DUBBEL RELEVANT!
TOYOTA BZ4X CONCEPT IS VOORBODE VAN ELEKTRISCHE SUV
Hoewel Sjanghai ver weg is, is de Chinese autobeurs die er vandaag plaatsvindt een belangrijke. Zeker voor Toyota. Het merk presenteert er namelijk de bZ4X Concept, een concrete vooruitblik op een elektrische SUV waarvan de uiteindelijke productieversie al medio 2022 op de markt wordt verwacht.
Hoewel Toyota in Europa al enkele decennia heer en meester is met hybride aandrijflijnen, heeft het merk op de brandstofcel-Mirai na geen enkel volledig elektrisch model in het gamma. Daarin komt medio volgend jaar verandering. Toyota brengt in 2022 namelijk een elektrische SUV op de Europese markt, waarop het met deze bZ4X Concept vooruitblikt.
De bZ4X is in meerdere opzichten een belangrijke auto voor Toyota. Zo maakt de relatief hoekige elektrische SUV gebruik van Toyota's E-TNGA-platform, een speciaal voor elektrische auto's ontwikkeld modulair platform waarop in de toekomst nog tal van andere elektrische Toyota's worden gehuisvest. Het bZ-deel in de naam van dit studiemodel staat voor 'Beyond Zero' en is het voorvoegsel waarmee Toyota aangeeft dat het een elektrisch model betreft. Het getal erachter geeft de plaatsing in het gamma aan, de X duidt erop dat het een cross-over of SUV is. Het is vergelijkbaar met het i-label van BMW, de EQ-lijn van Mercedes-Benz en de Ioniq-afdeling van Hyundai.
Toyota bZ4X
De Toyota bZ4X is - net als het E-TNGA-platform - samen met Subaru ontwikkeld. Binnen nu en enkele jaren komt ook Subaru met een eigen versie van de elektrische SUV. Van die auto is al eens een mock-up opgedoken. Uitgebreide technische specificaties van de dankzij twee elektromotoren vierwielaangedreven bZ4X Concept houdt Toyota nog even onder de pet.
Design en techniek
Vanbuiten is de bZ4X eigenlijk nauwelijks als Toyota te herkennen. De auto heeft een vrij dichte neus en ledkoplampen waarbij de leddagrijverlichting optisch met elkaar wordt verbonden door een zilverkleurige strip. Onder de koplampen zitten zwarte kunststof delen. Het puur voor EV's ontwikkelde platform brengt natuurlijk voordelen met zich mee. Zo belooft Toyota dat de bZ4X dankzij een lange wielbasis achterin de beenruimte heeft van die van een D-segmenter. Meer over het binnenste: de bZ4X heeft een laag in de auto geplaatst dashboard. Dat zorgt niet alleen voor een goed zicht op de weg, het geeft het binnenste van de elektrische SUV ook een ruimtelijke uitstraling. Nagenoeg alle knoppen van de aanstuurmodules krijgen in de middenconsole een plek. Direct achter het stuur zit een display dat als digitaal instrumentarium fungeert. De definitieve bZ4X lijkt net als dit studiemodel te worden uitgerust met steer-by-wire-techniek. Hierbij is er dus geen fysieke stuurstang meer die het stuurwiel met de rest van de stuurinrichting verbindt. Om deze techniek te benadrukken, krijgt de Toyota bZ4X Concept een opvallend gevormd stuurwiel dat regelrecht uit de toekomst lijkt te komen. Dankzij de zeer variabele stuurinrichting is het volgens Toyota in bochten immers niet meer nodig zijn om je handen te verplaatsen.
Toyota leverde de vorige generatie Prius Plug-in én de plug-in hybride van de huidige generatie Prius met een zonnedak met zonnecellen, techniek die in zekere zin ook op de bZ4X terugkeert. Het gros van de energie voor het accupakket moet je uiteraard wel uit de laadpaal of uit het stopcontact trekken.
Toyota bZ4X bZ-toekomst
De Toyota bZ4X wordt de eerste, maar zeker niet de laatste EV die het onder het bZ-label hangt. Tot en met 2025 introduceert het merk namelijk zeven volledig elektrische bZ-modellen. Dat betekent overigens niet dat Toyota alleen nog maar EV's gaat maken. Het bedrijf houdt gelukkig ook vast aan zijn hybride- plug-in hybride en brandstofceltechniek. Omstreeks 2025 wil Toyota wereldwijd ruim 70 geëlektrificeerde modellen in zijn gamma hebben, waaronder vijftien volledig elektrische modellen. In Europa moet rond 2025 meer dan 70 procent van de verkochte Toyota's een hybride aandrijflijn hebben. Tien procent is naar verwachting een plug-in hybride en tien procent moet een volledig emissievrij (elektrisch of waterstof) zijn.
Leuk weetje: de bZ4X is de eerste elektrische SUV van Toyota voor de Europese markt, maar het is wereldwijd níet de eerste elektrische SUV van het merk. In China verkoopt de joint-venture Toyota-GAC al een elektrische C-HR en van zowel de eerste als tweede generatie RAV4 verkocht Toyota in de Verenigde Staten een serie elektrische exemplaren.
Bron: Autoweek
TOYOTA BZ4X CONCEPT IS VOORBODE VAN ELEKTRISCHE SUV
Hoewel Sjanghai ver weg is, is de Chinese autobeurs die er vandaag plaatsvindt een belangrijke. Zeker voor Toyota. Het merk presenteert er namelijk de bZ4X Concept, een concrete vooruitblik op een elektrische SUV waarvan de uiteindelijke productieversie al medio 2022 op de markt wordt verwacht.
Hoewel Toyota in Europa al enkele decennia heer en meester is met hybride aandrijflijnen, heeft het merk op de brandstofcel-Mirai na geen enkel volledig elektrisch model in het gamma. Daarin komt medio volgend jaar verandering. Toyota brengt in 2022 namelijk een elektrische SUV op de Europese markt, waarop het met deze bZ4X Concept vooruitblikt.
De bZ4X is in meerdere opzichten een belangrijke auto voor Toyota. Zo maakt de relatief hoekige elektrische SUV gebruik van Toyota's E-TNGA-platform, een speciaal voor elektrische auto's ontwikkeld modulair platform waarop in de toekomst nog tal van andere elektrische Toyota's worden gehuisvest. Het bZ-deel in de naam van dit studiemodel staat voor 'Beyond Zero' en is het voorvoegsel waarmee Toyota aangeeft dat het een elektrisch model betreft. Het getal erachter geeft de plaatsing in het gamma aan, de X duidt erop dat het een cross-over of SUV is. Het is vergelijkbaar met het i-label van BMW, de EQ-lijn van Mercedes-Benz en de Ioniq-afdeling van Hyundai.
Toyota bZ4X
De Toyota bZ4X is - net als het E-TNGA-platform - samen met Subaru ontwikkeld. Binnen nu en enkele jaren komt ook Subaru met een eigen versie van de elektrische SUV. Van die auto is al eens een mock-up opgedoken. Uitgebreide technische specificaties van de dankzij twee elektromotoren vierwielaangedreven bZ4X Concept houdt Toyota nog even onder de pet.
Design en techniek
Vanbuiten is de bZ4X eigenlijk nauwelijks als Toyota te herkennen. De auto heeft een vrij dichte neus en ledkoplampen waarbij de leddagrijverlichting optisch met elkaar wordt verbonden door een zilverkleurige strip. Onder de koplampen zitten zwarte kunststof delen. Het puur voor EV's ontwikkelde platform brengt natuurlijk voordelen met zich mee. Zo belooft Toyota dat de bZ4X dankzij een lange wielbasis achterin de beenruimte heeft van die van een D-segmenter. Meer over het binnenste: de bZ4X heeft een laag in de auto geplaatst dashboard. Dat zorgt niet alleen voor een goed zicht op de weg, het geeft het binnenste van de elektrische SUV ook een ruimtelijke uitstraling. Nagenoeg alle knoppen van de aanstuurmodules krijgen in de middenconsole een plek. Direct achter het stuur zit een display dat als digitaal instrumentarium fungeert. De definitieve bZ4X lijkt net als dit studiemodel te worden uitgerust met steer-by-wire-techniek. Hierbij is er dus geen fysieke stuurstang meer die het stuurwiel met de rest van de stuurinrichting verbindt. Om deze techniek te benadrukken, krijgt de Toyota bZ4X Concept een opvallend gevormd stuurwiel dat regelrecht uit de toekomst lijkt te komen. Dankzij de zeer variabele stuurinrichting is het volgens Toyota in bochten immers niet meer nodig zijn om je handen te verplaatsen.
Toyota leverde de vorige generatie Prius Plug-in én de plug-in hybride van de huidige generatie Prius met een zonnedak met zonnecellen, techniek die in zekere zin ook op de bZ4X terugkeert. Het gros van de energie voor het accupakket moet je uiteraard wel uit de laadpaal of uit het stopcontact trekken.
Toyota bZ4X bZ-toekomst
De Toyota bZ4X wordt de eerste, maar zeker niet de laatste EV die het onder het bZ-label hangt. Tot en met 2025 introduceert het merk namelijk zeven volledig elektrische bZ-modellen. Dat betekent overigens niet dat Toyota alleen nog maar EV's gaat maken. Het bedrijf houdt gelukkig ook vast aan zijn hybride- plug-in hybride en brandstofceltechniek. Omstreeks 2025 wil Toyota wereldwijd ruim 70 geëlektrificeerde modellen in zijn gamma hebben, waaronder vijftien volledig elektrische modellen. In Europa moet rond 2025 meer dan 70 procent van de verkochte Toyota's een hybride aandrijflijn hebben. Tien procent is naar verwachting een plug-in hybride en tien procent moet een volledig emissievrij (elektrisch of waterstof) zijn.
Leuk weetje: de bZ4X is de eerste elektrische SUV van Toyota voor de Europese markt, maar het is wereldwijd níet de eerste elektrische SUV van het merk. In China verkoopt de joint-venture Toyota-GAC al een elektrische C-HR en van zowel de eerste als tweede generatie RAV4 verkocht Toyota in de Verenigde Staten een serie elektrische exemplaren.
Bron: Autoweek
Comment