Oorspronkelijk geplaatst door Jocar
Bekijk Berichten
PRODUCTIEVERSIE DACIA BIGSTER TE ZIEN
De Duster is niet langer de enige SUV van Dacia. Het merk liet begin dit jaar met de Bigster Concept een vooruitblik op een grote broer van de Duster zien. Daarvan kan AutoWeek je nu de productieversie vanuit alle hoeken laten zien.
Dacia toverde in januari dit jaar de Bigster Concept uit de hoge hoed, waarmee het merk vooruitblikte op de komst van een tweede SUV. Die wordt een maatje groter dan de Duster en zou overgoten worden met een stoerdere en hoekigere designtaal. AutoWeek heeft de patentplaten van de productieversie van de Dacia Bigster opgedoken.
De 'definitieve' Bigster Concept, waarvan de uiteindelijke modelnaam nog niet is bekend, lijkt in grote lijnen zeer sterk op de begin dit jaar gepresenteerde concept-car. Toch zijn er duidelijke verschillen. Zo krijgt de productieversie vrijwel zeker geen ledverlichting in de grille. De verlichte delen naast de koplampen worden naar het zich laat aanzien zilverkleurige elementen. De gesegmenteerde lichtsignatuur haalt het productiestadium vermoedelijk wel. Hetzelfde geldt voor de verlichting aan de achterzijde, die is namelijk nagenoeg identiek aan die van het studiemodel.
De Bigster krijgt waarschijnlijk conventionele handgrepen in de voorportieren. Geen semi-verzonken exemplaren dus, zoals de concept-car die had. Wel zijn de portiergrepen van de achterdeuren 'verstopt', net als bij het studiemodel. Het achterste zijruitje is op de productieversie een maatje kleiner en ook het opvallende designelement dat erachter in de D-stijl zat, haalt het productiestadium niet. Ook zijn de wielkasten minder breed uitgeklopt en een maatje kleiner. Op de patenttekeningen zien we verder afwijkende zijspiegelkappen, inzetstukken aan de onderzijde van de portieren, anders gevormde dakdragers en bumperwerk dat versierd is met zilverkleurige in plaats van zwarte inzetstukken.
De Dacia volgt mogelijk op termijn de Lodgy op, die zich momenteel in de herfst van zijn carrière bevindt. De Bigster k0mt straks op het CMF-B-platform van Groupe Renault te staan, waarvan Dacia momenteel al een variant toepast onder de nieuwe Sandero en Logan. De Bigster Concept was 4,6 meter lang en daarmee was -ie zo'n 28 centimeter langer dan de Duster. De Bigster wordt daarbij mogelijk de eerste Dacia die van Renaults E-Tech-hybridetechniek profiteert. Later dit jaar verwachten we meer te zien.
Bron: Autoweek
Comment