Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Renault 4 EV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Renault 4 EV

    VOORBODE HERBOREN R4 ALS ELEKTRISCHE CROSS-OVER

    NIEUWE RENAULT 4 OP PATENTBEELD!

    Renault heeft de retrosmaak goed te pakken. Het merk komt met een elektrische moderne interpretatie van de R5 en er gaan al even geruchten dat het merk ook de voorganger van de oer-R5 een moderne opvolger geeft. AutoWeek heeft uit de database van de Wereldorganisatie voor de Intellectuele Eigendom (WIPO) patenttekeningen opgedoken van wat zeer waarschijnlijk een nieuw studiemodel is waarmee Renault vooruitblikt op een 'herboren R4'.

    Enkele dagen voordat Renault zijn toekomstplan Renaulution en daarbij de 5 Prototype uit de doeken deed, doken er geruchten op over mogelijke spiritueel opvolgers van de R4 en R5. De Renault 5 Prototype die op het podium werd getild, gold als concrete vooruitblik op een elektrische 'R5' die omstreeks 2025 op de markt moet komen en tegen die tijd de Zoe vervangt. Over de komst van een designtechnisch enigszins op de R4 geïnspireerd model, bleef het echter lang stil. AutoWeek heeft echter een stel patentplaten in handen waarop een nieuw studiemodel met designinvloeden van de Renault 4 is te zien.


    Renault 4 (1967)

    Op deze patentplaten is een concept-car te zien waarvan niet alleen het silhouet, maar ook de vormgeving van de voor- en achterzijde geïnspireerd lijkt op dat van de voorganger van de Renault 5. Het feit dat de auto op de digitale tekeningen het zonder zijspiegels en handgrepen moet stellen, geeft weg dat het een studiemodel betreft. Hoewel de auto duidelijk wat R4-invloeden heeft, is het studiemodel niet slechts een R4 in een modern jasje. Op de foto's is namelijk een auto te zien die met z'n hoekige en met zwart kunststof aangeklede wielkasten duidelijk een cross-over is. Daarbij heeft de auto in tegenstelling tot de Renault 4 ook geen derde zijruitje. In plaats daarvan heeft Renault een roosterachtig paneel in de C-stijl verwerkt. Wel heeft Renault's nieuwe concept-car een soort masker in z'n snuit waarin de koplampen zijn ondergebracht. Inderdaad, net als bij het origineel. De achterlichten zitten een stuk hoger in het achterste dan bij de oer-R4, al zijn de units zelf wél vrij smal en verticaal georiënteerd. Ook zijn de zilverkleurige verticale delen in de voor- en achterbumper duidelijke verwijzingen naar de stalen bumpers van de Renault die als inspiratie heeft gediend.

    Officieel is nog niet bekend hoe deze zeer waarschijnlijk elektrische spiritueel opvolger van de R4 gaat heten. In de database van het European Union Intellectual Property Office hebben we echter iets interessants gevonden. Renault heeft in oktober 2020 patent aangevraagd op de naam Renault 4Ever. Het zou zomaar kunnen dat de Fransen die benaming bewaren voor het studiemodel en misschien ook wel voor de uiteindelijke productieversie daarvan. Mogelijk gaat de R4 als elektrisch cross-overalternatief voor de omstreeks 2025 te verschijnen Renault 5 fungeren. In maart dook overigens al een speciale versie van het nieuwe Renault-logo op met daarin verwerkt het cijfer '4'. Dat er op R4-vlak iets borrelt bij Renault, lijkt dus vast te staan. Overigens liet Renault medio 2019 al een elektrische versie van de oer-R4 Plein Air zien, een opengeknipte klassieker in de stijl van de Fiat 500 Jolly die e-Plein Air werd gedoopt.

    Bron: Autoweek






    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Impressies:



      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        (cheap beginversies r4 hadden ook geen derde ruitje)

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          (cheap beginversies r4 hadden ook geen derde ruitje)
          In FR noemde die dan ook R3

          ik vind dit toch maar weinig aan een R4 terugdenken, deze studie :s

          Comment


          • #6
            lijkt precies afgeleide te zijn van de dacia electric
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Dan ziet het ontwerp van "David Obendorfer" er toch beter uit.







              There are Pretenders among us.....
              Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

              Comment


              • #8
                Dat wel maar helaas gaat het deze 10 jaar oude concept niet worden.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                  Dat wel maar helaas gaat het deze 10 jaar oude concept niet worden.
                  Jammer .

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    lijkt precies afgeleide te zijn van de dacia electric
                    imo is de spring een moderne r4

                    afmetingen dacia 373 162 152, oude r4 367 149 155

                    Comment


                    • #11
                      Teasers:



                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Voor wanneer is de presentatie voorzien?
                        King of the Ludospace - currently running nr. 6

                        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                          Voor wanneer is de presentatie voorzien?
                          De productieversie van de retro-4 laat nog wel een paar jaar op zich wachten, maar op kortere termijn verschijnt wel de definitieve retro-5 Electric op de markt. Een prima zoethoudertje, wat ons betreft.

                          Bron: Autoweek
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Impressie op basis van de bovenstaande patenttekeningen:



                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Hoe lelijk kan je het bedenken.
                              There are Pretenders among us.....
                              Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                              Comment


                              • #16
                                NA 5 KOMT... 4

                                RENAULT 4

                                Renault gaat de komende jaren flink aan de bak en introduceert diverse nieuwe modellen. Retrodesign lijkt daarbij een grote rol te spelen, want behalve de R5 keert ook de befaamde 4 terug. Heel retro, maar uiteraard vooral helemaal elektrisch.

                                Tussen nu en 2025 wil Renault maar liefst veertien nieuwe modellen onder de eigen merknaam introduceren. Bij dit soort beloftes moet je er eigenlijk vanuit gaan dat er ‘modelvarianten’ worden bedoeld, maar dan nog moet Renault serieus aan de bak. Het accent ligt bij de vernieuwingsslag op grotere modellen in het C- en D-segment, dus van het formaat Mégane en groter. Voor de compacte klasse lijkt Renault echter helemaal op de retro-tour te gaan. Daarvoor zijn diverse aanwijzingen. Allereerst is er het nieuwe logo van het merk, een tweedimensionaal ‘wybertje’ dat sterk doet denken aan het geribbelde exemplaar dat het merk in de jaren 70 introduceerde. Nog duidelijker is de begin dit jaar onthulde Renault 5 Prototype. De knalgele concept-car oogt als een moderne interpretatie van de inmiddels klassieke 5 en gaat volgens Renault-CEO Luca de Meo daadwerkelijk in productie. De retro-5 wordt de opvolger van de Zoe, die uit 2012 stamt.

                                Daarnaast zijn er steeds meer aanwijzingen voor de komst van een tweede retro-EV, die naar de Renault 4 moet verwijzen. Zo dook er al eens een embleem met een ‘4’ op, precies zoals de 5 Prototype het beeldmerk met een ‘5’ draagt en zagen we de auto vermoedelijk al op deze patentschetsen. Ook geruchten van ingewijden en opmerkingen van De Meo wijzen erop dat er een tweede retrorakker komt. Dat lijkt slim, want Renault heeft een rijke historie en is altijd sterk geweest in compacte modellen die in meer of mindere mate de titel ‘automobiele legende’ verdienen. Fiat bewijst met zijn 500 al jaren dat er flink geld te verdienen valt aan een goed uitgevoerd eerbetoon aan die historie en dat succes ziet Renault natuurlijk ook wel zitten.

                                Elektrische mini-SUV

                                De nieuwe R4 moet niet alleen min of meer trouw blijven aan het design van het origineel, maar ook aan diens filosofie. Waar de nieuwe 5 een hip, relatief prijzig kleintje wordt in het vaarwater van bijvoorbeeld de Fiat 500e en Honda E, laat de 4 zich juist voorstaan op een vriendelijk prijskaartje. Hoewel dat nog nergens wordt bevestigd, zou het zomaar eens een al dan niet directe opvolger kunnen zijn voor de Renault K-ZE. Die op de Kwid gebaseerde mini-EV is hier sinds kort leverbaar als Dacia Spring. Net als de Spring wordt de Renault 4 een elektrische mini-SUV. Die carrosserievorm is bijna noodzakelijk om het concept te laten werken, maar staat al met al minder ver van het origineel af dan je zou denken. Ook een klassieke R4 staat immers behoorlijk hoog op de pootjes, zeker naar moderne maatstaven. Om de prijs laag te houden blijft de nieuwe Renault 4 voor wat betreft actieradius en laadsnelheid duidelijk achter bij de duurdere 5. Het is dan ook een echte stadsrakker, een concept dat helaas niet altijd goed lijkt samen te gaan met de grote spreiding van het Nederlandse Randstedelijke gebied. Ook als het gaat om interieur en infotainment kan de R4 om kostentechnische redenen geen bakens verzetten, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn. Juist bij een retromodel past een eenvoudig, maar slim getekend binnenste om daarmee de lijn van de buitenzijde voort te zetten.

                                Zoethoudertje

                                Die lijn is zonder twijfel de grootste kracht van de nieuwe Renault 4. De vrij hoge, smalle ‘koekblikvorm’ van het succesnummer uit de jaren 60 en 70 laat zich eenvoudig vertalen naar een modern, cross-over-achtig model. Honda kreeg nog wat kritiek te verduren toen het de schattige driedeurs concept-voorbode van de E omtoverde in een vijfdeurs productiemodel, maar die stap is voor Renault niet nodig. Ook de originele 4 was immers een praktische vijfdeurs, precies zoals de huidige markt dat ook vraagt. De raampartij en vooral het geribbelde element op de C-stijl zijn een overduidelijke verwijzing naar het oorspronkelijke model. Ook diens ogenschijnlijk in de grille opgenomen koplampen laten zich eenvoudig vertalen naar het heden, door led-koplampen in een zwart paneel op te nemen. De korte overhangen aan voor- en achterzijde helpen niet alleen het design, maar leveren ook veel binnenruimte op. Aan de achterzijde is het 4-gehalte iets minder hoog, maar zien we met de kleine, verticale achterlichten toch wat herkenbare elementen. Hoewel veel erop wijst dat Renault met minimaal twee modellen de retro-weg inslaat, is marktintroductie nog niet aanstaande. De productieversie van de retro-4 laat nog wel een paar jaar op zich wachten, maar op kortere termijn verschijnt wel de definitieve retro-5 Electric op de markt. Een prima zoethoudertje, wat ons betreft.

                                Bron: Autoweek
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17










                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik vind het een lelijk ding, dan liever de Renault 5 EV.
                                    There are Pretenders among us.....
                                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nog een impressie van AutoPlus:





                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Blijft lelijk.
                                        There are Pretenders among us.....
                                        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X