Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FIAT Punto (2022-2023)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• FIAT Punto (2022-2023)

FIAT heeft aangekondigd dat er in 2023 een nieuwe Punto gaat komen op basis van het CMP (Common Modular Platform) architecture.

Dit is het platform dat ook gebruikt wordt bij bv de Peugeot 208.

het is nog niet duidelijk of het om een Hatchback gaat of een Crossover.

Il ritorno della Fiat Punto è uno degli argomenti più discussi nelle ultime settimane. Il fortunato modello del marchio italiano appare sempre più vicino al ritorno, come vi abbiamo riportato a metà febbraio, sia per le dichiarazioni di Carlos Tavares sia per le ultime indiscrezioni di Autobild.
    There are Pretenders among us.....
    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

Fiat's modellenaanbod is naast dat van andere volumemerken van Stellantis vrij beknopt. Sinds het verdwijnen van de Punto in 2018 heeft Fiat geen auto meer in het compacte segment, maar daar komt in 2023 verandering in. Dat meldt Stellantis-topman Carlos Tavares tijdens een videoconferentie waarin de bedrijfsresultaten werden besproken.

Fiat komt in 2023 met een opvolger van de Punto en dat betekent dat Fiat na enkele jaren eindelijk weer een aanbieding in het segment van auto's als de Peugeot 208 en 2008 krijgt. We noemen die twee concerngenoten niet voor niets, volgens Taveres komen Fiat's nieuwe B-segmenters op gedeelde platforms te staan en dat lijkt te betekenen dat Punto-opvolger het CMP-platform en diens elektrische variant (eCMP) onder zich krijgen.

Of de opvolger van de Punto ook daadwerkelijk Punto gaat heten, is overigens nog maar de vraag. Het is niet ondenkbaar dat Fiat met een schone lei wil beginnen, al is Punto een zeer sterke naam gebleken. Daarnaast is het overigens heel aannemelijk dat Fiat naast opvolger van de Punto ook een compleet nieuwe compacte cross-over parkeert.

We verwachten dat de Punto-opvolger met vergelijkbare aandrijflijnen als de Peugeot 208 en e-208 beschikbaar komt. Reken dus op bekende PureTech-benzinemotoren en elektrische versies met een 50 kWh accupakket. Punto

Fiat's Punto-avontuur startte in 1994 met de lancering van de eerste generatie, een drie- en vijfdeurs hatchback die in Europa de Uno afloste. Althans, in theorie. De Uno werd namelijk nog kortstondig naast de Punto geleverd. De door Giugiaro getekende Punto, waarvan de cabrioletversie door Bertone werd ontworpen, werd in 1999 vervangen door de tweede generatie. Zes jaar later diende de Grande Punto zich aan, een auto die in 2009 werd gefacelift en vanaf dat moment Punto Evo heette. De levensduur van dat model werd verder opgerekt door een tweede bijsnijsessie. Die opnieuw opgewarmde Punto Evo heette simpelweg weer Punto. In 2018 trok Fiat officieel de stekker uit de Punto. Tussen 1994 en 2018 verkocht Fiat in Nederland ruim 130.000 Punto's. Gemeten vanaf 1983 is de Punto daarmee na de Panda (193.000 stuks) het populairste model van het merk in ons land.

Comment

Ik vraag mijn af of er PureTech motoren gebruikt gaan worden, want anders heeft FIAT voor niets compleet nieuwe Firefly motoren ontwikkeld.
      Dus ik ga er van uit dat er gewoon Firefly motoren gebruikt gaan worden in dit FIAT product.
      Zo moeilijk moet het niet zijn om die Firefly motoren in te passen, in de CMP (Common Modular Platform) architecture.

Comment

Fiat Punto Successor Confirmed For 2023 Based On PSA-Group Platform.

https://www.carscoops.com/2021/08/fi...roup-platform/

Comment

Ofwel ligt het aan mij, ofwel gaat dat deze wel heel hard op Peugeot lijken?
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

De Grote ergernis die ik lees is dat de automedia allemaal er van uit gaan dat alle FIAT's ook die PureTech SH#T onder de motorkap gaat krijgen.
            Waar ik toch van mening ben dat FIAT gewoon hun eigen mooie nieuwe Firefly motoren moet gaan gebruiken.
            Een FIAT met Franse Peugeot zooi moet ik niet hebben, een bodemplaat is niet het probleem, maar aandrijving en electronica wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten
              Een FIAT met Franse Peugeot zooi moet ik niet hebben, een bodemplaat is niet het probleem, maar aandrijving en electronica wel.
              Oh ja want Italiaanse electronica 'zooi' is het neusje van de zalm

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Oh ja want Italiaanse electronica 'zooi' is het neusje van de zalm
                In 28 jaar tijd heb ik nog nooit een electronisch probleem gehad met mijn FIAT's, afgezien van een kapotte relaid of schakelaar.
                Misschien dat heel vroeger dat een dingetjes was.

Comment

Presenteert Fiat de Punto of Panda in 2023?

*
                  Sowieso de 5-deurs elektrische 500.
                  Er staat heel wat te gebeuren in het toekomstige B-segment van Fiat. Dat werd al aangekondigd door het management toen Fiat 120 kaarsjes uitblies (2019). Nu Stellantis een feit is, wordt niet ontkracht. Na de presentatie van de kwartaalcijfers, zou CEO Tavares persoonlijk gezegd hebben dat in 2023 een belangrijk nieuw model van Fiat in aantocht is. Het kleinste A-segment blijft voorlopig achterwege, hoe merkeigen dit ook is. Mensen willen meer ruimte in diverse prijsklassen en je hebt meer ruimte voor batterijen. Het is inmiddels geen geheim meer dat binnen het (elektrische) 500-gamma ook een toevoeging van de lang beloofde “Giardiniera” zal plaatsvinden die logischerwijs ook in Turijn van de band gaat rollen. Deze Full Electric Mini Clubman-opponent zal eveneens in 2023 gepresenteerd worden.
                  *

*
                  Panda, Punto of allebei?
                  Dan is er wat onduidelijkheid. Italiaanse kranten koppen volop dat de Punto terug zal keren. Niet zo verwonderlijk dat men dat steeds roept, want heel autominnend Italië was redelijk gechoqueerd toen de succesvolle B-segment hatchback, die begin jaren ’90 voor het eerst van de band rolde in Melfi, geen opvolger kreeg. Een beetje alsof de Duitsers het voortaan zonder Polo of Golf zouden moeten stellen. De Panda is minstens zo belangrijk en daarvan weten we dat de opvolger Italië’s eerste echte elektrische volksauto moet gaan worden, en dat dit een volwaardige B-segment auto wordt. Uiteraard gebaseerd op de formidabele en veelzijdige stijloefening Centoventi. Of de vierde generatie Panda de betreffende nieuwe B-segmenter is waar Tavares het over heeft is even de vraag, maar lijkt ons wel het meest waarschijnlijk. Dat er een nieuwe Panda komt (dus ook in naam) al zeker dankzij een eerdere bevestiging van Olivier François.
                  *

*
                  Punto Cross?
                  In Tychy zal tevens een B-segment mini-SUV van de band gaan rollen met het merk Fiat, naast die van Alfa Romeo. Dat zou in principe de ware opvolger van de Punto kunnen zijn. Fiat wil namelijk in ieder segment waarin het actief is SUV’s in het gamma gaan opnemen. Bijvoorbeeld ook in het C-segment. We hebben het hier even over de rationele Fiat-poot, waar de nieuwe generatie Panda min of meer de blauwdruk voor vormt. Economisch, kek van uiterlijk en (eventueel) in grote mate configureerbaar. Of er dan ook nog eens een gewone hatchback komt naast deze kleine SUV en de Panda kun je je afvragen… Sommigen beweren dat zo’n auto gecombineerd gaat worden met de volgende generatie MiTo en Ypsilon… Maar als Fiat het B-segment met 3 vijfdeursauto’s wil gaan bestormen (500, Panda en Punto, exclusief de SUV’s), kun je je toch minstens afvragen of dit niet tot enig kannibalisme moet gaan leiden. Al was het omdat Lancia en Alfa Romeo ook hun inbreng zullen hebben in dit segment (weliswaar meer premium). In het geval van zo’n Punto denken we dat de auto veel met een (elektrische) Corsa of 208 zal gaan delen. Hoe het ook precies zal uitpakken, het offensief van Fiat in het kleine segment zal behoorlijk fors zijn en in lijn met wat Olivier François ooit aankondigde.

Bron : https://www.autoedizione.nl/presente...-panda-in-2023

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten

In 28 jaar tijd heb ik nog nooit een electronisch probleem gehad met mijn FIAT's, afgezien van een kapotte relaid of schakelaar.
                    Misschien dat heel vroeger dat een dingetjes was.
                    Ik wel hoor en ik ken er nog wel een paar.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Comment

Comment

Comment

Als een nieuwe Punto goedkoop in de Markt gezet moet worden dan is een Corsa Variant de aangewezen manier.

Comment

Deze mag toch gezien worden?
                                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                  Deze mag toch gezien worden?
                                  Dat zijn nog hersenspinsels hé. Er is nog altijd geen testvoertuig gespot waar men zich kan op baseren. Als en misschien....?

Comment

Working...
                                  X