Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Maserati MC20 (2020)
Collapse
X
-
Sportwagen Maserati laat zich in mei zien
Een zwaar gecamoufleerde sportwagen, precies voor de deur van de Maserati-fabriek in Modena. Dat kan niets anders zijn dan een Maserati. Nogal wiedes, want de Italiaanse autobouwer stuurde de foto’s zelf de wereld in. In mei volgen de plaatjes van het gecamoufleerde model.
De komst van de sportwagen vormt het zoveelste startpunt voor de wedergeboorte van Maserati. Al jaren krabbelt het ambitieuze merk zonder daadkrachtige ouder voort en plannen voor nieuwe modellen en investeringen worden keer op keer gelanceerd zonder ook maar een keer uit te komen. Het lijkt er dit maal op dat een nieuwe model ook daadwerkelijk gaat komen. In de straten van Modena rijdt een gecamoufleerde sportwagen. Het merk móet laten zien dat het niet definitief uitgespeeld is.
Op leeftijd
Het leveringsprogramma begint aardig op leeftijd te geraken. De Ghibli en Quattroporte dateren van 2013 en de Levante bereikt de respectabele leeftijd van 5 jaar. Het is dat de bouw van de GranTurismo en GranCabrio is gestaakt, anders lag de gemiddelde leeftijd van Maserati’s modellengamma fors hoger. Nieuwe modellen stonden voor de afgelopen jaren wel op de agenda, maar de plannen zijn diverse malen gewijzigd. Ook dit keer is het de vraag wat er daadwerkelijk uitkomt. Nu speelt de fusie tussen moeder Fiat Chrysler Automobiles en branchegenoot PSA, want hoe zien de Fransen de Italiaanse toekomst? Maar Maserati kan zich niet achter PSA verschuilen. Marketingdirecteur Matthieu Berne steekt de hand in eigen boezem: “Wij zijn Italianen en dus veranderen onze gedachte van het een op het andere moment.”
Sportwagen-event
Hoewel nog niet officieel aangekondigd, organiseert het merk in mei een groot evenement waar een kakelverse sportwagen zijn debuut beleeft. Hij krijgt als eerste Maserati de nieuwe vormtaal, die we op alle nieuwe types in de komende jaren gaan terugzien. Op de foto’s oogt het model als een aangepaste Alfa 4C, maar Berne verzekert ons dat de sportwagen niets met de stalgenoot te maken heeft. Saillant detail: de 4C werd door Maserati in Modena tot voor kort gebouwd. Net als de 4C krijgt de ‘Maser’ een koolstofvezel monocoque met de motor centraal het chassis geplaatst. Anders dan in de Alfa komt achterin een zescilinder motor te liggen. Berne geeft aan dat de getoonde sportwagen nog niet zijn definitieve vorm heeft.
Bron: Autovisie
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
-
EERBETOON AAN STIRLING MOSS
MASERATI TOONT MEER VAN MC20
Maserati zet zijn nieuwkomer in het digitale zonnetje. In een nieuwe fotoserie is de MC20 namelijk beter dan ooit te zien!
Op de kont, het dak en bij de wielkasten staan op de wrap ‘Stirling Moss’ geschreven. Op deze manier wil Maserati de pas overleden race-legende Stirling Moss eren. Maserati heeft zich voor de MC20 naar eigen zeggen namelijk laten inspireren door de auto waarmee de voormalig F1-coureur in 1958 in Monza debuteerde, de Masearti Eldorado. Daarbij kiest het Italiaanse merk voor vandaag, 13 mei, als datum omdat het vandaag precies 64 jaar geleden is dat Moss in de Maserati 250F de Grand Prix van Monaco op zijn naam zette.
De onthulling van de nieuwe MC20 had al plaats moeten vinden, maar is door de coronacrisis uitgesteld. De nieuwe Italiaan krijgt een door Maserati zelf ontworpen, ontwikkelde en geproduceerde aandrijflijn. Deze nieuwe aandrijflijn is nog wat geheimzinnig, want het is niet bekend of deze bijvoorbeeld geheel of deels elektrische is.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
EERBETOON
MASERATI LAAT MC20 WEER ZIEN
Maserati bewijst de kunst van het zogenoemde 'teasen' tot in de puntjes te beheersen. De fabrikant laat immers voor de zoveelste keer een weinig onthullende afbeeling zien van de op stapel staande nieuwkomer van het merk.
MC20. Dat is de naam van de nieuwe supercar waar Maserati al drie keer eerder een set foto's van de wereld in heeft geslingerd. Ook vandaag Maserati weer een stukje van die in september te onthullen krachtpatser zien.
Maserati gebruikt het feit dat het tachtig jaar geleden is dat het merk de sinds 1906 voor het eerst gehouden Targa Florio won, een race op het eiland Sicilië. Maserati neemt de MC20 mee naar de wegen waar het in 1940 de overwinning behaalde. Scheurneus Luigi Gigi Villoresi zat destijds achter het stuur van een Tipo 4CL. De 4CL had een 1,5-liter grote viercilinder in zijn neus, een machine die dankzij onder meer turbokracht goed was voor 220 pk. De krachtcentrale van de MC20 zal van een compleet andere orde zijn. Niet alleen zal de MC20 zijn motor niet in zijn neus maar achter de voorstoelen hebben liggen, het hart zelf zal namelijk ook nog eens geëlektrificeerd zijn. Of het een hybride of een plug-in hybride wordt, of dat er meerdere varianten beschikbaar komen, valt nog te bezien. De Italianen zijn achter de schermen ook druk aan het testen met een volledig elektrische aandrijflijn.
De onthulling van de MC20 stond aanvankelijk voor later deze maand gepland, maar is vanwege de coronacrisis uitgesteld tot september.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
OPEN MASERATI MC20 IN BEELD
NIET VEEL TE ZIEN
Maserati gunt ons een eerste blik op aangekondigde cabrioletversie van de Maserati MC20. Veel stelt die blik trouwens nog niet voor.
De MC20 in kwestie is namelijk helemaal ingepakt in een toepasselijk wolkenmotiefje, waarbij de Italianen uiteraard vooral bij het dak rigoureus te werk zijn gegaan. Bovendien is de interessantste kant - de achterkant - zorgvuldig buiten beeld gehouden. Wat we wel zien, komt aardig overeen met de MC20 coupé. Reken voor de open variant op een auto met een compact en licht klapdak, zoals dat in supercarland tegenwoordig gebruikelijk is. Het verschil in gewicht moet daarmee ook beperkt blijven.
Maserati spreekt zelf van de MC20 ‘convertible’ (zonder hoofdletter) en dus niet van het wellicht meer voor de hand liggende ‘Spider’ of 'Spyder'. De meest logische verklaring is echter dat Maserati de definitieve naam nog even onder de pet wil houden, dus daar gokken we dan maar op. De open Maserati MC20 moet begin volgend jaar zonder camouflage verschijnen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment