Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Mirai Fuel-Cell Concept (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Toyota Mirai Fuel-Cell Concept (2021)

    VOORBODE OP TWEEDE GENERATIE

    DÍT IS DE TOYOTA MIRAI CONCEPT

    Toyota pakt tijdens de Tokyo Motor Show groots uit en doet dat onder andere met deze Mirai Concept, een opvallende vooruitblik op de tweede generatie Mirai!

    Toyota loopt graag in de kopgroep. Ruim twintig jaar geleden had het met de Prius de eerste voor massaproductie geschikte hybride in zijn portfolio en met de in 2014 gepresenteerde Mirai gaf het merk aan de ontwikkeling van auto's met een brandstofcel aan boord zéér serieus te nemen. Volgend jaar brengt Toyota een nieuwe generatie Mirai op de markt en het is deze Mirai Concept die al weggeeft wat we van die nieuwkomer kunnen verwachten.

    Net als bij de momenteel nog actuele Mirai is ook het uiterlijk van deze Mirai Concept enigszins spraakmakend, want waar Toyota er bewust voor koos om de oer-Mirai een zeer extravagant gelijnde koets mee te geven, oogt deze Mirai Concept - vooral van achteren bezien - opvallend 'normaal'. Dat betekent overigens niet dat de auto een inspiratieloze koets draagt. Integendeel. De Mirai Concept heeft een ogenschijnlijk lange snuit met koplampen die door de vorm van de bumper in twee delen wordt gedeeld. Op het middendeel van de koets zijn de familiebanden met auto's als de Toyota Avalon en Lexus ES en LS enigszins waarneembaar. Naar achteren toe loopt de daklijn sterk af, wat de auto een sterke liftbackvorm geeft. De achterklep lijkt los te bewegen van de achterruit en dat zou van de Mirai Concept een sedan maken.

    Formaat en techniek

    De Mirai Concept meet 4,98 meter in de lengte en daarmee is het studiemodel net geen tien centimeter langer dan de huidige generatie Mirai. Met zijn breedte van 1,89 meter is hij ook nog 7 centimeter breder dan oer-Mirai, terwijl de wagenhoogte met 1,47 meter juist fors onder die van de eerste generatie duikt (1,54 meter). De wielbasis bedraagt 2,92 meter en is daarmee 5 centimeter groter dan voorheen. De op 20-inch lichtmetaal staande showauto biedt plek aan vijf inzittenden.

    Wat er zich onderhuids exact afspeelt, houdt Toyota nog enigszins onder de pet. Wel weten we dat de Mirai Concept - en de uiteindelijke productieversie - op het modulaire TNGA-platform van Toyota staat. De actieradius van de concept-car ligt volgens Toyota zo'n dertig procent boven die van de huidige Mirai, waarvoor het merk een actieradius van 500 kilometer opgeeft. Reken dus op een range van zo'n 650 kilometer, een waarde die zomaar ook voor de productieversie zou kunnen gelden. Minstens zo interessant: de motor drijft ditmaal niet de vooras, maar de achteras aan.

    De nieuwe, tweede generatie van de Mirai komt eind volgend jaar op de Europese markt.

    Bron: Autoweek













    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      knap voor een toy, en zeker voor een toy met alternatieve aandrijving, en rwd
      benieuwd naar cx

      Comment


      • #4
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Nogal wat mooier dan de huidige, benieuwd wat ervan komt.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Doe mij het oude model dan maar, dit ziet eruit als een verkrachte Lewis.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7
              Toch nog maar even wachten voor ik deze bij 'nieuwe auto's' post.


              NIEUWE MIRAI KOMT IN 2021

              TOYOTA MIRAI LAAT ZICH IN PRODUCTIEVORM ZIEN

              Toyota trekt een blik aan Europese nieuwtjes open. Een belangrijke speler voor het merk is naar eigen zeggen deze gloednieuwe Mirai. De conceptversie kenden we al, nu zien we de onder andere voor Europa bestemde productieversie van de brandstofcelauto.

              Waar in Tokio een donkerblauwe conceptversie van de gloednieuwe Mirai stond geparkeerd tijdens de lokale motorshow, krijgen we nu de productieversie voorgeschoteld. Grote verschillen zien we niet. Wel is meer duidelijk over de Nederlandse introductie. Sprak Toyota eerder nog over lancering gedurende dit jaar, nu is dat uitgesteld naar begin 2021. We moeten dus nog even geduld hebben.

              De Mirai is uitgerust met de nieuwste brandstofceltechnologie en komt hierdoor ongeveer 30 procent verder op een volle waterstoftank. Ga uit van een maximale actieradius van zo’n 650 km. De Mirai is 4,975 meter lang en heeft een wielbasis van een kleine drie meter. Al het vermogen wordt op de achterwielen losgelaten. Verdere specificaties houdt Toyota nog even onder de pet.

              Het grootste ‘probleem’ voor de auto is mogelijk nog het gebrek aan waterstoftankstations. Daar wordt volgens Toyota echter aan gewerkt, want nog dit jaar openen diverse waterstofstations haar deuren. Het totaal aantal in Nederland moet tegen december 17 stuks bedragen. In Duitsland moeten binnen twee jaar 130 tankstations actief zijn; dat zijn er nu 75.















              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                en in België zitten we op het grootste waterstofnetwerk in de wereld en we hebben maar 1 station...
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  De tweede generatie Toyota Mirai blijft trouw aan de waterstof aandrijflijn.

                  De Toyota Mirai is een van de weinige waterstofwagens (FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle) die je gewoon kan kopen, toch geloven de Japanners volmondig in deze veelbelovende techniek en lanceren dit jaar een tweede generatie. Diezelfde vooruitstrevendheid hadden ze tien jaar geleden ook met hybrides waardoor ze vandaag de dag een perfect hybridegeheel hebben.


                  De nieuwe Toyota Mirai komt in met frisse vormgeving, vierdeurs berline koetswerkvorm, 20” velgen én zowaar achterwielaandrijving. Binnenin oogt alles behoorlijk modern, moet je vijf personen kwijt kunnen en genieten van moderne gadgets/comfort.

                  Exacte details omtrent de aandrijflijn kan Toyota nog niet geven omdat de ontwikkeling nog bezig is, wel willen ze 30% méér rijbereik bieden dan de vorige generatie. Deze Mirai moet dus 600 à 650 km halen en krijgt daarvoor drie brandstoftanks mee. In tegenstelling tot de klassieke elektrische wagen haalt een FCEV zijn energie niet uit een batterij maar uit een brandstofcel … die vertrekt van waterstof.

                  Van de 10.000 geproduceerde Toyota Mirai’s kwamen er ongeveer 1.000 naar Europa, met de nieuwe generatie beogen ze een groter commercieel succes. Waterstof kan je in België in Zaventem en Halle tanken, binnenkort komt daar ook een tankinstallatie in Antwerpen, Leuven én Haasrode bij.

                  Bron: GroenLicht.be
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment

                  Working...
                  X