Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Kia EV4 (2022)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenMooi! Dit zou wel eens mijn eerste EV kunnen zijn, maar nu nog niet
Wanneer wordt die verwacht? Als er hier geen Renault komt, is Kia toch wel de grootste kanshebber.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Is deze te koop?
Wanneer wordt die verwacht? Als er hier geen Renault komt, is Kia toch wel de grootste kanshebber.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Volgend jaar. Zie linkje bronmelding in post 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Jaja, zover was ik al mee... december 2022 is ook volgend jaar.
Nog wat meer info en geruchten:
New Kia EV4! The Smaller Cheaper EV6 & New e-Niro Replacement Coming! Is This The Perfect EV?
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Mooi De kont moet ik nog aan wennen, maar één van de eerste elektrische auto's met een mooie neus.
Veelmerken maken eigenlijk gewoon een front zoals altijd en maken gewoon de grille dicht. Hier is duidelijk meer over nagedacht.
Gisteren bv m'n eerste Mustang Ev gespot in real life. Die grille is zelfs een beetje lachwekkend.Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment
-
In zijaanzicht, schuin vooraan doet die mij nogal aan de kia Soul denkenOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
AFDALEND DE HOOGTE IN
KIA EV4
Kia noemt zijn eerste als puur elektrische auto ontwikkelde model ‘EV6’. Het is het begin van een reeks nieuwe modellen en één van de eerste toevoegingen is de EV4.
Binnen de Hyundai Motor Company hebben Hyundai en Kia een interessante relatie. Als concerngenoten zijn het natuurlijk geen echte concurrenten, maar toch bespeuren we hier en daar enige rivaliteit. Anders dan bij bijvoorbeeld de Volkswagen Group en in toenemende mate Stellantis lijkt er niet te worden gestreefd naar het uitsmeren van zo veel mogelijk onderdelen over zoveel mogelijk modellen. De auto’s delen een technische basis en vanzelfsprekend ook de motoren, maar hoogst zelden een koetswerk of interieur. Zelfs in het segment van de allerkleinsten, daar waar andere fabrikanten elkaar wanhopig vastklampen, zijn de Hyundai i10 en Kia Picanto twee volstrekt separate modellen. Het ziet er niet naar uit dat elektrificatie een eind gaat maken aan dat beleid. Na de succesvolle en simpelweg erg goede Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro en Kia e-Soul zetten de Koreanen onlangs hun eerste ‘dedicated’ EV-platform in de markt. Het eerste product op die E-GMP-basis heet bij Hyundai Ioniq 5, Kia heeft de EV6. De auto’s vertonen de nodige overeenkomsten en opereren in hetzelfde segment. Ze ogen echter totaal anders en er zijn bijvoorbeeld ook verschillen als het gaat om wielbasis, motorvermogen en beschikbare varianten. Ook bewandelen Hyundai en Kia elk hun eigen weg als het gaat om het vervolg van het EV-programma. Bij Hyundai voert die weg in ieder geval cijfermatig omhoog, al is nog niet helemaal duidelijk wat dat betekent voor de positionering van de eerder in deze rubriek besproken Ioniq 6. Bij Kia voert de uitbreidingsweg in eerste instantie juist omlaag, want er wordt gerept over een EV4.
Sportage-formaat
De afbeeldingen op deze pagina zijn gebaseerd op weinig meer dan een zeer schimmige plaat op een al even duister overzicht van toekomstige Kia-EV’s. Dat betekent dat er voor wat betreft de uiterlijkheden een flinke slag om de arm moet worden gehouden, maar toch geven deze ‘renders’ al een aardige indruk van hoe een compacte E-GMP-SUV eruit zou kunnen zien. Hoewel de auto lager op de ladder staat dan de EV6, is het koetswerk waarschijnlijk juist hoger. Dat is niet zo gek: de EV4 is anders dan de EV6 geen scherp gesneden cross-over, maar een echte SUV. Als model van Sportage-formaat, midden in één van de populairste segmenten ter wereld, moet de EV4 zeker niet té uitgesproken zijn. Reken dus op een auto die naast de EV6 wat behoudender oogt, maar tegelijkertijd heel veel stijlkenmerken van dat model deelt. Het belangrijkste herkenningspunt is volgens Kia het ‘digital Tiger Nose’-front, al is die voorkant volgens ons juist het minst markante onderdeel van de EV6. Bij gebrek aan een grille verleggen de Kia-designers de aandacht bij de EV-modellen naar het samenspel tussen de koplampen en de balk die de verlichtingsunits met elkaar verbindt. De verlichting aan de achterzijde is echter des te opvallender en laat zich het beste omschrijven als een enorme, omgekeerde ‘U’ die de hele kont in zijn greep houdt. Ook het ‘zwevende’ dak, dat zo heet omdat de A-stijlen en een deel van de achterste raamstijl zwart zijn gehouden, wordt overgenomen van de EV6. Uniek zijn de veel hogere koets, de dito raampartijen en de veel rechter opstaande, stationwagon-achtige achterklep.
Iets minder ver
Die klep belooft binnenruimte en dat is straks dan ook een sterk punt van de EV4. Zijn hoge koets en grote bagageruimte maken hem minstens zo praktisch als iedere andere C-segment SUV, al wint het kortere model het met zijn beenruimte achterin niet van de EV6. Onder de voorklep bevindt zich een minimale ‘frunk’, net groot genoeg voor een laadkabel. Als E-GMP-product is de EV4 natuurlijk in principe een achterwielaandrijver en we rekenen op vermogenscijfers en accucapaciteiten die we kennen uit de eenvoudigere versies van de EV6. Een 584 pk aandrijflijn zoals in de EV6 GT lijkt voor de EV4 immers wat overdreven. Het gamma begint met 169 pk op de achterwielen en een accu van 58 kWh en loopt op naar een vierwielaandrijver met 325 pk en 77,4 kWh longinhoud. Allemaal bekende cijfers, die ook voor prestatiecijfers op het niveau van de EV6 zorgen. Alleen de actieradius blijft iets achter, met dank aan de hogere, minder gestroomlijnde koets van de EV4. Reken op zo’n 380 kilometer voor de goedkoopste uitvoering en grofweg 100 kilometer meer voor de topper op dit vlak, een achterwielaandrijver met de grootste accu. Standaard op elk E-GMP-model is het 800V-laadsysteem, zodat een volle accu – mits gekoppeld aan de juiste snellader – nooit ver weg is. Hoe lang de EV4 nog op zich laat wachten? Dat is nog niet duidelijk, maar we verwachten de auto eind 2022 of uiterlijk begin 2023 voor het eerst te zien.
Bon: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment