Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mercedes E-Klasse (2023)
Collapse
X
-
NIEUWE MERCEDES-BENZ E-KLASSE VOOR HET EERST TE ZIEN
OOK NIEUWE E WORDT KLEINTJE S
De huidige generatie E-klasse wordt in januari zes jaar en dat betekent dat er in Stuttgart al hard wordt gewerkt aan een volledig nieuw model. Die nieuwe E-klasse waagt zich nu in testkostuum voor het eerst buiten de deur.
De E-klasse is al jaren een ijzersterke pijler binnen het Mercedes-gamma. Het tussen de C- en S-klasse gepositioneerde model is Mercedes' equivalent van auto's als de Audi A6 en BMW 5-serie en is voor het merk dus van groot belang in het zakelijke segment, met name op de thuismarkt. Zowel de C- als S-klasse zijn niet lang geleden compleet vernieuwd en dat betekent dat de inmiddels een kleine zes jaar oude E-klasse relatief snel zal volgen.
Mercedes-Benz E-klasse
Het zal niemand verbazen dat de nieuwe E-klasse wat design betreft weer sterk gaat lijken op de S-klasse. Of op de C-klasse, zo je wilt. De drie modellen vertonen al jaren sterke gelijkenissen met elkaar en dat gaat natuurlijk niet veranderen. Het optische verschil met de huidige generatie E-klasse zal overigens geen enorme stap zijn. Tijdens de facelift die Mercedes-Benz begin vorig jaar op de E-klasse doorvoerde kreeg de E-klasse Limousine een compleet nieuw achterste aangemeten waarin al designelementen van de huidige reeks Benzen zit.
Mercedes-Benz E-klasse
De nieuwe E-klasse komt naast als Limousine ook weer als Estate, maar of de Cabriolet en Coupé ook terugkeren, valt nog te bezien. Het is namelijk niet ondenkbaar dat die twee carrosserievarianten samensmelten met de Coupé en Cabrio van de C-klasse. Van de huidige generatie C-klasse bestaan die smaken immers ook nog niet. Net als onder de C- en S-klasse vinden we onder de nieuwe E-klasse straks een variant van het MRA II-platform, een basis die onder meer een mee- en tegensturende achteras naar het model brengt. Natuurlijk staat de deur naar elektrificatie wagenwijd open. Reken weer op benzine- én dieselplug-ins en op mild hybride machines, maar op een volledig elektrische versie hoef je niet te rekenen. Daar heeft Mercedes-Benz immers de EQE voor bedacht. Uiteraard worden liefhebbers van pijlsnel comfortabel vervoer weer op hun wenken bediend met AMG-versies, reken in ieder geval op AMG-modellen die worden bijgestaan door elektrokracht.
We verwachten de nieuwe E-klasse niet voor 2023 op de markt. Eenmaal klaar voor autoland krijgt de E-klasse het direct zwaar te verduren. BMW heeft namelijk een compleet nieuwe generatie 5-serie in de ontwikkelingskamers staan.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
-
'Google translate' vertaling uit het Duits:
Mercedes werkt aan de volgende generatie van de E-Klasse. Hij komt eind 2022 als W214 als verkleinde S-Klasse.
De huidige Mercedes E-Klasse werd in 2016 gepresenteerd, is inmiddels opgeheven en staat op het punt om eind 2022 de wacht te wisselen. Dan duwt Mercedes de nieuwe modelgeneratie met de interne afkorting W214 in de schijnwerpers. Na de presentatie eind 2022 gaat hij begin 2023 in de verkoop. Nu heeft onze Erlkönig-jager het nieuwe model als sedan gevangen.
Om in zijn competitieve omgeving weer aan de top te komen, heeft de nieuwe E-Klasse een iets grotere wielbasis (circa 2,96 meter), iets meer spoorbreedte en optioneel tweeassige luchtvering en achterwielbesturing. Aan de aandrijfzijde is het verminderd. Er komen geen achtcilinders meer in de E-Klasse. In plaats daarvan vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren. De viercilinder M 254 en OM 654 worden geleverd met een 48 volt elektrisch systeem en ISG. Het vermogen van de benzinemotor loopt op tot 272 pk en 400 Nm, de diesel tot 265 pk en 550 Nm. Meer vermogen leveren de 2,9-liter zescilinder-in-lijn uit de motorfamilies M 256 en OM 656. Hier kan men tot 435 pk voor de benzinemotor en tot 330 pk voor de dieselmotor verwachten. AMG-fans zullen vrienden moeten maken met de M 139 viercilindermotoren in de 53 en 63 versies, die als performance plug-in hybride meer dan 600 pk aan de start zal brengen. Al met al zou de batterijcapaciteit van de hybride modellen moeten toenemen en zo een puur elektrische actieradius tot 100 kilometer mogelijk maken. Een nieuwe achterasconstructie moet ruimte creëren voor de vergrote accu.
Naast de sedan wordt de nieuwe E-Klasse uiteraard ook weer als T-model aangeboden. Ook staat er weer een all-terrain variant op de planning. De cabrio-variant is het resultaat van een fusie van de C- en E-klasse cabrio en zal dan waarschijnlijk CLE gaan heten. Bij de CLE hoort ook een vierdeurs coupé.
Uitrusting en design geleend van de S-Klasse
Wat het veiligheidspakket betreft, erft de nieuwe E-Klasse W214 veel van de nieuwe S-Klasse, waarbij vooral de reikwijdte van de bestaande assistenten wordt aangepast. Op middellange termijn moet de E-Klasse ook autonoom naar niveau 3 kunnen rijden. De bediening is in wezen gebaseerd op een groot touchscreen tussen de bestuurder en de voorpassagier. Maar er komt ook verbeterde spraakbesturing. Zoals gebruikelijk ontvangt de bestuurder van de E-Klasse de basisinformatie via virtuele displays achter het stuur, vermoedelijk op verzoek in 3D. En het infotainmentsysteem MBUX zal ook aan boord zijn in zijn nieuwste uitbreidingsfase.
De S-Klasse is natuurlijk ook de inspiratiebron voor het design van de nieuwe E-Klasse. De koplampen zijn smaller dan voorheen en hebben alleen een LED daytime eyeliner. Net als bij de C-Klasse mag de motorkapster bij de E-Klasse absoluut achterwege blijven. Ook de twee powerdomes op de motorkap zijn bij de Erlkönig verdwenen. Aangepast aan de voorkant krimpen de lichten ook aanzienlijk in hoogte aan de achterkant. Zichtbare uitlaatsierstukken zijn uiteraard niet meer bij de tijd. De nieuwe E-Klasse verbergt het uitlaatsysteem - althans op de Erlkönig - achter het platform. De strijkende deurklinken zijn niet meer nodig en worden vervangen door verzonken handgrepen. Ook de kralen in de flanken die voorheen door de handvatten liepen zijn niet meer te zien.
Conclusie:
Mercedes lanceert de nieuwe W214 E-Klasse voor modeljaar 2023. Qua design en uitrusting lijkt hij meer op de nieuwe S-Klasse. Het motorenprogramma biedt nu alleen vier- en zescilindermotoren. Voor de AMG-modellen zelfs alleen viercilinders.
Bron: https://www.auto-motor-und-sport.de/...e-klasse-2023/
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Herontworpen Mercedes E-Klasse gaat de straat op voor het verwachte debuut in 2023
https://www.carscoops.com/2022/01/re...debut-in-2023/
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenImpressie Larson:
TROOST VOOR TRADITIONALISTEN
De huidige Mercedes-Benz E-klasse kreeg vorig jaar een stevige facelift en past qua uiterlijk weer perfect tussen de versere C-klasse en S-klasse. Onderhuids is hij echter veel ouder dan die andere twee modellen en dat blijft zo. Maar in 2023 verschijnt de nieuwe E.
De introductie van de EQS en de EQE heeft zo de aandacht opgeëist, dat je bijna gaat denken dat elke Mercedes-sedan nu definitief elektrisch is. Maar schijn bedriegt, want voor*lopig opereren deze modellen gewoon naast de reguliere S- en E-klasse in het programma. Van die laatste werd onlangs voor het eerst de nieuwe generatie in gecamoufleerde vorm waargenomen. Het toekomstige model brengt uiterlijk geen grote veranderingen met zich mee. Verwacht dus een klassiek gelijnde, traditioneel opgezette auto met herkenbare details. Wel zijn de flanken straks wat strakker dan het huidige model, onder meer dankzij nieuwe, verzonken handgrepen.
Aan de voorzijde is de nieuwe E het gemakkelijkst te herkennen. Dat komt vooral door de grille, die opmerkelijk laag in de voorgevel is geplaatst. De grote vraag is of de nieuwe ‘E’ weer leverbaar zal zijn met de traditionele Mercedes-grille, met verchroomde lamellen en een op de motorkap geplaatste ster. Die aanblik was ooit standaard bij de sedans van Mercedes-Benz, maar is de laatste jaren steeds meer verdwenen. Op het ogenblik is dit front bij de S-klasse standaard, bij de C-klasse niet leverbaar en bij de E-klasse tegen meerprijs leverbaar. Maar zelfs als die verdeling intact blijft, krijgt het gros van de E-klasses een groot merk*logo ín de grille. Net als nu, eigenlijk.
Nieuw platform
Zijn er dan helemaal geen significante veranderingen bij de nieuwe E-klasse? Toch wel. Dat begint al bij de technische basis, want net als de C- en S-klasse staat de E-klasse straks op de tweede generatie van het achterwielaangedreven MRA-platform. Dat maakt ook een meesturende achteras mogelijk. Ook het interieur gaat rigoureus op de schop. Sinds de nieuwe S-klasse weten we dat de jaren 20 bij Das Haus staan voor een verticaal touchscreen dat tegen het dashboard aan lijkt te leunen. Dat laat ruimte voor grote plakken hout, aluminium of een ander afwerkingsmateriaal, waarmee de sfeer aan boord voor een belangrijk deel wordt bepaald. Deze opstelling betekent trouwens ook het einde van het touchpad tussen de stoelen. De E-klasse volgt de S ook als het gaat om rijhulpsystemen en andere innovaties. Daarmee is Mercedes trouwens bijzonder ver, want het is wereldwijd de eerste autofabrikant die level 3-autonomie in de praktijk gaat brengen. Dat betekent dat het stuur onder bepaalde omstandigheden geheel uit handen kan worden gegeven, al zitten daaraan de komende jaren nog flink wat wettelijke beperkingen.
Diesel
Op aandrijflijngebied volstaat een kleine modernisatieronde, want de E-klasse is op dit vlak ook nu al lekker bij de tijd. Zo zijn er al twee plug-in hybrides, een aantal dat zeker niet afneemt. Daarnaast komen er gewoon uitvoeringen met benzinemotoren, zij het met mild-hybrid-techniek. Zelfs diesels keren naar verwachting gewoon terug. Met reden, want de E-klasse vervult door zijn populariteit als taxi een belangrijke commerciële rol en is ook nog steeds dé auto voor een heleboel veelrijders. In Nederland is die taxirol met de komst van EV’s rap kleiner geworden, maar in veel Duitse steden is de ‘E’ op dit vlak nog altijd heer en meester. Als sedan, maar ook als Estate. Die buitengewoon ruime stationwagon keert uiteraard terug, net als de ervan afgeleide All-Terrain.
Daarmee heeft de nieuwe E-klasse alvast één belangrijk streepje voor op de EQE, het onlangs gepresenteerde elektrische equivalent. In Nederland zal een groot deel van de kopers in dit segment ongetwijfeld alsnog naar een EQE uitwijken, of naar een vergelijkbaar grote SUV uiteraard. Met een verwachte lancering in 2023 lijken we tot ongeveer 2030 verzekerd van een E-klasse. Dat is een troost voor traditionalisten, al lijkt het waarschijnlijk dat een EQE-achtige het stokje daarna definitief overneemt.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenDe impressie van de zilveren hierboven ziet er echt knap uit, laat maar komen zo.Benzine
'80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )
'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)
'68 VW 411 1700 (2011-2014)
'81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
Diesel
'85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
'91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
'10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
'11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
'13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )
- Likes 1
Comment
-
Mercedes E-Klasse (2023) plug-in hybride laat zich zien.
Bij de nieuwe E-Klasse (interne code: W214) zit de laadklep niet meer onder het rechter achterlicht maar links van de achterbumper. Dat is ook terug te zien in de nieuwe C-Klasse en de huidige S-Klasse.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
NIEUWE MERCEDES-BENZ E-KLASSE ROLT AMG-SPIEREN
E 53 AMG OP VERKENNINGSTOCHT
Mercedes-Benz werkt aan een geheel nieuwe E-klasse. Die nieuwe E-klasse krijgt natuurlijk een hele reeks mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. Dat elektro-ondersteuning ook prima samen kan gaan met extra rijplezier, heeft het AMG-label al bewezen. Zodoende krijgt ook de nieuwe E-klasse geëlektrificeerde AMG-smaken, waarvan je er op deze nieuwe set spionageplaten eentje ziet.
De AMG-afdeling van Mercedes-Benz heeft met de AMG GT 4-Door 63 S E Performance al bewezen dat het ook oppermachtige plug-in hybrides kan ontwikkelen. Niet veel later kwamen de dames en heren van AMG zelfs met sportieve versies van zowel de elektrische EQE als EQS op de proppen. De EQE krijgt een relatief traditionele E-klasse naast zich, een generatie die gewoon nog met verbrandingsmotoren wordt geleverd. Er zijn van de huidige E-klasse al meerdere mild-hybride smaken en ook wat plug-ins betreft is het actuele model geen onbekende. Van de twee AMG-versies die er momenteel van de E-klasse bestaan, is er een al geëlektrificeerd: de E53. Op deze foto's lijken we de E53-variant van de straks volledig nieuwe generatie E-klasse te zien.
De E-klasse op deze foto's verraadt zijn ware aard onder meer met zijn uitlaatpijpen, schoeisel en heftig ogende remmerij. Waar de 63 AMG vierkante uitlaateindstukken heeft, herken je de 53 AMG aan twee sets met ronde knalpijpen. De huidige generatie E-klasse heeft een 435 pk en 520 Nm sterke 3.0 zes-in-lijn, een machine met 22 pk aan mild-hybride ondersteuning die we ook in de nieuwe E-klasse verwachten, al kun je wel op minimaal een handjevol extra pk's rekenen. Gewoon nog een zescilinder voor de E AMG dus, zo lijkt het. De AMG-versies van de C-klasse krijgen enkel en alleen nog viercilinders.
Op termijn krijgt ook de nieuwe E-klasse natuurlijk nog een heftigere sportieve 63-smaak, maar daar gaan we het nog niet over hebben. De nieuwe E-klasse moet überhaupt nog gepresenteerd worden. Verwacht een model dat zich wat formaat en uiterlijk weer netjes nestelt tussen de recent vernieuwde C- en S-klasse.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment