Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes Vision EQXX Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mercedes Vision EQXX Concept

    1.200 KM ACTIERADIUS

    MERCEDES-BENZ BELICHT VISION EQXX

    Mercedes-Benz werkt aan een volledig elektrisch studiemodel, de Vision EQXX. Hiermee wil het merk nieuwe technologieën op het gebied van elektrisch rijden ontwikkelen, die uiteindelijk hun weg naar productiemodellen vinden. De Formule 1-afdeling wordt er eveneens bij betrokken.

    In een uitgebreide presentatie heeft Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, de strategie voor de komende jaren uit de doeken gedaan. Twee zaken vielen het meeste op: er wordt fors bezuinigd en elektrificatie gaat een veel grotere rol spelen. Ontwikkelingen op dat gebied gaan erg snel. In een poging om de meest toonaangevende fabrikant van elektrische auto's te worden, gooit Mercedes-Benz de Vision EQXX in de strijd. Deze concept-car heeft (zo lijkt op basis van de teaser) een silhouet dat erop gericht lijkt de aerodynamische efficiëntie te maximaliseren. Het gaat echter niet zozeer om het uiterlijk, maar vooral om het technologische platform waarop de EQXX staat. Er wordt door een multidisciplinair team aan gewerkt, waarbij men ook kennis uit de Formule 1 betrekt.

    Verder is er nog niet heel veel bekend over de Vision EQXX. Uiteindelijk is het doel om innovaties te ontwikkelen die hun weg naar productiemodellen kunnen vinden, wat erop duidt dat we van de EQXX geen productieversie hoeven te verwachten. Mercedes-Benz spreekt tijdens de presentatie van een 'spectaculaire efficiency en range', de auto zou op één lading van Peking naar Sjanghai moeten kunnen rijden, een afstand van ongeveer 1.200 km. Ter referentie: Voor de EQS mikt Mercedes op een actieradius van 700 km.

    Bron: Autoweek


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    MERCEDES-BENZ VISION EQXX BETER TE ZIEN

    AALGLAD STUDIEMODEL

    Mercedes-Benz plaagt ons al sinds eind vorig jaar met teaserbeelden van de Vision EQXX: een elektrische concept-car die vooral moet dienen als bewijs voor alle kennis en kunde die het merk met de ster in huis heeft op EV-gebied. Het laatste plaatje dat Mercedes-Benz naar buiten brengt, geeft gecombineerd met de eerdere beelden een goed beeld van het definitieve uiterlijk van de EQXX.

    Het silhouet van de EQXX was al vaag te zien op de eerste teaser van de auto, maar nu zijn de contouren van de aalgladde EV duidelijker zichtbaar. Zo is goed te zien hoe de raamlijn eruit komt te zien en zijn de achterlichten van opzij zichtbaar. Het is opvallend dat Mercedes-Benz voor de EQXX het 'one bow'-design van de EQS en EQE loslaat. De neus van de EQXX loopt namelijk niet in een boog naar de voorruit, maar heeft een vlak stuk. Aan de achterkant staat de achterruit aanmerkelijk schuiner en is de EQXX veel langgerekter dan de eerdergenoemde elektrische Benzen. Met zijn vorm doet de EQXX eerder denken aan de Nederlandse Lightyear One.

    Productieplannen voor de EQXX zijn er vooralsnog niet, maar de lat ligt hoog. Het model moet uiteindelijk goed zijn voor een ééncijferig stroomverbruik en in staat kunnen zijn om op een volle accu 1.000 kilometer te kunnen rijden. In aerodynamisch opzicht moet de cW-waarde van de EQXX lager liggen dan de 0,20 van de EQS, terwijl de energiedichtheid van de cellen in het accupakket 20 procent hoger moet zijn.

    De onthulling van de EQXX vindt plaats op 3 januari. Of het aalgladde studiemodel ook in productie gaat, is nog niet bekend. De kennis die Mercedes-Benz met dit project heeft opgedaan sijpelt in een later stadium ongetwijfeld door in het elektrische gamma van 'Das Haus'.

    Bron: Autoweek






    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      VISION EQXX – Episode 1: The Challenge



      VISION EQXX – Episode 2: The Struggle


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4


        Comment


        • #5
          cx .18 lager dan de .19 van de sigaar XL-1 vw, ferm

          Comment


          • #6
            MERCEDES-BENZ VISION VISION EQXX: 1.000 KILOMETER ELEKTRISCH

            DE MEEST EFFICIËNTE MERCEDES OOIT

            Mercedes-Benz heeft met de Vision EQXX een futuristisch uithangbord van zijn technische kennis en kunde uit de doeken gedaan. De Vision EQXX laat zien waartoe Mercedes-Benz op elektrogebied in staat is. Dat blijkt behoorlijk wat.



            Mercedes-Benz had de Vision EQXX tijdens de CES (Consumer Eletronics Show) in Las Vegas willen presenteren, maar trekt nu op afstand en geheel digitaal het doek van zijn technische hoogstandje. De Vision EQXX bereikt volgens Mercedes-Benz 'meer met minder' en is aerodynamischer dan... een voetbal.

            Vooropgesteld: de Mercedes-Benz Vision EQXX is geen productiemodel en ook geen concrete vooruitblik daarop. Wel is het de verwachting dat bepaalde technieken op termijn in zekere zin terugkeren op een productiemodel. Dat belooft heel wat, de specificaties van de Vision EQXX zijn namelijk niet mis. Het is de meest efficiënte elektrische auto die Mercedes-Benz ooit heeft gemaakt. Het technologische uithangbord komt op een lading namelijk meer dan 1.000 kilometer ver en dat betekent dat je met de auto van Parijs naar Berlijn kunt rijden zonder op te laden. Voor die enorme actieradius heeft Mercedes-Benz zijn showauto niet volgepropt met met 150 kWh groot accupakket, maar met een 'minder dan 100 kWh' groot exemplaar. De winst zit hem vooral in de efficiëntie van het model. Mercedes-Benz claimt dat zo'n 95 procent van de in de batterij opgeslagen energie daadwerkelijk de wielen bereikt en dat betekent dat er maar bar weinig verloren gaat.


            Mercedes-Benz Vision EQXX

            De cW-waarde van de Mercedes-Benz Vision EQXX bedraagt een bijzonder lage 0,17. Om dat in perspectief te plaatsen: de EQS scoort een cW-waarde van 0,20 en een voetbal noteert 0,18 op zijn cW-rapport. Wel legt de high-tech concept-car het af tegen een pinguïn (0,05). Zo leer je nog eens wat. Je ziet overigens direct aan de showauto af dat -ie heel wat uurtjes in de windtunnel heeft gestaan. Hij heeft dichte wielen en een opvallend lange achterpartij die eindigt in een scherp afgeknotte 'Kamm'-kont. Daarnaast loopt de auto naar achteren taps toe, onder meer doordat de spoorbreedte er 5 centimeter korter is. Het totale oppervlak van het front is opvallend genoeg kleiner dan dat van de CLA.

            De EQXX staat op 20-inch dichte lichtgewicht magnesium wielen waar banden met een extra lage rolweerstand omheen zijn gevouwen. Het gelikte studiemodel heeft daarnaast lichtgewicht remschijven van aan aluminiumlegering, een uit de F1-afkomstig lichtgewicht subframe en heeft op het dak flinterdunne zonnecellen die in het gunstigste geval tot 25 kilometer actieradius toevoegen. Verdere gewichtsbesparing heeft Mercedes-Benz weten te bewerkstelligen door de toepassing van bijvoorbeeld treklussen aan de binnenkant van de portieren en door diverse materialen en afwerkingspanelen te perforeren. Opvallend is het front van de Vision EQXX, dat vertoont maar weinig overeenkomsten met bestaande modellen van Mercedes-Benz en doet zelfs iets denken aan dat van de Kia EV6. De achterkant van de auto doet enigszins denken aan de IAA Concept die in 2015 debuteerde. De portieren van de Vision EQXX zijn gemaakt van met koolstofvezel en glasvezel versterkte kunststof en het staal dat voor de rest van de carrosserie is gebruikt is niet alleen flinterdun, maar ook nog eens vervaardigd uit gerecycled staal.


            Mercedes-Benz Vision EQXX

            Ook is de elektrische aandrijflijn met een enkele 204 pk sterke elektromotor relatief bescheiden. Het gemiddeld energieverbruik van de EQXX ligt volgens Mercedes-Benz op 10 kWh/100 km. Ter vergelijking: Tesla's Model 3 met achterwielaandrijving - niet bepaald de meest 'dorstige EV' noteert zo'n 15 kWh/100 km achter zijn naam. De aandrijflijn is ontwikkeld door een team waar ook knappe koppen van Mercedes' F1-afdeling aan hebben meegewerkt en is een afgeleide van die van de op stapel staande Mercedes-AMG Project One, met een volgens de Duitsers uiterst compacte elektromotor en een lichtgewicht en relatief klein accupakket met een hoge energiedichtheid tot gevolg. Het pakket is grofweg half zo groot als het grootste accupakket in de EQS en weegt zo'n 30 procent minder. Het geheel wordt on demand gekoeld en dat betekent dat de accucellen vrijwel altijd de ideale temperatuur hebben. De koeling vindt slechts ten dele plaats door het koelsysteem. De EQXX is vanbuiten doorspekt met (actieve) kleppen en koelsleuven die de boel koelen zonder dat dit energie kost. Zelfs met alle kleppen geopend neemt de cW-waarde slechts met 0,007 toe. Wel zo fijn voor de efficiëntie. Daarnaast heeft Mercedes' CES-knaller een warmtepomp die restwarmte van de elektromotoren opzuigt en gemengd met de buitenlucht het interieur in kan jagen. Ook dat scheelt energie.


            Mercedes-Benz Vision EQXX

            De Vision EQXX is Mercedes' vlaggenschip onder de studiemodellen en dus kan ook een technologisch geavanceerd interieur niet ontbreken. Mercedes-Benz geeft het model een gigantisch 120 centimeter breed (47,5 inch) 8K-display in het interieur dat uit één geheel bestaat en dat dus niet is opgebouwd uit meerdere schermen zoals gebruikelijk. Het scherm heeft 3.000 dimbare 'zones' en dus kunnen om energie te sparen grote delen worden uitgeschakeld als er op die plekken niets weergegeven hoeft te worden. Volgens Mercedes-Benz bootst de software van het infotainmentsysteem de denkwijze van het menselijk brein na. Dat klinkt eng en vaag en dat zal voorlopig ook zo blijven. Het komt er min of meer op neer dat het systeem alleen energie gebruikt wanneer het een proces uitvoert.

            Leuk detail is de in lengte over de vloer lopende 'tunnel' die de suggestie wekt dat hieronder een aandrijfas schuilgaat, maar dat is natuurlijk niet het geval. Geen nieuw technologisch hoogstandje zonder een passage over hoe lief het model voor het milieu is. Zo spreekt het merk van de toepassing van gerecyclede materialen waarvan een deel ook plantaardig is. De genoemde treklussen zijn van veganzijde en we lezen over de toepassing van zowel veganleer van cactusvezels en paddenstoelwortels als uit bamboevezels vervaardigde vloermatten en kunststof dat van gerecyclede petflessen is gemaakt. Meer met minder, Mercedes-Benz laat zien hoe het ook kan.























            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7









              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                uiterlijk een beetje de ev6 aerodynamisch sterk geoptimaliseerd, al doet het vergelijk wel een beetje afbreuk aan wat ze hebben verwezenlijkt...maar nog geen wielnaafmotoren

                ben er wel weg van, geen dikke wielen of overdreven hoog pk-monster en form follows function

                Comment


                • #9
                  De achterlichten doen idd aan de ev6 denken, de rest van de auto eerder aan de Ioniq 6.
                  Last edited by knight-rider; 04/01/2022, 16:05.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Mercedes Vision EQXX (2022) | Neuer E-CLA mit 1000 km Reichweite

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      meer van't zelfde



                      mag ni te veel kijken want

                      Comment


                      • #12
                        en deel 3

                        Comment


                        • #13
                          EQXX — The EV Mercedes with 1000KM Range!!

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            ELEKTRISCHE MERCEDES-BENZ RIJDT RUIM 1.000 KILOMETER OP ÉÉN LADING

                            BELOFTE INGELOST

                            Mercedes-Benz heeft het voor elkaar gekregen om met een elektrische auto ruim 1.000 kilometer te rijden zonder bij te laden. Mercedes-Benz deed zijn experiment niet met zomaar een EV, maar met de hypermoderne Vision EQXX.


                            Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in januari trok Mercedes-Benz het doek van de Vision EQXX, een uiterst aerodynamisch vormgegeven elektrisch studiemodel dat tot de tanden toe bewapend was met zaken om een zo groot mogelijke actieradius uit een niet eens overdreven groot accupakket te wringen. De EQXX had een cW waarde van slechts 0,27, stond op lichtgewicht wielen en een lichtgewicht constructie. Mercedes-Benz beloofde dat de Vision EQXX in staat zou moeten zijn om 1.000 kilometer ver te komen met een volle accu. Mercedes-Benz heeft de Vision EQXX nu daadwerkelijk de weg op gestuurd. Het resultaat? De belofte is ingelost.


                            Mercedes-Benz Vision EQXX

                            Op 5 april zette de Vision EQXX om 07:00 in het Duitse Sindelfingen koers naar Cassis in het diepe zuiden van Frankrijk. Het elektrische hoogstandje pakte onderweg de Gotthardtunnel mee en kwam op z'n route ook de Italiaanse stad Milaan tegen. Volgens Mercedes-Benz reed de Vision EQXX gewoon met het reguliere verkeer mee. In de 12 uur en 2 minuten dat de auto onderweg was werd ruim 11 uur en 30 minuten daadwerkelijk rijdend doorgebracht. De Vision EQXX behaalde tijdens zijn avontuur een gemiddelde snelheid van 87,4 km/h en tikte op de snelweg zelfs even de 140 km/h aan. Missie geslaagd. De Mercedes-Benz Vision EQXX wist met een volle 100 kWh accu zonder bij een laadpunt bij te laden maar liefst 1.008 kilometer af te leggen. Toch snoepte de Vision EQXX er onderweg stiekem wat kilometers actieradius bij. De zonnepanelen in het dak leverden de auto volgens Mercedes-Benz namelijk 25 kilometer extra bereik op. Het gemiddeld verbruik: 8,7 kWh/100 kilometer.

                            Hier lees je alles over de Mercedes-Benz Vision EQXX. Interessant: Mercedes-Benz gaf aan dat toekomstige EV's van het merk profiteren van de kennis en kunde die het tijdens de ontwikkeling van de EQXX heeft opgedaan.

                            Bron: Autoweek



























                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              daar nog wielnaafmotoren bij en ze zitten aan 5kwh

                              Comment


                              • #16
                                Dat begint er op te lijken. Helaas de eerstvolgende jaren nog niet bereikbaar voor een particulier waarschijnlijk.

                                Maar het kan dus en dat staat mij aan, dus ooit.....
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Knappe concept dit, en echt ook wel een stap voorwaarts op verschillend vlak.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Knappe prestatie!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Veel weg van een 'uitgerekte' Vw XL1, zeker de achterkant.

                                      Wel knappe prestatie 1000km.
                                      Last edited by IbifaHo; 15/04/2022, 12:41.
                                      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                                      1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                                      2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                                      2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lijkt mij ook een zeer smalle auto te zijn, als je die twee gasten er ziet inzitten op één van de bovenstaande foto's.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X