Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Superb (2023)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Skoda Superb (2023)

Nieuwe Skoda Superb (2023) verschijnt op eerste ontwerpschetsen

Het nieuwe model is officieel bevestigd voor 2023 ...

Bron: https://de.motor1.com/news/537696/sk...gnskizze-2023/
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

De mule in oud model vorm nog:

Onze fotografen zijn nu een van deze nieuwe superbes tegengekomen. Maar het was slechts een testvoertuig met de carrosserie van de huidige auto, dus er is niet veel te zien. De schetsen geven eerder een indicatie van wat je kunt verwachten van het kroonjuweel van het bedrijf, dat nu al een aantrekkelijke auto blijkt te zijn. De verticale luchtinlaten van de testauto zijn nieuw en we kunnen ze ook zien op de officiële tekeningen.

Het lijkt erop dat Skoda wat gewichten op de achterbank heeft geplaatst om de aanwezigheid van passagiers achterin te simuleren en er zijn enkele testgerelateerde apparaten aan de wielen bevestigd. Hoewel de koplampen van het facelift-model lijken te zijn, kunnen de achterlichten afkomstig zijn van de versie die tot medio 2019 is verkocht.

Aangezien er geruchten gaan dat de volgende Passat exclusief zal worden uitgerust met een automatische transmissie, zou dit kunnen betekenen dat de Superb ook het koppelingspedaal verliest. In een recent uitgegeven verklaring zei Thomas Schäfer, CEO van Skoda, dat hoewel plug-in hybrides niet de toekomst zijn (puur elektrische auto's wel), een PHEV-configuratie in de Octavia en Superb nog steeds nuttig is voor wagenparken.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

HET GAAT OM HET INNERLIJK

SKODA SUPERB WORDT KLAARGEMAAKT VOOR DE TOEKOMST

Zo op het oog rijdt hier niet zo'n spannende testauto voorbij onze spionagefotograaf. Toch is er meer met deze Skoda Superb aan de hand dan je in eerste instantie zou denken.

De huidige Skoda Superb ziet er weliswaar nog steeds redelijk fris uit, toch is deze generatie met zijn zes jaar al aardig op leeftijd. Het einde is dan ook in zicht, alleen is er tot op heden nog geen concreet levensteken geweest van een opvolger. Er is al wel gesproken over diens komst in 2023 - zij aan zij met de volgende Volkswagen Passat - maar meer houvast heeft Skoda nog niet gegeven. De Superb die hier op de foto's is te zien, geeft die houvast mogelijk wel.

Skoda is namelijk logischerwijs geen grote wijzigingen meer van plan bij de huidige Superb. Dat betekent dus vrijwel zeker dat het hier gaat om een zogenoemde 'mule' waaronder techniek van de volgende generatie schuilgaat. Dat Skoda de neus en de kont flink heeft ingepakt, lijkt hooguit één specifiek ding te moeten verbloemen: de Superb gaat groeien. Als je goed kijkt, zie je dat de voorbumper verder uitsteekt dan gebruikelijk en ook lijkt - pin ons er niet op vast - de overhang aan de achterkant wat groter te zijn dan we kennen van de Superb.

De technische basis van de volgende generatie Skoda Superb is naar verwachting een doorontwikkeling van de huidige MQB-variant waarop de grote Tsjech staat. Reken dan ook op de bekende (mild-hybride) TSI-motoren en ook plug-in hybride versies. Verder mogen we logischerwijs in het ontwerp vooral een stevige evolutie in plaats van een revolutie verwachten. Goed nieuws dus voor wie wel gecharmeerd is van de huidige Superb. Alleen nog wel even geduld ...

Comment

Impressie:

Comment

Totaal andere bumper dan bij de gecamoufleerde.
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
              Totaal andere bumper dan bij de gecamoufleerde.
              De gecamoufleerde is dan ook een mule volgens bijhorende teksten

'Skoda is namelijk logischerwijs geen grote wijzigingen meer van plan bij de huidige Superb. Dat betekent dus vrijwel zeker dat het hier gaat om een zogenoemde 'mule' waaronder techniek van de volgende generatie schuilgaat.'

'Onze fotografen zijn nu een van deze nieuwe Superbs tegengekomen. Maar het was slechts een testvoertuig met de carrosserie van de huidige auto, dus er is niet veel te zien. De schetsen geven eerder een indicatie van wat je kunt verwachten van het kroonjuweel van het bedrijf, dat nu al een aantrekkelijke auto blijkt te zijn'.

Als je kijkt naar de bovenste foto van Skoda Design zijn er wel degelijk overeenkomsten. Ik zal ze er nog eens bijposten

Comment

Dat had ik gelezen maar de gecamoufleerde bumper lijkt meer op die van een R/RS dan van een Skoda waardoor ik dacht dat hij een wat sportievere neus ging krijgen.

Toch bedankt hè.
                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Nog altijd als 'mule' onderweg:

Comment

Eindelijk het echte werk, geen mule meer:

Comment

Comment

Impressies:

Comment

Deze boven een Passat, any day

Comment

2024 Skoda Superb Sedan Shows Off Its Huge Wheelbase As The Passat’s Roomy Sibling

Next-generation Superb will be twinned with VW’s Passat and major on rear legroom

Comment

Comment

Comment

TEST: SKODA SUPERB – PROEVEN AAN NIEUWE, VIERDE GENERATIE

​De Skoda Superb was al niet de kleinste auto op de markt, en toch wordt de nieuwe generatie wéér een stukje groter. Wij reden al met de grote stationwagon, die begin 2024 op de markt komt.

Nu al weer een nieuwe Skoda Superb?

Vergis je niet, de huidige gaat alweer mee sinds 2015, dus het is wel weer tijd! Dit wordt alweer generatie nummer vier. En dat in een tijd waarin de concurrentie verdwijnt. De Ford Mondeo, de Opel Insignia, de Renault Talisman en Citroën C5: ze kregen geen opvolger. Dat hadden we toch niet gedacht zo rond de eeuwwisseling. Voor Skoda des te meer reden om extra aandacht te geven aan hun Superb, om zo in het gat te springen dan die andere fabrikanten in de middenklasse hebben laten liggen. Het merk is bezig met de laatste finetuning van de vierde generatie Superb, die na de zomer wordt onthuld.

Skoda Superb

De Skoda Superb was groot en blijft dat ook?

Absoluut. Hij is nu 4.91 meter, 4 centimeter langer dan zijn voorganger. Hij komt er opnieuw zowel als stationwagon en als hatchback. Opvallend genoeg komt de nieuwe Volkswagen Passat er alleen maar als stationwagen, waardoor Skoda hoopt met zijn hatchback ook wat sedan-rijders naar de Superb te trekken.

Achterin is het nog ruimer dan het al was, waarbij je je kunt afvragen of het nog iets toevoegt. De beenruimte is uniek in alles wat niet een verlengde F-segment limo is. De kofferbak werd er ook niet kleiner op en meet nu 645 liter en zelfs 690 in de Combi. Dat is 20 respectievelijk 30 liter meer dan voorheen.

De nieuwe Skoda Superb komt in 2024

Zeker ook een elektrische versie?

Nee dat niet. Er komt een hele stoot aan motoren, en ook een stekkerversie als PHEV. Maar voor Nederland blijft het overzichtelijk want er komen geen dieselversies en geen krachtige benzineversies met een 2.0 TSI naar ons land. Ook 4WD kun je vergeten. De vraag is er niet, meent de importeur, wat uiteraard ook te maken heeft met de hoge belastingdruk hier. Wat overblijft is een 15 eTSI mild hybride met 150 pk en de PHEV met 204 pk. Die laatste komt echter pas later in 2024. Wij konden er ook nog niet mee rijden. Naast een (niet relevante) diesel stond er wel een Combi klaar met de 1.5.

Is zo’n motor genoeg voor zo’n grote auto als de Skoda Superb?

De 1.5 voelt wel een beetje als het minimum. De motor heeft een mild-hybride ondersteuning voor extra koppel bij lage toeren en door vernieuwde cilinderuitschakeling is de auto in ieder geval op papier zuiniger dan ooit. De 150 pk aan vermogen voelt wel als een minimum voor de auto, een handjevol extra paarden zou fijn zijn als je met volle bepakking onderweg bent. Echter komen de versies met 2.0 TSI en 204 pk of 265 pk en 4WD ook niet naar Nederland. Wil je toch meer vermogen, dan kun je in de loop van 2024 ook kiezen voor een nieuwe PHEV-variant. Deze heeft naast de genoemde 1.5 ook een elektromotor waarmee de auto piekt op 204 pk aan systeemvermogen. Bovendien kan de Skoda door een forse 26 kWh accu straks ook ruim 100 kilometer op stroom rijden voordat je weer moet laden. En dat kan dan weer met 11 kW aan een driefasenpaal of zelfs met 50 kW bij een snellader. Voor een plug-in is dat zeer vooruitstrevend.

We zijn wel benieuwd naar het rijgedrag van die PHEV, aangezien de versie met 1.5 al best zwaarlijvig is. De nieuwe Superb is ietsje zwaarder dan de derde generatie, vooral door veiligheidseisen. En net als bij zijn voorgangers voel je echter het stuur wel dat er heel veel auto achter je aan komt. Anders dan bij grote BMW’s of Audi’s voel je ook echt dat je voorin een hele lange auto zit, bij de premiummerken van dit formaat zit je iets meer in het “midden” van de auto qua rijgevoel. Dat maakt de grote Skoda een brave auto om te rijden, je bent echt bezig met het verplaatsen van een hoop massa, ongeacht je lading. Toch ging het rijgedrag er wel op vooruit. Dankzij nieuwe wielophangingen en verbeterde dempers ligt de Skoda strakker op de weg zonder dat hij veel aan comfort inlevert. De Kodiaq, waar we enkele weken geleden ook al aan konden proeven, rijdt echter fijner, er zit blijkbaar een grens aan de lengte die het platform aan kan zonder dat het wat onnatuurlijk voelt.

Skoda Superb

Weten we al iets van de binnenkant?

Het interieur van de auto was nog afgedekt, maar het is al duidelijk dat er op het dashboard een groot, hooggeplaatst touchscreen komt in de stijl van de Enyaq, waarbij Skoda zo slim is geweest er ook wat fysieke knoppen onder te plaatsen voor shortcuts en een heel eigen bedieningselement te plaatsen voor de klimaatcontrole. De pook van de versnellingsbak is verplaatst naar de stuurkolom voor meer ruimte op de middentunnel. Alle bekende Skoda-foefjes van paraplu en ijskrabber tot ruitenwisservloeistoftrechter en zijn uiteraard gebleven en aangevuld met nieuwe voorzieningen, zoals een dubbele plek om - sneller dan voorheen – draadloos je mobiele telefoon te laden. De nieuwe Superb wordt opnieuw niet de meest spannende auto in het segment, maar hij faalt nergens en is qua ruimte voor je geld nog altijd onverslaanbaar. Dat de concurrentie minder wordt, zal de auto geen windeieren leggen. Na de zomer zien we hem in volle glorie.

Het dashboard is nog afgedekt, maar we zien al wel een hooggeplaatst multimediascherm

Comment

Skoda Superb (2024) Typ 4T | So fährt sich der neue Skoda Superb Combi

Comment

We drive the next Skoda Superb Combi

Comment

Comment

Working...
                                        X