Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 5-Serie (2023)
Collapse
X
-
SLANKER
NIEUWE BMW 5-SERIE VANUIT ALLE HOEKEN
Je zou het hem wellicht niet geven, maar BMW's huidige 5-serie is inmiddels al bijna vijf jaar oud. Voor het eerst hebben we foto's van de volledig nieuwe 5-serie, een auto die pas over twee jaar op de markt komt.
Het is oktober 2016 als BMW de zevende generatie van de 5-serie presenteert. Dat is inmiddels zo'n vijf jaar geleden. Vorig jaar voerde BMW zijn zogenoemde LCI, de Life Cycle Impulse, door op het model. Een facelift dus. Dat betekent dat de 5-serie zich inmiddels in de tweede fase en laatste fase van zijn leven bevindt. BMW laat de 5-serie veelal zo'n 7 à 8 jaar meedraaien en dus is het aannemelijk dat het huidige model omstreeks 2023/2024 wordt vervangen door een compleet nieuwe generatie. Dat duurt nog even, maar we kunnen je de nieuwe BMW 5-serie nu al laten zien.
BMW bewandelt momenteel een vrij uitgesproken designpad. Hoewel de nieuwe 2-serie Coupé vrij traditioneel is vormgegeven, zijn auto's als de iX, 2-serie Gran Coupé en de 4-serie dat in mindere mate. Daar komt bij dat BMW voor de X8, de nieuwe 7-serie en de te faceliften X7 ook nog eens lijkt te kiezen voor over twee lagen opgesplitste koplampen. De 5-serie lijkt voor BMW een te belangrijk model om risico's mee te lopen. De ingepakte nieuwe 5-serie op deze foto's geeft weg dat de nieuwe Fünfer niet alleen een normale grille, maar ook conventioneler ontworpen kijkers krijgt.
De nieuwe BMW 5-serie lijkt een vrij agressief front te krijgen, compleet met scherp gesneden en gemeen de wereld in priemende koplampen. Van opzij valt op dat BMW zijn nieuwe E-klasse-concurrent in de portieren verzonken deurgrepen geeft. Maar er is meer. Zo loopt de achterklep net als de motorkap opvallend sterk af. Het levert de nieuwe 5-serie een ranker silhouet op.
De nieuwe 5-serie komt er natuurlijk weer met benzine- en dieselmotoren, machines die al dan niet uitgerust zijn met mild-hybride techniek. Daarnaast komen er niet alleen plug-in hybride smaken, maar ook een volledig elektrische variant die luistert naar de naam i5. Die elektrische i5 moet het over enkele jaren onder meer opnemen tegen de Mercedes-Benz EQE en de Audi A6 e-tron. Een nieuwe M5 gaat weer voor onvervalst gumgenot zorgen, al wordt ook die uitvoering ongetwijfeld ondersteund met elektrokracht.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik heb die 99% zeker begin juli zien rijden op de Mont Ventoux. Heel traag en met een twee begeleidende voertuigen.
Ik kwam ze op de fiets in volle afdaling net na een bocht tegen.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Wie wil er nu nog een hybride? Elk nieuw model vanaf nu zou gewoon 100% elektrisch moeten zijn… Maar ja, de Duitsers willen nog zo lang als mogelijk motoren verkopen, want daar zit hun winst.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenWie wil er nu nog een hybride? Elk nieuw model vanaf nu zou gewoon 100% elektrisch moeten zijn… Maar ja, de Duitsers willen nog zo lang als mogelijk motoren verkopen, want daar zit hun winst.Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
- 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
- 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
- 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u
Comment
-
Ik zal het nut van hybride nooit begrijpen.
Iemand die veel korte afstanden doet, kan het heel gemakkelijk doen met een EV, en die lange afstanden doet zit met een veel hoger verbruik van de verbrandingsmotor omdat je al dat extra gewicht altijd moet meesleuren. Ofwel koop je een ICE of wel een EV…Last edited by BMWMB; 25/08/2021, 11:24.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Hybride is vooral voor veel merken een truukje om in orde te zijn met de nieuwe milieuwetten.
Op zich een zeer krom aandrijfsysteem inderdaad.
Zeker nu het ook nog eens fiscaal gepushet wordt in de leasemarkt, waar 80% van de rijders nooit elektrisch laadt.
In Nederland is dat feestje 5j geleden al afgeschaft, maar België loopt hopeloos achter natuurlijk.
Comment
-
Die voorlichten gaan een beetje richting E60. Geen fan.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
LAAG RISICO, HOGE VERWACHTINGEN
BMW 5-SERIE
BMW lijkt de laatste tijd alles op alles te zetten om zoveel mogelijk liefhebbers op stang te jagen. Met de toekomstige, negende generatie van de 5-serie kunnen die liefhebbers weer even op adem komen, want de ‘5’ blijft vooral zichzelf.
De huidige BMW 5-serie is weliswaar nog behoorlijk fris, maar toch al weer een jaar of vijf onder ons. De bijna verplichte facelift, in BMW-termen LCI ofwel ‘Life Cycle Impulse’, werd in 2020 doorgevoerd. Met een strakker front, donkerder achterlichten en een gemoderniseerd interieur kan de 5-serie er weer jaren tegenaan. Toch is die LCI ook een goed moment om alvast vooruit te blikken op de volgende modelreeks. Bij een merk als BMW, dat zijn planning goed op orde heeft, is daar immers al best wat over te voorspellen. De huidige 5-serie is alweer de achtste generatie. De G30 werd in oktober 2016 onthuld, ongeveer zesenhalf jaar nadat diens voorganger F10 aan het grote publiek werd voorgesteld. Die termijn is niet in beton gegoten, maar een lancering in het voorjaar van 2023, gevolgd door een marktintroductie later dat jaar, is zeker niet onwaarschijnlijk.
Bescheiden grille
Bovendien is er al een eerste levensteken van de nieuwe 5-serie. De schetsen die je hier ziet, zijn direct overgetrokken van spionagebeelden van de auto en tonen dus vrijwel zeker de juiste verhoudingen. Zelfs de invulling van die omtrek, zoals de indeling van neus en kont, is méér dan creatief nattevingerwerk. Zo tonen de spionagebeelden onmiskenbaar een vrij traditionele neus, met een naar huidige BMW-begrippen bescheiden grille die gewoon boven de kentekenplaat eindigt. De koplampen bestaan bovendien uit één stuk, terwijl de nog te onthullen X8 en facelift-X7 een uit lagen opgebouwd front krijgen toebedeeld. De gladde, elektronische deurgrepen van de nieuwe 5 kennen we van onder meer de iX en 4-serie Gran Coupé. Van opzij is en blijft de 5-serie een echte sedan, maar valt wel de ‘hangende’ kont op. De opvallende, stevig aflopende klep is in feite een knipoog naar types uit het verre verleden, want onder meer de eerste E12-generatie had ‘m ook. Een Hofmeisterknik, de kenmerkende bocht aan de achterkant van de zijruitpartij, blijft min of meer behouden. Dit gebied is echter nog angstvallig afgeplakt, dus verwacht een creatieve en moderne invulling van dit klassieke stijlkenmerk. De achterlichten zijn plat en breed en komen relatief hoog in de kont, met de kentekenplaatuitsparing er direct onder. De lichtunits worden verbonden met een strip, die zwart óf verlicht kan zijn. Uiteraard komt er ook weer een Touring, die door het ontbreken van de bijzondere kofferbakvorm wellicht nog wat gemakkelijker op het netvlies ligt.
Elektrificatie-M5
Helemaal onderaan de achterbumper zijn ongeacht de motorisering aan weerszijden grote uitlaateindstukken te vinden, want dat is waar de markt kennelijk om vraagt. Toch is er één uitzondering op die regel, en dat is de volledig elektrische i5. Zoals een iX3 een elektrische X3 is en een i4 een elektrische 4-serie Gran Coupé, zo is de i5 straks het volledig elektrische broertje van de 5-serie. Het model onderscheidt zich aan de buitenkant slechts op detailniveau en legt in hoge mate het accent op efficiëntie. Reken in eerste instantie op een achterwielaandrijver met ongeveer 300 pk en een actieradius van dik 500 km. Daarbij blijft het echter niet. Zo is er van de i4 wel degelijk een sportieve ‘M50’-variant. Met 544 pk is de aandrijflijn uit dat model ruimschoots mans genoeg om ook een 5-serie van adequate prestaties te voorzien, dus op termijn verwachten we ook een i5 M50. Dan is er ook nog de M5, die volgens hardnekkige geruchten eveneens elektrificatie wacht. Een volledig elektrische M5 lijkt nog een te grote stap, maar is ook niet geheel uit te sluiten. Een plug-in hybride lijkt realistischer en zou een resolute breuk met de M5’s van weleer betekenen.
De i5 is het eerste i-model waarbij de vraag zich opdringt of er ook een Touring van komt, omdat dit de eerste elektrische BMW is waarvan het benzinebroertje ook als stationwagon leverbaar is. De kans lijkt groot dat BMW die koetswerkvariant overslaat. Buiten Europa speelt de stationwagon immers een marginale rol en binnen het BMW-gamma kunnen ruimtezoekers uitwijken naar een iX3 of een iX. Een i5 Touring zou echter wel een uniek aanbod zijn in EV-land, wat voor de Duitsers wellicht genoeg reden is om deze stap toch te zetten. Voor de ‘normale’ varianten staat weer een breed aanbod aan benzine- en zelfs dieselmotoren op de planning. Als de zelfontbrander ergens nog een rol speelt is het wel in dit segment, want een 5-serie is de ultieme auto voor de veelrijder. Tegelijkertijd ontkomt ook die klantenkring niet aan elektrificatie. De plug-in hybride keert in minimaal twee varianten terug en alle benzine- en dieselmotoren krijgen wederom mild-hybrid assistentie mee. Voor ouderwets zescilindergenot moeten kopers straks flink in de buidel tasten, want nog meer dan nu is de zes-in-lijn op termijn alleen in écht snelle en dure varianten te vinden. In de aanloop naar een verbrandingsmotor-loze toekomst ontkomt BMW niet aan rigoureuze stappen, maar de 5-serie blijft hoe dan ook een échte 5-serie.
BMW 5-serie (illustratie: Andrei Avarvarii)
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ELEKTRISCHE BMW I5 GESNAPT
SCHIETEN OP EQE
De huidige generatie 5-serie loopt zo'n vijf jaar mee en aangezien het model al is gefacelift wordt er in Beieren hard gewerkt aan een volledig nieuwe generatie. Die nieuwe BMW 5-serie krijgt ook een geheel elektrische variant en die i5 is op deze spionagefoto's vanuit alle hoeken goed te zien.
De huidige BMW 5-serie werd in 2020 gefacelift en dus bevindt het model zich in zijn tweede levensfase. Een generatie 5-serie draait veelal zo'n 7 à 8 jaar mee en dus is de ontwikkeling van een nieuw 5-serie in volle gang. Op dezelfde wijze als de i4 een elektrische versie van de 4-serie Gran Coupé is en de i7 dat van de 7-serie wordt, krijgt ook de nieuwe BMW 5-serie een geheel elektrische variant: de i5.
De BMW i5 die je op deze foto's ziet moet straks het leven van de Mercedes-Benz EQE en de omstreeks 2024 te verschijnen Audi A6 e-tron moeilijk maken. Het is opvallend hoe Mercedes-Benz en BMW nadrukkelijk voor een eigen aanpak kiezen. Waar Mercedes-Benz met de EQE een geheel los van de E-klasse staand elektrisch model op een eigen platform heeft gemaakt, wordt de i5 een variant van de nieuwe 5-serie die zijn koets en platform deelt met de types met verbrandingsmotoren.
Over de aandrijflijn van de i5 valt nog niet veel te zeggen. Wel is het uiterlijk interessant. BMW zet nieuwe stappen op het uitgesproken designpad dat het momenteel bewandelt en geeft de nieuwe Fünfer een iets aflopende snuit met daarin ogenschijnlijk een bescheiden versie van de nierengrille. De nieuwe 5-serie - en dus ook de i5 - krijgt een opvallende hangkont toebedeeld. De achterklep loopt sterk af, ongetwijfeld een knipoog naar de achterkant van de 5-serie E12. We verwachten de marktintroductie van de nieuwe 5-serie in de tweede helft van 2023 of in het voorjaar van 2024.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment