Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Škoda Fabia (2021)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Škoda Fabia (2021)

HANDIGE VERMOMMING

NIEUWE SKODA FABIA OP PAD ALS VOLKSWAGEN POLO

Onlangs bevestigde de nieuwe CEO van Skoda dat er volgend jaar een nieuwe generatie van de Fabia verschijnt. Dit is het eerste (vrij bijzondere) levensteken van de nieuwe compacte Tsjech.

De huidige Skoda Fabia stamt uit 2015 en staat nog op een oudere basis dan het MQB-platform waar concernbroertjes Seat Ibiza en Volkswagen Polo op staan. De volgende Fabia troont echter ook op die modulaire basis. Skoda wil alvast wat nieuwigheden van de Fabia testen en pakt het daarbij slim aan. Men neemt namelijk een groot deel van een Polo, waar de nieuwe Fabia immers voor een belangrijk deel mee overeen zal komen, maar voorziet die van zaken die op de Fabia verschijnen. Het resultaat is de rode 'Polo' die hier op je scherm schittert. Onder meer de Tsjechische platen geven weg dat het eigenlijk dus een Skoda betreft.

Deze 'mule' (een testauto die een bestaande koets gebruikt om de ware aard te verbloemen) lijkt vooral gericht op testwerkzaamheden voor het front van de Fabia. Daar getuigt de ingepakte voorkant althans wel van. Ondanks de camouflage is te zien dat in ieder geval de koplampen en de vorm van de neus nog gewoon zo zijn als we kennen van de Polo, dus waarschijnlijk zijn het kleine details in het bumperwerk en de grille die al enigszins volgens de vorm van de nieuwe Fabia ingedeeld zijn. Veel wijzer worden we er helaas nog niet van. Het is in ieder geval een mooie bevestiging van het nieuws dat Skoda-CEO Thomas Schäfer eind vorige maand naar buiten bracht. De volgende Fabia komt eraan en maakt, zoals we al dachten, dus de overstap naar het MQB A0-platform.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Geen mule meer:

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Skoda Fabia (2021) testauto met VW Polo carrosserie

Comment

Impressie van een eventuele Monte Carlo uitvoering:

Comment

Comment

nu écht een polo

nieuwe skoda fabia in definitieve vorm betrapt

Comment

Comment

pffff, die hebben voor hun grille naar bmw gekeken zeker ???

Comment

DE POLO VOORBIJ

NIEUWE SKODA FABIA NU AL IN DETAIL

Skoda staat op het punt een nieuwe Fabia te introduceren. Voor het zover is, schotelen de Tsjechen ons eerst een flinke dosis informatie over de B-segmenter voor.

De vierde generatie Skoda Fabia maakt eindelijk kennis met het MQB A0-platform waarvan de concernbroertjes Polo, Ibiza en Audi A1 al enkele jaren gebruik maken. De nieuwe Fabia wordt 4,11 meter lang, 1,78 meter breed en 1,46 meter hoog. Daarmee is hij 11 centimeter langer, 5 centimeter breder en 1 centimeter hoger dan het huidige model. De wielbasis bedraagt 2,56 meter en dat maakt de afstand tussen de voor- en achteras 9 centimeter groter dan nu het geval is.

Polo XL

Net zoals de Octavia groter en ruimer is dan de Golf, is ook de nieuwe Fabia groter dan de Polo, al is het verschil minder groot. De wielbasis is één centimeter groter dan die van de Polo, die met zijn lengte van 4,06 meter ook nog eens zo'n 5 centimeter korter is. De bagageruimte van de Fabia Hatchback groeit met 50 liter tot 380 liter en ook hier delft de Volkswagen het onderspit, die kan immers maximaal 351 liter meezeulen.

Motoren

We kunnen vertrouwde motoren tegemoet zien. Er komt een 95 pk sterke versie met handgeschakelde vijfbak en een 110 pk sterke variant die zowel met een handgeschakelde zesbak als met een DSG7-automaat leverbaar is. Onderaan de internationale motorenlijst hangt een 1.0 MPI van 65 pk, een ongeblazen benzinemotor waarvoor Skoda alleen de handbak beschikbaar stelt. Een kleine stap erboven staat een 80 pk sterke MPI. Bovenaan de lijst staat een 1.5 TSI met 150 pk die is voorzien van een automaat. Die 1.5 TSI heeft onder meer actieve cilinderuitschakeling. Over de komst van een sportieve RS houdt Skoda de lippen nog stijf op elkaar. Voorlopig lijkt de Fabia RS van de tweede modelreeks, met 180 pk 1.4 TSI, de laatste compacte Tsjech met de befaamde tweelettercombinatie.

Skoda geeft het uiterlijk nog niet vrij, maar dankzij deze set foto's én eerdere spionagebeelden kunnen we al iets over het uiterlijk zeggen. Skoda houdt namelijk vast aan de kenmerkende scherp gelijnde C-stijl. Ook de oplopende raamlijn keert terug, al is de intensiteit ervan iets teruggeschroefd. De huidige Fabia kreeg bij zijn facelift al een snuit waarbij de koplampen vrij hoog naast de grille een plek kregen. Dat design wordt doorgetrokken naar het nieuwe type en het resultaat is een voorkant waarmee de hatchback waarschijnlijk prima aansluit bij de rest van de Skoda-familie. De achterlichten, nu met ledtechniek, lopen voortaan ook in de achterklep door. Daarmee breekt Skoda met de huidige Fabia, maar laat hem daarmee wel netjes in de gareel lopen met de Kamiq en de Scala. De cw-waarde is met 0,28 lager dan nu (0,32). De Fabia krijgt onder meer actieve koelopeningen in de voorbumper die het verbruik volgens Skoda met tot 0,2 l/100 km verlagen.

Ook op veiligheidsgebied zijn er stappen gezet. De Fabia is voor het eerst uitgerust met Travel Assist, Park Assist en Manoeuvre Assist. Ook leverbaar zijn adaptieve cruisecontrol, Lane Assist en een verbeterde versie van Side Assist. Verkeersbordherkenning doet eveneens zijn intrede. De B-segmenter heeft verder onder meer voorstoelen waarvan de rugleuningen plat kunnen, een usb-c-aansluiting in de binnenspiegel, een leeslampje achterin dat je vanaf de voorstoelen kunt bedienen, een verwijderbare bekerhouder en diverse slimme opbergcompartimenten. Later dit jaar staat de nieuwe Fabia bij de dealers.

Goed nieuws voor liefhebbers van compacte stationwagons: de komst van een nieuwe Fabia Combi is onlangs bevestigd. Wel laat zijn komst eventjes op zich wachten, hij staat volgens Skoda-CEO Thomas Schäfer pas voor 2023 op de rol. Die Combi belooft een echte ruimtereus te worden. De huidige Combi is met zijn bagageruimte van 530 liter al ruimer dan de Kamiq (400 liter) en daar gaat de aanstaande Fabia Combi naar verwachting nog eens overheen. Tot -ie er is, blijft de huidige Fabia Combi in sommige markten gewoon leverbaar.

Comment

New, Bigger 2021 Skoda Fabia Teased

Comment

Skoda Fabia (2022) - Exclusive Prototype Video Review

Comment

nieuwe skoda fabia komt in mei

Comment

Teasers:

Comment

Comment

nieuwe skoda fabia vanbinnen

Comment

Working...
                              X