Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hopelijk eens een deftig interieur. Ik vrees dat ze veel klanten verliezen door hun spuuglelijke interieurs. Op bovenstaande foto ziet het er alvast veelbelovend uit binnenin.
Nieuwe 2022 Ford Mondeo radicaal verandert in een SUV
Ford plant een radicale herziening van de Mondeo, waarbij het al lang bestaande model verandert van een traditioneel hatch naar een meer eigentijdse cross-over die is ontworpen om een breder scala aan klanten te bereiken.
Vroege prototypes van de nieuwkomer zijn voor het eerst in ontwikkelingstests in de VS gespot, voorafgaand aan de verwachte lancering in 2022.
De Mondeo oorspronkelijk onthuld in 1992, was een van de auto’s die Ford hielpen om te vormen tot het commerciële succes dat het nu is. Het was een van de eerste moderne Fords die echt geweldig was om te besturen. En nu, bijna 30 jaar na de introductie, lijkt Ford dezelfde uitgebreide revisie toe te passen bij het vervanging van de Ford Mondeo.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
De Ford Mondeo loopt in zijn huidige vorm op zijn laatste benen. Ford is aan het testen geslagen met een opvolger, waarmee het merk het over een andere boeg gooit dan we gewend zijn. De Amerikanen injecteren de opvolger van de Mondeo met een stevige dosis cross-DNA.
De tijd dat een Ford Mondeo een conventioneel model is lijkt voorgoed voorbij. Het conventionele D-segment heeft het moeilijk. De automarkt verkiest SUV en cross-overs boven grote sedans, hatchbacks en stationwagons. Dat beweegt Citroën ertoe om van de nieuwe C5 een mengelmoes van diverse carrosserievormen te maken en ook de Ford Mondeo wordt opgevolgd door een type dat noch een sedan, noch een stationwagon kan worden genoemd. Dat blijkt uit een eerste serie spionagefoto's van de opvolger van de oude vertrouwde Mondeo.
Daarop zien een ingepakte Ford, die nog fanatiek is bedekt met camouflagemateriaal. Tot de B-stijl vertoont de koets van het gesnapte testexemplaar overeenkomsten met de Mondeo zoals we die kennen. De testauto heeft een relatief hoge maar iets aflopende neus waarin ogenschijnlijk een grote, bijna Mustang-achtige grille samen met platte koplampen het beeld bepalen. De daklijn loopt ver naar achteren door, maar loopt vanaf de B-stijl zo te zien relatief sterk af. De zwarte 'opbouw' achterop moet je wegdenken, eronder gaat een vrij vlak liggende achterruit en een afgeknotte bilpartij schuil in de stijl van de 6-serie Gran Turismo van BMW. Leuk detail: de Mondeo-opvolger krijgt verzonken handgrepen.
Hoewel de nieuwe Mondeo minder SUV wordt dan bijvoorbeeld de Mustang Mach-E, ondergaat hij bij zijn generatiewissel dus een ware metamorfose. Het is nog even de vraag of hij weer Mondeo gaat heten. Kijk niet gek op als Ford de naam 'Evos', in 2011 toegepast op een studiemodel dat vooruitblikte op de huidige Mondeo, afstoft. Al is het ook goed mogelijk dat Ford de toevoeging 'Active' achter de modelnaam Mondeo plakt. Hoe hij ook gaat heten, geëlektrificeerd wordt er sowieso. Reken op een reeks mild-hybride aandrijflijnen, maar ook zeker op een plug-in hybride variant. Onderhuids verwachten we een versie van het C2-platform tegen te komen dat Ford op de huidige Focus introduceerde en dat ook houvast biedt aan de Kuga, Bronco Sport en de Corsair van Fords premiummerk Lincoln. Een onthulling verwachten we nog dit jaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Het traditionele middensegment staat onder druk. De middelgrote sedan/hatchback/stationwagon met enkel verbrandingsmotoren moet knokken voor zijn voortbestaan. Ford lijkt een ingrijpende koerswijziging in te zetten om van de opvolger van de ooit zo succesvolle Mondeo weer een ‘wereldauto’ te maken, want de wereld verandert.
Of je het nu leuk vindt of niet, twee zaken zijn anno 2021 extreem belangrijk om als autofabrikant succesvol te kunnen zijn: een ‘hoge koets’ en elektrificatie. Bijna alle recent onthulde auto’s, enkele uitzonderingen daargelaten, zijn cross-overs of SUV’s en hebben (deels) elektrische aandrijving. De huidige Ford Mondeo voldoet niet aan het heersende modebeeld. Die zette – als we de hybride-variant even buiten beschouwing laten - de traditionele koers van zijn voorgangers voort. De verkoopcijfers wijzen uit dat consumenten nu iets anders verwachten van een groter model. De afgelopen tien jaar kwam de Mondeo niet meer boven een marktaandeel van 0,77 procent, terwijl het vorige type nog goed was voor een marktaandeel van 2 procent. Sterker nog, de eerste Mondeo schopte het zelfs tot 3,15 procent in het topjaar 1996.
Er moet dus wat veranderen om relevant te blijven in het grotere segment en daarom gooit Ford het nu resoluut over een andere boeg. Om te beginnen met het uiterlijk. Op spionagefoto’s is te zien dat de Mondeo opvolger een ander lijnenspel krijgt dan we gewend zijn. Je raadt het al, hij krijgt cross-over-invloeden. In AutoWeek 7 lieten we al zien dat Citroën met de nieuwe C5 ook deze aanpak kiest. De Ford staat hoger boven de grond en verruilt zijn traditionele vormen voor een SUV-achtige koets. Achter de vrij hoge en stompe neus volgt een geleidelijk oplopende en achteraan weer schuin aflopende daklijn. Het doet enigszins denken aan de Mustang Mach-E. Amerikaanse invloeden in het ontwerp komen niet uit de lucht vallen, want de nieuwe 'Mondeo' moet naar alle waarschijnlijkheid als Fusion in de VS kopers gaan trekken. Daar verkoopt Ford – op de Mustang na – niets anders meer dan SUV’s en pick-ups, dus ook voor de Amerikaanse markt is de koerswijziging belangrijk om de Fusion weer succesvol te maken.
Elektrificatie
Wie denkt dat Ford enigszins verrast is door de veranderende wereld en daar nu ‘snel’ met de nieuwe middenklasser op inspeelt, heeft het mis. Waarschijnlijk gold de Evos Concept uit 2011 al deels als een voorbode. Hoewel dat een studiemodel was voor de huidige Mondeo, was zijn hogere coupé-achtige koets al een aardige hint naar wat er nu in aantocht is. Dat geldt ook voor de techniek, want de Evos was een plug-in hybride. Zoals we weten is een Mondeo met stekker er nog steeds niet, maar daarin komt verandering. De opvolger komt met mild-hybride motoren én plug-in hybride aandrijflijnen op de markt. Een volledig elektrische versie is ook niet uit te sluiten, al is dat vooralsnog nattevingerwerk. Wie weet komt die in een later stadium.
Het is misschien allemaal even wennen voor verstokte Mondeo-liefhebbers, maar we zijn nog niet uitgepraat over de veranderingen. Inmiddels is namelijk bekend dat de Mondeo opvolger een andere naam krijgt. Een compleet nieuw hoofdstuk voor Fords middenklasser rechtvaardigt immers ook een naamswijziging en ook in dit geval pakken we de conceptauto uit 2011 er weer bij: Evos. Of het nou de Ford Evos wordt of toch iets anders, er hangt genoeg verandering in de lucht. Dit jaar krijgen we ‘m waarschijnlijk al in vol ornaat te zien, de marktintroductie verwachten we in 2022.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De afgelopen tien jaar kwam de Mondeo niet meer boven een marktaandeel van 0,77 procent, terwijl het vorige type nog goed was voor een marktaandeel van 2 procent. Sterker nog, de eerste Mondeo schopte het zelfs tot 3,15 procent in het topjaar 1996.
Het feit is toch ook wel dat mensen steeds meer voor een iets "kleinere" auto kiezen.
Wat er uiteraard voor zorgt dat het marktaandeel van de grote auto's verkleint.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment