Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
BMW heeft een nieuwe SUV in de ontwikkelingskamers staan die een stapje boven de X7 wordt gepositioneerd. In de vorm van de X8 komt BMW namelijk met een sportiever ingesteld alternatief voor die kolossale SUV. De BMW X8 is tijdens testwerk gesnapt. Wie wegloopt van het steeds excentrieker wordende BMW-design, doet er wellicht beter aan de andere kant op te kijken.
Het wordt zo langzamerhand een cliché om de grote grille die BMW op auto's als de nieuwe 4-serie en M3 toepast aan te halen in een artikel over een nieuwe BMW. Gelukkig valt er over de X8 die nu op de digitale planken staat genoeg te vertellen. De X8 belooft namelijk een heel eigenzinnige gigant te worden. Je moet het model in feite zien als wat de X6 tot de X5 is, een sportiever ingesteld model met een sterker aflopende daklijn dan de auto waar hij als alternatief voor geldt. In dit geval is dat de X7.
Een coupé-SUV dus, maar dan wel een van dik 5,15 meter. BMW doet overigens veel meer dan slechts de daklijn van de X7 omlaag drukken. Waar bij veel coupé-SUV's de koets tot ongeveer de B-stijl nagenoeg identiek is aan 'het origineel', geeft BMW de X8 ogenschijnlijk een compleet eigen verpakking. De snuit van de X8 kan niet onbesproken blijven. Natuurlijk geeft BMW de X8 ook een fors hekwerk, al zal die nierengrille meer lijken op het exemplaar dat we kennen van de X7. Interessanter is de verlichting die zich aan weerszijden ervan bevindt.
BMW geeft de X8 opvallend laag geplaatste lichtunits, al is het nog maar de vraag of dit de definitieve exemplaren zijn. De units die door het camouflagewerk heen priemen, lijken namelijk dezelfde exemplaren te zijn als die we onlangs op de BMW i7 zagen. Mogelijk gaat het dus om provisorisch in de koets verwerkte kijkers. Minstens zo interessant is de smalle gleuf die boven de zichtbare koplampen zit. Hoewel die spleet de motorkap van de rest van de auto scheidt, is het goed mogelijk dat BMW het deel boven de zichtbare koplampen opvult met een dunne strook leddagrijverlichting. Dat zou betekenen dat ook BMW kiest voor 'gelaagde' en dus over twee verdiepingen opgedeelde verlichting kiest zoals dat in autoland steeds vaker gebeurt. Of het bij BMW past? Dat laten we in het midden. Feit is dat de X8 in ieder geval een compleet eigen gezicht krijgt. Minstens zo opvallend is de sterk oplopende schouderlijn van de X8. De zijruitpartij wordt naar achteren toe met de centimeter kleiner.
Het gesnapte testexemplaar heeft een Hybrid Test Vehicle-sticker op z'n flank en dat wijst er natuurlijk op dat ook de X8 niet aan elektrificatie ontkomt. Reken in ieder geval op minstens één plug-in hybride aandrijflijn. Het is overigens nog maar de vraag of BMW de X8 ook beschikbaar stelt met 'milde' motoren, of dat de X8 in alle gevallen over minstens 400 pk sterke motoren komt te beschikken. Volgend jaar weten we meer!
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
er zou beter een opvolger voor de statige 760 met V12 komen. Ik vind persoonlijk dat er al genoeg SUV's op de markt zijn en zie geen meerwaarde tov X6 en X7...zelfs al niet tov X5 dewelke allemaal dezelfde basis gebruiken
De BMW X8 is opnieuw gespot. Het toekomstige SUV-topmodel laat zich vanuit alle hoeken zien, maar gaat toch nog voor een belangrijk deel in nevelen gehuld.
We weten het al een tijdje: BMW werkt aan een X8. De al gigantische en nog behoorlijk frisse X7 is dus niet genoeg, want de fabrikant uit München ziet nog ruimte voor een nóg duurdere top-SUV. De vraag is hoe die auto precies wordt gepositioneerd.
Om te beginnen lijkt het erop dat de X8 wordt ontwikkeld door BMW’s M-afdeling. Dan lijkt het volkomen logisch dat het een sportiever, coupé-achtig topmodel naast de X7 wordt. Daarmee zou de X8 zich tot de X7 verhouden zoals een Audi Q8 dat tot de Audi Q7 doet, zij het op een (nog) hoger niveau. De X5 wordt immers ook al gezien als een Q7-rivaal.
Sportief?
Het ‘probleem’ met deze theorie is echter dat de auto die keer op keer in gecamoufleerde vorm opduikt, weinig sportief lijkt te zijn. Goed, het model wordt hier met gepaste spoed over de Nürburgring gejaagd, maar zijn koetswerk toont toch een weinig sportieve vorm. De neus is opmerkelijk vierkant, de voorruit staat opvallend rechtop en het dak loopt anders dan bij ‘coupé-SUV’s’ X4 en X6 vrij recht naar achteren door.
Tegelijkertijd is de koets wel duidelijk minder op praktisch gebruiksgemak gericht dan die van de X7. We houden het er dus op dat de X8 zich minder richt op het bieden van zoveel mogelijk ruimte en daarvoor in de plaats juist schittert op het gebied van luxe en rij-eigenschappen.
Shockeren
Ach, wat zouden we ons drukmaken: het is al heel lang duidelijk dat een SUV geen duidelijk afgebakende plek in de markt hoeft te hebben om succesvol te zijn.
De koets lijkt overigens op zijn zachtst gezegd ‘markant’ te worden. Neem het front, dat uit twee lagen lijkt te zijn opgebouwd en naast een gigantische grille dus ook behoorlijk opvallende verlichtingsunits herbergt. BMW is blijkbaar nog lang niet klaar met het shockeren van zijn publiek en geeft de X7 op niet al te lange termijn een soortgelijk front.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
BMW breidt zijn SUV-gamma binnenkort uit met de X8, een auto die tot de X7 wordt wat Audi's Q8 tot de Q7 is. Op een nieuwe set spionagefoto's is BMW's nieuwe excentriekeling iets beter te zien. Met name de vormgeving van de achterkant is opvallend.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment