Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen ID.LIFE Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volkswagen ID.LIFE Concept

    ELEKTRISCHE CROSS-OVER

    VOLKSWAGEN ID LIFE: COMPACTE EV ONDER ID3 IN 2025

    Net als zustermerk Cupra grijpt ook Volkswagen de IAA van München aan om een vooruitblik op een nieuwe elektrische compacte cross-over te presenteren. We heten welkom: de ID Life.

    De ID-familie groeit gestaag. Na de ID3, ID4 en de op stapel staande ID 5 en ID Buzz dient het volgende nieuwe elektrische model van Volkswagen zich aan. We maken digitaal kennis met de ID Life, een studiemodel waarmee Volkswagen een voorbode geeft op een zeer belangrijk model voor het merk. De ID Life geldt namelijk als blauwdruk van Volkswagens compacte cross-over in het segment van de Peugeot e-2008. Een kleine broer dus voor de ID3!

    De ID Life komt niet helemaal als een verrassing. Zustermerk Cupra liet met de UrbanRebel Concept namelijk al een eigen voorbode op een compacte cross-over zien. Dat is het technische broertje van de ID Life, die zeer waarschijnlijk door Seat gaat worden gebouwd. Logisch dus dat ook de ID Life als broertje van de UrbanRebel op een compactere versie van het MEB-platform komt te staan, de MEB Short-basis. Afmetingen houdt Volkswagen nog even onder de pet, dus ook daarvoor wijken we uit naar wat we al weten van de Cupra UrbanRebel. Reken op een zo'n 4 meter lange compacte elektrische cross-over.

    Tot 400 kilometer elektrisch

    Het ontwerp is opvallend simplistisch van aard. Zwierige lijnen, een overdaad aan hoeken, vouwen en ander visueel drama tref je niet aan. Een leuk detail is het aanpasbare en uitneembare dakje van textiel. De ID Life is voorwielaangedreven en heeft een 234 pk elektromotor. Daarmee sprint de auto op papier in 6,9 seconden naar 100 km/h. Het accupakket van de ID Life heeft een capaciteit van 57 kWh, volgens Volkswagen goed voor een actieradius van zo'n 400 kilometer. Reken voor de uiteindelijke productieversie, die mogelijk ID2 gaat heten, ook op mildere aandrijflijnen.

    Hip

    Geen studiemodel zonder de nodige conceptuele gimmicks en dus zegt Volkswagen dat de ID Life dankzij een projector en een uit het dashboard te schuiven scherm ook als bioscoop of gamecentrum is te gebruiken. Volkswagen benadrukt dan ook dat het met de ID Life op jonge doelgroepen mikt voor wie "een auto een sterkere uitdrukking van lifestyle is." Volgens Volkswagen gaat het bij jongere groepen "niet alleen om mobiliteit, maar vooral om wat je met de auto kunt beleven." Lekker hip dus, en een hippe concept-car kan niet zonder progressief klinkende zaken als lak waarvoor houtsnippers als kleurstof hebben gediend. Ook heeft Volkswagen gebruik gemaakt van gerecyclede PET-flessen en zijn de banden gedeeltelijk vervaardigd uit bio-olie en rijstkaf. Voor extra gebruiksgemak valt niet alleen de achterbank, maar ook de voorbank volledig neer te klappen.


    Veel interessanter is echter de kale vanafprijs waar Volkswagen op mikt, die ligt namelijk tussen € 20.000 en € 25.000. In 2025 moet het van deze ID Life afgeleide productiemodel op de markt komen.

    Bron: Autoweek
















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    20,000 $ Volkswagen EV! The ID Life shows the small electric VW ID2 or VW ID1

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      VW ID LIFE VOELT NU AL ALS SERIEUZE STADS-EV - REPORTAGE

      MINITEST MET VEELBELOVENDE CONCEPTCAR

      Het studiemodel ID Life dat Volkswagen recentelijk aan de wereld toonde komt al behoorlijk productierijp over, maar Wolfsburg heeft nog geen groen licht gegeven. We mochten al een rondje rijden met de stads-cabrio.

      De Volkswagen ID Life is meer dan slechts een vingeroefening van het designteam rondom VW-hoofdontwerper Jozef Kabaň, dat is duidelijk. De fabrikant heeft namelijk helemaal geen tijd voor grappige experimenten, de tijd dringt. De verbrandingsmotor krijgt het alsmaar moeilijker. Helemaal in het compacte segment, waar het financiële aspect een grote rol speelt. Het komt erop neer dat de Volkswagen Polo en de T-Cross een elektrische opvolger krijgen, uiterlijk wanneer de Euro 7-emissienorm in 2025 zijn intrede doet. De complexe uitlaatgasreiniging die nodig zou zijn om aan die emissienorm te voldoen, zou deze modellen namelijk peperduur maken. En dat terwijl bij elektrische auto’s de groeiende productieaantallen ervoor zorgen dat de prijzen dalen en accu’s betaalbaarder worden. De platformstrategie van Volkswagen draagt ook een belangrijk steentje bij aan het verlagen van de kosten. Zodoende durft het merk het aan om te stellen dat er in 2025 een kleine stads-EV in de showroom staat voor een bedrag van rond de €20.000.

      Als het aan ons ligt, zou dat model er gerust zo uit mogen zien en zo mogen rijden als de ID Life. Het miljoenen kostende studiemodel doet namelijk niet alleen productierijp aan, hij rijdt voor een auto die grotendeels met de hand in elkaar is gezet ook verbazingwekkend goed. Weliswaar moet hij al bij een snelheid die iets boven de 30 km/h ligt de handdoek in de ring gooien, maar dat is slechts een veiligheidsmaatregel. Hij zou probleemloos harder kunnen rijden.

      Verrassingen

      Onderhuids gaat techniek schuil die al redelijk op één lijn ligt met die van het uiteindelijke productiemodel. Het is als het ware de basisvariant van wat ze bij Volkswagen ‘Modularer Elektrobaukasten’ noemen, in dit geval echter met voorwielaandrijving en een vermogen van 234 pk.

      De eerste verrassing: het feit dat het stuur eerder uit een vliegtuig lijkt te stammen dan uit een auto, valt tijdens het rijden helemaal niet op. Je kunt de Life er probleemloos mee besturen. De tweede verrassing: een instrumentenpaneel, een centraal display, hendels aan de stuurkolom en spiegels schitteren door afwezigheid. Toch mis je die attributen gek genoeg helemaal niet. De rol van het instrumentarium wordt overgenomen door het head-up display, camera’s vervangen de spiegels, op het stuur zitten een paar touch-knoppen (onder andere voor de knipperlichten) en je smartphone doet dienst als infotainmentsysteem, waarbij je telefoon magnetisch aan de middenconsole vastzit. Een app herkent het starten van de motor en schakelt dan over naar een rijmenu.

      Alles doet doordacht aan en werkt intuïtief. Deze auto is meer dan een vervoersmiddel. Met een druk op een knop in de app verandert de ID Life in een heuse bioscoop. Voor de voorruit schuift het ‘witte doek’ omhoog, je kunt de voorstoelen plat leggen en de rugleuning van de achterbank kan ook vlakker worden gezet. Dat is nog eens een goede manier om het wachten bij de laadpaal te veraangenamen. Wellicht kan deze autobioscoop ervoor zorgen dat zelfs opgeschoten jongeren die nu in een opgedirkte Golf of 3-serie rijden overtuigen om over te stappen naar een EV. De ID Life is er cool genoeg voor. Bovendien kunnen ze hun PlayStation probleemloos aansluiten in de VW.

      Niet feilloos

      Het dak werkt overigens nog niet helemaal feilloos. Net als de motorkap is hier luchtkamerfolie (gemaakt van gerecyclede petflessen) toegepast, dat is voorzien van ritssluitingen. Dat klinkt simpel, maar het openen verloopt bij het prototype niet bijster soepel. Als dat echter het enige onderdeel is waaraan nog moet worden gewerkt, dan hebben we er alle vertrouwen in dat deze auto kan uitgroeien tot een ijzersterk productiemodel. Hij is compact en toch ruim. Tel daar een acceptabele actieradius, het gebruik van duurzame materialen en het sympathieke design bij op, en we kunnen stellen dat deze Volkswagen het best eens goed kon gaan doen als de scherpe prijsstelling daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Niet alle slimme en grappige features zullen het productiestadium halen, maar de basis is goed.
















      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        026 VW ID.2: All We Know About The Supermini-Sized EV Coming With A €20k Base Price.




        There are Pretenders among us.....
        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

        Comment


        • #5
          VOLKSWAGEN ID LIFE GAAT NIET IN PRODUCTIE

          NIEUW DESIGN VOOR ELEKTRISCHE NIEUWKOMER

          Gecharmeerd van de Volkswagen ID Life Concept die vorig jaar tijdens de IAA in München presenteerde? Dan hebben we slecht nieuws. Het ontwerp van die auto is in de prullenbak geëindigd.

          In september 2021 presenteerde Volkswagen de ID Life Concept, een studiemodel waarmee het merk vooruitblikte op een compacte elektrische model dat een stapje onder de ID3 in het modellengamma van Volkswagen wordt geplaatst. Een dergelijke auto komt er nog zeker, maar op de ID Life Concept gaat die toch niet lijken. Dat meldt het Duitse Automobilwoche.


          Volkswagen ID Life

          Het minimalistisch ogende ontwerp van de ID Life, waarin zelfs wat designverwijzingen naar de eerste generatie Golf te ontdekken waren, zou in Wolfsburg al uit de gratie zijn geraakt. Hoofdontwerper Jozef Kabaň en zijn team zouden aan een volledig nieuw ontwerp werken, dat moderner en aansprekender moet zijn om een jonge doelgroep aan te spreken.

          Hoewel Volkswagen het ontwerp van de ID Life dus door de shredder haalt, blijft onthullingsjaar 2025 intact. De kleine elektrische broer van de ID3 komt dus alsnog op een ingekorte versie van het MEB-platform te staan dat luistert naar de naam MEB Short. De ID Life Concept had een 234 pk sterke elektromotor en een 57 kWh accu, goed voor een actieradius van zo'n 400 kilometer.

          Kijk niet gek op als Volkswagen met meerdere modellen in die klasse komt. Zo zou het zomaar kunnen dat Volkswagen met een ID 2 onder de ID 3 komt en de ruimte ertussen opvult met een elektrische cross-over.

          Bron: Autoweek
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment

          Working...
          X