Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Renault Scénic Vision (2024)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Renault Scénic Vision (2024)

    RENAULT SCÉNIC VISION: KLAAR VOOR 2024

    VOORBODE VANBUITEN, TOEKOMSTMUZIEK VANBINNEN

    De Renault Mégane E-Tech Electric staat niet op zichzelf, maar is de eerste auto van een hele reeks elektrische auto’s op het CMF-EV-platform van Renault. Deze Renault Scénic Vision is een voorbode van een van die auto’s, maar veel meer dan dat.

    De Renault Scénic dood? Niet dus! De naam leeft vanaf 2024 voort in een elektrisch model, dat aan de buitenkant als twee druppels water zal lijken op de Scénic Vision die boven dit verhaal prijkt. Het is dan dus geen MPV meer, maar een cross-over achtige die het moet opnemen tegen auto’s als de Volkswagen ID4, Skoda Enyaq, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. De productie-auto bestaat al en diende als basis voor het ontwerpen van deze concept-car. Wie de bizarre wielen wegdenkt en iets normalere lichtunits visualiseert, ziet dus gewoon de auto die in 2024 verschijnt.

    Minder Sensual, meer Tech


    Dat brengt op designvlak een aantal interessante zaken met zich mee. Renault laat zijn ‘Sensual Tech’-designtaal namelijk evolueren. Het resultaat zou je kunnen omschrijven als ‘minder Sensual, meer Tech’, want de ronde, ‘sensuele’ vormen van bijvoorbeeld de Mégane E-Tech en de Austral zijn verdwenen. In plaats daarvan zien we meer platte vlakken en scherpe vouwen. Ook op detailniveau vindt er een kleine aardverschuiving plaats. De opvallende dagrijlicht-slierten zijn bijvoorbeeld verdwenen en het logo is een stuk kleiner. De koplampen zijn nu net als bij steeds meer andere merken opgesplitst in twee units per kant, een horizontaal en een min of meer verticaal exemplaar. Dat is ook daadwerkelijk wat we op de productieversie van de Scénic E-Tech Electric zullen zien, gevolgd door andere modellen van Renault. Opvallend is dat er onder en ín de bovenste koplampbalk een soort honingraatmotief is aangebracht als grille-achtige opvulling. De wielen mogen er ook zijn. Ze zijn van het actieve soort en hebben kleppen die onder de 10 km/h kunnen openen om de remmen te koelen. Daarboven sluiten ze weer, om de stroomlijn te optimaliseren.



    Niet autonoom


    De Scénic Vision is 4,49 meter lang, 1,9 meter breed en 1,59 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,84 meter. Daarmee is hij wat langer dan de huidige vijfzitsversie van de Scénic, maar flink korter dan de grotere Grand Scénic. Eigenlijk is dat echter een vreemde vergelijking, want behalve de naam is er dus niet zo heel veel ‘Scénic’ aan deze auto. In het interieur vinden we dan ook weinig MPV-achtige flexibiliteit terug, maar des te meer 2022-achtige lounge-oplossingen. Uit elkaar openende deuren zonder B-stijl, zachte en fraai in elkaar geïntegreerde ‘stoelen’, een vlakke vloer en een ruimtelijke sfeer, we vinken het allemaal af. Voor de duidelijkheid: zo realistisch als de buitenkant is het interieur bepaald niet. Renault trekt de twee duidelijk uit elkaar en stelt dat het interieur meer een verre toekomstvisie is, net als de aandrijflijn overigens.



    Omgekeerd head-up


    Autonoom is de Scénic Vision alvast niet. Het stuurtje kan dan ook niet wegklappen en de veiligheids- en rijhulpjes die er (in theorie) zijn, staan allemaal in het teken van het ondersteunen van de bestuurder. Een mooi voorbeeld is het scherm direct onder de voorruit, dat behalve de nodige informatie ook een beeld geeft van wat zich op die plek vóór de auto bevindt. Je kijkt als bestuurder dus als het ware door de motorkap heen. Dit scherm is daarmee in feite een omgekeerd head-up display, dat de voorruit optisch vergroot.

    Duurzaam zwart


    De andere schermen in het interieur zijn juist opvallend klein en totaal niet geïntegreerd. In totaal zijn er tien kleine, vierkante schermpjes in het interieur te vinden, waarvan een deel zich automatisch kan richten tot wie de ogen erop richt. De gebruikte kleuren en materialen zijn een verhaal apart. De Scénic Vision moest namelijk niet alleen duurzaam zijn tijdens het gebruik, maar over de gehele levenscyclus. Daarom zijn er zoveel mogelijk gerecyclede materialen gebruikt. Renault heeft weinig moeite gedaan om dat te verhullen. Wat heet: op de vloer staat gewoon uitgeschreven wat voor flessen en pijpen erin zijn verwerkt. De vlekkerige kleurstelling zou ook het gevolg zijn van het recyclen, want verf gebruikt Renault om milieutechnische redenen liever niet. De witte tinten in het binnenste zouden dan ook gewoon de natuurlijke kleuren van de gebruikte materialen zijn. De zwarte lak aan de buitenzijde past in het plaatje en is gebaseerd op koolstofvezels uit afval van de luchtvaartindustrie. De meest duurzame ‘kleur’ is in dit geval dus zwart.



    Batterij én waterstof


    Ook de aandrijflijn weerspiegelt deze filosofie. Renault monteert een accu van slechts 40 kWh, grofweg de helft van wat in dit segment gebruikelijk is. Minder accu is minder grondstoffen en dus minder milieubelasting. Wat de auto hierdoor mist aan rijbereik – hij komt op een volle accu ongeveer 250 kilometer ver – wordt aangevuld met een brandstofcel van 15 kW. Op 2,5 kg waterstof komt de auto nog eens 250 km ver, voor een totale actieradius van zo’n 500 km. Het idee lijkt best slim. Waterstof tanken is in de dagelijkse (werk)praktijk niet altijd handig, maar opladen verdient bij lange ritten juist niet de voorkeur. Met deze aandrijflijn heb je het in theorie allebei, al betekent dat wel dat er elke 250 km een waterstofstation moet staan. Voorlopig is dat nog niet zo en Renault heeft ook geen productieplannen met deze aandrijflijn. Wel laat het zien dat het waterstof nog zeker niet heeft afgeschreven en graag experimenteert met alternatieve toepassingen en -aandrijflijnen.



    Ariya


    Voor de productieversie verwachten we voorlopig ‘gewoon’ batterij-elektrische aandrijving. Gezien het formaat van de auto is het niet gek als er op dat vlak veel overeenkomsten zijn met de Nissan Ariya. Die is er met 218, 242, 306 of 394 pk, heeft voor- of vierwielaandrijving en accupakketten van 63 of 87 kWh. Hoe het leveringsgamma van de nieuwe Renault Scénic er precies uit komt te zien, zal ongetwijfeld in 2024 blijken.

    Bron: Autoweek




















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Leuke concept. Zou een dikke monovolume zijn

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Leuke concept. Zou een dikke monovolume zijn
      Da’s toch geen monovolume, net zo min als de huidige generatie scenic?

      Eerder een dikke Megane electric, en ik vermoed dat de productieversie daar nog sterker op gaat lijken dan op dit.
      Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 19/05/2022, 18:37.

      Comment


      • #4
        + YouTube Video
        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

        Comment


        • #5
          Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            10 DINGEN over de nieuwe RENAULT SCENIC Vision

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Zo wordt de productieversie Renault Scenic Vision

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Renault Scenic Returns As A Bold Conceptual EV With A Hydrogen Range Extender

                https://www.carscoops.com/2022/10/re...en-powertrain/










                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  RENAULT SCÉNIC VERDER ALS ELEKTRISCHE CROSS-OVER

                  VAN VOORLOPER NAAR MEELOPER

                  De MPV heeft geen toekomst meer. Dat geldt dus ook voor de Renault Scénic, die de compacte ruimtewagen groot heeft gemaakt in Europa. Toch leeft die modelnaam voort, op een auto die als middelgrote, elektrische cross-over in een al erg druk en populair segment gaat opereren.


                  Highlights
                  • Concurrent van Skoda Enyaq en Kia EV6
                  • Geen MPV
                  • Op CMF-EV-basis

                  Als je dit leest, is de laatste Renault Scénic waarschijnlijk net van de band gerold. Tenminste, de voorlopig laatste. In zijn traditionele verschijningsvorm als MPV ziet Renault er geen brood meer in, net als eigenlijk alle concurrenten. De Citroën C4 SpaceTourer, de Volkswagen Touran, de Opel Zafira en de Verso-modellen van Toyota, allemaal zijn ze in de afgelopen jaren van het toneel verdwenen. Dat betekent echter niet dat Scénic als modelnaam verdwijnt, zo leerden we in het voorjaar van 2022. Toen werd de Renault Scenic Vision gepresenteerd, een concrete voorbode van een auto die volgend jaar daadwerkelijk op de markt komt. Hij heet dan hoogstwaarschijnlijk Renault Scenic E-Tech Electric en wordt de grote broer van de Megane E-Tech Electric. Beide auto’s maken gebruik van een bekende, oude modelnaam, maar in beide gevallen gaat het om totaal nieuwe modellen die technisch en uiterlijk niets met hun vroegere naamgenoten van doen hebben. Daar waar de elektrische Megane de Volkswagen ID3 op zijn pad vindt, opereert de Scenic een klasse hoger. De vrij forse cross-over belandt in wat momenteel het belangrijkste wereldwijde EV-segment is, en concurreert met auto’s als de Volkswagen ID4, Skoda Enyaq, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya, Toyota bZ4x en Tesla Model Y. Een druk bevochten segment dus, dat met de komst van deze Fransman nog een stukje drukker wordt.


                  Renault Scénic (Illustratie: Larson)

                  Nieuwe designtaal Renault, Scénic lijkt op Vision

                  De productieversie van de Renault zal uiterlijk heel sterk lijken op de Vision-concept. Dat is niet onze gedachte, het wordt door Renault zelf bevestigd. Sterker nog, de productie­versie bestaat stiekem al en diende als basis voor de al gepresenteerde concept-car, die uiteraard wel is aangekleed met wat futuristische details. Onze tekenaar had het dus een keer gemakkelijk. Met het weghalen van de extreme wielen, de lastig schoon te maken 3D-lichtunits en de flinterdunne raamstijlen ontstaat er al een heel aardig beeld van de auto die straks in de Renault-showrooms te vinden zal zijn. Met de recente Megane E-Tech en Austral in het achterhoofd doet het resultaat misschien wat wenkbrauwen fronsen. De Scenic is namelijk zeker geen uitvergrote versie van de elektrische Megane, maar zet nadrukkelijk een eigen stijl neer. Bewust, uiteraard, want Renault introduceert met dit model een geëvolueerde vorm van zijn bestaande designtaal. Die nieuwe vorm kenmerkt zich door meer strakke hoeken en rechte vouwen en minder wulpse rondingen. Het merklogo is een stuk kleiner en speelt op de neus ook een minder grote rol in het geheel. Ook de opvallende led-slierten die we sinds de Talisman van Renault kennen, keren niet in die vorm terug. In plaats daarvan vinden we strakkere lichtunits, die de auto opgeruimder doen ogen, maar wellicht ook wat minder onderscheidend zijn.

                  Inhaalslag op EV-gebied, veel Nissan Ariya in Scénic

                  Dat Renault nu pas met een EV in dit wereldwijd populaire segment komt, is op zichzelf wel opmerkelijk. Renault was op EV-gebied immers ooit net zo’n voorloper als op MPV-vlak, met de Zoe die al in 2012 in de verkoop ging. Het heeft net als bij alliantiepartner Nissan lang geduurd voordat die aanvankelijke voorsprong tot een vervolg leidde, maar inmiddels zijn de Fransen en de Japanners bezig met een serieuze inhaalslag. Dat doen ze met hetzelfde platform, de CMF-EV-basis die nu al onder de eerdergenoemde Megane én de Nissan Ariya te vinden is. Gezien het grotere formaat kijken we voor de technische specificaties van de Scenic vooral naar de Ariya. Die is leverbaar met accupakketten van 63 en 87 kWh, goed voor een actieradius van 398 tot 533 kilometer. De vermogens lopen bij Nissan uiteen van 217 tot 306 pk. Het is niet gezegd dat Renault exact deze waarden – en ook alle versies – eveneens gaat hanteren voor de Scenic, maar het geeft wel vast een beeld.



                  Achterbank Scénic geen MPV-experience

                  Bijzonder aan het CMF-EV-platform is dat bij een tweewielaangedreven configuratie de voorwielen worden aangedreven. Dat levert volgens Renault ruimtewinst op en dat is belangrijk voor een auto die de naam Scénic hoog moet houden. Toch moet je zeker geen MPV-achtig interieur verwachten. De nieuwe Scenic krijgt hoogstwaarschijnlijk gewoon een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank en doet het zonder derde zitrij. De bagageruimte zal fors zijn, maar niet grensverleggend groot. Daar staat wel een hele bak beenruimte voor de achterpassagiers tegenover. Bovendien profiteert de auto van een geheel vlakke vloer, wat zowel achterin als voorin voor een ruimtelijke en luchtige ervaring zorgt. Met de Megane E-Tech laat Renault al zien dat het hoogwaardige en sfeervolle interieurs kan maken en de grotere Scenic zal daar zeker niet voor onderdoen. 2024 wordt een belangrijk jaar voor Renault, want behalve de elektrische Scenic verschijnt dan ook de elektrische 5. Jawel, een compact elektrisch retromodel, dat een onvervalste verwijzing is naar de R5 van weleer. Teruggrijpen op het verleden, of dat nu recent is of niet.





                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Ja, we hadden nog een SUV'tje te kort...
                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                    Comment


                    • #11
                      Renault Scenic E-Tech EV Spied Testing For First Time

                      There are styling similarities to the 2022 Renault Scenic Vision concept.

                      https://www.motor1.com/news/674288/r...-ev-spy-shots/








                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Ziet er lekker breed uit langs voor.
                        freude am fahren

                        Comment


                        • #13
                          Ook weer meer SUV dan MPV blijkbaar..

                          Comment


                          • #14
                            ELEKTRISCHE RENAULT SCÉNIC E-TECH KLAAR VOOR DEBUUT

                            SCHIETEN OP VOLKSWAGEN ID4 EN TESLA MODEL Y

                            ​De Espace is geen MPV-achtige meer en ook de nieuwe Renault Scénic laat het concept van de praktische ruimteauto helemaal achter zich. In september maken we kennis met de volledig nieuwe en altijd elektrische Renault Scénic E-Tech, een auto die nu al zeer goed is te zien.


                            Medio 2022 presenteerde Renault met de Scénic Vision een interessante vooruitblik op de opvolger van de Scénic. De Scénic die de bekende MPV's gaat vervangen, wordt een heel andersoortig model. Niet in de laatste plaats door zijn aandrijflijn. De nieuwe Renault Sénic wordt namelijk een volledig elektrisch model, maar daarnaast is het - net als de Espace - helemaal geen MPV meer.


                            De nieuwe Scénic E-Tech is duidelijk de productieversie van dit studiemodel.

                            De opvolger van de Scénic heet Renault Scénic E-Tech Electric en wordt tijdens de IAA die in september in München plaatsvindt in productievorm voorgesteld. De Scénic Vision van vorig jaar maakte al duidelijk dat de auto wordt getekend volgens een compleet nieuwe designtaal waar je vooral op de Rafale en de gefacelifte Clio al iets van ziet. Hij gaat designtechnisch dus minder op de Mégane E-Tech lijken dan je wellicht zou denken. Duidelijk is dat veel van de conceptuele voorganger van de nieuwe Scénic overeind blijft. De auto krijgt platte koplampen met eronder verticale led-elementen die als led-dagrijverlichting fungeren. Iets soortgelijks zie je al op de genoemde vernieuwde Clio. Aan de achterzijde krijgen strakke, haakvormige achterlichten een plek waarvan een deel de kofferklep in duikt.

                            De Renault Scénic E-Tech Electric komt op het CMF-EV-platform van Renault te staan. Waar de Mégane E-Tech het opneemt tegen auto's als de Volkswagen ID3 lijkt de Scénic E-Tech Electric de degens te moeten kruisen met auto's als de Volkswagen ID4, Toyota bZ4X en Tesla Model Y. Een druk segment dus.













                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Teaser:

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16


                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Ik kreeg vandaag een mailtje dat hij dus officiëel voorgesteld is en dat hij geassembleerd wordt in Douai, Noord Frankrijk.

                                  220pk en tot 625km WLTP.
                                  now:
                                  2007 toyota corolla verso 2.2 136pk (firmawagen)
                                  2005 opel astra 1.6 105pk (privewagen)

                                  old:
                                  2004 renault grand scenic 1.5 dci 105pk (firmawagen)
                                  2001 opel astra break 1.7dti 75pk (firma)
                                  2000 renault megane break 1.9 63pk
                                  1999 renault megane break 1.9 63pk
                                  1997 opel astra 2.0 gsi 16v 150pk 5drs (prive)
                                  1988 ford fiesta 1.4 RS 75pk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Foert Bekijk Berichten
                                    Ik kreeg vandaag een mailtje dat hij dus officiëel voorgesteld is en dat hij geassembleerd wordt in Douai, Noord Frankrijk.

                                    220pk en tot 625km WLTP.
                                    Die staat al even bij 'nieuwe auto's'.

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment

                                    Working...
                                    X