Porsche 718 Cayman: van boxer naar volledig elektrisch.
Porsche maakt bij de volgende generatie 718, die in 2023 op de markt komt, de overstap naar volledig elektrisch aandrijving.
Geen paniek: de 911 zal die transitie niet maken.
Het plan bevindt zich nog in een vroeg stadium en is nog niet definitief goedgekeurd, maar de klok van de deadline tikt steeds harder.
Binnenkort moeten de ontwikkelingsingenieurs van Porsche een concreet voorstel aan de directie presenteren.
De 718 Cayman / Boxster wacht een ingrijpende keuze: rechtsaf slaan en vasthouden aan de bekende boxermotoren (al dan niet met hybride ondersteuning), of linksaf slaan en de volledige elektrische aandrijflijn omarmen.
Mocht het ‘linksaf’ worden, dan zal Porsche een beroep doen op Rimac.
Die heeft reeds veel knowhow en ervaring op het gebied van elektrische sportwagens.
Porsche heeft enkele jaren geleden een minderheidsbelang in het Kroatische Rimac verworven en die investering komt nu goed van pas.
De startende onderneming staat niet bekend om betaalbaarheid van haar ontwerpen, dus dat is voor Porsche wel een dingetje.
Maar het idee is om componenten te gaan delen met de volgende generatie Audi TT die ook volledig elektrisch wordt.
Verder zou ook Lamborghini een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkelingskosten in ruil voor een eigen versie van de elektrische sportwagen.
Die zou dan Urraco kunnen gaan heten.
Porsche denkt voor de elektrische 718 Cayman / Boxster aan circa 400 pk vermogen, afkomstig van 2 elektromotoren (op elke as een exemplaar, waardoor vierwielaandrijving standaard wordt) en een aluminium basisstructuur om het gewicht binnen de perken te houden.
Omdat het licht zoals gezegd nog niet definitief op groen gezet is, zal de nieuwe 718 Cayman / Boxster pas in 2023 klaar zijn.
De huidige editie zal het dus nog 3 jaar vol moeten zien te houden.
Wellicht investeert Porsche in een extra facelift om de verkopen op peil te houden.
In Stuttgart-Zuffenhausen beseft men dat het ook tijd is dat de 911 de transitie naar elektrische aandrijving gaat maken.
Maar toch wil men voorlopig nog niet aan het succesrecept tornen.
Wel krijgt de 911 bij zijn voor 2022 geplande facelift een stekker hybride optie à de Cayenne en de Panamera.
Porsche gaat op deze manier een tweesporenbeleid voeren: in dezelfde autoklasse 2 vormen van aandrijving bieden.
In het sportsedan segment zijn dat de Panamera (conventioneel met stekker hybride als optie) en de Taycan (elektrisch), bij de SUV modellen de Cayenne (conventioneel met stekker hybride als optie) en de nieuwe Macan (elektrisch) en bij de sportwagens de 911 (conventioneel met stekker hybride als optie) en de volgende generatie 718 Cayman / Boxster (elektrisch).
Bron : https://www.autointernationaal.nl/20...ig-elektrisch/
Porsche maakt bij de volgende generatie 718, die in 2023 op de markt komt, de overstap naar volledig elektrisch aandrijving.
Geen paniek: de 911 zal die transitie niet maken.
Het plan bevindt zich nog in een vroeg stadium en is nog niet definitief goedgekeurd, maar de klok van de deadline tikt steeds harder.
Binnenkort moeten de ontwikkelingsingenieurs van Porsche een concreet voorstel aan de directie presenteren.
De 718 Cayman / Boxster wacht een ingrijpende keuze: rechtsaf slaan en vasthouden aan de bekende boxermotoren (al dan niet met hybride ondersteuning), of linksaf slaan en de volledige elektrische aandrijflijn omarmen.
Mocht het ‘linksaf’ worden, dan zal Porsche een beroep doen op Rimac.
Die heeft reeds veel knowhow en ervaring op het gebied van elektrische sportwagens.
Porsche heeft enkele jaren geleden een minderheidsbelang in het Kroatische Rimac verworven en die investering komt nu goed van pas.
De startende onderneming staat niet bekend om betaalbaarheid van haar ontwerpen, dus dat is voor Porsche wel een dingetje.
Maar het idee is om componenten te gaan delen met de volgende generatie Audi TT die ook volledig elektrisch wordt.
Verder zou ook Lamborghini een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkelingskosten in ruil voor een eigen versie van de elektrische sportwagen.
Die zou dan Urraco kunnen gaan heten.
Porsche denkt voor de elektrische 718 Cayman / Boxster aan circa 400 pk vermogen, afkomstig van 2 elektromotoren (op elke as een exemplaar, waardoor vierwielaandrijving standaard wordt) en een aluminium basisstructuur om het gewicht binnen de perken te houden.
Omdat het licht zoals gezegd nog niet definitief op groen gezet is, zal de nieuwe 718 Cayman / Boxster pas in 2023 klaar zijn.
De huidige editie zal het dus nog 3 jaar vol moeten zien te houden.
Wellicht investeert Porsche in een extra facelift om de verkopen op peil te houden.
In Stuttgart-Zuffenhausen beseft men dat het ook tijd is dat de 911 de transitie naar elektrische aandrijving gaat maken.
Maar toch wil men voorlopig nog niet aan het succesrecept tornen.
Wel krijgt de 911 bij zijn voor 2022 geplande facelift een stekker hybride optie à de Cayenne en de Panamera.
Porsche gaat op deze manier een tweesporenbeleid voeren: in dezelfde autoklasse 2 vormen van aandrijving bieden.
In het sportsedan segment zijn dat de Panamera (conventioneel met stekker hybride als optie) en de Taycan (elektrisch), bij de SUV modellen de Cayenne (conventioneel met stekker hybride als optie) en de nieuwe Macan (elektrisch) en bij de sportwagens de 911 (conventioneel met stekker hybride als optie) en de volgende generatie 718 Cayman / Boxster (elektrisch).
Bron : https://www.autointernationaal.nl/20...ig-elektrisch/
Comment