Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Porsche Macan EV (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    2024 Porsche Macan EV Prototype Starts Test Program With PPE Electric Platform At The Nürburgring

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #22
      ELEKTRISCHE PORSCHE MACAN

      STEKKER-ALTERNATIEF

      Volgend jaar is Porsche weer een SUV rijker, de eerste volledig elektrische SUV om precies te zijn. Naast de Macan komt er een elektrisch alternatief, dat waarschijnlijk naar dezelfde naam luistert. De volledig elektrische Macan pakt het op verschillende fronten wat anders aan dan zijn meer conventionele voorbeeld.

      Menigeen verklaarde Porsche voor gek toen het in 2003 met de Cayenne op de markt kwam. Een SUV van Porsche, dat kon toch niet? Het bleek echter een meesterzet, want de Cayenne krikte de verkoopcijfers flink op. Zo’n tien jaar later kwam er nog een kleiner broertje bij in de vorm van de Macan, die nóg beter verkocht. Sterker zelfs, afge­lopen jaar was de Macan met ruim 88.000 exemplaren Porsches bestverkochte model. Bijna één op de drie nieuw verkochte ­Porsches was een Macan.

      Er is echter nog een model waarmee het hoge ogen gooit: de volledig elektrische ­Taycan. Daarvan rolden er in 2021 al dik 41.000 stuks de showroom uit, een paar duizend meer dan van de 911. Gooi die twee in de blender en je hebt waarschijnlijk weer een succesnummer erbij, zou je zeggen. Dat is, kort door de bocht gezegd, ook wat Porsche nu gaat doen.

      Razendsnel laden

      In Stuttgart wordt hard gewerkt aan een ­zustermodel van de Macan op een volledig nieuwe EV-basis. Dat platform heet PPE ­(Premium Platform Electric). Je kunt het zien als een grote broer van de beproefde MEB-basis van de Volkswagen Group, maar dan voor grotere, duurdere en snellere EV’s. De volledig elektrische Macan is uiteraard niet de enige auto die daarop komt te staan, want zustermerk Audi komt met een PPE-neef van de elektrische Macan in de vorm van de Q6 e-tron. Ook de elektrische A6 e-tron gaat er gebruik van maken. Het is dus een basis waar hoge verwachtingen aan hangen en de ­vooruitzichten zijn dan ook veelbelovend. PPE huisvest namelijk 800V-technologie en dat belooft wat voor de laadsnelheden. Een maximaal laadvermogen van 270 kW is ­mogelijk, cijfers die we al kennen van de ­Porsche Taycan. Bij de Taycan is in optimale omstandigheden in krap vijf minuten zo’n 100 km actieradius bij te laden. Daar kun je voor de elektrische Macan dus ook wel minstens op inzetten. Er wordt zelfs al gesproken over 300 km bereik bijladen in zo’n tien minuten. Hoe groot het grootste accupakket wordt en wat dat voor actieradius oplevert, is nog niet helemaal helder. Wel mag je rekenen op meer rijbereik dan bij de Taycan, ook al is de elektrische Macan zwaarder en minder ­gestroomlijnd. De Taycan komt volgens de WLTP-testcyclus met het grootste accu­pakket ruim 480 km ver, de Macan gaat de 500 km waarschijnlijk voorbij.


      Je zult geen twee keer hoeven kijken om de reguliere Macan en zijn elektrische broer uit elkaar te houden. De elektrische Macan krijgt namelijk een koets waarvan de proporties weliswaar aan de bekende Macan doen denken, maar wel met een geheel eigen invulling. Zo zijn er onder meer de Taycan-achtige ­koplampen, ontbreekt een grote grille en ook loopt de daklijn aan de achterzijde wat schuiner af. De achterzijde van de elektrische Macan is ook duidelijk anders, met vrij rank gevormde achterlichten die met een door­lopende streep ledverlichting verbonden zijn. Ja, ook daarin kun je weer een stevige vleug Taycan ontdekken.

      Bekend gezicht

      Porsche geeft zijn elektrische modellen een eigen gezicht. In het interieur mag je rekenen op een groter ‘schermenfeestje’, met behalve een digitaal ­instrumentarium en een centraal infotainmentscherm ook een scherm voorde neus van de bijrijder. Of Porsche in de middentunnel net als bij de Taycan nóg een touchscreen plaatst of inzet op fysieke knoppen, valt nog te bezien. De elektrische Macan moet een iets oudere kopersgroep aanspreken dan de Taycan en die groep vraagt om een conventionelere bediening. ­Bovendien is de trend dat bediening met aanraakgevoelige knoppen of op schermen moet gebeuren ­alweer op zijn retour.

      In het nieuwe jaar komt er antwoord op alle vragen die er nu nog zijn, want dan is de marktintroductie. Zoals gezegd mag de reguliere Macan ook nog even door, al zouden we er niet gek van opkijken als de elektrische ­Macan aan het eind van de huidige generatie van de brandstof-Macan het stokje al volledig overneemt. Overigens komt er omstreeks 2025 ook nog een grotere elektrische SUV bij naast de Cayenne.




      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #23
        ELEKTRISCHE MACAN KRIJGT RUIM 600 PK, EFFICIËNTER DAN TAYCAN

        NIEUW MODULAIR EV-PLATFORM VOLKSWAGEN GROEP: PPE IN DETAIL

        ​Porsche en Audi werken achter de schermen hard aan de ontwikkeling van de eerste elektrische modellen die op het nieuwe PPE-platform komen te staan. Die voluit Premium Platform Electric geheten basis debuteert bij Porsche onder de elektrische Macan en wordt nu uitvoerig belicht.


        Het is al even bekend dat Audi en Porsche de handen ineen hebben geslagen voor de ontwikkeling van een nieuw modulair EV-platform dat als basis dient voor hoger gepositioneerde modellen van de Volkswagen Group. Een Volkswagen Golf op dat PPE gedoopte platform ga je niet zien, maar de elektrische Porsche Macan en de Audi A6 e-tron en Q6 e-tron krijgen in ieder geval wél deze nieuwe hardware. Het PPE-platform maakt dankzij de 800V-structuur hoge laadsnelheden mogelijk, maar het Premium Platform Electric heeft meer in huis.

        Net als elke modulaire basis valt er met de PPE-techniek flink te schuiven. Onder meer de wielbasis, spoorbreedte en rijhoogte zijn variabel. Het 'premiumneefje' van de bekende MEB-basis is daardoor inzetbaar voor lage EV's zoals sedans en stationwagons, maar tevens voor hogere modellen zoals SUV's en cross-overs. In allerhande formaten en in verschillende segmenten.

        Porsche geeft al aan dat PPE-techniek van de op stapel staande elektrische Macan de sportiefste SUV in zijn segment maakt. De praktijk zal leren of dat meer dan fraaie verkooppraat is, maar wat vermogen betreft lijken de PPE-modellen niets te kort te komen. Aanvankelijk biedt de PPE-basis huisvesting voor modellen met vermogens van tot 612 pk en 1.000 Nm, waarmee meteen het maximum vermogen van de nieuwe Macan is verklapt. Daarmee is niet uit te sluiten dat later nog krachtigere aandrijflijnen met PPE gecombineerd kunnen worden. Daarnaast spreekt Porsche al over wat het de 'Performance-achteras' noemt, een achteras met een volledig variabele elektrisch aangestuurd differentieel die in ieder geval onder de krachtigste Macan-smaken een plekje krijgt. Deze topversies krijgen eveneens standaard Porsche Torque Vectoring Plus.

        Hoewel de elektrische Macan vierwielaandrijving heeft, krijgt de elektromotor die de achterwielen aandrijft en achter de achteras is gevestigd de hoofdrol. Die plaatsing van de elektromotor levert de elektrische Macan een gewichtsverdeling op van 48:52 (voor:achter). Inderdaad, behoorlijk des Porsches... Volgens Porsche is dat samen met een meesturende achteras - zoals de Taycan heeft - dé receptuur voor een dynamische EV. De Macan EV heeft ongeacht of je stalen veren of luchtvering kiest, een actief adaptief onderstel en staat op tot 22-inch lichtmetaal. Ook opvallend: in tegenstelling tot de Taycan die een tweetraps versnelling heeft is de Macan EV volledig single gear. Dit dankzij nieuwe elektromotoren die nog meer toeren draaien. "Twee versnellingen voegt dan weinig meer toe voor dit segment", verklaart een technicus."

        Snel laden

        De elektrische Porsche Macan biedt maximaal 100 kWh aan elektrische longcapaciteit. Die kWh's zijn dankzij de 800V-architectuur rap weer aan te vullen. Volgens Porsche kan de elektrische Macan - en auto's als de reeds genoemde op stapel staande Audi A6 e-tron en Q6 e-tron - rapper dan de Taycan snelladen. Ter indicatie: het maximum laadvermogen van de Taycan bedraagt 270 kW. In 25 minuten moet het accupakket van 5 tot 80 procent kunnen worden opgeladen. Dankzij zijn splinternieuwe hardware moet de elektrische Macan efficiënter zijn dan de Taycan en zelfs een grotere actieradius bieden, en dat is desgevraagd het grootste verschil met de Taycan. "Zowel de accu's als de elektromotoren zijn efficiënter dus hebben we een beter rendement. Een hogere range is het gevolg. Inderdaad, ook al is de auto hoger dan de Taycan."

        Dat Porsche en Audi hoog inzetten op het samen ontwikkelde platform, is niet zo gek. Audi introduceert vanaf 2026 immers alleen nog nieuwe elektrische modellen en Porsche mikt erop dat omstreeks 2025 de helft van het modellengamma een elektrische aandrijflijn heeft. In 2030 moet zelfs 80 procent een EV zijn. Laad je de Macan op aan een station dat van 400V-spanning gebruik maakt? Ook dan doet PPE zijn best om het laden te versnellen door het accupakket in zekere zin in twee 400V-delen opgesplitst die gelijktijdig volgejaagd worden met stroom. Om de ruimte die laadhardware opeist te verkleinen, heeft Porsche de AC-boordlader, de verwarmer en de DC/DC-omvormer in één module ondergebracht.

        De elektrische Porsche Macan zou aanvankelijk in 2023 op de markt komen, maar is doorgeschoven naar 2024. Reken maar dat een deel van wat je hierboven over de Macan leest, straks eveneens van toepassing is op andere modellen van de Volkswagen Group die op de PPE-basis komen te staan.

        Bron: Autoweek

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #24
          Wat een idiote wedloop naar PK's met die EV's tegenwoordig, het verkeer gaat alsmaar trager

          Nuja, om door al die zones 30 te vliegen heb je idd een overdaad aan PK's nodig en in de dagelijkse files is dat ook altijd mooi meegenomen
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #25
            Porsche Macan Electric Proto (2023) Das kann der NEUE elektrische Macan! Review | Test | PPE Elektro



            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #26
              Porsche Has Managed To Stuff Another New Screen Into The 2024 Macan EV

              https://www.carscoops.com/2022/12/po...2024-macan-ev/













              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #27
                Porsche Macan EV Captured Spraying Rooster Tails Ahead Of 2024 Launch

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #28
                  2024 Porsche Macan EV: Everything We Know About Stuttgart’s Electric SUV

                  https://www.carscoops.com/2023/01/20...-electric-suv/


                  Impressie:

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #29
                    2024 Porsche Macan Battery Electric EV Prototype Continues Winter Testing In Scandinavia
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #30






                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #31
                        The electric SUV's interior borrows heavily from the Taycan and facelifted Cayenne and features a passenger-side display for streaming video content


















                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #32
                          Impressie:

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #33






                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #34






                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #35
                                Breaking news coverage for car buyers and auto enthusiasts with spy shots, reviews, auto shows, offbeat stories and more at Carscoops.










                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #36

                                  Comment


                                  • #37
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #38
                                      100 kw accupakket, 500km range, zie ik wel zitten maar de prijs zal me ongetwijfeld met beide voeten op de grond zetten
                                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                      Comment


                                      • #39












                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • #40

                                          Comment

                                          Working...
                                          X