Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Suzuki Swift (2024)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Suzuki Swift (2024)

2024 Suzuki Swift Makes Spy Debut Showing Evolutionary Styling

https://www.carscoops.com/2022/07/20...onary-styling/

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

NIEUWE SUZUKI SWIFT: HERKENBAAR ANDERS

VERNIEUWING AAN HET SWIFT-FRONT

Suzuki heeft een nieuwe generatie van de Swift in de ontwikkelingskamers staan. Van die nieuwe Suzuki Swift zien we nu voor het eerst een ingepakt testmodel. Wat blijkt? Ook de nieuwe Swift zal weer duidelijk als Swift herkenbaar zijn, maar verandert toch aanzienlijk.

De huidige generatie Suzuki Swift beleefde zijn publieksdebuut in de laatste maand van 2016, al zou de Europese consument de Swift pas in maart 2017 voor het eerst zien tijdens de Autosalon van Genève. Inmiddels is die Swift vijf jaar op de markt en heeft Suzuki al enige tijd nagedacht over een opvolger. Dit in Spanje gefotografeerde testmodel bewijst dat Suzuki trouw blijft aan het bekende Swift-concept.

De huidige generatie Suzuki Swift.

Het is overduidelijk dat Suzuki vasthoudt aan bepaalde Swift-elementen die het merk in 2004 introduceerde op de toen voor Europa derde generatie Swift. Ook het nieuwe model krijgt zo te zien een 'bolle' voorruit en een dak dat als gevolg daarvan relatief ver naar voren doorloopt. Deze nieuwe Swift hangt nog fanatiek in de camouflageplakkers, maar we kunnen al zien dat met name de vormgeving van de achterkant ook een evolutie is van wat de Swift in grote lijnen al zo'n achttien jaar kenmerkt. De in de C-stijl verwerkte handgrepen van de achterste portieren zoals je die op de huidige Swift ziet, lijken echter niet terug te keren.

Vanuit deze hoek is de nieuwe Suzuki Swift duidelijk als Swift herkenbaar.

De nieuwe Swift krijgt weer een relatief laag front, maar de vormgeving van de Swift-snuit gaat wel op de schop. Zo krijgt het nieuwe model een zogenoemde clamshell-motorkap, een exemplaar dat zich aan de randen min of meer omlaag vouwt. De optische afstand tussen motorkap en koplampen lijkt groter dan bij elke andere generatie Swift.

Onder het nieuwe koetswerk gaat waarschijnlijk een doorontwikkelde versie van het Heartect-platform schuil waar de huidige reeks Suzuki's gebruik van maakt. We mikken erop dat de Swift weer beschikbaar komt met mild-hybride benzinemotoren, al moet je niet gek opkijken als hij ook de nieuwe hybride aandrijflijn krijgt die onlangs in de Vitara en S-Cross werd geïntroduceerd. Ook verwachten we weer een Sport-variant van de nieuwe Swift. De huidige Swift Sport heeft een 140 pk sterke 1,4 als krachtcentrale. Elders in de wereld kan men ook weer een nieuwe Dzire verwachten, de sedanversie van de Swift die hier niet geleverd wordt.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

2024 Suzuki Swift: What It’ll Look Like, Powertrains And Everything Else We Know

https://www.carscoops.com/2022/10/20...-else-we-know/

Impressie:

Comment

Nog een impressie:

Comment

Suzuki Swift (Illustratie: Larson)

Comment

'NIEUWE SUZUKI SWIFT KOMT ALS HYBRIDE MET YARIS-TECHNIEK'

MET 1.2 OF 1.5?

​De volgende generatie Suzuki Swift krijgt vrijwel zeker een volwaardig hybride aandrijflijn. Dat wordt mogelijk niet de eigen aandrijflijn die we al kennen van de Vitara en S-Cross, maar eentje van Toyota.

Suzuki is druk bezig met de ontwikkeling van de volgende generatie van de Swift. De compacte hatchback heeft hier momenteel op elektrificatievlak alleen mild-hybride motoren, maar daarin komt bij de nieuwe Suzuki Swift vrijwel zeker verandering. Het ligt misschien voor de hand dat Suzuki zijn eigen Full Hybrid-aandrijflijn in de Swift lepelt, alleen Autocar India heeft begrepen dat dit niet het geval is. De nieuwe Maruti Swift, het Indiase equivalent van onze Suzuki Swift, krijgt volgens het medium techniek van de Toyota Yaris aan boord.

Dat Suzuki winkelt bij Toyota, is bepaald geen verrassing. Afgelopen zomer presenteerde Suzuki de nieuwe Grand Vitara, een SUV voor India die door Suzuki is ontwikkeld, maar wordt gebouwd door Toyota en ook als basis dient voor de Toyota Urban Cruiser Hyryder. Hoewel Suzuki de ontwikkeling ervan op zich nam, is de Grand Vitara er ook met een hybride aandrijflijn die we hier in Europa onder meer kennen van de Toyota Yaris. Daarin doet een 91 pk sterke 1.5 viercilinder benzinemotor dienst, die samen met een elektromotor een systeemvermogen van 116 pk mobiliseert. Autocar India heeft vernomen dat deze aandrijflijn eveneens naar de nieuwe Swift gaat. Althans, voor een deel. In plaats van de 1.5 zou Suzuki een nieuwe zelfontwikkelde 1.2 driecilinder in de Swift monteren, de hardware die het een hybride maakt blijft hetzelfde. Waarschijnlijk krijgt de hybride Swift een iets lager systeemvermogen.

Het is allemaal nog officieus en het gaat om informatie voor de Indiase Swift, dus mogelijk volgt Suzuki toch een wat ander pad voor de Europese markt en hevelt het voor onze Swift de hele aandrijflijn van de Yaris over. Dat er een volwaardig hybride Swift komt, lijkt hoe dan ook een gegeven.

Bron: Autoweek

Comment

Impressies genoeg

Comment

Comment

De concept:

Comment

Comment

Meer van de Swift Concept:

Comment

Working...
                      X