Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dacia Bigster Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    En de patent tekeningen:















    GROTE BROER VAN DACIA DUSTER

    PRODUCTIEVERSIE DACIA BIGSTER TE ZIEN

    De Duster is niet langer de enige SUV van Dacia. Het merk liet begin dit jaar met de Bigster Concept een vooruitblik op een grote broer van de Duster zien. Daarvan kan AutoWeek je nu de productieversie vanuit alle hoeken laten zien.

    Dacia toverde in januari dit jaar de Bigster Concept uit de hoge hoed, waarmee het merk vooruitblikte op de komst van een tweede SUV. Die wordt een maatje groter dan de Duster en zou overgoten worden met een stoerdere en hoekigere designtaal. AutoWeek heeft de patentplaten van de productieversie van de Dacia Bigster opgedoken.

    De 'definitieve' Bigster Concept, waarvan de uiteindelijke modelnaam nog niet is bekend, lijkt in grote lijnen zeer sterk op de begin dit jaar gepresenteerde concept-car. Toch zijn er duidelijke verschillen. Zo krijgt de productieversie vrijwel zeker geen ledverlichting in de grille. De verlichte delen naast de koplampen worden naar het zich laat aanzien zilverkleurige elementen. De gesegmenteerde lichtsignatuur haalt het productiestadium vermoedelijk wel. Hetzelfde geldt voor de verlichting aan de achterzijde, die is namelijk nagenoeg identiek aan die van het studiemodel.

    De Bigster krijgt waarschijnlijk conventionele handgrepen in de voorportieren. Geen semi-verzonken exemplaren dus, zoals de concept-car die had. Wel zijn de portiergrepen van de achterdeuren 'verstopt', net als bij het studiemodel. Het achterste zijruitje is op de productieversie een maatje kleiner en ook het opvallende designelement dat erachter in de D-stijl zat, haalt het productiestadium niet. Ook zijn de wielkasten minder breed uitgeklopt en een maatje kleiner. Op de patenttekeningen zien we verder afwijkende zijspiegelkappen, inzetstukken aan de onderzijde van de portieren, anders gevormde dakdragers en bumperwerk dat versierd is met zilverkleurige in plaats van zwarte inzetstukken.

    De Dacia volgt mogelijk op termijn de Lodgy op, die zich momenteel in de herfst van zijn carrière bevindt. De Bigster k0mt straks op het CMF-B-platform van Groupe Renault te staan, waarvan Dacia momenteel al een variant toepast onder de nieuwe Sandero en Logan. De Bigster Concept was 4,6 meter lang en daarmee was -ie zo'n 28 centimeter langer dan de Duster. De Bigster wordt daarbij mogelijk de eerste Dacia die van Renaults E-Tech-hybridetechniek profiteert. Later dit jaar verwachten we meer te zien.

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #22
      Als dat vanaf 25.000€ te koop is, gaat dat serieus verkopen denk ik!

      Comment


      • #23
        THE BIGSTER THE BETTER

        DACIA BIGSTER

        Dacia blijkt een succesformule voor moederbedrijf Renault. De Roemeense budget-tak zoekt het binnenkort letterlijk hogerop met een stoere SUV die we voorlopig de Bigster noemen. Hij boort een nieuwe klantenkring aan.
        • Productieversie Bigster Concept
        • Stoerder, maar nog steeds ‘budget’
        • Ook als hybride

        De naam ‘Bigster’ klinkt misschien als een wat al te gemakkelijke variatie op ‘Duster’, maar wordt toch echt door Dacia zelf gebruikt. De Bigster Concept werd in januari gepresenteerd en oogt in grote lijnen behoorlijk productierijp. Tel daarbij op dat Dacia al heeft aangekondigd binnenkort met een auto in het C-segment te komen en je weet genoeg: die Bigster komt er gewoon. Dat C-segment is door de opkomst van de SUV wat lastiger te definiëren dan enkele jaren geleden, maar reken erop dat de Bigster significant groter wordt dan de Duster. Met een lengte van 4,60 meter is hij al zo’n 28 centimeter langer, maar de Bigster is ook breder en hoger. Net als de nieuwe Sandero, de recentste toevoeging aan het Dacia-gamma, staat de Bigster straks op een vereenvoudigde versie van het modulaire CMF-platform van Renault. De krachtbronnen komen ook gewoon uit Frankrijk, waarbij de nieuwe Sandero bewijst dat de modernste motoren daarbij niet aan de neus van Dacia voorbij hoeven te gaan. De 92 pk TCe 90-driecilinder uit de Duster wordt daarbij wellicht te min bevonden, maar een 130- of 140 pk sterke versie van de bekende 1.3-viercilinder lijkt geknipt voor de Bigster. Dacia krijgt naar verluidt zelfs de beschikking over E-Tech-hybride techniek van Renault, waarmee een (plug-in-) hybride met Dacia-logo ineens tot de mogelijkheden behoort. Dat is goed nieuws voor Nederland, want door een lage CO2-uitstoot en dus dito bpm-bedrag kan zo’n variant hier relatief gunstig in de markt worden gezet. Een elektrische Bigster hoeven we overigens niet te verwachten: Dacia houdt het op dat gebied voorlopig bij de veel kleinere Spring.

        Cult

        De producten van budgetmerken zijn van nature logischerwijs niet de meest tot de verbeelding sprekende vierwielers, maar dat verandert enigszins als het een SUV betreft. Het eenvoudige, rauwe karakter van zo’n ‘budgetmobiel’ wordt ineens ‘cult’ als het wordt gecombineerd met veel bodemvrijheid en bij voorkeur een eenvoudig vierwielaandrijvingsysteem. De Lada Niva is wat dat betreft wellicht het beste voorbeeld, maar ook de Duster is duidelijk meer ‘sexy’ dan een Sandero of Lodgy. Dat belooft wat voor de Bigster. Behalve groter is de nieuwe Dacia straks namelijk ook een stuk vierkanter dan de Duster, waar hij stoer en krachtig oogt. Opvallend frivool zijn de V-vormige achterlichten, die de Bigster ook in het donker goed herkenbaar moeten maken. De lichtunits accentueren de brede ‘schouders’ van de auto, die ter hoogte van de wielkasten stevig is uitgebouwd. Skidplate-achtige elementen in voor- en achterbumper en een stoere, rechtlijnige combinatie van koplampen en grille maken het plaatje compleet. Tegelijkertijd wil Dacia de budget-benadering niet onder stoelen of banken steken. Grote lappen kunststof blijven dus gewoon zwart en onnodige tierlantijnen schitteren door afwezigheid, al speelt design ontegenzeggelijk een grotere rol dan in de beginperiode van het herboren merk.


        Lodgy-vervanger

        Met de Sandero heeft Dacia al laten zien dat het met een beperkt budget toch heel aardige interieurs kan maken. De Bigster past in dat beeld, maar dan wel wederom gecombineerd met meer vierkante vormen en strakke lijnen. Opnieuw past de noodgedwongen eenvoud goed in het plaatje, want ook veel duurdere SUV’s krijgen vaak functioneel ogende elementen mee die het stoere karakter moeten onderstrepen. De vierkante koets bewijst binnenin bovendien zijn nut, want die vorm levert veel ruimte op. De komst van een derde zitrij is zelfs waarschijnlijk, zodat de Bigster ook als alternatief voor de huidige zevenzitter van Dacia, de Lodgy, kan dienen. De SUV is ongetwijfeld duurder dan de Lodgy, maar spreekt met zijn krachtige uitstraling tegelijkertijd een nieuwe doelgroep aan. Voor ruimtezoekers met een kleiner budget komt er een nieuwe Logan MCV, die een stuk ruimer wordt dan zijn voorganger. Of de Bigster ook echt wat kan klaarspelen in ruw terrein, valt overigens te bezien. Zeker in een land als Nederland zal het gros van de exemplaren gewoon met voorwielaandrijving en een bescheiden benzinemotor worden besteld, al levert Dacia van de Duster wel degelijk een vierwielaangedreven variant.


        Nieuwe huisstijl

        De Bigster is waarschijnlijk de auto waarmee Dacia een nieuwe huisstijl lanceert. Het huidige, schildvormige embleem maakt daarbij plaats voor een strakker exemplaar, waarin de hoofdrol is weggelegd voor de ‘D’ en de ‘C’ uit de merknaam. Die wordt in een vergelijkbare stijl volledig uitgeschreven op de achterklep. Wanneer we deze metamorfose mogen verwachten, is nog niet duidelijk. Renault geeft aan dat het voor beide budgettakken, Dacia en Lada, tussen nu en 2025 zeven nieuwe modellen in de planning heeft. De Bigster is onderdeel van dat modeloffensief en volgt waarschijnlijk als tweede model, na de eerdergenoemde Logan MCV. (JL)

        (Illustratie: Larson)





        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #24
          DC = Dub City
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #25
            In afwachting van een 'Scoop' topic hier al wat info over de Duster 2024. Zou veel gelijkenis met deze vertonen als ik dit artikel lees.

            https://www.carscoops.com/2022/03/da...le-off-roader/



            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #26
              Dacia Bigster Concept im Test (2023) So krass wird das neue SUV unter 20.000€! Review | Reichweite | Preis



              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #27
                DACIA: 'BIGSTER BEGIN VAN OFFENSIEF MET GROTERE MODELLEN'

                MEER OP KOMST

                ​Dacia wil een stapje hoger in de markt gaan opereren. Dat wil zeggen: het richt zijn pijlen in de nabije toekomst ook op de compacte middenklasse. Daarin komt de Bigster, de grotere broer van de Duster, niet alleen te staan.


                Met smart wachten we op gezinsuitbreiding bij Dacia. Het is immers alweer twee jaar geleden dat het Roemeense merk de Bigster Concept voorschotelde. Die voor Dacia-begrippen behoorlijk forse SUV heeft nog altijd geen productievervolg gekregen, maar nu verzekert Dacia iedereen ervan dat die er wel aan zit te komen. Het merk stelt dat het 'stoutmoedig het C-segment gaat betreden'. Volgens de Roemenen is de dit jaar op de markt verschenen Jogger al een stap in die richting, al is dat in feite een B-segmenter. De Bigster 'belichaamt de stap naar dat segment' vooral, volgens Dacia.

                Tot op heden heeft Dacia nog maar weinig losgelaten over de productieversie van de Bigster, maar noemt hem nu specifiek én geeft daarmee aan dat hij net als de conceptauto de naam Bigster draagt. We zetten erop in dat de Bigster volgend jaar het levenslicht ziet. Verder is het interessant wat Dacia nog meer in petto heeft naast de Bigster. Het spreekt namelijk voor het eerst over de komst van nog twee nieuwe modellen in de compacte middenklasse. Verschuift Dacia hiermee de focus naar grotere auto's? Nee hoor, het verbreedt zijn aanbod, Dacia blijft zich gewoon inzetten op de compactere hoek van autoland. Het CMF-B-platform van de Renault Group, waarop de Sandero en Jogger tronen, is volgens Dacia in 2030 goed voor 2 miljoen auto's op jaarbasis. Let wel; daarbij horen ook de modellen van de zustermerken op die basis.

                Conventionele aandrijving blijft volgens Dacia voorlopig nog van de partij, Dacia werkt als onderdeel van de Renault Group wel mee aan het klaarstomen van de brandstofmotoren voor alternatieve brandstoffen. Verder draait Dacia mee in de EV-inspanningen van het concern, al is er nog geen levensteken van een nieuw volledig elektrisch model. Het is goed mogelijk dat één van de (of zelfs beide) aangekondigde extra modellen naast de Bigster elektrisch wordt aangedreven.

                Bron: Autoweek
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #28
                  Dit wordt zo'n beetje een Skoda/VW verhaal, vrees ik.

                  Het budget karakter van Dacia, zal gauw verleden tijd zijn, met dit soort auto's.

                  Comment


                  • #29
                    Met dat verschil dat Dacia nog steeds heel ver gaat op het vlak van kleine besparingen.
                    Bij m'n Jogger eindigt de uitlaat zowat halfweg de auto ipv achteraan
                    De achterlichten lopen niet door op de koffer. Dat is eenvoudiger en goedkoper.
                    Geen lane assist want zowat iedereen zet dat snel uit.
                    Geen klik geluidjes op de laatste rij want dan moet er weer elektronica in de stoelen.
                    Doorgedreven gebruik van dezelfde stukken (De Jogger is een halve Sandero)
                    Enz...

                    Ik denk dat ze nu op het goeie middenpunt zitten. Goedkoop maar nog steeds doordacht eenvoudig. Je kan ze niet meer vergelijken met de Dacia's van 10 of zelfs 5 jaar geleden.
                    De Bigster zal gene budget auto meer zijn, maar nog steeds véél goedkoper dan een vergelijkbaar model van andere merken.
                    Ik dacht trouwens dat eerst de Duster vernieuwd wordt vooraleer de Bigster komt. De Duster zou een kleine Bigster zijn.
                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                    Comment


                    • #30
                      Dacia Bigster (2023) So cool wird das neue SUV unter 20.000€! Review | Test | Reichweite | Preis

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #31
                        Dacia Bigster (2023) Endlich ein bezahlbares SUV unter 20.000€?! Review | Test | Motoren | Innenraum
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #32


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #33
                            Nog een verkoopshit.
                            Als de prijs goed blijft (rond de 25.000-26.000) met full option onder de 30.000 is dit ene heel slimme keuze voor veel particulieren die toch hun SUV willen.
                            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                            Comment


                            • #34


                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #35
                                DACIA BIGSTER: GROTER, RUIMER ÉN PRAKTISCHER DAN DE DUSTER

                                VOORDELIG MET ZEVEN MAN DE HORT OP












                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment

                                Working...
                                X