Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mini varianten (2023...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mini varianten (2023...)

    NIEUWE ELEKTRISCHE MINI IN BEELD

    ARSENAAL AAN NIEUWE EV'S

    De elektrische driedeurs die Mini momenteel in de showrooms heeft staan is de eerste maar zeker niet de laatste EV van het merk. Het merk kondigt een reeks nieuwe modellen aan en laat daarbij direct een ingepakte versie van een nieuwe elektrische hatchback zien.

    Mini wil dat vanaf 2027 de helft van auto's die het verkoopt volledig elektrisch is en met enkel de huidige elektrische Mini Electric gaat het merk dat natuurlijk niet redden. Zeker niet als je weet dat Mini in 2025 zijn laatste nieuwe model presenteert dat nog leverbaar wordt met verbrandingsmotoren en dat 2030 het jaar is waarin het modellenaanbod van Mini alleen nog uit elektrische auto's bestaat. Wat zit er dan allemaal in het vat?

    Behoorlijk wat. In 2023 komt Mini namelijk met de eerste van een reeks volledig nieuwe elektrische modellen. Mini komt niet alleen met een nieuwe elektrische driedeurs hatchback, maar ook met twee elektrische cross-overs. Een van die hoogpotigen komt in wat Mini omschrijft als 'het compacte segment', de ander in het 'compacte premiumsegment'. Deze nieuwe reeks modellen die een elektrische aandrijflijn krijgen, komen volgens Mini ook gewoon beschikbaar met zowel benzine- als dieselmotoren. Mini meldt ook dat 2023 het jaar is waarin het een nieuwe Countryman presenteert. Die auto komt dus ook als EV beschikbaar. Daarbij geeft Mini de eerste platen vrij van een nieuwe elektrische hatchback, een model dat bewijst dat Mini wat design betreft het pad der evolutie blijft bewandelen.

    Daarnaast geeft Mini aan dat het twee elektrische modellen gaat produceren in China, onder andere om zijn positie op de Chinese markt te versterken. De nieuwe Countryman zal echter gewoon in Europa gebouwd worden, maar niet in het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe Countryman zal namelijk in het Duitse Leipzig het levenslicht zien. Niet eerder bouwde Mini een auto in Duitsland. Opvallend: Mini maakt ook melding van de komst van een nieuw (elektrisch) model voor wie op jacht is naar een auto met meer interieurruimte. Dat zou zomaar een hint kunnen zijn naar de komst van een MPV-achtig model in de stijl van de Vision Urbanaut

    De Mini-fabriek in Oxford wordt echter niet vergeten. Dat blijft volgens Mini 'het hart van het merk'. Vanaf 2025 gaat Mini daar in ieder geval de nieuwe Cabrio bouwen, een auto die nu nog bij VDL in Nederland wordt geproduceerd.

    Bron: Autoweek













    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Zou de auto hierboven een nieuw model zijn? Of gewoon een elektrische versie van de allerlaatste facelift?
    freude am fahren

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door RUBN Bekijk Berichten
      Zou de auto hierboven een nieuw model zijn? Of gewoon een elektrische versie van de allerlaatste facelift?
      Kan je zo niet zeggen natuurlijk, kan een ingepakte mule zijn. Hoofdzaak is dat er nieuwe modellen komen vanaf 2023. Aan de standaard mini zal er sowieso niet veel veranderen qua vormgeving.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        DE TOEKOMST VAN MINI

        KLEINTJE MET GROTE PLANNEN

        De jaren dat Mini synoniem stond voor een compacte en voor de kleine beurs bereikbare auto liggen allang achter ons. Het moderne Mini sloeg een andere weg in en staat inmiddels aan de vooravond van een volgend spannend hoofdstuk. Eén waarin elektrisch rijden de boventoon voert. Bovendien verkent Mini een nieuw segment.

        Wie het huidige modelaanbod tegen het licht houdt, ziet dat het al even geleden is dat Mini met een geheel nieuw model op de proppen kwam. De zeven jaar oude driedeurs en vijfdeurs Mini en Mini Cabrio kregen dit jaar nog maar eens een facelift. De versere Countryman kreeg in 2020 een opfrisser en in datzelfde jaar verscheen ook de eerste ­volledig elektrisch aangedreven Mini hatchback op de markt.

        Achter de schermen wordt echter hard ­gewerkt aan de opvolgers. Niet in de laatste plaats omdat Mini per 2030 een volledig elektrisch merk wil zijn. De nieuwe Mini’s ­zetten een belangrijke stap in die richting.

        Om te beginnen staat er een geheel nieuwe driedeurs hatchback in de ontwikkelings­kamers. Die krijgt een elektrische aandrijflijn, maar is ook nog leverbaar met benzine- en dieselmotoren. De opvolger van de huidige driedeurs Mini en de Mini Electric dus. Er komt ook weer een nieuwe Cabrio, ongetwijfeld op dezelfde basis. Het voortbestaan van de vijfdeurs Mini en de Clubman is onzeker.



        Koersvast

        Wat betreft het uiterlijk hoef je geen al te ­grote verrassingen te verwachten, zoals op de illustratie hierboven ook te zien is. In dat opzicht varen de Britten een vertrouwde koers. Mini zegt vanaf 2023 met nieuwe modellen te komen en waarschijnlijk bijt het merk het spits af met de nieuwe driedeurs. Er is echter al een nieuwe Countryman ­gespot die ook dat jaar zijn debuut kan maken. Die neemt ondanks een bekend lijnenspel wat meer afstand van zijn voorganger. De nieuwe Countryman deelt namelijk zijn basis met de volgende BMW X1 en groeit mede daardoor een slagje. Ook voor de Countryman geldt dat er straks keuze is uit diverse aandrijf­lijnen, variërend van elektrisch tot benzine en diesel. Inderdaad, dezelfde ‘power of choice’-benadering als moederbedrijf BMW.

        Is de Countryman je straks misschien een maatje te groot, dan is er goed nieuws. Mini werkt namelijk aan twee hoogpotige modellen: één in het compacte segment en een ­ander in het ‘compacte premium’-segment. De Countryman vervult waarschijnlijk die laatste rol en dat betekent dat er een bescheidener broertje komt. Die deelt naar verluidt zijn samen met BMW ontwikkelde basis met de nieuwe driedeurs. Dat betekent dat ook van dat type een volledig elektrische versie komt. Het is zelfs goed mogelijk dat het bij dit model louter bij elektro-aandrijving blijft. Die nieuweling weet Mini tot op heden goed ­verborgen te houden.


        Mini Urbanaut

        MPV-achtige

        Mini steekt daarentegen niet onder stoelen of banken dat het met de gedachte speelt een MPV-achtige op de markt te brengen. Met de Vision Urbanaut liet het merk een jaar geleden zien hoe een dergelijk model in grote lijnen eruit kan zien. Letterlijk ‘in grote lijnen’, want op dat behoorlijk forse studiemodel – met een lengte van maar liefst 4,46 meter – lijkt de naam ‘Mini’ niet echt op zijn plaats. De kans is echter groot dat het niet bij een ­vingeroefening blijft, want Mini geeft aan dat het naast eerdergenoemde modellen werkt aan een auto voor ‘wie meer interieurruimte wil’. Daaruit kunnen we afleiden dat de ­Urbanaut een productievervolg krijgt. Geef je ogen maar flink de kost op deze pagina, om alvast aan dat idee te wennen.

        In 2025 presenteert Mini zijn laatste nieuwe model waarin ook nog brandstofmotoren ­leverbaar zijn. Dat zou de ‘Urbanaut’ kunnen zijn, al is het nog iets waarschijnlijker dat het de compactere broer van de Countryman ­betreft. De productie-Urbanaut zou zomaar eens louter elektrisch aangedreven kunnen zijn. Er staat hoe dan ook de komende jaren heel wat te gebeuren bij Mini.

        Bron: Autoweek
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Mini werkt aan een volledig nieuwe generatie van (in ieder geval) de driedeurs Mini. Hoewel die voorlopig nog niet op de markt komt, kunnen we 'm nu al in volle glorie zien.

          Onlangs kon je in AutoWeek 46 al lezen over de toekomst van Mini. Er staat de komende jaren veel te gebeuren bij het Engelse merk. Behalve een nieuwe Countryman komt er ook nog een ander hoogpotig model en Mini zou zelfs werken aan een heuse MPV. Uiteraard krijgt ook de reguliere Mini weer een opvolger. Die auto kunnen we dankzij de oplettende bronnen van Wilco Blok nu al uitgebreid bekijken. Hij is ongecamoufleerd vastgelegd in China.

          Op het eerste gezicht zie je misschien niet dat hier toch echt de nieuwe Mini staat. Het front doet immers sterk denken aan de huidige Mini en natuurlijk is een grote ommezwaai in het design vanwege de retro-lijnen ook niet zo snel gemaakt. De achterkant is echter wél opvallend anders dan bij de huidige generatie. De vorm van de achterlichten is geheel anders. Het worden een soort driehoeken, nogal afwijkend van de ovale exemplaren van de huidige Mini. Het is duidelijk dat de Britten ons wat dat betreft met de gecamoufleerde Mini die we onlangs zagen op het verkeerde been hebben gezet.

          In het interieur is de vernieuwing ook duidelijk zichtbaar. De nieuwe Mini krijgt een behoorlijk minimalistisch dashboard met zo te zien een head up-display als instrumentarium. Het traditioneel ronde infotainmentscherm zit ook niet langer in het dashboard geïntegreerd, maar zweeft er deels boven. Het ziet er al met al veel moderner uit.

          Het is opvallend dat er Cooper S achterop de gespotte auto staat, maar er is geen uitlaat zichtbaar. We weten dat er van de volgende Mini ook weer een elektrische variant verschijnt, alleen zouden er ook versies met verbrandingsmotoren moeten komen. Vermoedelijk wordt het elektrische aanbod dus uitgebreider dan nu het geval is. Nu kun je enkel de Mini Electric bestellen als je elektrisch Mini wilt rijden, de overige versies (waaronder de Cooper S) hebben nog gewoon een verbrandingsmotor.

          Hoewel de nieuwe Mini in ieder geval met zijn uiterlijk in één klap veel minder verrassingen voor ons in petto heeft, is het nog wel even wachten tot Mini het model zelf onthult. Dat gebeurt waarschijnlijk in de eerste helft van 2022.

          Bron: www.autoweek.nl
          freude am fahren

          Comment


          • #6
            Mini Electric



            freude am fahren

            Comment


            • #7


              freude am fahren

              Comment


              • #8
                Als je goed door de camouflage kijkt van de foto's van de achterkant, die hier gepost werden op 3/11, dan ziet het ernaar uit dat dit werkelijk de nieuwe Mini is.

                Achterkant wordt wel wat wennen, al zien we het niet meteen uit een flatterende hoek.
                Interieur ziet er wel mooi en minimalistisch uit.

                Ben benieuwd wanneer deze officieel voorgesteld wordt.
                freude am fahren

                Comment


                • #9
                  Niet mis, achterlichten is wat wennen maar dat worden we ook wel weer gewoon
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Wat ik wel telkens zo lelijk vind: die windgeleiders aan de achterruit. Dat ziet er zo raar uit ter hoogte van die achterspoiler.
                    Zal wellicht zijn om de stroomlijn te verbeteren, maar mooi is het niet.
                    freude am fahren

                    Comment


                    • #11
                      (Google vertaling uit het Engels)

                      Wat test MINI onder de huidige carrosserie?

                      Nog maar een paar dagen geleden lekten onthullende foto's van de nieuwe generatie volledig elektrische MINI Hatch online voor zijn geplande debuut in 2023. Terwijl we eerder gecamoufleerde prototypes van de EV hadden gezien , hebben onze spionagefotografen nu een ander prototype/muilezel van de ICE gevangen -aangedreven model dat eruitziet alsof het een bijna identiek lichaam draagt ​​​​met de huidige generatie. Als dit je raadselachtig in de oren klinkt, lees dan verder, want mogelijk hebben we de antwoorden.

                      MINI heeft officieel bevestigd dat de nieuwe generatie van de populaire Hatch zal worden aangeboden in zowel BEV- als ICE-aangedreven varianten, en stelt dat "auto's met zeer efficiënte benzine- en dieselmotoren in de toekomst een ideale oplossing zullen blijven voor doelgroepen en regio's waar met volledig elektrische aandrijflijnen wordt niet of nog niet voldaan aan de mobiliteitseisen”. In eerste instantie dachten we allemaal dat het bedrijf het had over varianten van hetzelfde model, maar de laatste spionagefoto's en informatie doen anders vermoeden.

                      Volgens de laatste geruchten zal MINI de door ICE aangedreven hatch in zijn fabriek in Oxford blijven bouwen op basis van BMW Group's FAAR-onderbouwing, wat een evolutie is van het UKL-platform. Tegelijkertijd zal het volledig elektrische model in China worden gebouwd op een nieuw EV-platform dat is ontwikkeld door BMW en Great Wall Motors en met een radicalere ontwerpevolutie van het MINI-thema.

                      De F55/F56-generatie van de MINI Hatch werd oorspronkelijk onthuld in 2013 en kreeg in 2018 een kleine facelift en in 2021 een grote facelift . Bovendien heeft het bedrijf officieel aangekondigd dat zijn laatste ICE-aangedreven model in 2025 zal worden gelanceerd, voordat het begin jaren 2030 volledig elektrisch wordt. Als we alles bij elkaar optellen, geloven we dat MINI waarschijnlijk het ontwerp van de door ICE aangedreven Hatch zal updaten in plaats van te kiezen voor een derde facelift.

                      En dit leidt ons naar het afgebeelde voertuig dat waarschijnlijk slechts een mule is die de bijgewerkte onderbouwing (motor/versnellingsbak/ophanging enz.) en nieuwe delen van het interieur test. Ondanks het feit dat de muilezel volledige camouflage-wrap draagt, is hij waarschijnlijk nog niet uitgerust met productie-carrosseriepanelen of verlichtingseenheden, vandaar de overeenkomsten met het huidige model en de Union-Jack LED-achterlichten uit 2018.

                      Dat gezegd hebbende, is het mogelijk dat de harde punten van de nieuwe ICE-aangedreven MINI op dezelfde plaats blijven als de huidige generatie, waardoor de proporties vrijwel identiek blijven. Als je goed kijkt, zie je veel verschillen met de gelekte MINI EV, naast de koplampen/achterlichten, zoals de schelpvormige motorkap, een langere overhang vooraan, conventionele deurgrepen, op de deur gemonteerde spiegels, minder gebeeldhouwde spatborden en een lagere laadruimte achter.

                      Ondanks de verschillende platform- en carrosserieontwerpen, verwachten we dat de twee modellen een aantal componenten zullen delen op het gebied van interieurtechnologie, zoals het grote ronde touchscreen in het midden van het dashboard en andere bedieningselementen. Wat anders zal zijn, is dat het ontbreken van een instrumentenpaneel in de EV niet zal worden gekopieerd door de ICE-variant die naar verluidt een scherm achter het stuur zou houden.

                      MINI heeft in ieder geval bevestigd dat de nieuwe generatie van de populaire Hatch in 2023 zal arriveren, dus het zal niet lang meer duren voordat we wat antwoorden hebben.

                      Bron en foto's: https://www.carscoops.com/2021/12/wh...current-hatch/











                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Impressie:



                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Het wordt er niet beter op.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • #14
                            Mini Also Planning To Update The Internal Combustion High-Performance JCW

                            https://www.carscoops.com/2022/02/mi...rformance-jcw/










                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              NIEUWE MINI ELECTRIC IN DE FRISSE BUITENLUCHT

                              ANDERE PROPORTIES

                              Mini werkt aan een compleet nieuwe generatie van zijn driedeurs en ook de Mini Electric krijgt uiteraard een vervolg. Die mag zich nu bewijzen in de vrieskou van het hoge noorden van Europa.

                              Het in 2000 als modern merk herboren Mini staat aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk. Daarin kunnen we rekenen op meer elektrische aandrijving, een iets ander modellengamma en bovendien lijkt er een heuse MPV in de pijplijn te zitten. Eerder gingen we al uitgebreid in op die grootse plannen. Wie bang is dat Mini afscheid neemt van zijn populaire kleinste telg, hoeft niet te vrezen. Er komt gewoon weer een nieuwe driedeurs Mini aan. Het eerste levensteken daarvan kregen we in november.

                              Nu stuurt Mini opnieuw die Mini Electric de deur uit en daarbij schuwt het nog altijd pottenkijkers, getuige de flinke camouflagejas die het kleintje aan heeft. Eigenlijk redelijk overbodig, aangezien in China al een volledig ongecamoufleerd exemplaar is opgedoken. Daarop konden we al zien dat, niet geheel verrassend, de basis van het uiterlijk heel herkenbaar blijft. Toch zitten er enkele opvallende veranderingen aan te komen. Zo krijgen de achterlichten een heel andere, meer driehoekige vorm. Ook de grille krijgt een ander aangezicht, want die telt voortaan acht hoeken.

                              Zoals op deze nieuwe spyshots duidelijk te zien is, veranderen bovendien de proporties van de Mini. Althans, in ieder geval optisch. De koplampen lijken een slag groter te worden en daardoor oogt de rest van de neus juist iets kleiner. Ook loopt de raampartij richting de achterkant wat meer naar binnen toe en daardoor krijgt de Mini wat meer 'heupjes' dan nu het geval is.

                              Hoewel we hier opnieuw de elektrisch aangedreven Mini zien, mogen we ook weer rekenen op versie met een brandstofmotor. Benzinemotoren zijn er dan zeker bij, diesels gaan misschien wel aan onze neus voorbij. Dat wil zeggen: de kans bestaat dat Mini die nog wel levert, maar dan voor andere markten. Wat minder zeker is, is of de vijfdeurs en de Clubman ook weer van de partij zijn. Vooralsnog is daar geen levensteken van geweest. Logischerwijs is de Cabrio er op den duur wel weer bij. We verwachten de onthulling van de nieuwe Mini op zijn vroegst in de eerste helft van dit jaar.












                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                NIEUWE ELEKTRISCHE MINI: OOK MET VIERWIELAANDRIJVING

                                VANUIT ALLE HOEKEN

                                Ook Mini werkt aan een toekomst waarin de verbrandingsmotor plaatsmaakt voor een elektrische aandrijflijn. Zo is de huidige elektrische driedeurs Mini de eerste EV van het merk, maar Mini heeft een compleet elektrisch modellengamma voor ogen. Vandaag zien we de volledig nieuwe elektrische hatchback van Mini.

                                De huidige elektrische driedeurs Mini is misschien wel de leukst sturende elektrische auto van het moment en dat smaakt ook bij Mini naar meer. Mini deelt een uitgebreide fotosessie waarop te zien is hoe de nieuwe elektrische hatchback in het ijskoude Zweedse Arjeplog aan wintertests wordt onderworpen. Dat biedt ons natuurlijk de kans de elektrische nieuwkomer goed te bekijken.


                                Mini

                                Schrik niet van de enorme ringen die je op het front van dit ingepakte testmodel ziet. Hoewel de nieuwe Mini ook weer ronde led-elementen in zijn snoet krijgt, zijn de grote exemplaren voorop deze testauto niets dan plakkers. De achterlichten zijn minstens zo opvallend. Hoewel Mini zijn best heeft gedaan om te doen alsof de vorm van de nieuwe lichtunits hier overeenkomt met die van de huidige Mini's, is al goed te zien dat de verlichting naar binnen toe taps toeloopt en uiteindelijk aansluit op een over de gehele breedte van de achterklep lopende strip boven de kentekenplaat. Mini geeft de elektrische hatchback semi-verzonken portiergrepen en tornt ogenschijnlijk niet aan de basisvorm van de auto. Wel lijkt de wielbasis een slag groter dan die van het huidige model. Reken verder op een minimalistisch ogend interieur met achter het stuur een klein display en centraal een groot rond aanraakscherm. Onlangs doken al foto's op van de nieuwe Mini zonder stickerwerk. Dat lijkt inderdaad de nieuwe Mini te zijn die ook naar Europa komt.


                                Mini

                                Hoewel Mini de nadruk legt op zijn elektrische hatchback, komt die modelfamilie ook met verbrandingsmotoren op de markt. Opvallend: Mini spreekt van de aanwezigheid van vierwielaandrijving. De huidige elektrische Mini is alleen met voorwielaandrijving te krijgen.

                                De nieuwe elektrische Mini hatchback is zeker niet de enige nieuwe EV die Mini in de ontwikkelingskamers heeft staan. Na de lancering van de nieuwe elektrische Mini driedeurs lanceert het merk de nieuwe Countryman. Die krijgt niet alleen verbrandingsmotoren en een plug-in hybride aandrijflijn, maar ook een geheel elektrische versie. Daarnaast komt Mini met kleinere cross-over, een model dat onder de Countryman wordt gepositioneerd en waar we ook een elektrische aandrijflijn in verwachten. Dit jaar nog komt mini met een studiemodel dat op een dergelijk model vooruitblikt. Vanaf 2030 verkoopt Mini alleen nog auto's met een elektrische aandrijflijn.




















                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17










                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    MINI CONCEPT ACEMAN: VOORUITBLIK NIEUWE ELEKTRISCHE CROSS-OVER

                                    KLEINTJE COUNTRYMAN, MAAR DAN PUUR ELEKTRISCH

                                    Maak kennis met de Mini Concept Aceman, een nieuw studiemodel dat een dubbelrol speelt. De Concept Aceman blikt namelijk niet alleen vooruit op een splinternieuw productiemodel maar introduceert ook nieuw Mini-design.
                                    Highlights

                                    • Vooruitblik op volledig nieuw model
                                    • Aceman komt tussen driedeurs Hatchback en Countryman
                                    • Mogelijk als opvolger van vijfdeurs Hatchback
                                    • Alleen elektrisch
                                    • Geen leer of chroom, nieuw design

                                    De elektrische versie van de driedeurs Mini Hatchback is momenteel de enige elektrische auto van Mini, maar zal dat niet lang blijven. Zo werkt Mini onder meer aan een volledig nieuwe Countryman, een auto die naast met verbrandingsmotoren ook met een elektrische aandrijflijn beschikbaar komt. Die Countryman krijgt een kleinere cross-overbroer naast zich die puur en alleen als EV verschijnt. Het is die nieuwe compacte elektrische cross-over waar deze Mini Concept Aceman een vrij concrete voorbode van is.


                                    Mini Concept Aceman

                                    Afmetingen en plaatsing

                                    Interessant is de plaatsing van de Aceman. Mini zegt dat de van de Concept Aceman afgeleide productieversie een plekje krijgt tussen de straks volledig nieuwe driedeurs Mini Hatchback en de volgende generatie van de Countryman. Mini zegt het niet met zoveel woorden, maar dat lijkt te betekenen dat de Mini Hatchback met vijf portieren komt te vervallen. Mini hoeft het niet zonder compacte vijfdeurs te doen, ook de Concept Aceman heeft namelijk - met de achterklep meegerekend - vijf portieren. Technische specificaties van de aandrijflijn geeft Mini overigens niet.


                                    Mini Concept Aceman

                                    De Mini Concept Aceman is op het oog echt een kleintje Countryman. Het op deze foto's door hippe, druk wijzende en zwoel kijkende figuren omringde studiemodel is 4,05 meter lang, 1,99 meter breed en 1,59 meter hoog. Die afmetingen zijn opvallend, ze maken de Aceman namelijk zo'n 7 centimeter langer dan de vijfdeurs Hatchback en maar liefst 36 centimeter korter dan de huidige Countryman. De afstand tot de Countryman neemt in de toekomst verder toe, daar die SUV bij zijn generatiewissel een kleine groeispurt maakt. Verder is de Aceman opvallend genoeg zo'n 5 centimeter korter dan de driedeurs cross-over waar zijn naam sterk op lijkt: de tussen 2012 en 2016 geproduceerde Paceman.

                                    Design

                                    Mini's nieuwste concept-car is duidelijk als Mini herkenbaar, maar doet toch een aantal zaken anders dan je gewend bent. Zo vind je rond de ruiten namelijk geen chroomkleurige lijsten. Dat komt niet helemaal uit de lucht vallen. In 2021 toverde de fabrikant in de vorm van de Mini Strip namelijk een van uiterlijke opsmuk ontdane driedeurs Hatchback uit de hoge hoed. Helemaal van uiterlijke aankleding is de Aceman natuurlijk niet ontdaan. Zo zien we aan de voor- en achterzijde skidplates en worden de vrij forse hoekige wielkasten met nog hoekigere donkere kunststof schermen gevuld door 20-inch wielen.


                                    Mini Concept Aceman

                                    De Concept Aceman heeft een hoog front met daarin een volledig dichte grille. In tegenstelling tot de bekende Mini-roosters is die grille niet zes-, maar achthoekig. Het grille-achtige element dat zijn functie als grille natuurlijk volledig heeft verloren is omlijst met lichtgroene ledverlichting. Ook interessant zijn de koplampen. Tot op zekere hoogte ken je de vorm ervan van de lichtunits voorop de huidige Countryman, al zijn ze een stuk scherper getekend en volgen ze de lijn van de motorkap. De handgrepen zijn verzonken in de portieren.

                                    Geen moderne Mini zonder de nodige designtechnische verwijzingen naar de Union Jack en dus heeft ook de Aceman achterlichten met een Union Jack-achtig patroon. Net als bij de huidige Mini's heeft dat twee pijlachtige vormen in de achterlichten tot gevolg. Daarbij heeft de Concept Aceman een fors imperiaal in de vorm van de Union Jack. Op de achterklep staat groot modelnaam Aceman uitgeschreven. Erboven vindt je een 2D-versie van het Mini-logo. In zowel de voor- als achterbumper zien we oranjekleurige luidsprekers die een riedeltje laten horen bij het ontgrendelen van de auto. Dat tafereel gaat gepaard met een uitgebreide lichtshow en een knipogende Aceman. Gezellig.


                                    Mini Concept Aceman

                                    Interieur

                                    Ondanks zijn relatief compacte afmetingen wordt de Mini Aceman een cross-over die - in ieder geval op papier - plek biedt aan vijf inzittenden. Dat heeft de Aceman onder meer aan zijn elektrische aandrijflijn te danken. Hoewel het interieur van de Mini Concept Aceman met al zijn vrolijk gekleurde stofjes vrij bombastisch oogt, is het geheel minimalistisch vormgegeven. Het dashboard bestaat uit weinig meer dan een met stof bekleed paneel met in het midden een rond display. Dat ronde OLED-scherm is natuurlijk een moderne interpretatie van de ronde instrumentenpaneel dat Mini al jaren in zijn auto's voert. Onder het scherm zit een klein eilandje met daarin een zeer select aantal knoppen en schakelaars waarmee je de onder meer handrem en de audio-installatie bedient of de rijrichting kiest. De ruimte tussen de voorstoelen wordt gevuld door een handige console met daarin onder meer opbergruimte, een inductielader en bekerhouders. In het interieur vind je overigens geen chroom of leer. Zo is het stuurwiel met velours bekleed en zijn zelfs de knoppen op de spaken achter een dun laagje stof verstopt.

                                    Volgens Mini kan er ook informatie over de gehele breedte van het dashboard geprojecteerd worden, van "een gedetailleerde landkaart tot een wollige wolkenlucht." Mini biedt je verder de mogelijkheid om te kiezen uit zogenoemde Experience Modes die invloed hebben op de lay-out en de kleurenthema's van het OLED-scherm en de projecties.

                                    Mogelijk komt de productieversie van de Aceman al volgend jaar op de markt. Ook heeft Mini een volledig nieuwe generatie van zijn driedeurs hatchback in het vat zitten.

                                    Bron: Autoweek






















                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mini Aceman: dit is de toekomst van Mini

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        2024 MINI Cooper JCW Facelift Spied During Hot Weather Testing

                                        https://www.carscoops.com/2022/08/20...ather-testing/









                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X