Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mini heeft een volledig nieuwe reeks modellen in de ontwikkelingskamers staan waarvan de eerste zich in 2023 aandient. Een van die nieuwkomers is een tot op het kleinste moertje herziene Countryman. Van die nieuwe Mini Countryman kan AutoWeek je nu al de eerste beelden laten zien.
Net als nagenoeg elke andere autofabrikant, al dan niet gedwongen door Europese klimaatdoelen en daarmee gepaard gaande wetgeving, heeft ook Mini op EV-vlak grote plannen. Het merk komt binnen nu en enkele jaren met een reeks nieuwe modellen waarvan de eerste al in 2023 op de markt komt. Eerder deze week gaf Mini de eerste foto's vrij van een volledig nieuwe elektrische driedeurs hatchback - de opvolger van de huidige Mini Electric - en nu kan AutoWeek je de aanstaande Countryman laten zien.
Mini heeft voor de derde generatie Countryman heel wat in petto. De nieuwe Mini Countryman lijkt namelijk een slag groter te worden dan het model dat in ieder geval tot 2023 in de showrooms van Mini blijft staan. Dat heeft natuurlijk te maken met het nieuwe platform waarop de auto komt te staan, een basis die de SUV gaat delen met de volgende generatie van de BMW X1. De komende Countryman is straks weer gewoon met verbrandingsmotoren leverbaar, maar het lijkt er sterk op dat Mini de Countryman ook gaat leveren met een elektrische aandrijflijn. De X1 krijgt immers ook een elektrische versie.
Die elektrische Countryman is niet de variant die je op deze foto's ziet, zo blijkt onder meer uit de zichtbare uitlaatpijpen en het ontbreken van waarschuwingsstickers die wijzen op de aanwezigheid van een elektrische aandrijflijn. Zo sterk als de nieuwe Mini Countryman van het huidige model gaat verschillen, zo herkenbaar lijkt het te design te worden. Wie snel een blik werpt, zou zomaar kunnen denken dat dit gewoon de actuele Countryman in een misleidend jasje is. Maar als je goed kijkt, zie je dat alles anders is. De complete raampartij wijkt af, ook de portieren en de handgrepen erin zijn net als de daklijn, de voorruit en tal van andere punten helemaal nieuw. De zijspiegels verhuizen van de portieren naar de A-stijlen en de motorkap loopt rondom niet meer door tot de wielkasten en de grille.
De nieuwe Countryman wordt waarschijnlijk net als de volgende generatie van technisch broertje BMW X1 in het Duitse Leipzig gebouwd, maar verwacht hem niet voor 2023 op de markt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
De volgende generatie Mini Countryman krijgt een plug-in hybride variant die in één klap bovenaan de voedselketen komt te staan als het aankomt op vermogen. Mini grijpt daarvoor naar techniek van de BMW 2-serie Active Tourer.
Er hangt een hoop vernieuwing in de lucht bij Mini. Behalve een nieuwe generatie van de driedeurs zit er onder meer een verse Countryman in het vat. Het Britse Autocar heeft begrepen dat die Countryman straks zijn basis deelt met de reeds onthulde tweede generatie BMW 2-serie Active Tourer. Geen grote verrassing, aangezien de huidige Countryman ook al een technische verwante was van de vorige 2-serie AT. Interessant dus om een blik op de van de nieuwe 2-serie Active Tourer bekende aandrijflijnen te werpen. De meest potente daarvan komt volgens Autocar ook naar de nieuwe Countryman.
We hebben het dan over de plug-in hybride aandrijflijn van de 230e xDrive, die maar liefst 326 pk vermogen in de schaal legt. Daarin werkt een 150 pk sterke 1.5 driecilinder samen met een elektromotor van 177 pk. Zoals de aanduiding xDrive al aangeeft, gaan de krachten naar alle vier de wielen. Bij de 2-serie AT is een 14,9 kWh accupakket aanwezig, waarmee een volledig elektrisch rijbereik van 80 km mogelijk is. Of dat voor de nieuwe Countryman ook opgaat, is nog even afwachten. In ieder geval zijn het veelbelovende cijfers.
Met 326 pk zou het de sterkste productie-Mini ooit zijn. Dat betekent overigens niet dat de Countryman het altijd met zoveel kracht doet, want de 2-serie AT heeft ook nog de mildere 245 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn en uiteraard versies waarbij de 1.5 benzinemotor het alleen doet. Zo heb je een 136 pk sterke 1.5 en drie mild-hybride varianten die achtereenvolgens 156 pk en 170 pk leveren, maar ook nog een 204 pk sterke mild-hybride 2.0 viercilinder. Voor dieselaars is er een 150 pk sterke 2.0, al is het de vraag of Mini in ons land nog een diesel gaat leveren. Overigens zit er ook een volledig elektrische uitvoering in het vat, net zoals bij de aankomende BMW X1 die op dezelfde basis staat.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ter vergelijking: En ipv een dikke C-stijl en dan een ruitje heeft deze een 'normale' zijruit ala BMW X1. Lijkt sowieso erg op een X1 maar met kortere snuit.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment