Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes EQG Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mercedes EQG Concept

    PRAKTISCH PRODUCTIERIJP

    MERCEDES-BENZ CONCEPT EQG: VOORUITBLIK ELEKTRISCHE G-KLASSE

    Tot enkele jaren geleden was een G-klasse in behoorlijk archaïsch typetje dat het woord elektrificatie nooit had kunnen omarmen. Met de huidige G-klasse liggen er andere kaarten op tafel. Er komt namelijk een volledig elektrische G-klasse aan en aan de vooravond van de IAA van München geeft Mercedes-Benz met deze Concept EQG een behoorlijk concrete vooruitblik op die elektrisch geladen G-klasse.

    De inmiddels drie jaar geleden gepresenteerde actuele G-klasse lijkt van veraf als twee druppels water op z'n voorganger, maar het begin 2018 gepresenteerde model was toch echt tot op het kleinste moertje nieuw. Mercedes-Benz komt met een volledig elektrische versie van die bonkige offroader en het is deze EQG Concept die daar het bewijsstuk van is.

    De Concept EQG oogt als een nagenoeg productierijp model en is daarmee een studiemodel van een heel andere orde dan concept-cars als de Vision AVTR die Mercedes-Benz vorig jaar liet zien. De Concept EQG is dan ook een met van Mercedes' EQ-label bekende designelementen overladen G-klasse, compleet met horizontale ledstrips en blauwe details. De Concept EQG is daarbij in een two-tone kleurstelling gespoten. Zaken als de kenmerkende ronde koplampunits zijn behouden, al is de reguliere grille vervangen voor een zwart paneel met daarin onder meer een verlichte Mercedes-ster. Het patroon dat de boel hier opvult, kennen we van de overige EQ-modellen. Meer ledpret zien we in de zijspiegelkappen, conceptuele glimmers die net als de 22-inch grote gepolijste aluminium wielen als aandachtstrekker gelden. Ook opvallend: aan de achterkant zit geen reservewiel, maar een afsluitbare opbergplek met - je raadt het al - ledversiering. De opbergdoos doet enigszins denken aan een wallbox en dal kan natuurlijk geen toeval zijn. Volgens Mercedes-Benz kun je de laadkabel hierin kwijt, lekker binnen bereik dus. Op het dak vinden we een zwart dakrek, een element dat net als de vele andere delen van de Concept EQG met ledverlichting is aagenkleed.

    Onder de Concept EQG gaat geen hip EV-platform schuil, de auto maakt namelijk gewoon gebruik van het ladderchassis van de reguliere G-klasse. Daar komt bij dat ook de ophanging volgens de heren en dames in Stuttgart even offroadwaardig is als dat van de G-klasse die je al jaren kunt kopen. Technische specificaties deelt Mercedes-Benz niet, al zegt het merk wel dat de Concept EQG niet één, niet twee en ook niet drie, maar maar liefst vier elektromotoren heeft die elk een wiel aansturen.

    Wanneer Mercedes-Benz de van dit studiemodel afgeleide elektrische G-klasse op de markt brengt, is nog niet bekend. Lang hoef je er waarschijnlijk niet op te wachten.

    Bron: Autoweek










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Mercedes G-Class EV is coming! Electric EQG Premiere - PREVIEW

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      New Mercedes EQG Electric G Wagon

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        It's all fucked up now. Kan me toch niet inbeelden dat batterijen de oplossing zijn voor zulke kolossen
        lets have some more member berries

        Comment


        • #5
          hoe groter/zwaarder, hoe nuttiger op batterijen in feite...toch op milieugebied (edit co² gebied)

          als een benzine g500 12 liter verstookt, is dat 120kw/h energie per 100km, op electriciteit zal die richting 35kw/h gaan of het equivalent van 3.5 liter benzine

          in belgie is 1/3 van de energiemix fossiel



          dus heeft die g-klasse een co² uitstoot van een auto die aan 1.2 liter fossiel rijdt...of 1/10

          dat de batterij snel leeg is na 300km is een ander verhaal, moet je die maar vaker opladen
          Last edited by bobo; 08/09/2021, 00:49.

          Comment


          • #6
            ...en als die op terrein zou worden gebruikt, is de winst nog veel groter want hoe lager de snelheid, hoe groter het voordeel wordt voor batterij...maja, die bakken dienen niet voor op terrein natuurlijk

            Comment


            • #7
              ELEKTRISCHE MERCEDES-BENZ G-KLASSE KRIJGT INNOVATIEVE ACCU

              SAMEN MET SILA

              Mercedes-Benz is een partnerschap aangegaan met de Amerikaanse start-up Sila Nanotechnologies. Dat moet uitmonden in de komst van een elektrische G-klasse met een innovatieve accu, die een hogere energiedichtheid heeft dan nu haalbaar is.

              Sila ontwikkelt (onder meer) accu’s met een siliconen in plaats van grafieten anode. Dat moet de energiedichtheid met 20 tot 40 procent opschroeven, tot meer dan 800 Wh per liter. Concreet betekent dat dat er meer energie kan worden opgeslagen in minder ruimte, of dezelfde hoeveelheid energie in minder ruimte. Dat is met name bij grote, hoge en dus per definitie energieslurpende auto’s als een G-klasse van belang, want een bruikbaar accupakket wordt in zo’n geval al snel erg groot. Mercedes en Sila beloven dat de elektrische G-klasse, die hoogstwaarschijnlijk EQG gaat heten, de eerste auto wordt met Sila's 'siliconen-accu'. De bijzondere accu wordt in die auto geïntroduceerd als optie, maar het is uiteraard de bedoeling om deze accutechnologie ook in andere grote modellen te gaan toepassen.

              Mercedes-Benz ging al in 2019 een partnerschap aan met Sila, maar dit is de eerste concrete vrucht. De EQG werd al aangekondigd met de Concept EQG. De auto moet in of tegen 2024 in productievorm verschijnen.

              Bron: Autoweek




              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8










                Meer info en foto's: https://de.motor1.com/reviews/622970...r-fahrbericht/
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  MERCEDES-BENZ EQG KRIJGT VIER ELEKTROMOTOREN

                  EN VIER VERSNELLINGSBAKKEN!

                  ​De volledig elektrische broer van de Mercedes-Benz G-klasse, de EQG, krijgt vier elektromotoren en vier versnellingsbakken. Daarmee kan hij in het terrein een zo door Mercedes gedoopte 'G-bocht' maken: een op de plaats gemaakte U-bocht door de linker wielen vol in tegengestelde richting te laten draaien ten opzichte van de rechter wielen.


                  Het Britse Autocar reed alvast een rondje mee met de Mercedes-Benz EQG: de volledig elektrische variant van de G-klasse, die in 2024 op de markt komt. Tijdens dat rondje kwamen ze meer te weten over de techniek van de elektrische G, die niet eerder door Mercedes-Benz toegepaste technologieën herbergt.


                  Accutechnologie van EQXX


                  Vierwielaangedreven elektrische auto's levert het merk met onder meer de EQE en EQS al, maar de EQG wordt de eerste Mercedes met een elektromotor per wiel. Alle vier de motoren zijn gekoppeld aan tweetraps versnellingsbakjes, met zowel een lage als hoge gearing. Mercedes laat aan Autocar weten dat het een behoorlijk ingewikkelde en dure technologie is, maar dat ze er desondanks toch voor kiezen. Dat doet het merk, omdat de auto op deze manier geen sperdifferentiëlen nodig heeft om de draaisnelheid van de wielen goed af te kunnen stemmen in het terrein. Dat gebeurt bij de EQG middels software per elektromotor en dus per individueel wiel.

                  De Mercedes-Benz EQG wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de reguliere G-klasse, maar maakt gebruik van een eigen ladderchassis met daarop een grotendeels gelijke koets. In het chassis plaatst het merk een nieuw soort accu dat debuteerde in de extreem zuinige EQXX Concept: de zogeheten 'silicium-accu'. Die zou een capaciteit van zo'n 100 kWh meekrijgen, maar is door een hogere energiedichtheid als het goed is iets lichter dan de accu van de EQS met een vergelijkbare capaciteit. Toch belooft de EQG beslist geen vedergewicht te worden: hoe zwaar hij wordt, is nog niet bekend. Wel geeft iemand van Mercedes' ontwikkelingsafdeling weer dat de auto minder dan 3.500 kg weegt, gelukkig maar. Desondanks weet Mercedes-Benz nog niet of de elektrische G straks met een trekhaak verkrijgbaar is.


                  Trucje


                  Wel geeft het merk de EQG een party trick mee. Na het indrukken van de 'G-bocht'-knop, kun je de EQG op onverharde grond om zijn as laten draaien. Dat doet de auto door zijn linker wielen hard vooruit te laten draaien, terwijl hij zijn rechter wielen even hard achteruit draait - of andersom. Aanvankelijk achtte Mercedes het een onnodige gimmick, maar toen bleek dat het van pas kon komen in krappe situaties in het terrein, besloot het de EQG ermee uit te rusten.

                  De EQG krijgt in elk geval genoeg vermogen om ondanks het hoge gewicht de tractie te verbreken. Er komen verschillende vermogensvarianten op de markt, waarbij de sterkste een AMG-label dragen. Laatstgenoemde zal zich met zijn prestaties kunnen meten met de Mercedes-AMG G63 die al op de markt is. De EQG komt pas in 2024 op de weg.


                  Mercedes-Benz EQG Concept

                  Bron: Autoweek
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    2024 Mercedes G-Class | EQG NEW G Turn Wagon and G63 4x4 Squared - Drive - Review - Interior



                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Mercedes EQG Spied As A Quad-Motor, Electric Off-Road Beast

                      https://www.carscoops.com/2023/01/me...ff-road-beast/









                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12






                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13


                          die aero-optimalisaties

                          Comment


                          • #14
                            Mercedes EQG (2023) | Die erste Mitfahrt in der elektrischen G-Klasse
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten


                              die aero-optimalisaties
                              Tja, bij deze auto is het niet moeilijk om iets te verbeteren aan de aero.
                              Aan een AMG GT is dat veel moeilijker.

                              Comment


                              • #16
                                Mercedes Erlkönig EQG on the road - die vollelektrische G-Klasse 2024 - the all-electric G-Class



                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Mercedes Erlkönig EQG - elektrische G-Klasse


                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    hoewel ik nogal fan was van het turbinegluid van de fiat, helpt ook je snelheidsbeleving, is er hier nog wel wat werk ad winkel

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mercedes Erlkönig EQG (2024) + Fossil Mercedes-Maybach G 650 Landaulet V12 (2017)
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Er zou ook een kleinere versie komen:



                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X