Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
NIEUWE VOLKSWAGEN TIGUAN: DE LAATSTE MET ICE-MOTOREN?
AFGERONDE ZAAK
De huidige tweede generatie Volkswagen Tiguan loopt op zijn laatste benen maar uiteraard is er de afgelopen tijd in Wolfsburg druk nagedacht over een opvolger. Er zit een geheel nieuwe Tiguan in het vat, die op deze foto's voor het eerst in productietrim te zien is.
Wie nu de Volkswagen-showroom binnenwandelt, komt daar een arsenaal aan SUV's en cross-overs tegen. Een daarvan is de Tiguan. De huidige Volkswagen Tiguan werd in 2015 gepresenteerd en ging in 2020 al eens onder het mes en een tweede facelift krijgt de SUV niet. In plaats daarvan staat er in de ontwikkelingskamers van Volkswagen een nieuwe derde generatie Tiguan, die in tegenstelling tot wat je misschien verwacht géén puur elektrische auto wordt.
Volkswagen Tiguan
Volkswagen hangt zijn enkel met elektrische aandrijflijnen beschikbare modellen onder het ID-label. Binnen de ID-familie kun je de ID4 - en in zekere zin ook de ID5 - beschouwen als het elektrische equivalent van de Tiguan. Aangezien het verbod op de verkoop van auto's met elektrische aandrijflijnen in de Europese Unie per 2035 van kracht wordt, heeft Volkswagen dus nog wat jaren te gaan alvorens het in ons deel van de wereld een streep door modellen met verbrandingsmotoren moet zetten. De Tiguan smelt voorlopig dus nog niet samen met een ID-model en dus komt er gewoon een nieuwe derde generatie, met benzine- en dieselmotoren. Voor de Europese markt heeft Volkswagen zich als doel gesteld om 70 procent van de verkopen uit EV's te laten bestaan.
Ook de nieuwe Volkswagen Passat - alleen nog als Variant - krijgt meer ronde vormen.
Die nieuwe Volkswagen Tiguan is op deze foto's voor het eerst in testkostuum te zien. Al tweemaal eerder konden we je foto's van mysterieuze ingepakte Tiguans laten zien, maar ditmaal hebben we een exemplaar te pakken dat daadwerkelijk zijn productiekoets draagt. Volkswagen plakt aan de voor- en achterzijde stickers die de vorm en invulling van de koplampen bedekt en dus valt er over de verlichting nog niet veel te zeggen. Wat opvalt is de ietwat aflopende daklijn en de oplopende schouderlijn die de Tiguan krijgt aangemeten. Daarmee staat hij enigszins in contrast tot het huidige model waarvan de koets met rechtere, strakkere lijnen is bedeeld. Helemaal verrassend is dat niet, afgaande op eerdere foto's van testmodellen van Volkswagen krijgen ook de nieuwe Passat en de op stapel staande 'ID.Aero' een iets wulpser design aangemeten.
We mikken erop dat de huidige generatie Volkswagen Tiguan het in ieder geval nog tot en met 2023 moet uitzingen, wat betekent dat de nieuwe zich omstreeks 2024 aandient. Onderhuids verwachten we een doorontwikkeling van het huidige MQBevo-platform tegen te komen. Reken dus weer op een reeks (mild-hybride) TSI-motoren en in ieder geval een of meerdere plug-in hybride aandrijflijnen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Paar weken geleden hele weekend gereden met de Tiguan allspace R line diesel. Reed prima. Maar zoals bij alles uit de VW stal is de GPS een ramp. Eigenlijk is het geheel ICE ondermaats voor de prijs die je er voor betaald.
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Paar weken geleden hele weekend gereden met de Tiguan allspace R line diesel. Reed prima. Maar zoals bij alles uit de VW stal is de GPS een ramp. Eigenlijk is het geheel ICE ondermaats voor de prijs die je er voor betaald.
Dat is écht ronduit schandalig idd. Paar weken geleden met een nieuwe Golf op pad geweest in Polen.
Eigen GPS werkte abominabel en google maps connectie liep ook constant vast
Met de Tiguan boert Volkswagen minder goed dan enkele jaren geleden, maar de SUV is toch nog altijd een van de dikste pijlers waar het Volkswagen-imperium op leunt. In 2024 komt er dus gewoon weer een nieuwe, maar een revolutionaire ommezwaai hoef je niet te verwachten.
De verkopen van de Tiguan lopen de laatste jaren terug, al valt dat de auto zelf niet eens zo aan te rekenen. Net als nagenoeg alle automerken heeft Volkswagen over de hele linie zijn afzet zien dalen door de coronapandemie en het daaruit voortgekomen chiptekort. De huidige Tiguan, die in 2015 is gepresenteerd en twee jaar geleden nog een facelift kreeg, heeft tijdens zijn bestaan ook nog eens meer concurrentie gekregen. In Europa waren de Tiguan en de Touareg een paar jaar geleden nog de enige hoogpotigen van Volkswagen, maar inmiddels zijn daar de T-Roc (op Golf-basis) en de aan de Polo gerelateerde T-Cross en Nivus bijgekomen.
Daarnaast heeft de opkomst van auto’s met een elektrische aandrijflijn ongetwijfeld een hap uit de verkooptaart van de Tiguan genomen. Toch is het nog lang niet over en uit voor de Tiguan. Alleen al in Europa verkocht Volkswagen er in het eerste halfjaar van 2022 ruim 48.000 exemplaren van, goed voor een zevende plek in zijn segment. Dan hebben we het dus nog niet gehad over de Tiguans die Volkswagen in onder meer de Verenigde Staten en China verkoopt. Met de introductie van zijn volledig elektrische ID-modellen zorgde Volkswagen voor een interne revolutie, maar met het vernieuwen van de Tiguan gaat het merk een stuk traditioneler te werk.
Rondstekkeren
Gezien de vaart waarmee Volkswagen het ID-label uitbreidt, zou je misschien verwachten dat de nieuwe Tiguan, die omstreeks 2024 op de markt komt, ook puur elektrisch wordt, maar dat gebeurt toch niet. Het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in de Europese Unie wordt immers pas in 2035 van kracht en Volkswagen heeft dus nog wat jaren te gaan voordat het in ons deel van de wereld een definitieve streep moet zetten door de modellen met verbrandingsmotor.
De Tiguan smelt voorlopig dus nog niet samen met een ID-model en dus komt er gewoon een nieuwe derde generatie Tiguan op een doorontwikkelde versie van het huidige MQB-platform. Gewoon met benzine- en dieselmotoren dus. Het blijft natuurlijk niet bij al dan niet mild-hybride TSI’s en TDI-dieselmotoren. De huidige Tiguan is er immers ook met een plug-in hybride aandrijflijn en Volkswagen zou er verstandig aan doen het nieuwe model minstens één stekkerversie te geven. Technisch broertje Golf is er als 204 pk sterke eHybrid en als sportievere eHybrid GTE met 245 pk aan geëlektrificeerde benzinekracht. Deze hardware zou Volkswagen ook in de Tiguan kunnen toepassen. Komt er weer een Tiguan R? Dat zou heel goed kunnen. Hoewel een R-versie van de huidige Tiguan in Nederland niet wordt geleverd, bestaat er elders in de wereld wel degelijk een 320 pk sterke sportieve topversie van de SUV.
Volkswagen Tiguan (illustratie: Larson)
Wulpser
Volkswagen zou zich van een ongekend speelse kant laten zien als het de nieuwe Tiguan een uiterlijk geeft dat heftig breekt met wat je van de SUV gewend bent. Spionagefoto’s wijzen er echter duidelijk op dat dit niet gaat gebeuren, maar dat betekent niet dat Volkswagen de Tiguan alleen maar strakker trekt. Sterker nog, de nieuwe derde generatie Tiguan wordt letterlijk minder strak. Langzaam maar zeker sijpelen er designinvloeden van de ID-familie door naar de rest van het Volkswagen-gamma en dat betekent: rondere vormen. We zien wulpsere lijnen op de flanken, een iets aflopende daklijn en een oplopende schouderlijn. Reken op een werkplek die wat vormgeving en indeling betreft overeenkomt met die van de nieuwe Golf, compleet met een min of meer met elkaar versmolten instrumentarium en infotainmentsysteem. Wie de feedback die een fysieke knop je geeft prettig vindt, wordt vast niet blij van de nieuwe Tiguan. Ook daarin winnen de aanraakgevoelige knopjes het van de traditionele druktoetsen. Komt er ook weer een Tiguan Allspace met zeven zitplaatsen? Daar is nog geen concreet bewijs voor, maar het is zeker goed mogelijk.
Volkswagen Tiguan (illustratie: Larson)
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment