Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lexus LF-Z Electrified Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lexus LF-Z Electrified Concept

    DUBBEL RELEVANT

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED: STARTSCHOT VERNIEUWD LEXUS

    We heten welkom: de Lexus LF-Z Electrified Concept. Een nieuw studiemodel, dat niet alleen vooruitblikt op wat we op elektrogebied van het merk kunnen verwachten, maar dat ook het startschot betekent van een vernieuwd Lexus. Highlights

    • Twintig nieuwe of vernieuwde modellen binnen vijf jaar
    • Nieuwe hybrides, plug-ins én tien nieuwe EV's
    • LF-Z Electrified Concept staat symbool voor nieuwe focus
    • Bijna 550 pk, 600 kilometer actieradius
    • Vooruitblik op Lexus-modellen vanaf 2025

    De UX 300e is momenteel de enige volledig elektrische auto van Lexus, maar dat zal die elektrische variant van de cross-over UX niet lang blijven. De LF-Z Electrified staat symbool voor het nieuwe Lexus, dat zich meer en meer gaat richten op volledig elektrische auto's. Binnen nu en vijf jaar introduceert Lexus twintig gewijzigde of compleet nieuwe modellen. Het gaat om hybrides en plug-ins, maar ook om maar liefst tien volledig elektrische auto's. Lexus Europe-topman Spiros Fotinos laat na navraag van AutoWeek doorschemeren dat de modellen die volledig elektrisch leverbaar worden niet per se allemaal puur voor elektrische aandrijving ontwikkeld worden. "We hebben het E-TNGA-platform, maar we kunnen ook modellen klaarmaken voor elektrische aandrijflijnen, zoals we eerder aan hebben getoond", aldus Fotinos. Reken dus behalve op nieuwe puur elektrische modellen ook op elektrische aandrijflijnen voor conventioneler aangedreven types.

    Lexus zegt met zijn grotere focus op elektrische auto's onder meer in te spelen op de sterk veranderde 'waarden en verwachtingspatronen' van de consument. Dat opent bij het merk ook de deuren voor auto's in nieuwe categorieën. Lexus geeft aan zijn huidige sedan- SUV- en coupéaanbod uit te breiden met sportauto's én met modellen in "compleet nieuwe segmenten."

    De verlegde focus van Lexus behelst meer dan de aankondiging van nieuwe modellen, een andere designstijl en de komst van elektrische auto's. Zo wil het merk onder meer de complete productiecyclus van zijn nieuwe modellen én de auto's zelf in 2050 volledig CO2-neutraal hebben. In maart 2024 opent Lexus een nieuw ontwikkelingscentrum in het Japanse Shimoyama waar niet alleen designteams, maar ook ontwikkelingsteams samen worden ondergebracht. De locatie wordt gekoppeld aan een diverse testlocaties, waaronder een 5,3 kilometer lange testroute en een hogesnelheidsbaan. In totaal komen er tien verschillende soorten testbanen.

    LF-Z Electrified

    De LF Z Electrified geeft een eerste impressie van de designelementen én de technologie die je van Lexus vanaf 2025 op de weg gaat zien en staat daarmee symbool voor het 'nieuwe Lexus'. De showauto staat op een op EV's toespitst modulair platform, zeer waarschijnlijk de E-TNGA-basis. Die modulaire basis is in dit geval verpakt met een opvallend design, waarin we her en der wat vleugjes van de uit 2019 stammende LF-30 Electrified Concept waarnemen. De LF-Z Electrified is 4,8 meter lang, 1,96 meter breed en heeft een wielbasis van 2,95 meter. Hoewel de gelikt gelijnDe 2.100 kilo wegende Lexus LF-Z Electrified heeft een snuit die zowel herkenbaar Lexus als compleet nieuw is. De vorm van de koplampen en 'grille' verwijst naar de designtaal en de 'spindle grille' die je momenteel op de IS, ES en LS ziet, al is de concrete invulling ervan helemaal anders dan we gewend zijn. Natuurlijk is de dichte grille een opvallend designelement en is ook het ernaast zichtbare patroon dat in zwarte vlakken overloopt een aandachtstrekker. Hetzelfde geldt voor de opvallende streepjes die uit de voorste wielkasten naar achteren lopen. De LF-Z Electrified heeft op stokjes geplaatste camera's die als zijspiegels fungeren en meer naar achteren zien we nabij de C-stijl een opvallende knik in de schouderlijn. De normaliter verzonken handgrepen schuiven naar buiten als je in de buurt komt (met de sleutel of digitale sleutel op zak) en hebben een sensor die je slechts aan hoeft te tippen om het portier te openen. E-Latch, noemt Lexus dit.

    De LF-Z Electrified heeft een sterk aflopende achterkant, compleet met een vrij vlak liggende achterruit en een verticale 'vin' die de lijn van de verticale ledstreep in de achterbumper verlengt. Centraal op de achterkant zit een uit tientallen ledsegmentjes opgebouwde ledstrip die over de gehele breedte van de bilpatrij loopt. Daarin is groot uitgeschreven merknaam Lexus te zien.


    Techniek

    De LF-Z Electrified is volgestopt met op papier veelbelovende hard- en software. Achterin ligt een 544 pk en 700 Nm sterke elektromotor die zijn krachten via Direct4-vierwielaandrijving over de wielen verdeelt. De vermogensverdeling is volledig variabel. Met zijn bonk elektrokracht sprint de concept-car in 3 tellen naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 200 km/h. In de bodem van de LF-Z Electrified houdt zich een 90 kWh vloeistofgekoelde lithium-ion accu schuil. Dat pakket levert de Lexus een actieradius op van 600 kilometer. Het maximum laadvermogen bedraagt 150 kW.

    De Lexus heeft zogenoemde 'shift-by-wire' besturing en dat betekent dat het stuurwiel niet verbonden is aan een stuurstang. Geen studiemodel zonder een flitsend en met gadgets volgestopt binnenste. De LF-Z Electrified heeft een futuristisch vormgegeven vierkant stuurwiel, met daarachter een bonte verzameling displays. De middentunnel bestaat uit een hoge, witte 'balk' waarin niets anders dan de knop is geplaatst om de rijrichting mee te kiezen. De achterbank bestaat uit twee semi-losse zetels. De LF-Z Electrified heeft onder meer een stukje kunstmatige intelligentie (AI) aan boord die leert van het gedrag en de gekozen instellingen van de gebruikers. Uiteraard kun je ook spraakcommando's geven. Meer verwennerij komt in de vorm van een uitgebreid audiosysteem van Mark Levinson en een elektrochromatisch glazen panoramadak, waarvan je de mate van transparantie dus zelf kunt regelen.

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      The Lexus LF-Z Electrified Concept

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Na veel bijval rond zijn conceptuele debuut in maart, wordt de Lexus LF-Z Electrified een gelikt elektrisch voertuig op batterijen. De middelgrote cross-over die naar verluidt de bijnaam RZ 450e zal dragen nadat Lexus de naam in de VS, Europa en Australië een handelsmerk heeft gegeven, vormt een belangrijke aanzet om de line-up van het merk te elektrificeren met veel nieuwe BEV's, zelfopladende hybrides en plug-in hybride modellen.



        Bron: https://www.carscoops.com/2021/11/20...sover-reality/

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5







          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            ELEKTRISCHE LEXUS RZ 450E TOONT DASHBOARD

            MET 'YOKE'

            Na het exterieur laat de elektrische Lexus RZ 450e ook zijn interieur zien. Het luxe-broertje van de Toyota Bz4x deelt ook zijn bijzondere stuurwiel met die auto.

            De lancering van de Lexus RZ 450e verloopt op een wat ongebruikelijke manier. De RZ, zoals de modelnaam dan officieel luidt, liet zich eind 2021 al zien als onderdeel van een enorme stroom aan nieuwe elektrische Toyota- en Lexus-modellen. Later volgden er betere foto's, al is het met blauw en paars licht omgeven studiobeeld nog altijd wat schimmig. Nu krijgen we dan voor het eerst het interieur te zien, op één enkele, maar wel duidelijke, foto.

            Dat binnenste deelt een aantal aspecten met dat van de technisch grotendeels gelijke Toyota Bz4x, maar is als geheel toch duidelijk anders. Zo lijkt het Lexus-binnenste veel meer de bestuurder centraal te zetten. Het grote touchscreen in het midden is bijvoorbeeld iets naar de bestuurdersstoel gekeerd en vormt optisch één geheel met het instrumentarium en de ventilatieroosters links daarvan. Het scherm zelf is nogal groot, net als in de nieuwe Lexus NX. Opvallend is dat het instrumentarium, of liever gezegd het tweede scherm, een stuk lager zit dan in de Toyota Bz4x. Waar die auto eigenlijk het Peugeot-voorbeeld volgt door dit scherm boven het stuur uit te laten torenen, heeft de elektrische Lexus het scherm op een gebruikelijker plek.

            En dan moeten we het natuurlijk nog hebben over dat stuur zelf. Dat is geen wiel, maar een bijna rechthoekig exemplaar zoals we dat bij Tesla als 'yoke' kennen. Dit stuur zit natuurlijk ook in de Bz4x, waar het een optie is in combinatie met ‘steer-by-wire’-techniek. Of het in de Lexus wel standaard is, weten we nog niet. Op 20 april verandert dat, want dan willen de Japanners alles vertellen over de eerste geheel als EV ontworpen Lexus.




            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment

            Working...
            X