Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai N Vision 74

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hyundai N Vision 74

    Hyundais N-divisie combineert het verleden op zeer bijzondere wijze met het heden. Tijdens N-Day heeft het namelijk niet alleen de RN22e gepresenteerd, maar ook deze met retrodesign overladen maar hypermoderne N Vision 74. De Hyundai N Vision 74 is een elektrische coupé met een brandstofcel aan boord!

    Hyundai lijkt verknocht aan de jaren zeventig en tachtig en met name op de door Giorgetto Giugiaro getekende Pony Coupé Concept die in 1974 debuteerde. Dat studiemodel speelde al een grote rol in het ontwerp van de Concept 45, de in 2019 getoonde conceptuele vooruitblik op de Ioniq 5 die zelfs met zijn naam naar die toen 45 jaar oude concept-car verwees. Daarnaast past Hyundai op de Ioniq 5 en Ioniq 6 eigenwijze, grove pixelverlichting toe. Meer bewijs van Hyundais voorliefde voor het verleden? Zeker, zo kwam in 2021 met twee bijzondere restomods:de Pony EV en de Grandeur EV. Beide elektrisch, beide bepixeld. Met de splinternieuwe N Vision 74 die Hyundai gelijktijdig met de spectaculaire RN22e presenteert, wordt Hyundais voorliefde voor een combinatie van moderne techniek en retrodesign op bijzondere wijze nogmaals bevestigd.
    Hyundai Pony Coupé Concept uit 1974

    Hyundai is nog lang niet Pony Coupé Concept-moe. Het grijpt die showauto namelijk opnieuw bij zijn kladden als inspiratiebron voor de N Vision 74, al blijft er van de basisvorm weinig over. Met een beetje fantasie lijkt de N Vision 74 zo weggereden uit de jaren 80, maar niets is minder waar. De showauto is namelijk hypermodern. De 4,95 meter lange en bijna 2 meter brede coupé staat namelijk het nieuwste platform voor waterstofauto's dat Hyundai in zijn ontwikkelingskamers heeft staan Jawel, de N Vision 74 is een EV die een deel van zijn voor de elektromotoren benodigde energie uit een brandstofcel haalt. Inderdaad, een deel van zijn energie. In tegenstelling tot de tevens elektrische aangedreven en met een brandstofcel uitgeruste Hyundai Nexo heeft de N Vision 74 namelijk geen klein accupakket, maar een flink 62,4-kWh exemplaar.


    680 pk op de achterwielen

    De 85 kW brandstofcel haalt zijn benodigde waterstof uit tanks van 4,2 kg. De combinatie van de brandstofcel en het grote accupakket leveren de N Vision 74 een actieradius op van meer dan 600 kilometer. Dan is het wel zaak om je niet te vaak mee te laten slepen door de rest van de aandrijflijn. De N Vision 74 heeft namelijk twee samen meer dan 680 pk en 900 Nm sterke elektromotoren die hun vermogen volledig botvieren op de achterwielen. Het is dan ook geen wonder dat Hyundai de N Vision 74 graag dwars afbeeldt. De topsnelheid moet boven de 250 km/h liggen.

    Waterstof

    De N Vision 74 is minder dan de RN22e een concrete vooruitblik, maar is toch een interessante aandachtstrekker. Met het studiemodel bevestigt Hyundai nogmaals zijn geloof in de toepassing van waterstof. In september 2021 stippelde het merk met Hydrogen Vision 2040 zijn waterstofroute uit. Vanaf 2028 wil Hyundai Group bedrijfswagens met een brandstofcel leveren, zowel kleine als grote. Ook voorziet Hyundai op het gebied van zogenoemde Purpose Built Vehicles (PBV) een toekomst voor waterstofauto's. In 2040 moet waterstoftechniek ook voor 'robots, schepen, vliegtuigen en sportauto's' beschikbaar zijn.

  • #2
    Ik geloof zo niet in de waterstofauto: beter houden voor industrie en zwaar verkeer, luchtvaart en scheepvaart.

    Maar deze wagen is wel echt vet!
    Mag voor mij direct als EV in productie.
    Gooi gewoon het waterstof gedeelte er uit, met 62,4kWh batterij geraak je ook al ver.

    Comment


    • #3
      Prachtige beschrijving van het design (N74 vanaf 5:45)

      Comment


      • #4
        Ik ben duidelijk de enige die iets in deze wagen ziet, maar hierbij nog een filmpje:

        Comment


        • #5
          'NIEUWE HYUNDAI PONY COUPÉ KOMT DEZE MAAND'

          TOEGEVEN AAN PONY-LIEFDE

          ​Vind je de Hyundai Ioniq 6 om welke reden dan ook toch niet bijzonder genoeg? Dan gloort er een sprankje hoop voor je aan de horizon en je hoeft Hyundai niet eens van je shortlist te halen. Het komt namelijk mogelijk met een productieversie van de met retrodesign doorspekte N Vision 74 die Pony Coupé gaat heten.


          Medio vorig jaar trok Hyundai twee visuele spektakelstukjes uit de hoge hoed waarvan er eentje een stuk concreter leek dan de ander. Met de RN22e blikte Hyundai immers overduidelijk vooruit op een uiterst gespierde N-versie van de Ioniq 6. De andere aandachtstrekker - de N Vision 74 - gold als liefdesverklaring van Hyundai aan zijn eigen verleden én zijn toekomst. De N Vision 74 was een concept-car die net als de Ioniq 5 duidelijk was doorspekt met designinvloeden uit het verleden terwijl het gevaarte wél een uiterst moderne aandrijflijn had. De ogenschijnlijk rechtstreeks uit de jaren 80 weggereden Hyundai N Vision 74 was een elektrische coupé met een brandstofcel aan boord. Over productieplannen hielden de Koreanen de lippen stijf op elkaar en dat doen ze officieel nog altijd. Tóch is er nieuws over de mogelijke komst van een productieversie.

          Het Koreaanse Money Today meldt op basis van niet nader gespecificeerde bronnen dat Hyundai op 27 mei in de Hyundai Motor Studio in Seoul een 'Ponydag' organiseert. Daar worden geen kleine paarden geëtaleerd, maar naar verluidt wél iets anders leuks. Hyundai zou er namelijk een Pony Coupé presenteren die daadwerkelijk in productie gaat. Reken er overigens niet op dat dat een model wordt dat in grote aantallen in serieproductie gaat. Verder moet je niet gek opkijken als de auto die mogelijk later deze maand verschijnt minder heftig oogt dan de N Vision 74 waarvan het een afgeleide is.

          Hyundai kan de Pony Coupé Concept maar niet loslaten. Het ontwerp van de Ioniq 5 is tot op zekere hoogte geïnspireerd op dat van de Pony Coupé Concept, in 2021 liet het merk deze Pony EV Heritage zien en in november werd beken dat Hyundai de in 1974 gepresenteerde Pony Coupé Concept opnieuw gaat produceren. Het origineel bestaat immers niet meer.

          Bron: Autoweek









          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Zou waterstoftechnologie de terugkeer van sportauto’s kunnen betekenen? Volgens het veelbelovende concept van de Hyundai N Vision 74 lijkt er alleszins sterk op. Spijtig genoeg zullen we tot 2026 moeten wachten.


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment

            Working...
            X