijden van je deuren of dorpels. De nieuwe Qashqai kan dankzij Parking Assist Pro Pilot zelfstandig parkeren. Nieuwe software en dito sensoren zorgen er verder voor dat de ingrepen die het semi-autonome ProPilot-systeem doet, een stuk soepeler zijn dan voorheen. Daarnaast kan de Qashqai in ProPilot-modus bochten met een hogere snelheid nemen en remt de auto, doordat het systeem is gekoppeld aan het navigatiesysteem, ook voor rotondes. Tevens kan de Qashqai op de snelweg zelf versnellen, of afremmen, als de maximum snelheid verandert. Lane Keep Assist werkt voortaan ook onder de 50 km/h. Minstens zo interessant: élke Qashqai krijgt standaard led-koplampen. Adaptieve led-kijkers zijn voorbehouden aan de hoger gepositioneerde uitvoeringen.
Binnenkort krijgen we meer van de nieuwe Qashqai te zien zoals hij volgend jaar bij de dealers staat.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Nissan kiest voor een trapsgewijze lancering van de nieuwe Qashqai. Geef het merk eens ongelijk, de verwachtingen zijn gezien het grote succes van het model namelijk hooggespannen. Ditmaal krijgen we de SUV vanbinnen te zien.
Nissan heeft een compleet nieuwe derde generatie van de Qashqai achter de coulissen staan. In november gaf Nissan de eerste informatie over de techniek van de nieuwe Qashqai vrij en ditmaal werpt het merk een licht op het binnenste. Het mag geen wonder heten dat het interieur een wereld van verschil is met de cockpit van het huidige model. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, de Qashqai staat in zijn huidige vorm sinds 2013 in de showrooms en is in de loop der jaren zeker vanbinnen nooit noemenswaardig gemoderniseerd.
Schermen met schermen
De afbeeldingen die Nissan toont geven ondanks de duisternis een behoorlijke impressie van de werkplek. Het eerste dat opvalt, is dat Nissan het nieuwe tot 9-inch grote infotainmentsysteem verhuist van het midden van de middenconsole naar een plekje erboven. Het scherm steekt min of meer los uit het dashboard en staat nu op de zelfde hoogte als het instrumentarium. Dat is in de nieuwe Qashqai niet altijd meer een exemplaar met analoge klokken. Nissan laat de topversies namelijk kennismaken met een 12,3-inch digitale klokkenwinkel. De basisversies krijgen echter analoge klokken met daartussen een behoorlijk digitaal display.
Meer schermpret komt in de vorm van een optioneel 10,8-inch head-updisplay. Het geheel wordt daadwerkelijk - in kleur - op de voorruit geprojecteerd en geeft onder meer informatie over de snelheid en de navigatie. Versies met het uitgebreidere infotainmentsysteem komen hand in hand met een telefoonapplicatie waarmee je onder meer de Qashqai kunt ontgrendelen en de lichten en claxon kunt activeren. Eerder maakte de Juke kennis met dit systeem. Straks kun je overigens ook tegen de Qashqai babbelen om bijvoorbeeld de temperatuur aan te passen.
Design
Hoewel het interieur duidelijk veel meer van deze tijd is, moet je geen uitbundig of minimalistisch design verwachten zoals in bijvoorbeeld de nieuwe Tucson. Daar is de Qashqai immers de auto niet voor. Het geheel zal wat vormgeving betreft niemand tegen de haren in strijken. Wie de nieuwe Qashqai straks met automaat bestelt, zoekt vergeefs naar een conventionele automaathendel. Nissan heeft er namelijk voor gekozen om een klein keuzeknuppeltje in de middentunnel te plaatsen waarmee je de automaat kunt aansturen. Bij de vierwielaangedreven versies zit een draaiknop onder, waarmee je uit de diverse rijmodi kunt kiezen.
Uitrusting
Nissan meldt trots dat het de nieuwe Qashqai volpompt met nieuwe en hoogwaardiger materialen. Er komt onder meer gevoerd nappaleer met een ruitvormig motief beschikbaar voor de stoelbekleding. Nissan geeft de Qashqai witkleurige sfeerverlichting die voortaan op meer plekken zichtbaar is dan voorheen. Meer verwennerij komt onder meer in de vorm van voorstoelen met massagefunctie, al zijn deze masseerzetels voorbehouden aan de topuitvoering. Nissan zet verder een elektrisch bedienbare achterklep en een Bose-audiosysteem met tien luidsprekers op de leveringslijst, maar ook deze systemen zitten niet op de basisversies. Ook leverbaar straks: een inductielader voor smartphones en een hele reeks USB-A én USB-C-poorten.
Ruimte
AutoWeek kon eerder al melden dat de nieuwe Qashqai met zijn lengte van 4,43 meter in totaal 3,5 centimeter langer wordt dan het huidige model. De wielbasis groeit met 2 centimeter tot 2,67 meter. Ook in de breedte dijt hij uit en wel met dik 3 centimeter. De knieruimte neemt met 3 centimeter toe en de hoofdruimte groeit zowel voor als achter met 1,5 centimeter. De bagageruimte is met een inhoud van 504 liter maar liefst 74 liter groter dan die van de huidige Qashqai.
Succes
De Qashqai is voor Nissan een regelrecht schot in de roos gebleken. Sinds de komst van de eerste generatie in 2007 heeft Nissan in Europa dik drie miljoen Qashqais verkocht, terwijl de wereldwijde verkoopteller van de SUV de vijf miljoen ruimschoots overschrijdt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
NIEUWE NISSAN QASHQAI: GEËLEKTRIFICEERDE AANDRIJFLIJNEN IN DETAIL
De Qashqai is al jaren hét succesnummer van Nissan en dus is het niet verwonderlijk dat er veel te doen is om de komst van de derde generatie. De Qashqai is voortaan altijd geëlektrificeerd, dat was reeds bekend. Nu kunnen we je de aandrijflijnen van de nieuwe Nissan Qashqai ook in detail belichten.
Highlights
190 pk en 330 Nm sterke elektromotor voor e-Power-aandrijflijn
e-Power krijgt innovatieve 1.5 benzinemotor met variabele compressie
1.3-benzinemotor in twee vermogensversies
Aanpassingen aan Xtronic-CVT en handgeschakelde zesbak
De nieuwe Qashqai is de eerste Europese Nissan die op het nieuwe CMF-C-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-Alliantie komt te staan. Die basis wordt in de Verenigde Staten al gebruikt door de grotere Nissan Rogue, die op termijn als X-Trail naar Europa komt. Dat nieuwe modulaire platform opent voor de 4,43 meter lange Qashqai de poorten naar een reeks zeer interessante aandrijflijnen. De Qashqai is voortaan namelijk altijd geëlektrificeerd. Een dieselmotor is er niet meer.
De absolute aandachtstrekker is op motorenvlak natuurlijk Nissans e-Power-aandrijflijn. Hoewel de Nissan Qashqai e-Power in alle gevallen elektrisch is aangedreven, is er een benzinemotor aan boord die het 2 kWh accupakket van energie voorziet als de motor daarom vraagt. Op puur elektrokracht kom je er dan ook niet ver mee, Nissan zegt dat de elektrische range zonder bijval van de benzinemotor slechts 1 tot 2 kilometer bedraagt. De elektromotor is 190 pk en 330 Nm sterk en drijft in alle gevallen de voorwielen aan, een vierwielaangedreven optie is er in dit geval niet. Het gemiddeld gecombineerd verbruik moet volgens Nissan op 5,3 l/100 km liggen.
Wat het voordeel is van de e-Power aandrijflijn ten opzichte van bijvoorbeeld een plug-in hybride aandrijflijn? De elektromotor reageert net zo direct op het gaspedaal als in een volledig elektrische auto. Merkbare overgangen als er tussen de benzine- en elektromotor wordt gewisseld, zoals bij reguliere hybrides, heb je dus niet. Ook profiteer je met deze e-Power aandrijflijn, in ieder geval op papier, van een lineaire acceleratie die kenmerkend is voor een EV. Maar er zijn volgens de fabrikant meer voordelen. De aansturing van de benzinemotor wordt volledig door de auto zelf geregeld en dat heeft als gevolg dat de krachtbron altijd op een zo efficiënt mogelijk toerental loopt en dat drukt natuurlijk het verbruik. Die benzinemotor is niet zomaar een blok uit de stal van Nissan. Het betreft een hagelnieuwe 157 pk 1.5 turbomotor die is afgeleid van de 2.0 met variabele compressie die Nissan enkele jaren geleden presenteerde. Een primeurtje dus. Wie gewend is aan het e-Pedal principe van onder meer de Leaf, hoeft de Qashqai e-Power niet te laten staan. Boven de 10 km/h kun je de Qashqai namelijk ook 'met één pedaal' laten versnellen of afremmen.
Mild Hybrid
De basismotor is de 140 pk en 240 Nm krachtbron die altijd is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze motor is alleen verkrijgbaar in combinatie met voorwielaandrijving. De krachtigere variant van deze mild-hybride 1.3 DIG-T-machine levert in combinatie met handgeschakelde zesbak 158 pk en 260 Nm. Nissan koppelt deze motorvariant echter ook aan zijn Xtronic-automaat, een CVT-transmissie die, wanneer het gaspedaal voor meer dan de helft wordt ingetrapt, de aanwezigheid van versnellingen simuleert. Deze technologie noemt Nissan 'D-step' en is dankzij de komst van een elektrische oliepomp náást de bestaande mechanische oliepomp in staat sneller van 'versnelling' te wisselen.
Kies je de Qashqai met Xtronic-automaat, dan beschik je op papier ook nog eens over 10 Nm extra. Deze 158 pk en 270 Nm sterke Qashqai met Xtronic-bak is de enige motor- en bakcombinatie waarbij ook desgewenst vierwielaandrijving leverbaar is. De Xtronic-transmissie bestond al in onder meer de Micra, maar is voor de Qashqai verder verbeterd. Nissan is ook de handbak niet vergeten en belooft dat deze transmissie directer schakelt dan het exemplaar in de huidige Qashqai.
e-Power
Hoewel Nissans e-Power-aandrijflijn in Europa helemaal nieuw is, past het merk het concept al enkele jaren in Japan toe. De Note was de eerste Nissan die het systeem kreeg, momenteel zijn ook MPV Serena en compacte cross-over Kicks er met een e-Powersysteem verkrijgbaar. De in Japan bestaande e-Power-aandrijflijn is echter een stuk minder krachtig dan het systeem in de Qashqai. Zo moeten de Note en Kicks het er doen met een elektromotor van 130 pk en een 85 pk sterke 1.2 benzinemotor. Overigens scoort Nissan er behoorlijk mee. Sinds de lancering van de e-Power-aandrijflijn in de Note heeft meer dan 70 procent van de in Japan verkochte Notes deze aandrijflijn. Voor de Serena ligt dit percentage op zo'n 50 procent.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment