600 PK!
DS AERO SPORT LOUNGE IS BERESTERKE EV
De reeds digitaal gepresenteerde DS 9 is natuurlijk hét grote nieuws van DS tijdens de Autosalon van Genève, maar het is zeker niet het enige. Het merk tovert namelijk ook deze Aero Sport Lounge uit de hoge hoed!
De Aero Sport Lounge is een studiemodel met een extravagant voorkomen die volgens zijn scheppers onder meer moet laten zien hoe je "de modernste technologie vernuftig kunt toepassen zonder aan karakter en op design in te leveren." Met die technologie lijkt het overigens wel snor te zitten. De 5 meter lange Aero Sport Lounge heeft namelijk een bijzonder krachtige elektrische aandrijflijn.
DS geeft zijn kersverse studiemodel, een dynamisch ogende SUV, een 110 kWh accupakket. Het betreft in de bodem van de auto verwerkte batterijen die op papier goed zijn voor een actieradius van 650 kilometer. Om die reikwijdte te halen, moet je de elektromotor niet al te hardhandig aanspreken. Het elektrische hart is namelijk 600 pk sterk, goed voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 2,8 tellen.
De op 23-inch lichtmetaal staande Aero Sport Lounge heeft niet alleen een sterk hellend dak, maar ook een markant vormgegeven snuit. De uit drie leddelen opgebouwde en agressief de wereld in starende koplampen flankeren een digitaal display dat een plek krijgt waar normaal gesproken de grille zou zitten. Opvallend zijn ook de 'lichtstroken' die optisch uit de koplampen naar onderen toe lopen. Volgens DS geeft deze zogenoemde 'DS Light Veil' iets prijs van de nieuwe lichtsignatuur die DS in de toekomst gaat toepassen.
Geen concept-car zonder spraakmakend interieur en dus krijgt ook de DS Aero Sport Lounge een opmerkelijk binnenste. Een overvloed aan displays schittert hier door afwezigheid, al heeft zowel bestuurder als bijrijder een eigen kleine scherm. Noodzakelijke informatie wordt voor de bestuurder geprojecteerd en het gehele infotainmentsysteem laat zich niet met touchpads, maar onder meer met de stem bedienen. Volgens DS is de centrale armsteun in staat om "handbewegingen te lezen, te interpreteren en te beantwoorden." In de software is onder meer een IRIS verstopt, kunstmatige intelligentie waartegen je kunt praten.
Omdat ook de toepassing van 'duurzame materialen' steeds meer aandacht krijgt, maakt ook DS voor het interieur van de Aero Sport Lounge gebruik van stro, materiaal dat onder meer wordt in de stoelen wordt verwerkt.
Bron: Autoweek
DS AERO SPORT LOUNGE IS BERESTERKE EV
De reeds digitaal gepresenteerde DS 9 is natuurlijk hét grote nieuws van DS tijdens de Autosalon van Genève, maar het is zeker niet het enige. Het merk tovert namelijk ook deze Aero Sport Lounge uit de hoge hoed!
De Aero Sport Lounge is een studiemodel met een extravagant voorkomen die volgens zijn scheppers onder meer moet laten zien hoe je "de modernste technologie vernuftig kunt toepassen zonder aan karakter en op design in te leveren." Met die technologie lijkt het overigens wel snor te zitten. De 5 meter lange Aero Sport Lounge heeft namelijk een bijzonder krachtige elektrische aandrijflijn.
DS geeft zijn kersverse studiemodel, een dynamisch ogende SUV, een 110 kWh accupakket. Het betreft in de bodem van de auto verwerkte batterijen die op papier goed zijn voor een actieradius van 650 kilometer. Om die reikwijdte te halen, moet je de elektromotor niet al te hardhandig aanspreken. Het elektrische hart is namelijk 600 pk sterk, goed voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 2,8 tellen.
De op 23-inch lichtmetaal staande Aero Sport Lounge heeft niet alleen een sterk hellend dak, maar ook een markant vormgegeven snuit. De uit drie leddelen opgebouwde en agressief de wereld in starende koplampen flankeren een digitaal display dat een plek krijgt waar normaal gesproken de grille zou zitten. Opvallend zijn ook de 'lichtstroken' die optisch uit de koplampen naar onderen toe lopen. Volgens DS geeft deze zogenoemde 'DS Light Veil' iets prijs van de nieuwe lichtsignatuur die DS in de toekomst gaat toepassen.
Geen concept-car zonder spraakmakend interieur en dus krijgt ook de DS Aero Sport Lounge een opmerkelijk binnenste. Een overvloed aan displays schittert hier door afwezigheid, al heeft zowel bestuurder als bijrijder een eigen kleine scherm. Noodzakelijke informatie wordt voor de bestuurder geprojecteerd en het gehele infotainmentsysteem laat zich niet met touchpads, maar onder meer met de stem bedienen. Volgens DS is de centrale armsteun in staat om "handbewegingen te lezen, te interpreteren en te beantwoorden." In de software is onder meer een IRIS verstopt, kunstmatige intelligentie waartegen je kunt praten.
Omdat ook de toepassing van 'duurzame materialen' steeds meer aandacht krijgt, maakt ook DS voor het interieur van de Aero Sport Lounge gebruik van stro, materiaal dat onder meer wordt in de stoelen wordt verwerkt.
Bron: Autoweek