Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 e-tron Concept.
Collapse
X
-
idd die neus is afschuwelijk, de rest is wel nice. snap niet dat ze niet gewoon een normale bumper kunnen gebruiken... tis toch niet omdat de gewone modellen die belachlijk grote grills hebben dat de EV's ook verplicht iets gelijkaardigs moeten hebben van designlets have some more member berries
Comment
-
DE Q6 E-TRON KOMT EERST
AUDI A6 E-TRON CONCEPT: ELEKTRISCH NAAST DE A6
Audi pakt stevig uit op elektrisch vlak. De inkt van de brochure van de Q4 e-tron en Q4 e-tron is nog nauwelijks droog of het merk blikt al vooruit op een nieuwe reeks elektrische modellen. Vandaag op de digitale planken: de Audi A6 e-tron Concept, een concrete vooruitblik op een elektrische 'Sportback' van A6 en A7-formaat die op een volledig nieuw platform staat.
Highlights- Vooruitblik op elektrische Sportback in A6- en A7-segment
- Stapje onder de sportievere E-tron GT
- Geheel nieuw met Porsche ontwikkeld PPE-platform
- Elektrische Q6 e-tron komt eerder, eind 2022
- 800v-technologie, meer dan 700 km actieradius
- Achter- en vierwielaandrijving
Audi's splinternieuwe Q4 e-tron en zijn Sportback-broertje zijn, kort door de bocht, Audi's equivalenten van de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq. Met die auto's delen de Q4's dan ook hun MEB-platform. Dat platform is voor relatief compacte EV's bestemd, maar Audi heeft op e-tron-vlak grotere ambities. Dat bewees het al met de Audi E-tron SUV en met de met sportief DNA volgepompte E-tron GT die net als de Porsche Taycan op Porsches J1-platform staat. Met deze Audi A6 e-tron Concept blikt Audi vooruit op een elektrische sedan in het segment van de A6. Die A6 e-tron Concept introduceert voor Audi direct nóg een nieuw modulair EV-platform: de PPE-basis.
Audi A6 e-tron
Afmetingen en design
Meer over dat platform later. De A6 e-tron is namelijk wat plaatsing betreft al een interessante auto. De A6 e-tron Concept is 4,96 meter lang en daarmee schurkt hij gevaarlijk dicht tegen de 4,99 meter lange Audi E-tron GT aan. Dat is echter een veel sportiever georiënteerde EV. De A6 e-tron blikt zoals zijn naam al aangeeft vooruit op een elektrische Sportback die naast de A6 gevoerd zal worden en op termijn misschien wel ter vervanging dient van de A7 Sportback. Zijn lengte is vergelijkbaar met die 4,94 meter lange auto.
De gelikt gelijnde A6 e-tron heeft een cW-waarde van 0,22 en is vanuit elke hoek als Audi te herkennen. De auto staat op enorm 22-inch lichtmetaal en is opvallend gladjes vormgegeven. Strakke vouwen en scherpe hoeken zijn er nauwelijks op te vinden. De A6 e-tron Concept heeft net als onder meer de E-tron GT een zwart masker op z'n snuit. Bij de A6 e-tron Concept is in het zwarte deel echter ook de verlichting ondergebracht. Hoewel het design van de A6 e-tron Concept volgens Audi voor meer dan negentig procent identiek is aan dat van de uiteindelijke productieversie, zitten er natuurlijk wel enkele typische conceptuele glimmertjes op. Zo krijgt de definitieve productieversie natuurlijk wel gewoon handgrepen en zullen de op stokjes geplaatste camera's die als zijspiegels fungeren - we kennen ze al van de E-tron SUV en diens Sportback-broer - waarschijnlijk niet standaard zijn.
Audi A6 e-tron
Audi pakt de laatste tijd wat verlichting betreft al behoorlijk uit. Zo kreeg onder meer de gefacelifte Q5 diverse soorten lichtsignaturen, maar op de A6 e-tron gaat Audi een stapje verder. Het elektrische studiemodel heeft voor Digital Matrix Led-koplampen en achter een over de gehele breedte van de bips lopende lichtbalk met oled-techniek. Ze hebben onder meer instelbare lichtsignaturen en dat is zoals we bij de Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback al zagen meer dan slechts een conceptuele gimmick. Meer verlichtingspret komt in de vorm van twee led-projectoren die in de flanken zijn aangebracht. Ze zijn in staat je met een gezellige boodschap welkom te heten in de A6 e-tron Concept en zijn helemaal programmeerbaar. Ook moet je er bijvoorbeeld fietsers mee op kunnen attenderen dat een portier wordt geopend. Op alle vier de hoeken heeft de A6 e-tron tevens led-projectoren. Deze projecteren onder meer oranje pijlen op de grond om aan medeweggebruikers en omstanders duidelijk te maken dat je gaat afslaan. Tijdens het laden hoef je je overigens niet te vervelen. De matrix-ledkijkers van de A6 e-tron Concept kunnen zelfs films of videogames op een muur projecteren.
PPE: Premium Platform Electric
De Audi A6 e-tron Concept dient niet alleen als vooruitblik op een nieuw elektrisch model in het E-segment, maar introduceert ook een compleet nieuw modulair platform dat bestemd is voor grotere EV's dan auto's als de Q4's e-tron. Het PPE-platform is samen met Porsche ontwikkeld en is niet alleen geschikt voor 'lage' modellen zoals deze A6 e-tron-voorbode, maar ook voor SUV's. Het platform is geschikt voor modellen met één en twee elektromotoren en dat betekent dat er niet alleen auto's met achterwielaandrijving, maar ook met aandrijving op alle vier de wielen komen.
Audi A6 e-tron
De A6 e-tron Concept heeft twee elektromotoren aan boord die samen goed zijn voor 476 pk en 800 Nm koppel. De met luchtvering en adaptieve dempers uitgeruste A6 e-tron Concept heeft een 100 kWh accupakket in zijn bodem waarmee de auto tot 700 kilometer ver moet kunnen komen. Verder sprint de auto al in minder dan vier tellen naar de 100 km/h. Natuurlijk krijgt de productieversie ook mildere aandrijflijnen. Audi geeft al aan dat ook de basisuitvoering in ieder geval rap genoeg is, die heeft in minder dan 7 seconden namelijk al de 100 km/h op de klok. Een RS-versie wordt al overwogen, zegt Audi ten overstaan van AutoWeek. Daarnaast komen er achterwielaangedreven versies die zelfs meer dan 700 kilometer ver moeten kunnen komen op een lading.
Het PPE-platform kan overweg met 800-volt laadstructuren en dat maakt hoge laadvermogens mogelijk. Het PPE-platform kan laadvermogens tot 270 kW aan en dat betekent dat je in zo'n 10 minuten genoeg energie bij kunt pompen voor 300 kilometer elektrische rijpret. Het accupakket van 100 kWh van de A6 e-tron is in minder dan 25 minuten van 5 tot 80 procent van zijn kunnen op te laden.
Niet de eerste
Hoewel de A6 e-tron Concept het PPE-platform introduceert, is de uiteindelijke productieversie van die auto niet de eerste Audi die van het platform gebruik gaat maken. Het platform debuteert eind 2022 namelijk onder een elektrische SUV waarvan AutoWeek al kan melden dat die Q6 e-tron gaat heten.
De komst van de A6 e-tron luidt volgens Audi overigens niet het eind in van de A6. De in 2018 gepresenteerde huidige generatie mag sowieso nog een aantal jaar mee en Audi geeft aan ook daarna plannen voor de A6 te hebben. De fabrikant uit Ingolstadt legt uit dat er nog genoeg markten zijn waar EV's door het ontbreken van een goede laadinfrastructuur nog nauwelijks voet aan de grond hebben gekregen. Ook die markten dienen van A6-achtigen te worden voorzien.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenZullen ook wel über Tesla prijzen zijn, vrees ik.
De Audi E-tron GT vanaf 103.000 euro.
En deze A6 E-tron moet duidelijk onder de GT gepositioneerd worden. Dat lijken me dan toch best vergelijkbare prijzen te gaan worden.
Comment
-
EV = definitief einde voor breaks/station cars? (!)
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk BerichtenEV = definitief einde voor breaks/station cars? (!)
Ik vind het zelfs straf dat er nog zoveel elektrische sedans uitkomen want toch ook een markt die het momenteel niet zo goed doet.
Maar ik verwacht toch binnen een jaar of 2 enkele elektrische breaks van o.a. VW en Hyundai, al is het maar om de leasemarkt te bedienen
Als je momenteel een elektrische break zoekt kan je gelukkig al terecht bij Porsche :-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk Berichten
Als je momenteel een elektrische break zoekt kan je gelukkig al terecht bij Porsche :-)Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk BerichtenEV = definitief einde voor breaks/station cars? (!)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
ID4 - Enyaq zijn voor mij breaks.
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenDe MG5 is een echte break.
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
Oei, vreemde definitie van een break dan. Ik zie het niet en al een geluk dat al mijn vorige breaks er toch enigszins anders uitzagen, ondanks dat ik net die twee EV’s zéker kan appreciëren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In Europa was de "break" behoorlijk populair, maar in China is dat een dode kat.
Volgens mij heeft VAG met die ID4 en Enyaq een goede poging gedaan om zowel de liefhebbers van de break als de stads SUV aan te spreken.
Ik ben ook fan van een break, gewoon omdat je met het neerleggen van de zetels al eens iets groter kan mee nemen, en als er op vakantie een koffer te veel mee moet, dan lukt dat allemaal wel.
En daarenboven vind een goed ontworpen break gewoon mooi.
Een SUV heeft me nooit echt aangesproken, maar die ID4 of Enyaq vind ik wel heel erg geslaagd, zowel op gebied van design als technologie/laden/rijbereik.
Die auto zou perfect aan mijn behoeften voldoen. In elk geval, binnen ca 1.5 jaar ben ik toe aan een nieuwe firmakar, en dat zal in elk geval een electrische auto zijn.
Deze A6 e-tron spreekt me ook aan, maar dat zal van het budget af hangen (nu een V90 D4 fully loaded), maar eerlijk, ik heb geen behoefte meer aan een auto die zo groot is.
Dus ik wil wel eens zien hoe de Q4 eTRON en de Tesla Model Y er uit zien, en hoe het laden/snelladen gaat.
Ik hoop een bereik te hebben van 300km aan 120 km/h (ook in de winter en in echte omstandigheden), en opladen van 10-80% in 30 minuten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk BerichtenAls je momenteel een elektrische break zoekt kan je gelukkig al terecht bij Porsche :-)
En een echte break is het ook niet vind ik, moest weer zo'n opgehoogd 'cross' model zijn, met grijze plastieken wielkasten. Ugh!
Comment
Comment