Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Polestar 3 (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Polestar 3 (2023)

    DE HOOGTE IN

    POLESTAR 3

    Na de ranke coupé Polestar 1 kwam de wat forsere 2, maar de Zweden doen er bij de 3 nog een schepje bovenop. Dat wordt een heuse SUV, geheel volgens het modebeeld. De Polestar 3 staat logischerwijs op een nieuwe basis en neemt duidelijk wat afstand van het verleden van het nog jonge merk.

    Onlangs presenteerde Volvo zijn elektrische toekomstplannen. Met een nieuw platform, dito software, gewijzigde designtaal én betere accutechniek wil het zijn volledig elektrische aanbod uitbreiden. Waarom we over Volvo beginnen? Terwijl al dat nieuws werd gepresenteerd, kwam er een eerste teaserfoto van de Polestar 3 voorbij. Die heeft stiekem alles te maken met die plannen van Volvo. Hoewel Polestar een losstaand merk is sinds 2017, is de verwantschap met Volvo uiteraard nog altijd evident. De Polestars 1 en 2 ontstonden immers vanuit studiemodellen van Volvo. Op technisch vlak zijn diverse componenten van de Polestar 2 uitwisselbaar met de Volvo’s XC40 Recharge en C40 Recharge. De Polestar 3 breekt niet direct geheel met de Volvo-verwantschap – daarover zo meer – maar uiterlijk vaart het model een meer eigen koers. Polestar grijpt naar verwachting namelijk terug op de Precept Concept uit begin 2020 voor stijlelementen die de Polestar 3 meer een eigen karakter moeten geven. Zoals te zien is op de illustratie, komen waarschijnlijk de uit twee gespiegelde hoeken bestaande lichtunits van de Precept Concept in iets andere vorm terug op de 3. Ook ruimt de Volvo-achtige grille het veld. Hoewel de strakke lijnen mogelijk nog wat doen denken Volvo-modellen, krijgt de 3 in ieder geval een heel eigen gezicht.

    Nieuwe basis

    Onder de ongetwijfeld spraakmakende koets schuilt techniek die niet per se Polestar-eigen is. Volvo en moederbedrijf Geely komen namelijk met het nieuwe SPA2-platform. Dat is een basis voor de grotere modellen die helemaal klaar is voor volledig elektrische aandrijving. Naar alle waarschijnlijkheid rust ook de Polestar 3 op die basis. We verwachten namelijk dat de Polestar 3 van het formaat Volvo XC60 of zelfs XC90 wordt, en daarmee begeeft hij zich in de hogere regionen van SUV-land. De SPA2-basis en de accutechniek die daarin komt beloven een hoop. Volgens Volvo moet halverwege dit decennium het rijbereik per kWh al zijn verdubbeld, dus dan mogen we voor de Polestar 3 aan een actieradius rond de 800 WLTP-kilometers denken. Wellicht nog meer, al verwacht Volvo dat zijn technologie pas tegen het eind van dit decennium goed zal zijn voor 1.000 km actieradius. Hoe dan ook komt de Polestar 3 ook op het gebied van rijbereik een stap hoger te staan dan de 2. Verder mogen we verwachten dat de 3 al behoorlijk in staat is om automobilisten het stuur uit handen te nemen. Er wordt gewerkt aan een nieuw besturingssysteem, met Android Automotive grotendeels als basis. Dat kan door middel van sensoren en het Lidar-systeem razendsnel de omgeving in kaart brengen en terugkoppeling geven aan de hardware. Bovendien kan het via de ‘cloud’ leren van andere auto’s. Een enorm neuraal netwerk is het resultaat en daarmee kan Polestar (zoals Tesla bijvoorbeeld al doet) met over-the-air-updates zijn auto’s telkens aanpassen aan de laatste ontwikkelingen rond autonoom rijden. De Polestar 3 blijft zodoende na aanschaf volop in ontwikkeling, niet alleen wat betreft autonoom rijden, maar ook bijvoorbeeld het infotainment.

    Performance-SUV

    Concrete specificaties zijn op hdit moment nog niet bekend, maar de fabrikant spreekt over een ‘performance-SUV’. Dat betekent ongetwijfeld dat de 3 beresterk wordt en het onder meer de Tesla Model X lastig wil maken met extreem rappe sprinttijden. Reken dus op een 0 naar 100 km/h-acceleratie die in enkele seconden achter de rug is en een vermogen van 600 pk of meer. De Polestar 3 wordt volgens CEO Thomas Ingenlath het vlaggenschip van zijn merk. De verwachtingen zijn al met al dus hooggespannen voor het jongste hoofdstuk van het volledig elektrische merk. In 2022 begint de productie.

    Bron: Autoweek


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Hahaha! Ze konden toch niet achterblijven met hun SUV
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      POLESTAR 3: ELEKTRISCHE SPORT-SUV KLAAR VOOR 2022

      EERSTE POLESTAR MET EIGEN GEZICHT

      Na de Polestar 1 en 2 volgt volgend jaar het nieuwe geheel verrassend Polestar 3 geheten derde model van het zustermerk van Volvo. Polestar laat van de 3 een nieuwe afbeelding zien die een beter beeld geeft van wat je van het model kunt verwachten.

      Polestar trekt volgend jaar het camouflerende stickerwerk van de auto die je op deze foto ziet. Het gaat om de Polestar 3, het derde model van het merk. De Polestar 3 belooft een SUV met een sterk aflopende daklijn te worden en wordt door zijn scheppers omschreven als een 'elektrische performance-SUV'.

      Hoewel de Polestar 3 het derde model is van het merk dat zich als fabrikant van puur elektrische auto's presenteerde, is het pas de tweede EV van het merk. De Polestar 1 was immers een gespierde plug-in hybride. Net als de 2 krijgt ook de Polestar 3 gewoon een elektrische aandrijflijn. Polestar breidt de komende drie jaar overigens behoorlijk uit. Jaarlijks met één model om precies te zijn. In 2022 komt de Polestar 3 namelijk op de markt, in 2024 volgtde Polestar 4 en in 2025 komt de Polestar 5. Polestar omschrijft de 4 als een 'kleinere performance-SUV' en de 5 als een GT-achtig model. De 5 is de productieversie van de Precept Concept die Polestar in 2020 liet zien.

      Ogenschijnlijk sijpelen designinvloeden van de Precept Concept eerder al door naar de Polestar 3. Zo zien we in het front van de elektrische SUV duidelijk invloeden van die auto terug. Daarmee lijkt Polestar zich op designvlak volgend jaar eindelijk van zustermerk Volvo te distantiëren. Wie bij het zien van de carrosserievorm van de 3 denkt dat de Polestar 3 niets meer wordt dan Polestars versie van de Volvo C40, lijkt het mis te hebben. Niet alleen wijken daar teveel zaken te sterk voor van die auto af, de Polestar 3 belooft ook een behoorlijke maat groter te worden dan die C40. Polestar geeft de 3 zo te zien in de portieren verzonken handgrepen en op opvallend dunne stokjes geplaatste zijspiegels.




      Polestar 3

      Technische gegevens van de Polestar 3 zijn er nog niet, al meldt de fabrikant wel dat de auto op termijn op de snelweg op termijn autonoom zijn gang moet kunnen gaan. De Polestar 3 wordt straks gebouwd in de Verenigde Staten, het land waar het merk zijn verkopen het snelst ziet stijgen. De Polestar 3 rolt daar volgend jaar van de band in de fabriek van Volvo in Charleston, South Carolina. De internationale vanafprijs van de Polestar 3 zou volgens eerder door topman Thomas Ingenlath vrijgegeven informatie op zo'n €75.000 moeten komen liggen.

      Bron: Autoweek


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        De onthulling van de Polestar 3 staat pas voor oktober gepland, maar AutoWeek kan je nu al exclusief op de hoogte stellen van de technische specificaties én zelfs de prijzen van de nieuwe elektrische SUV.









        Accu Actieradius Motoren:

        Polestar 3 Dual Motor Motor Long Range - 111 kWh610 kilometer - 489 pk, 840 Nm - 88600 € (NL-prijs)

        Polestar 3 Dual motor Long Range Performance - 111 kWh560 kilometer - 519 pk, 910 Nm - 95200 € (NL-prijs)


        Uitrusting

        Standaard zit de Polestar 3 al behoorlijk goed in zijn spullen. De Polestar 3 Dual Motor Long Range heeft standaard luchtvering, een uitgebreid audiosysteem van Bowers & Wilkins en staat op 21-inch lichtmetalen wielen waar zich remmerij van Brembo achter schuilhoudt. Achter het stuurwiel zit een 9-inch groot digitaal instrumentarium. Het infotainmentscherm heeft een diameter van 14,5 inch en is daarmee bepaald niet klein. Een glazen panoramadak is standaard, hetzelfde geldt voor over drie zones gescheiden klimaatregeling, soft-close portieren en een uitgebreide reeks passieve en actieve veiligheidssystemen.

        De Polestar 3 Performance staat op 22-inch wielen en heeft onder meer geventileerde stoelen met nappalederen bekleding, goudkleurige veiligheidsgordels en zwarte afwerking in het interieur.


        Polestar 3, 4 en 5

        Het prijsverschil tussen de Polestar 2 (vanaf €48.200-NL) en de €88.600 (NL) kostende Polestar 3 is aanzienlijk. Het is echter goed mogelijk dat Polestar op termijn ook mildere aandrijflijnen naar de 3 brengt die de vanafprijs gaan drukken. Daarnaast moet je de Polestar 3 niet zien als een auto die een stapje boven de Polestar 2 staat. In 2024 komt namelijk de Polestar 4, een kleinere SUV die tussen de Polestar 2 en 3 in komt te staan. In 2025 komt Polestar met de 5. Dat is de productieversie van de Polestar Precept Concept, die als vlaggenschip gaat fungeren. De Polestar 5 kon AutoWeek eerder al vanuit alle hoeken laten zien.

        Bron: Autoweek

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Niet mis en ze worden financieel steeds 'toegankelijker' voor de gewone man
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment

          Working...
          X