NIEUWE AUDI A4 ALS AVANT OP PAD
DE LAATSTE TRADITIONELE
Audi werkt aan een nieuwe A4. Die nieuwe generatie A4 wordt een bijzondere, het lijkt namelijk de laatste generatie van het model te worden die je nog met verbrandingsmotoren kunt krijgen. Op deze set spionageplaten is de nieuwe Audi A4 voor het eerst te zien.
De huidige B9-generatie van de Audi A4 werd in 2015 gepresenteerd en kreeg in 2019 tijdens een facelift een vernieuwd front aangemeten. Het model is nu dus zo'n 6 jaar oud en dat betekent dat de heren en dames in Ingolstadt al uitgebreid hebben nagedacht over een opvolger. De nieuwe A4 die je op deze foto's als Avant verwachten we omstreeks 2023 op de markt en het lijkt er sterk op dat het de laatste A4 wordt die je nog met verbrandingsmotoren kunt krijgen. Audi brengt vanaf 2026 namelijk alleen nog nieuwe elektrische modellen uit.
Voor de nieuwe A4 borduurt Audi waarschijnlijk voort op de MLBevo-basis die je onder het huidige model en tal van andere modellen van de Volkswagen Groep vindt. Uiteraard komt de nieuwe Audi A4 Avant gewoon weer beschikbaar met (mild-hybride) benzine- en dieselmotoren, maar reken ook zeker op de komst van plug-in hybride aandrijflijnen. Kleinere broer A3 heeft die al, maar de A4 moet ze tot op heden ontberen. Kijk ook zeker niet gek op als Audi voor de oppermachtige RS4-variant uitwijkt naar een plug-in hybride aandrijflijn. Daarbij zou de 2.9 V6 van de huidige RS4 gecombineerd worden met een elektromotor. Er gaan zelfs geruchten over de komst van een volledig elektrische RS4, maar het is niet waarschijnlijk dat een dergelijke versie te combineren valt met de MLBevo-fundering van de nieuwe A4.
Komt er dan geen elektrische A4? Zeer waarschijnlijk wel, maar dat zou een van de nieuwe A4 losstaand e-tron-model worden. Net als Audi aan een volledig elektrische A6 E-tron werkt, komt Audi vrijwel zeker met een A4 E-tron. Die auto zou op de samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE)-basis komen te staan, een platform dat ook de genoemde A6 E-tron zal huisvesten.
De doorontwikkeling van de huidige MLBevo-basis brengt mogelijk ook achterwielsturing naar de A4. Concurrent C-klasse is immers ook met zulke techniek te krijgen. Voor de nieuwe A4 lijkt Audi de van de A1 overgenomen sleuven tussen de motorkap en grille naar de prullenmand te hebben verwezen. De Single Frame-grille lijkt minder hoog dan die van het huidige model en ook de koplampen ogen platter dan die van de A4 die je al jaren kent. Aan de basisvorm van de A4 Avant lijkt in ieder geval weinig te veranderen en dat betekent dat ook de nieuwe stationwagen een vrij vlak liggende achterruit krijgt.
We verwachten de nieuwe Audi A4 ergens in 2023 op de markt, al laat Audi mogelijk eind volgend jaar al iets van het model zien.
Bron: Autoweek
DE LAATSTE TRADITIONELE
Audi werkt aan een nieuwe A4. Die nieuwe generatie A4 wordt een bijzondere, het lijkt namelijk de laatste generatie van het model te worden die je nog met verbrandingsmotoren kunt krijgen. Op deze set spionageplaten is de nieuwe Audi A4 voor het eerst te zien.
De huidige B9-generatie van de Audi A4 werd in 2015 gepresenteerd en kreeg in 2019 tijdens een facelift een vernieuwd front aangemeten. Het model is nu dus zo'n 6 jaar oud en dat betekent dat de heren en dames in Ingolstadt al uitgebreid hebben nagedacht over een opvolger. De nieuwe A4 die je op deze foto's als Avant verwachten we omstreeks 2023 op de markt en het lijkt er sterk op dat het de laatste A4 wordt die je nog met verbrandingsmotoren kunt krijgen. Audi brengt vanaf 2026 namelijk alleen nog nieuwe elektrische modellen uit.
Voor de nieuwe A4 borduurt Audi waarschijnlijk voort op de MLBevo-basis die je onder het huidige model en tal van andere modellen van de Volkswagen Groep vindt. Uiteraard komt de nieuwe Audi A4 Avant gewoon weer beschikbaar met (mild-hybride) benzine- en dieselmotoren, maar reken ook zeker op de komst van plug-in hybride aandrijflijnen. Kleinere broer A3 heeft die al, maar de A4 moet ze tot op heden ontberen. Kijk ook zeker niet gek op als Audi voor de oppermachtige RS4-variant uitwijkt naar een plug-in hybride aandrijflijn. Daarbij zou de 2.9 V6 van de huidige RS4 gecombineerd worden met een elektromotor. Er gaan zelfs geruchten over de komst van een volledig elektrische RS4, maar het is niet waarschijnlijk dat een dergelijke versie te combineren valt met de MLBevo-fundering van de nieuwe A4.
Komt er dan geen elektrische A4? Zeer waarschijnlijk wel, maar dat zou een van de nieuwe A4 losstaand e-tron-model worden. Net als Audi aan een volledig elektrische A6 E-tron werkt, komt Audi vrijwel zeker met een A4 E-tron. Die auto zou op de samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE)-basis komen te staan, een platform dat ook de genoemde A6 E-tron zal huisvesten.
De doorontwikkeling van de huidige MLBevo-basis brengt mogelijk ook achterwielsturing naar de A4. Concurrent C-klasse is immers ook met zulke techniek te krijgen. Voor de nieuwe A4 lijkt Audi de van de A1 overgenomen sleuven tussen de motorkap en grille naar de prullenmand te hebben verwezen. De Single Frame-grille lijkt minder hoog dan die van het huidige model en ook de koplampen ogen platter dan die van de A4 die je al jaren kent. Aan de basisvorm van de A4 Avant lijkt in ieder geval weinig te veranderen en dat betekent dat ook de nieuwe stationwagen een vrij vlak liggende achterruit krijgt.
We verwachten de nieuwe Audi A4 ergens in 2023 op de markt, al laat Audi mogelijk eind volgend jaar al iets van het model zien.
Bron: Autoweek
Comment