Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Renault 5 Concept
Collapse
X
-
ELEKTRISCHE RENAULT 5 KRIJGT NU ÉCHT VORM
WEINIG UITERLIJKE GEHEIMEN
Slechts wie zijn leven de laatste paar jaar onder een steen heeft gebezigd is niet op de hoogte van de komst een volledig elektrische Renault 5. De productieversie van die met retrodesign overladen elektrische hatchback is nu door Renault zelf in beeld gebracht.
Daags nadat we je de eerste foto's van ingepakte testexemplaren van de elektrische Renault 5 lieten zien, slingeren de Fransen zelf een stel foto's van de productieversie van de 5 Prototype de wereld in. Opvallend genoeg zien we op de door Renault zelf vrijgegeven platen meer van de nieuwe 5 dan eerder. Waar het begin deze maand in Spanje gekiekte prototype nog met een uitbundig psychedelisch stickervelletje was beplakt, zijn de Renaults 5 op de nieuwe foto's in een zwarte jas gestoken met gekleurde lijnen die de contouren en details aangeven.
Zo zien we op de zwarte Renaults 5 de definitieve achterlichten, de daadwerkelijke koplampen en de in de C-stijlen verstopte portiergrepen. Daarbij zien we dat op de zwarte strook die over de gehele breedte van de bilpartij loopt in letters van bescheiden formaat merknaam Renault is te lezen. Rechts daarvan zien we een gestileerde '5' die uiteraard staat voor de naam van de auto. Renault geeft de 5 een klein achterruitwissertje en hevelt zelfs de naar de luchtroosters in de motorkap van de oer-5 verwijzende verhoging in de voorklep van de 5 Prototype over naar het productiemodel. Wat ook intact blijft zijn de vierkante sierdelen die Renault in de bumpers heeft aangebracht en waar bij de 5 Prototype led-dagrijverlichting omheen zat. De laadklep bevindt zich in het linker voorscherm.
De eerste preproductiemodellen rollen nu van de band in Renaults Global Production Engineering Center nabij Parijs. Het gaat om 60 exemplaren die voorafgaand aan de marktintroductie van de Renault 5 begin volgend jaar nog uitgebreid getest worden.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
RENAULT 5: LEUKER EN GOEDKOPER DAN DE ZOE
EV-VREUGDE IN BELANGRIJK SEGMENT
Renault heeft de retrokoorts te pakken. In 2025 komt het met een moderne, elektrische interpretatie van het klassieke 4’tje en daarvan verschijnt zelfs een heuse fourgonette-bestelwagen, net als vroeger. Maar de Fransen lanceren komend jaar al hun eerste elektrische retrorakker, in de vorm van de langverwachte 5.
Highlights- In 2024 op de markt
- Goedkoper dan de Zoe
- Ook als sportieve Alpine
Je moet zo ongeveer onder een steen hebben gelegen als je onwetend bent over de komst van een nieuwe en volledig elektrische Renault 5. Althans, dat moet haast wel gezien de aandacht die Renault er de laatste tijd aan heeft geschonken. De Fransen trapten 2021 knallend af door de 5 Prototype op het digitale podium te tillen, een studiemodel in de vorm van een elektrische herinterpretatie van het 5’je dat in 1972 verscheen. Al snel bleek dat studiemodel veel meer dan slechts een creatieve uitspatting. Er komt een productiemodel, dat veel gelijkenissen vertoont met het prototype. Renault heeft zelfs al foto’s van de definitieve elektrische 5 de wereld in geslingerd, waarop hij erg goed zichtbaar was. Zo goed zelfs, dat onze illustrator niet al te hard achter de laptop heeft hoeven zweten op een digitale voorstelling van het elektrische 5’je.
Trouw
De 5 die begin volgend jaar verschijnt en die niet veel later bij de dealers zal staan, lijkt bijzonder sterk op de 5 Prototype van twee jaar geleden. Net als bij het studiemodel zijn de handgrepen van de achterportieren verborgen in de C-stijlen. Over de gehele breedte van de bilpartij loopt een strip waarin de merknaam Renault in een opvallend klein lettertype staat uitgeschreven. Rechts ervan zien we een gestileerde ‘5’. De achterlichten zijn op vergelijkbare wijze ingevuld als bij de 5 Prototype. Anders dan bij de eerste en tweede generatie van de oude R5 zit de kentekenplaat niet in de achterklep, maar een verdieping lager in de achterbumper. De handgrepen van de voorportieren zijn anders dan bij de 5 Prototype niet in de portieren verzonken, maar vrij conventioneel van vorm. Verder hebben de kleine buitenspiegeltjes van het studiemodel plaats gemaakt voor grotere exemplaren. De verhoging in de voorklep van de 5 Prototype blijft eveneens behouden en dat is een geinige verwijzing naar het luchtrooster in de motorkap van de oer-5. De laadklep bevindt zich in het linker voorscherm.
Geen dure retro-uitstraling
Hoewel Renault van de 5 een kek hebbeding maakt, parkeert het merk hem straks in het hart van het elektrische B-segment. Renault blijft weg van Mini-achtige toestanden, waarbij je als klant flink moet betalen voor de retro-uitstraling. Sterker nog, de 5 moet een kale Europese vanafprijs krijgen die lager is dan de prijs van de Zoe. De Renault 5 wordt geen aanvulling op het huidige leveringsgamma. Hij moet de Zoe uit het gamma drukken, die straks bij het aantreden van de Renault 5 al twaalf jaar op de markt is.
Om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden, bouwt Renault de 5 op het CMF-B- EV-platform. Dat is een voor EV’s bestemd platform, maar 70 procent van die modulaire basis wordt gedeeld met het CMF-B-platform dat je kent van de Clio en de Captur. Renault belooft een laag zwaartepunt – het is immers een EV – multi-link ophanging achter en een accupakket dat lichter is dan dat van de Zoe. Verder weten we inmiddels dat zijn elektromotor een afgeleide is van de krachtbron die in de Megane E-Tech Electric dienst doet.
Eenmaal op de markt krijgt de Renault 5 zijn internationaal extreem populaire landgenoot tegenover zich: de Peugeot e-208. En dat betekent verder dat de Opel Corsa Electric en de elektrische opvolger van de Citroën C3 ook concurreren met de retro-Renault. Misschien wel nog groter is het gevaar dat in 2025 uit Duitsland komt. Uit Wolfsburg, om precies te zijn. Volkswagen presenteert in 2025 immers de ID.2, die – als het lukt – een vanafprijs van minder dan €25.000 krijgt, met in het beste geval een actieradius van maximaal 450 kilometer. Wat frivoliteit betreft staan de ID.2 en R5 in ieder geval mijlenver uit elkaar. De ID.2 belooft nu juist een bloedserieus model te worden, en dat zijn we niet gewend van de ID-familie. Net als de Renault 5 is de ID.2 straks een voorwielaandrijver.
Van Renault 5 naar Nissan Micra
Heeft Renault nog een manier gevonden om de legende van de 5 Turbo naar het heden te vertalen? Nee, maar via een omweg toch een beetje. Het sportieve zustermerk Alpine komt immers met een lekker extreme 5. De techniek die je onder de nieuwe Renault 5 vindt, komt op termijn ook in het magazijn van Nissan te liggen. De compacte Fransman krijgt dan ook een broertje in de vorm van de volgende Nissan Micra. Deze verdere verspreiding van de voor de 5 ontwikkelde techniek moet helpen hem relatief betaalbaar te houden. Begin volgend jaar weten we of Renault in die missie is geslaagd.
Renault 5 (illustratie: Larson)
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Love it!“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk BerichtenDat zijn toch nog steeds Photoshop Renders. ??
Dat zijn impressies op basis van Renault info uit post 62 hierboven.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Set to be officially revealed in February next year, the reborn Renault 5 E-Tech supermini is expected to be available with a single electric motor producing between 120 hp and 150 hp
2024-Renault-5-E-Tech-7-Carscoops.webpEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment