Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kia Futuron Concept

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kia Futuron Concept

ELEKTRISCHE COUPÉ-SUV

KIA FUTURON CONCEPT GEPRESENTEERD

Kia trekt het digitale doek van de Futuron Concept, een vooruitblik op een elektrische SUV met - hoe kan het ook anders - een relatief sterk aflopende daklijn.

De Futuron Concept wordt door Kia omschreven als een sportauto in SUV-vorm. De volledig elektrische concept-car is 4,85 meter lang en heeft een heftige wielbasis van 3,0-meter. Daarmee is het model wat formaat betreft vergelijkbaar met onder meer de Jaguar i-Pace. De auto is 1,55 meter hoog, maar daarmee hebben we alle cijfers ook gehad. Specificaties over de aandrijflijn houdt Kia nog even onder de pet.

De strak gelijnde concept-car biedt net als de in Genève gepresenteerde Imagine Concept een glimp van wat Kia naar eigen zeggen in de toekomst op designtechnisch vlak met zijn volledig elektrische modellen van plan is. Leuk weetje: de volledige raampartij is volgens Kia geïnspireerd op die van 'een vliegende schotel'. De Futuron Concept is uiteraard doordrenkt met autonome technieken en moet dan ook geheel zelfstandig op niveau 4 autonoom door het leven kunnen gaan.

Bron: Autoweek

Last edited by Jocar; 24/12/2019, 13:45.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Last edited by Jocar; 24/12/2019, 13:47.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Comment

Kia komt in 2021 met een derde elektrische model op de Europese markt. De auto is gebaseerd op het modulaire platform dat Hyundai zal gebruiken voor onder meer de productieversie van de 45 Concept. Kia trapt af met een wat groter, meer crossover-achtig model. Anders dan verwacht lijkt niet de Imagine Concept, maar de recentere Futuron Concept model te hebben gestaan voor deze elektrische auto.

Comment

Ik ben benieuwd, ziet er breed uit
            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

Comment

Wordt weer knap, net zoals alles bij Kia tegenwoordig.

Comment

NIEUWE FASE

KIA TEST NIEUWE ELEKTRISCHE CROSS-OVER

Kia heeft een eerste prototype van een gloednieuw model naar buiten gestuurd. Het gaat om een elektrisch aangedreven cross-over, die ogenschijnlijk niet alleen qua techniek een nieuw tijdperk inluidt.

Kia werkt achter de schermen hard aan een uitbreiding van zijn EV-offensief. In tegenstelling tot wat nu het geval is (bij de e-Niro en e-Soul), komen er namelijk ook Kia's die puur en alleen nog elektrisch aangedreven zijn. Hier zien we er daar één van. Er was een compleet gebrek aan uitlaatgeluid bij het voorbijrijden van de auto, volgens onze spionagefotograaf. Uitlaatpijpen waren ook nergens te bekennen. De auto is nog enthousiast ingepakt, maar het is duidelijk te zien dat het hier gaat om een cross-over die zich qua formaat in de middenklasse thuis lijkt te voelen.

De opvallend schuine daklijn en de vrij laag geplaatste koplampen doen een belletje rinkelen. Dat soort zaken liet Kia eerder zien bij de Imagine Concept van begin vorig jaar. Dat was een vooruitblik op de puur elektrisch aangedreven toekomstige modellen van het merk en reken maar dat dit er daar één van is. Ook aan de achterkant (ook al kan die misleidend verpakt zijn) zien we invloeden van die concept-auto: een scherpe vouw achter een ogenschijnlijk behoorlijk schuin aflopende achterruit. De Futuron Concept van eind vorig jaar had dat overigens ook. Al met al lijkt Kia met deze nog naamloze EV ook qua design een nieuwe weg in te slaan.

Uiteraard is het nog behoorlijk koffiedik kijken wat er concreet van de auto kan worden verwacht, want het betreft hier nog een heel vroeg ontwikkelingsstadium. Waarschijnlijk hoeven we de elektrische Kia niet vóór 2022 op de markt te verwachten. Wat wel vrijwel zeker het geval is, is dat het E-GMP-platform de basis vormt voor de auto. Die modulaire basis gebruiken Kia en Hyundai voor hun toekomstige EV's.

Comment

Zo benieuwd naar deze ...
                    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

edit.
                      Last edited by Jocar; 14/09/2020, 10:26.

Comment

Hoewel Kia momenteel al hoge ogen gooit op de markt voor elektrisch aangedreven cross-overs moet het echte werk eigenlijk nog beginnen. De eerste puur als EV ontwikkelde Kia komt eraan en dat belooft wat.

Met de e-Soul en vooral de e-Niro weet Kia behoorlijk wat mensen naar de showroom te trekken die een verbrandingsmotor liever geheel links laten liggen. Sterker zelfs, de e-Niro is één van de absolute toppers als het aankomt op de verkopen van elektrische auto’s in ons land. Dat smaakt natuurlijk naar meer. Niet alleen omdat hoogpotige elektrische auto’s duidelijk goed aanslaan, maar het is uiteraard ook van belang voor de reductie van de gemiddelde uitstoot van de vloot om als merk nu echt grote stappen te gaan zetten op elektrisch gebied.
                        Om dat te gaan doen, heeft moederbedrijf Hyundai een geheel nieuw platform in de kraamkamers staan. Deze E-GMP gedoopte basis moet in de komende jaren worden gebruikt door zowel Hyundai als Genesis en Kia. Alle drie werken ze aan een cross-over op dit platform. Cross-overs én elektrische aandrijving: precies wat een merk nodig heeft om toekomstbestendig te zijn. Kia’s kijk hierop houden we nu tegen het licht. De Zuid-Koreanen gaven in de vorm van de Futuron Concept van eind 2019 al een vooruitblik op de elektrische toekomst van het merk. Dat studiemodel leidt in elk geval in grote lijnen tot de cross-over die je hier afgebeeld ziet. Kijk er echter niet gek van op als er meer elektrische Kia’s volgen, waarbij het ontwerpteam deze Futuron als richtlijn gebruikt.

Inspiratiebron

De nog naamloze elektrische cross-over is onlangs voor het eerst in de buitenlucht gespot, volgehangen met camouflagemateriaal. In grote lijnen verwachten we dat als je de plakkers eraf zou halen de hier afgebeelde auto tevoorschijn komt. In de wandelgangen worden Futuron en Imagine (naar de gelijknamige concept van begin 2019) als namen voor de nieuwkomer genoemd. Voor het gemak houden we het even op Futuron, want dat is toch de concept waar het allemaal het meest aan doet denken.
                        De Futuron krijgt een behoorlijk gestrekte koets, zo is wel duidelijk. Net als bij de conceptauto staat het geheel vrij hoog boven de grond, maar is de koets zelf niet overdreven hoog. Het houdt hierdoor een beetje het midden tussen een SUV en een stationwagon. Opvallende details die zijn overgebleven van de concept zijn onder meer de boemerangvormige lijnen aan de achterzijde, waar de achterlichten langs lopen. Heel anders dan we gewend zijn van Kia. Ook de neus neemt duidelijk afstand van de conventionele ontwerpen van Kia en volgt in brede zin het lijnenspel van de Futuron Concept. De scherpe kijkers grenzen aan een gesloten en contrasterend gekleurd paneel, dat optisch nog een soort grille moet voorstellen. Het geeft de Futuron een stoer, maar tegelijkertijd niet overdreven agressief voorkomen.

Laden en rijden

Kia deed eerder dit jaar al uit de doeken wat we mogen verwachten van de techniek van zijn eerstgeborene op het E-GMP-platform. Goed nieuws voor kilometervreters, want met deze Kia moet je het onder normale omstandigheden volgens Kia minimaal 500 km uithouden op één acculading. Als de prik eruit is, moet de auto razendsnel weer bij te laden zijn. In minder dan 20 minuten zou je de accu bij een snellader weer bijna vol moeten kunnen hebben. Dat kan onder andere omdat het systeem werkt op een spanning van 800 volt, net als onder meer de Porsche Taycan. Of de elektrische kracht wordt losgelaten op één of meerdere motoren en of die twee of vier wielen aandrijven, is nog afwachten. Ook het vermogen laat zich nog raden, maar reken er maar op dat er ook met deze EV heel rap te sprinten is. Waarschijnlijk weten we volgend jaar meer. We mikken op een introductie laat in 2021.

Impressie:

Comment

All-Electric 2022 Kia CV Spied Testing, Debut To Follow Ioniq 5

Comment

Comment

Impressie:

Comment

Kia EV6 - teasers

Comment

Working...
                                X