Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Diverse merken lieten de afgelopen tijd weten minder heil te zien in traditionele compacte auto’s. Toch kunnen we niet stellen dat het A-segment met uitsterven wordt bedreigd. De transitie naar elektrisch rijden zal een grote rol spelen in het voortbestaan van de kleinste vierwielers. De Volkswagen ID.1 is op dat gebied één van de aankomende hoofdrolspelers.
Kijk eens om je heen op de Nederlandse wegen en het is haast niet voor te stellen dat autofabrikanten grote vraagtekens zetten bij hun rol in het compacte segment. Auto’s als de Peugeot 108, Toyota Aygo en Volkswagen Up waren jarenlang niet aan te slepen. Feit blijft echter dat er op de allerkleinste auto's maar weinig winst wordt geboekt door de merken. Hoge ontwikkelingskosten op het gebied van CO2-reductie en veiligheid betalen zich niet voldoende uit bij de goedkoopste auto’s. Fabrikanten moeten dus op zoek naar een manier om aan de vraag naar compacte auto’s te kunnen blijven voldoen, terwijl de productiekosten laag genoeg worden gehouden en er voldoende winstmarge blijft.
Het antwoord lijkt elektrificatie te zijn. Compacte EV’s kunnen met een betrekkelijk klein accupakket toch nog een actieradius hebben die voldoende is voor woon-werkverkeer of stedelijk gebruik. De productiekosten blijven zo betrekkelijk laag, de veiligheid gaat er vanwege de sterkte van een EV-basis op vooruit én elektrisch rijden is perfect voor het belangrijkste doelgebied van de compacte auto: de stad. Een ander bijkomend voordeel is dat de auto’s ondanks een nog altijd kleine omvang ruimer kunnen worden, door het ontbreken van een verbrandingsmotor en versnellingsbak.
Uitbreiding voor ID-familie
Hoewel Volkswagen met de e-Up en aanverwanten al compacte EV’s aanbiedt, is dat nog slechts een tussenstap. Volkswagen rolt de komende jaren zijn EV-offensief uit met het ID-label. Die modellen zijn, in tegenstelling tot de e-Up en e-Golf, echt van de grond af aan als EV ontwikkeld. De ID.3 bijt het spits af en moet Volkswagens elektrische alternatief voor de nog immer succesvolle Golf worden. Een cross-over zit, hoe kan het ook anders, ook in het vat. Verder liet Volkswagen al een voorbode van een volledig elektrische stationwagon zien die de EV-liefhebbende Golf Variant-rijder moet gaan aanspreken. De laatste noviteit is een compacte EV, waar Volkswagen afgelopen kerst een voorbode van deelde. Dat wordt naar alle waarschijnlijkheid de ID.1.
Zoals de ID.3 de Golf-rijder moet gaan aanspreken, moet de ID.1 datzelfde gaan doen voor de Up- en ook deels voor de Polo-rijder. Dit jaar toont Volkswagen een conceptversie van de kleine nieuwkomer, maar onze illustrator heeft de auto alvast voor ons voorgesteld. De basis is herkenbaar als Up-opvolger, maar uiteraard zorgen de nodige ID-kenmerken voor een duidelijk minder conventioneel uiterlijk. Net als de andere ID-modellen is ook de ID.1 gebaseerd op Volkswagens MEB-platform. Het zou gaan om een iets versimpelde aandrijflijn om de kosten te drukken.
ID.1 in kielzog van Up én Polo
Opvallend genoeg lijkt de ID.1 qua afmetingen niet helemaal overeen te komen met de Up, maar een stukje groter te worden. Hoewel er hier en daar wordt gesproken over Polo-afmetingen gokken we erop dat de buitenmaten van de ID.1 meer het midden zullen houden tussen die van de Up en de Polo. Dat de ID.1 ruimer wordt dan de Up mogen we in elk geval al wel aannemen. Volkswagen spreekt zelfs al over een vergelijkbare binnenruimte als de T-Cross, de cross-over op basis van de Polo. Dat is uiteraard voor een belangrijk deel te danken aan eerdergenoemde ruimtevoordelen van een EV.
Niet geheel onbelangrijk: het bereik van de ID.1 zal naar verluidt ergens tussen de 250 en 300 kilometer liggen. Dat zijn uiteraard nog schattingen op basis van de huidige kennis, dus zou het niet verbazingwekkend zijn als dat nog wat meer wordt. Zoals gezegd zien we dit jaar een conceptversie van de ID.1. Voorlopig ligt de introductie nog wel een jaar of drie à vier voor ons. Uiteraard mogen we ook Skoda- en Seat-derivaten van de ID.1 verwachten.
Impressie:
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ziet er echt niet slecht uit.
De grote vraag is wat zo'n autootje moet kosten.
Dat zou rond de 20k moeten verkrijgbaar zijn, dan denk ik echt dat je de markt in die richting krijgt.
Dat valt nog te betwijfelen.
Laat ons eerlijk zijn, het merk Dacia werd gepositioneerd als een goedkope Renault in Europa.
Blijkbaar hadden ze op Renaul nog voldoende marge om de prijs deftig naar beneden te duwen in ruil voor een simpeler design en wat minder toeters en bellen.
In Brazilië bv is de Duster een model van Renault met het logo...
Maar omdat de marges op electrische auto's vooralsnog dun zijn is er amper ruimte om met een andere badge de prijs veel lager te leggen.
Ik denk daarom echt dat er niet direct merkelijk goedkopere electrische Dacia's op de markt gaan komen.
die argumenten over marge's? daar trap ik allang niet meer in....
ev modellen worden allang duur verkocht(en met overheidssteun gesubsideerd) om de marge's op te krikken.
denk aan tesla enkele jaren geleden met hun instap model 3.......
wanneer een uitlopend model ineens kan verkocht worden met kortingen tot 30 % dan maak je mij niet wijs dat ze die ineens met verlies verkopen.
wanneer de renault kze een vanafprijs van 10000euro hanteerd moet het perfect mogelijk zijn om deze in onze kontreien te verkopen aan 15000 e, zoals elders al vermeld ,met dacia logo.
veel merken vertikken het gewoon om hun prijzen te laten zakken,trouwens waarom zouden ze,de produktieaantallen zijn ze zo ook kwijt en hogere aantallen kunnen
ze meestal niet aan zonder investeringen.
als er 1 merk is om met budgetvriendelijke ev te komen is het dacia,hou maar in de gaten...................
wat natuurlijk niet wegneemt dat vw met de id1 een mooie poging onderneemt,toch vrees ik dat,de optiepolitiek van vw kennende,de uiteindelijke prijs wel eens een pak hoger zou kunnen liggen.
ik hoop,samen met u,dat ik me vergis.
die argumenten over marge's? daar trap ik allang niet meer in....
ev modellen worden allang duur verkocht(en met overheidssteun gesubsideerd) om de marge's op te krikken.
denk aan tesla enkele jaren geleden met hun instap model 3.......
wanneer een uitlopend model ineens kan verkocht worden met kortingen tot 30 % dan maak je mij niet wijs dat ze die ineens met verlies verkopen.
wanneer de renault kze een vanafprijs van 10000euro hanteerd moet het perfect mogelijk zijn om deze in onze kontreien te verkopen aan 15000 e, zoals elders al vermeld ,met dacia logo.
veel merken vertikken het gewoon om hun prijzen te laten zakken,trouwens waarom zouden ze,de produktieaantallen zijn ze zo ook kwijt en hogere aantallen kunnen
ze meestal niet aan zonder investeringen.
als er 1 merk is om met budgetvriendelijke ev te komen is het dacia,hou maar in de gaten...................
wat natuurlijk niet wegneemt dat vw met de id1 een mooie poging onderneemt,toch vrees ik dat,de optiepolitiek van vw kennende,de uiteindelijke prijs wel eens een pak hoger zou kunnen liggen.
ik hoop,samen met u,dat ik me vergis.
Standaard bedrijf werkt niet zoals jij denkt lijkt me?
Natuurlijk kunnen er altijd lagere prijzen op bepaalde aantallen toegestaan worden. Is bij alle producten zo. Er is echter ook een hoge basiskost. Neerzetten/ombouwen van de fabriek/productielijn, marketing, ontwikkeling van de wagen, ... alle overhead gewoon.
Het is eerder in iets in het genre van (500 miljard + 25 000 * x)/x waarbij x het aantal auto's is bv.
Het is niet dat men op voorhand weet hoeveel wagens men gaat verkopen he.
Daarnaast de kze gaat hier gewoon niet op de markt mogen komen door andere veiligheidsnormen. En je zou eens moeten kijken wat voor elektrische wagens er in China rondrijden. Zeer veel early adopters geven daar nu al aan daarna toch terug een duurdere brandstofwagen te kopen, omdat deze gewoon zo onbetrouwbaar zijn en qua effectieve range echt zeer triestig zijn.
een bedrijf werkt in eerste instantie niet om de klanten te plezieren,maar wel de aandeelhouders.dus zo hoog mogelijke winst.
de onzin van dure nieuwe technologie mag wel gaan stoppen,electrische aandrijving bestaat al 100 jaar,en fabrieken ombouwen moet voor elk nieuw model gebeuren,
heeft niets met ev te maken.
lees het artikel op e drivers ,er staat duidelijk bij' aangepaste versie voor europa aan 15000 e'
onbetrouwbaar?hahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahaha een goeie.
een tesla scoort inderdaad niet zo hoog in de recente betrouwbaarheids referenda van testaankoop,maar de mankementen hebben totaal niets vandoen met de aandrijflijn.
een bedrijf werkt in eerste instantie niet om de klanten te plezieren,maar wel de aandeelhouders.dus zo hoog mogelijke winst.
de onzin van dure nieuwe technologie mag wel gaan stoppen,electrische aandrijving bestaat al 100 jaar,en fabrieken ombouwen moet voor elk nieuw model gebeuren,
heeft niets met ev te maken.
lees het artikel op e drivers ,er staat duidelijk bij' aangepaste versie voor europa aan 15000 e'
onbetrouwbaar?hahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahaha een goeie.
een tesla scoort inderdaad niet zo hoog in de recente betrouwbaarheids referenda van testaankoop,maar de mankementen hebben totaal niets vandoen met de aandrijflijn.
De Renault K-ZE is een goedkope elektrische auto die in China tegen een prijs van minder dan 10.000 euro wordt aangeboden. Dat is dan wel in een voor de Chinese markt aangeboden uitvoering. Renault heeft nu aangegeven dat de K-ZE, zoals eerder werd gesuggereerd, in Europa niet als Renault zal worden verkocht.
een bedrijf werkt in eerste instantie niet om de klanten te plezieren,maar wel de aandeelhouders.dus zo hoog mogelijke winst.
de onzin van dure nieuwe technologie mag wel gaan stoppen,electrische aandrijving bestaat al 100 jaar,en fabrieken ombouwen moet voor elk nieuw model gebeuren,
heeft niets met ev te maken.
lees het artikel op e drivers ,er staat duidelijk bij' aangepaste versie voor europa aan 15000 e'
onbetrouwbaar?hahahahahahahahahahahahahahahahahaha hahahaha een goeie.
een tesla scoort inderdaad niet zo hoog in de recente betrouwbaarheids referenda van testaankoop,maar de mankementen hebben totaal niets vandoen met de aandrijflijn.
Het lijkt me straf dat men exact dezelfde technologie als 100 jaar geleden zou gebruiken.
En ik heb het daarbij niet over Tesla, ik heb het over de chinese markt he.
Ik hoop dat deze effectief maar 15000 euro gaat kosten. Maar ik vrees er voor. Er is al door veel merken een dergelijke uitspraak gedaan. Ofja, het is misschien mogelijk, maar dan niet op kortere termijn. De prijzen van elektrische wagens zullen de komende jaren normaal een heel stuk zakken door verdere evoluties in batterijtechnologie en schaalvoordelen. Maar op dit moment zegt zo'n uitspraak vrij weinig.
zolang men van exotische materialen gebruik blijft maken bij de fabricatie van batterijen gaat de prijs zeker niet zakken
dat op zich gaat wel de stimulans zijn om net batterijen te gaan ontwikkelen, die pakweg binnen een tiental jaar op de markt gaan komen, en die ofwel door andere productieprocessen ofwel door andere materialen wel goedkoper gaan zijn. Maar op korte termijn zie ik aan de prijs weinig veranderen, zeker niet naar beneden. De vraag is te groot en de materialen te schaars.
Der kleine VW ID.1 kommt als Ersatz für den E-Up und soll ungefähr 20.000 Euro kosten. Hier die ersten Details zu Technik, Marktstart, Design und Reichweite.
There are Pretenders among us..... Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment