Mededeling

Collapse
No announcement yet.

KIA EV9 (Concept)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • KIA EV9 (Concept)

    KIA CONCEPT EV9: ELEKTRISCHE SUV KLAAR VOOR DEBUUT

    OP NAAR LOS ANGELES!

    Kia heeft de elektrosmaak al even te pakken. Na de succesvolle e-Niro en de warm ontvangen EV6 blikt het merk al vooruit op een nieuwe grote elektrische SUV. De Koreanen geven de eerste designschetsen van de EV9 vrij.

    Kia trekt volgende week in Los Angeles het doek van de Concept EV9, een studiemodel waarmee Kia vooruitblikt op een geheel nieuwe elektrische SUV. Het gaat om het tweede model van Kia's lijn met zogenoemde dedicated elektrische modellen die vooralsnog alleen uit de EV6 bestaat.

    De Concept EV9 is nog een studiemodel, maar ga er maar gewoon vanuit dat je diverse designelementen van de showauto op termijn ook op productiemodellen van Kia gaat terugzien. De Kia EV9 belooft een relatief hoekige en stoer vormgegeven SUV te worden, die wat formaat betreft waarschijnlijk in de buurt van de Sorento uitkomt.

    Geen studiemodel zonder ietwat ongrijpbare praat en dus spreekt Kia van een auto met een 'adaptieve binnenruimte'. Of dat betekent dat het meubilair in de EV9 zeer flexibel zal zijn, of dat bijvoorbeeld de klimaatregeling en sfeerverlichting zich aanpassen aan je 'stemming', valt nog te bezien. Kia geeft niet alleen designschetsen van het exterieur van de Concept EV9 vrij, ook het binnenste wordt alvast getekend. Het studiemodel krijgt een vrij minimalistisch vormgegeven cockpit waarin een groot display samen met een brede middentunnel en een opvallend gevormd stuurwiel het beeld bepalen.

    Ongetwijfeld komt de van de Concept EV9 afgeleide productieversie op een variant van het E-GMP-platform te staan, een modulaire en specifiek voor elektrische auto's van Kia en Hyundai ontwikkelde basis. Daarvan maken de EV6, Hyundai Ioniq 5 en Genesis GV60 reeds gebruik. Op naar LA!

    Bron: Autoweek










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    KIA CONCEPT EV9: GROTE SUV BOVEN EV6

    EV9-VOORBODE HEEFT 483 KILOMETER ACTIERADIUS

    Kia presenteert tijdens Automobility in Los Angeles de Concept EV9, een vooruitblik op een flinke elektrische SUV die op termijn een plek boven de EV6 krijgt in Kia's elektrische modellengamma.



    Terwijl op de stand van Hyundai de Seven schittert, blikt Kia in Los Angeles met deze Concept EV9 vooruit op zijn toekomstige elektrische SUV. De Concept EV9 is zoals zijn naam al aangeeft nog een studiemodel, maar wel een die al behoorlijk wat weggeeft van wat je binnen nu en enkele jaren op het gebied van elektrische SUV's van het merk kunt verwachten. Binnen nu en enkele jaren zet Kia namelijk een van deze Concept EV9 afgeleide SUV een paar stappen boven de Kia EV6 in het gamma.


    Kia Concept EV9

    De Concept EV9 blikt namelijk vooruit op Kia's tweede in de basis als ontwikkelde elektrische auto, een auto die aan het EV-label wordt gehangen dat het merk al toepast op de EV6. Net als alle toekomstige dedicated elektrische modellen van Kia en Hyundai komen die op het speciaal voor elektrische auto's bestemde E-GMP-platform te staan. Daarnaast komt Kia de komende jaren ook met elektrische versies van auto's die ook met verbrandingsmotoren beschikbaar komen. De exacte specificaties van de aandrijflijn houdt Kia onder de pet, maar die zijn bij een concept-car als deze ook niet zeer relevant, al geeft de wel vrijgegeven beoogde actieradius van 483 kilometer een aardige indicatie van wat je op dat vlak van de van deze showauto afgeleide toekomstige Kia EV9 kunt verwachten.

    Fors

    Hoewel de Kia Concept EV9 op dezelfde autobeurs zijn publieksdebuut beleeft als de Hyundai Seven, zijn de twee SUV's absoluut niet gelijk aan elkaar. De Concept EV9 en Seven verschillen net zo van elkaar als de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5. Niet alleen hebben de twee conceptuele elektrische SUV's een compleet eigen koets, ook de afmetingen wijken onderling af. Zo is de wielbasis van de Kia Concept EV9 met 3,1 meter zo'n 10 centimeter korter dan die van zijn SUV-broer van Hyundai. Opvallend, de wielbasis van de EV6 is ook 10 centimeter kleiner dan die van de Ioniq 5. Hoewel we nog moeten gissen naar het formaat van de Hyundai Seven, meldt Kia netjes dat de Concept EV9 4,93 meter lang, 2,06 meter breed en 1,79 meter hoog is. Die maten maken hem ruim 10 centimeter langer dan de Sorento, maar wel weer 7 centimeter korter dan Kia's grootste bestaande SUV: de Telluride. Net als die SUV heeft de Concept EV9 drie zitrijen, wat erop wijst dat de uiteindelijke EV9 zeer waarschijnlijk als zevenzitter leverbaar wordt.


    Kia Concept EV9

    Design

    Ook wat uiterlijk betreft heeft de Concept EV9 een heel eigen karakter. Kia's elektrische SUV ziet er met zijn hoekige vormen, relatief rechtop staande voorruit, hoge vierkante neus en bonkige wielkasten simpelweg stoer en robuust uit. Vrijwel elke lijn lijkt met een liniaal gezet. De bekende Tiger Nose-grille die Kia jarenlang toepaste, evolueerde op de EV6 door tot wat Kia het Digital Tiger Face noemt. Met het front van de Concept EV9 is Kia's designafdeling nog een stap verder gegaan. We zien dunne, S-vormige ledverlichting met ernaast een hele reeks gekleurde ledjes.


    Kia Concept EV9

    Ook de verlichting aan de achterkant is bijzonder. De ledunits volgen hier zowel de lijn van de flank als de contouren van de achterruit. De laadklep bevindt zich nabij de rechter achterste wielkast. Leuke details: rond de koelopening in de motorkap zijn zonnepanelen aangebracht die extra energie naar binnen harken en de dakrails zijn met een druk op de knop in het dak te verbergen als je ze niet gebruikt. De opvallend vormgegeven wielen, waarin hoekige en ronde vormen gecombineerd worden, zijn misschien wel het meest letterlijke voorbeeld van de Opposites United-designtaal waarmee Kia zijn nieuwe modellen overgiet.


    Kia Concept EV9

    Interieur

    Net als van het uiterlijk heeft ook Kia werk gemaakt van het interieur van de Concept EV9. Het minimalistisch ogende dashboard wordt deels gevuld door een 27-inch groot en dus enorm display dat zowel als infotainmentsysteem als instrumentarium fungeert. Onder het optisch zwevende scherm zitten aanraakgevoelige sneltoetsen. Het opvallend vormgegeven stuurwiel, met ook daarop touchknoppen, valt volledig in het dashboard weg te klappen. Opvallend genoeg heeft dat niets te maken met vooral op papier aanwezige autonome capaciteiten.

    Kia introduceert namelijk drie interieurmodi waarvan slechts de Active Mode - met uitgeklapt stuurwiel - bedoeld is voor tijdens het rijden. Kia omschrijft Pause Mode als een stand waarin het interieur wordt omgetoverd tot een soort lounge waarin de stoelen naar elkaar toe worden gedraaid, al kunnen de zetels op de tweede zitrij ook tot tafels worden omgetoverd. Enjoy Mode is voor wie graag van de buitenlucht wil genieten. In deze modus draaien de stoelen op derde zitrij zich om en gaat de achterklep open. Lekker zitten. Lekker kijken.














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      New Kia EV 9 Concept: First Look (Up-Close Details)

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Aangekondigd op de international investors day: EV9 is voorzien in 2023



        Shares 2 Starting from 2023, Kia plans to launch two or more electric vehicles every year, including the EV9, and build a full EV lineup of 14 models by 2027. Today they shared first details of the EV9, a large electric SUV that will be released in 2023. This is compared to the previous plan […]

        Comment


        • #5
          Ziet er niet echt aerodynamisch uit??

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
            Ziet er niet echt aerodynamisch uit??
            Aerodynamica van een kleerkast

            Comment


            • #7
              Kia EV9 Concept – Eerste Kennismaking

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Kia EV9: joekel van een auto

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  2024 Kia EV9: Everything We Know About The Telluride-Sized Electric SUV

                  https://www.carscoops.com/2022/04/20...-electric-suv/
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    HYUNDAI IONIQ 7 EN KIA EV9 - VOORUITBLIK OP ELEKTRISCHE ZEVENZITTERS

                    DIT WORDEN DE GROOTSTE EV'S VAN HYUNDAI EN KIA




                    Kia EV9 - Illustratie: Andrei Avarvarii

                    De gretigheid waarmee Kia en Hyundai zich ontwikkelen tot serieuze spelers op het gebied van elektrische auto’s doet denken aan de wijze waarop ze in de jaren 90 hun tanden in de Europese automarkt zetten. De eerste lichting dedicated EV’s van de Koreanen bevolkt in steeds grotere aantallen het Nederlandse wegennet, maar er zit nog veel meer in het vat. Dit zijn de Hyundai iOniq 7 en de Kia EV9. Twee grote elektrische suv's met zeven zitplaatsen.

                    Hyundai en Kia zetten behoorlijk vaart achter hun elektrificatie­strategie. Hyundai investeert tot en met 2030 bijna € 15 miljard in verdere elektrificatie van zijn line-up, en daaraan verbindt het keiharde doelen. Over een kleine acht jaar wil Hyundai goed zijn voor 7 procent van de wereldwijd nieuw verkochte elektrische auto’s. Vanaf 2030 moeten jaarlijks zelfs 1,87 miljoen elektrische Hyundai’s of modellen van luxemerk Genesis de fabriekspoorten verlaten. Dat zijn torenhoge ambities.

                    11 nieuwe EV's

                    Hyundai Motor Company haalt dergelijke doelstellingen uiteraard niet met het handjevol elektrische modellen dat het momenteel in het aanbod heeft. Maar tot en met 2030 introduceert Hyundai maar liefst elf nieuwe, volledig elektrische auto’s. Daarvan zijn er in ieder geval drie een sedan en zes een SUV of een cross-over.

                    Hoog tempo

                    Ook zustermerk Kia staat op het punt zijn elektrische gamma in hoog tempo uit te breiden. In 2027 wil Kia veertien elektrische auto’s in het aanbod hebben. Vanaf 2023 introduceert het elk jaar minstens twee nieuwe EV’s. Kia lanceert onder meer twee elektrische pick-ups, een elektrisch instapmodel én een reeks elektrische SUV’s. Hoewel Hyundai en Kia met elektrische auto’s blijven komen die eveneens met verbrandingsmotoren verkrijgbaar zijn - denk aan de Niro en de Kona - zijn de volledig als EV ontwikkelde modellen wellicht het interessantst. Hyundai schaart ze onder het Ioniq-label, Kia zet ze onder de EV-paraplu. Dit jaar nog maken we kennis met de Ioniq 6. Dat is een lange, lage elektrische auto die in 2024 een flinke elektrische SUV naast zich krijgt: de Ioniq 7. Ook Kia heeft een elektrische SUV in het vat zitten. Die krijgt waarschijnlijk de aanduiding EV9 en krijgt vermoedelijk eveneens interessante techniek aan boord.

                    Gebaseerd op concepts

                    Nieuwsgierig als wij zijn hebben we onze digitale kunstenaars gevraagd een impressie van de Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 te maken. Deze afbeeldingen zijn, onder enig voorbehoud, vrij realistisch. Op de beursvloer van de Los Angeles Auto Show parkeerden beide merken al conceptuele voorproefjes. Met de Ioniq 5 en EV6 bewezen Hyundai en Kia al dat zij excentriek design niet schuwen, hetgeen met de Seven Concept van Hyundai en de Kia Concept EV9 ook wordt bevestigd.

                    Terwijl de Hyundai Ioniq 5 is vormgegeven in jaren 80 retrostijl, kiest Hyundai met de Ioniq 7 voor een andere benadering. Die krijgt een hoge maar afgeronde neus, die fraai afsteekt tegen de strakke raampartij en de vouw op de flank. De Koreanen zijn meesters in het toepassen van opvallende, eigenwijze stijlelementen en daarop mag het designteam lekker losgaan. Je kunt in ieder geval rekenen op opvallende ‘pixelverlichting’ en over in ieder geval twee lagen uitgesmeerde verlichting.


                    Kia loopt eveneens al jaren over van zelfvertrouwen en durft het dan ook aan om zijn modellen extravagante verpakkingen te geven. Kia lijkt zelfs enigszins geïnspireerd te zijn geraakt door het retrodesign van de Ioniq 5. Het maakt van de EV9 een bonkige SUV, waarvan de hoekige vormen doen denken aan die van no-nonsense SUV’s als de Nissan Patrol en Mitsubishi Pajero van enkele decennia geleden. Die hoekigheid combineert Kia op bijzondere wijze met hightech snufjes van de huidige tijd met de koplampen als technologisch uithangbord.

                    Derde zitrij

                    De nieuwe elektrische SUV’s worden flinke jongens, maar ze vallen uiteraard niet in het Range Rover-segment. We mikken erop dat de Ioniq 7 en de EV9 grofweg 5 meter lang worden en dat ze een wielbasis krijgen van ruim 3 meter. Dat zou betekenen dat ze wat formaat betreft vergelijkbaar zijn met de Sorento en de Santa Fe, maar dankzij hun grotere wielbasis wel meer interieurruimte bieden. De aanwezigheid van een derde zitrij maakt beide SUV’s tot zevenzitters, al is het nog maar de vraag of je helemaal achterin als volwassene een redelijk lange trip fatsoenlijk kunt uitzitten.

                    Ruim 500 kilometer bereik

                    De actieradius belooft meer dan acceptabel te worden. De Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 tronen allebei op het modulaire E-GMP-platform, een speciaal voor elektrische auto’s ontwikkelde basis die het tweetal een bereik van ruim 500 kilometer moet opleveren. In een grote bodem kun je immers flink wat accu’s kwijt. Dankzij 800V-technologie en het hoge laadvermogen moet je de eenmaal leeggereden accu’s vrij rap kunnen volpompen met stroom. De Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 hebben ons en menig ander al doen verlangen naar méér en het heeft er alle schijn van dat de Koreanen ons daarin niet zullen teleurstellen.

                    Bron: Autoweek
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11

                      Comment


                      • #12
                        en ik die dacht dat ze met hun EV6 al de hoofdvogel voor afgrijselijke wagen geschoten hadden ... het kan dus nog lelijker ...

                        Comment


                        • #13
                          EV6 afgrijselijk?

                          Da's toch voor jouw rekening hoor, ik vind die prachtig en ik niet alleen blijkbaar!


                          Auto van het jaar 2022: De Kia EV6



                          Eind 2021 kwam de Kia EV6 op de markt en hij werd door berijders meteen goed ontvangen. De Kia EV6 is door de Car of the Year jury wereldwijd ook verkozen tot auto van het jaar 2022. De verkiezing voor auto van het jaar 2022 zal de populariteit van de Kia EV6 alleen maar toe laten nemen.

                          Winnaar internationale Car of the Year verkiezing 2022

                          Na een spannende strijd met de Renault Mégane E-tech Electric en de Hyundai IONIQ 5 is de Kia EV6 verkozen Car of the Year 2022. De jury bestaande uit meerdere journalisten en experts uit 22 verschillende Europese landen beoordelen de auto’s op punten als rijcomfort, design, veiligheid, prijs en prestaties. De Kia EV6 kwam uiteindelijk als de auto van het jaar 2022 uit de bus. Met 279 punten en 12 voorkeurstemmen, versloeg de Kia EV6 zijn concurrenten. De Renault Mégane E-Tech Electric werd tweede en Hyundai IONIQ 5 derde.

                          De stijgende verkoopcijfers van de Kia EV6

                          We moesten er even op wachten, maar eindelijk is de Kia EV6 ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar. De eerste Kia EV6 werd volgens het RDW in september 2021 geregistreerd. De laatste maanden van het jaar zijn er maar liefst nog bijna 1700 auto’s geregistreerd. De eerste maanden van 2022 zakte de verkoop iets in. Maar dit is te verklaren doordat de meeste nieuwe auto’s als leaseauto ingezet worden. De laatste jaren werd elk jaar de bijtelling verhoogd. In de eerste twee maanden van 2022 zijn er 269 modellen verkocht. De verkoopcijfers van de Kia EV6 zijn daarmee hoger dan die van de Hyundai IONIQ 5. Hyundai verkocht de eerste twee maanden bijna 200 IONIQ 5 modellen.

                          Wordt de Kia EV6 de opvolger van de Kia e-Niro?

                          De Kia e-Niro is nog steeds enorm populair en staat ook in 2022 bovenaan de lijst van de bestverkopende auto’s. Nu de Kia EV6 is verkozen tot auto van het jaar 2022 is het niet gek te denken dat het de logische opvolger van de Kia e-Niro wordt. De verbeterde prestaties en het unieke design maakt de Kia EV6 de auto voor de toekomst. Het zal niet gelijk in 2022 zover zijn, maar de verwachting is dat in 2023 de Kia EV6 beter verkoopt dan de e-Niro.
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                            en ik die dacht dat ze met hun EV6 al de hoofdvogel voor afgrijselijke wagen geschoten hadden ... het kan dus nog lelijker ...
                            De gustibus et coloribus...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                              EV6 afgrijselijk?

                              Da's toch voor jouw rekening hoor, ik vind die prachtig en ik niet alleen blijkbaar!

                              T'is niet omdat het de auto van het jaar is dat iedereen hem daarom mooi moet vinden hé , smaken mogen hopelijk verschillen , als ik er eentje tegenkom dan krijg ik spontaan maagklachten.... maar als jij hem graag ziet even goede vrienden hoor :-)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten

                                T'is niet omdat het de auto van het jaar is dat iedereen hem daarom mooi moet vinden hé , smaken mogen hopelijk verschillen , als ik er eentje tegenkom dan krijg ik spontaan maagklachten.... maar als jij hem graag ziet even goede vrienden hoor :-)
                                Beterschap met jouw afgrijselijke maagklachten dan want je gaat ze meer en meer zien
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17




                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    2024 Kia EV9 Three-Row Flagship Electric SUV Spied On Public Roads

                                    https://www.carscoops.com/2022/07/20...-public-roads/









                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      2023 KIA EV9 Prototype Three-Row Flagship Electric SUV Spied Testing On Public Roads In Europe

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kia EV9: Nieuwe grote elektrische SUV beter te zien

                                        Even hoekig als elektrisch













                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X