Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volvo XC90-EV (2023)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Volvo XC90-EV (2023)

    DIT IS DE NIEUWE ELEKTRISCHE VOLVO XC90

    WÉL ELEKTRISCH, WEINIG RECHARGE

    De opvolger van de Volvo XC90 wordt een geheel elektrische SUV. AutoWeek kan je die nieuwe elektrische Volvo nu al uitgebreid op patentbeeld laten zien. Wat blijkt: de auto is vooral als XC90 herkenbaar en krijgt slechts kleine designinvloeden mee van de Recharge Concept die als voorbode diende.

    Met 2014 als geboortejaar is de huidige tweede generatie van de Volvo XC90 bepaald geen jong model meer. Volvo's grootste SUV gaat voorlopig nog niet met pensioen, maar wordt toch volledig vernieuwd. Dat klinkt onmogelijk, maar dat is het niet. Enerzijds komt Volvo namelijk met een volledig nieuwe generatie van de XC90, die enkel elektrische aandrijflijnen krijgt. Daarnaast heeft Volvo een nog te introduceren gefacelifte XC90 in petto, die in bepaalde markten gaat worden verkocht. AutoWeek kan je de volledig nieuwe elektrische opvolger van de XC90 alvast laten zien.


    Volvo Recharge Concept (2021)

    Volvo verkoopt vanaf 2030 naar eigen zeggen alleen nog elektrische auto's en deze nieuwe elektrische opvolger van de XC90 neemt bij het merk binnen nu en één a twee jaar de rol van grootste elektrische SUV op zich. De nieuwe Volvo XC90, waarvan de naam nog niet is bevestigd, is nadrukkelijk als lid van de XC90-familie herkenbaar. We kunnen het ons voorstellen dat je bij het zien van deze afbeeldingen denkt dat het een facelift van het huidige model betreft, maar dat is niet het geval. Daar is de vorm van de raampartij met name bij de achterste zijruiten te afwijkend voor. Hetzelfde geldt voor de motorkap, ook die wijkt helemaal af van die van de bekende XC90. De voor- en achterzijde zijn compleet anders, maar hoewel een grondig gewijzigd front en dito kont wel onderdeel van een facelift zou kunnen zijn, is dat hier dus niet het geval.


    Volvo XC90

    Die voor- en achterzijde zijn overigens behoorlijk interessant. Zo heeft de elektrische XC90 een relatief dicht front met alleen onderin een koelsleuf voor de hardware van de elektrische aandrijflijn en het accupakket. De vorm van de koplampen is duidelijk geïnspireerd op die van de exemplaren van de Recharge Concept die Volvo in 2021 liet zien. Het nieuwe front doet enigszins denken aan dat van de op stapel staande nieuwe elektrische auto's van Polestar, maar is toch echt anders. In tegenstelling tot de Recharge Concept krijgt de XC90 geen sterk aflopende en geknepen raampartij en daarmee lijkt het model wat vorm betreft 'gewoon' een traditionele SUV te worden. Ook in de achterlichten zien we invloeden van de Recharge Concept terugkeren. De elektrische SUV krijgt C-vormige achterlichten met los van die lichtdelen geplaatste elementen die naast de achterruit zijn geplaatst. De kentekenplaat verhuist van de achterklep naar de achterbumper en onder aan de achterbumper schitteren uitlaateindstukken uiteraard in afwezigheid. De nieuwe elektrische XC90 krijgt verder verzonken portiergrepen, maar krijgt wel conventioneel openende exemplaren en dus geen 'suicide doors' zoals de Recharge Concept had.

    Volvo XC90

    Volvo gaat de nieuwe elektrische XC90 in het Amerikaanse Charleston produceren. De nog te onthullen gefacelifte huidige Volvo XC90 loopt nog een aantal jaar in Torslanda van de productieband.

    Bron: Autoweek












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Meer info met oud-nieuw vergelijkingsfoto's:

    https://de.motor1.com/news/604530/vo...0-patent-2022/
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Als dit 'm wordt, dan had ik er wel meer van verwacht...
      freude am fahren

      Comment


      • #4
        Op basis van de patent tekeningen:

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          VOLVO XC90-OPVOLGER EX90 WORDT VEILIGSTE VOLVO OOIT

          BIG BROTHER IS WATCHING YOU

          ​Volvo geeft aan dat het in november het doek trekt van de opvolger van de XC90. Die auto gaat niet XC90 of Embla, maar EX90 heten. De Volvo EX90 moet de veiligste auto worden die het merk ooit heeft gebouwd.


          De huidige generatie Volvo XC90 loopt op zijn laatste benen. Het inmiddels zo'n zeven jaar oude vlaggenschip van Volvo wordt opgevolgd door een volledig elektrische SUV die in het Amerikaanse Charleston van de band gaat lopen. In de wandelgangen werd geroepen dat de opvolger van de XC90 een andere naam zou krijgen, mogelijk een échte naam: Embla. Wat blijkt? Dat is niet het geval. Volvo noemt de opvolger van de XC90 namelijk EX90.

          Volvo heeft de laatste decennia behoorlijk zijn best gedaan om een deel van zijn identiteit aan 'veiligheid' op te hangen. Eerder riep het merk nog dat er vanaf 2020 niemand meer in een Volvo bij een verkeersongeval om het leven zou komen, al heeft het merk dat doel niet gehaald. Toch is het niet gek dat Volvo het kopje 'veiligheid' tijdens de ontwikkeling van XC90-opvolger EX90 extra aandacht geeft, het wordt immers het nieuwe topmodel van het merk.

          Volvo zegt dat het de EX90 levert met "[...] een onzichtbaar schild van veiligheid dat is opgebouwd uit de nieuwste sensortechnologie." Volgens Volvo is niemand een perfecte bestuurder en schuilt een fout als gevolg van bijvoorbeeld emoties of vermoeidheid in een klein hoekje. De EX90 wordt voorgesteld als een auto die in die gevallen de reddende hand moet bieden. De Volvo EX90 wordt volgestopt met sensoren, camera's, radars en LiDAR-systemen die samen een beeld vormen van wat er zich om de auto afspeelt. De EX90 kan volgens Volvo kleine objecten al op honderden meters afstand zien, met als gevolg dat de auto op tijd kan ingrijpen mocht de bestuurder iets over het hoofd zien. Ook vanbinnen houdt de EX90 een oogje in het zeil. Zo is Volvo's hard- en software in staat om de concentratie van de ogen van de bestuurder te meten. Wie afgeleid is, kan een zachte duw in de stoel verwachten. Wordt daar niet op gereageerd, dan zet de EX90 zich aan de kant en kan dan hulp inschakelen.

          Uit onderzoek van het merk zou blijken dat Volvo's slimme software en pientere sensoren kunnen helpen om het aantal ongevallen met ernstig letsel of zelfs de dood tot gevolg met 20 procent kunnen verminderen. Het aantal botsingen zou met 9 procent teruggebracht kunnen worden.


          Volvo EX90 op patentbeeld.


          Volvo EX90


          Volvo geeft nog geen duidelijk beeld van XC90-opvolger EX90 vrij, maar AutoWeek kon je niet lang geleden al de patenttekeningen van die nieuwe SUV laten zien. Hoewel de basisvorm van de XC90 ogenschijnlijk niet sterk verandert, wordt de nieuwe EX90 tot op het kleinste moertje helemaal nieuw. De auto heeft een nieuwe raampartij en een compleet nieuwe voor- en achterzijde waarin designinvloeden van de Recharge Concept zijn verwerkt. Waarom we zo hameren op het feit dat de auto op de patentplaten echt nieuw is? Dat heeft te maken met het feit dat Volvo de uitgaande XC90 ook een facelift geeft en die auto in een select aantal markten blijft aanbieden. Zonder elektrische aandrijflijnen dus.

          De elektrische aandrijflijnen die Volvo in de EX90 komen mogelijk gedeeltelijk overeen met de elektromotoren die Polestar in de op hetzelfde platform geplaatste Polestar 3 hangt. Die Polestar 3 krijgt een 111 kWh accu en krijgt 489 pk en 519 pk sterke aandrijflijnen. De actieradius van de sterkste variant bedraagt 560 kilometer, de 489 pk sterke variant schopt het tot 610 kilometer.

          De nieuwe Volvo EX90 beleeft op 9 november zijn publieksdebuut.

          Bron: Autoweek




          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            VOLVO EX90: ELEKTRISCHE XC90-OPVOLGER

            HET DERDE SUCCESVERHAAL

            Hoe vervang je als Volvo zijnde je grote SUV die onder meer gretig aftrek vindt bij niet het meest progressieve deel van je kopersgroep? Precies, je tornt niet te veel aan de verschijningsvorm. De opvolger van de Volvo XC90 borduurt vanbuiten dan ook sterk voort op bekende vormen, maar gooit het op elk ander vlak over een compleet andere boeg.


            Al sinds 2002 schiet Volvo met de XC90 regelrecht in de verkooproos. De eerste generatie XC90 deed het zelfs zo goed dat Volvo zijn X5-concurrent een maar liefst twaalfjarige carrière gunde. Om dat in perspectief te zetten: zijn rivaal van BMW werd gedurende de levensloop van de oer-XC90 zelfs twee keer volledig vernieuwd. De huidige Volvo XC90 kreeg de zware klus het succes van zijn voorganger te evenaren. Wat bleek? Ook de tweede XC90 was een doorslaand succes. De inmiddels acht jaar oude SUV is logischerwijs niet de internationale verkooptopper van het merk – die eer is voor de XC60 – maar vorig jaar claimde de XC90 gewoon nog een derde plek in Volvo’s verkoopstatistieken. Bepaald niet verkeerd voor een SUV op respectabele leeftijd die in de hogere regionen van de automarkt opereert. Toch komt aan alles een eind. Om maar met de woorden van Axl Rose te spreken: Nothing lasts forever, and we both know hearts can change. Dat stukje hardrockpoëzie uit de monsterhit ‘November rain’ is namelijk opvallend sterk van toepassing op de opvolger van de XC90, die Volvo waarschijnlijk nog dit jaar presenteert.


            Designfilosofie


            Het is namelijk vooral het hart van Volvo’s grootste SUV dat verandert. Maar laten we het eerst over het uiterlijk hebben, want ook dat laten de Zweden niet ongemoeid. Volvo en Polestar delen nu nog eenzelfde design­filosofie, maar de twee merken groeien wat ontwerp betreft sterk uit elkaar. Waar Polestar zijn toekomstige modellen vormgeeft op basis van de Precept Concept past Volvo een nieuwe huisstijl toe voor zijn nieuwkomers, die is geïnspireerd op het ontwerp van de Recharge Concept uit 2021. Je moet wel de stationwagon-achtige verschijningsvorm van dat studiemodel vergeten, want de nieuwe XC90 wordt gewoon een traditionele en dus hoge SUV. Dat is meer dan een aanname, want in de database van het Japanse patentbureau heeft AutoWeek al de patentteke­ningen van de XC90-opvolger opgedoken, waarop we de digitale tekeningen op deze pagina’s hebben gebaseerd.


            We kunnen het ons goed voorstellen dat je bij het zien van deze afbeeldingen denkt dat het een grondige facelift van het huidige model betreft, maar dat is beslist niet het geval. Daar is de vorm van de raampartij met name bij de achterste zijruiten te afwijkend voor. Hetzelfde geldt voor de motorkap, want ook die wijkt helemaal af van die van de bekende XC90 en ook dat is voor een facelift uiterst ongebruikelijk. De voor- en achterzijde zijn daarbij geheel anders en wat vormgeving betreft het meest interessant. Hoewel de aflopende en sterk geknepen raampartij van de Recharge Concept het productiestadium niet haalt, doen de achterlichten van dat studiemodel dat wel. De XC90-opvolger krijgt C-vormige verlichting met los van die lichtdelen geplaatste elementen die naast de achterruit een plek krijgen. De kentekenplaat verhuist van de achterklep naar de achterbumper en we zien in de portieren verzonken handgrepen. Aan de voorkant zijn de Recharge-invloeden eveneens evident. Kijk maar eens naar de vorm van de koplampen. De dichte neus brengt ons samen met niet aanwezige uitlaatpijpen bij het nieuwe hart van Volvo’s grootste SUV: hij krijgt alleen maar volledig elektrische aandrijflijnen.


            Potent


            De elektrische hardware die Volvo in de opvolger van de XC90 toepast, is zeker niet de minste. Officieel is er nog niets over bekend, maar we weten al dat de XC90 zijn techniek deelt met de op stapel staande Polestar 3. Van die elektrische SUV heeft AutoWeek eerder al de eerste specificaties boven water gekregen. Die zijn niet mals. De Polestar 3 verschijnt in minimaal twee Long Range-uitvoeringen, die elk een 111-kWh accu hebben. De minst potente heeft twee elektromotoren, die samen 489 pk en 840 Nm leveren, waarmee de SUV in zo’n 5 seconden op de 100 km/h zit. Interessanter is de actieradius, want die bedraagt een riante 610 kilometer. De krachtiger tweede versie heeft twee elektromotoren van samen 519 pk en 910 (!) Nm en zoemt in minder dan 5 tellen naar de 100 km/h. Deze Performance-variant komt tot 560 kilometer ver op een lading. Voor de Volvo XC90 zetten we in op vergelijkbare aandrijflijnen, al valt niet uit te sluiten dat er ook versies komen met een kleiner accupakket.


            Nieuwe ziel, nieuwe naam


            Zoals je wellicht hebt gemerkt, plakken we in deze vooruitblik niet de naam XC90 op de nieuwe SUV. Volvo stapt namelijk af van zijn bekende modelnamenstrategie, waarbij SUV’s ‘XC’ in de modelnaam hebben, gevolgd door een getal dat de plaatsing in het gamma aangeeft. De Zweden zouden straks met échte modelnamen komen en in de wandelgangen ging rond dat de opvolger van de XC90 ‘Embla’ zou gaan heten. Wat blijkt? Volvo kiest voor de naam EX90. Maar er is meer opmerkelijk nieuws. De uitgaande XC90 mag er als XC90 in een select aantal markten nog even tegenaan en wordt daar naast zijn opvolger verkocht. “Waarom zouden we stoppen met de XC90 als er met name in de Verenigde Staten en China nog vraag is naar hybrides?”, aldus afzwaaiend topman Håkan Samuelsson. Die opgefriste, oude XC90 rolt gewoon van de band in het Zweedse Torslanda. De ‘Embla’ komt straks uit het Amerikaanse Charleston.




            Volvo Embla (Illustratie: Larson)

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Binnenkort onthult Volvo de EX90, het elektrische alternatief voor een XC90. In aanloop naar de onthulling is het natuurlijk tijd voor teasers, in dit geval van het interieur.

              De volledig elektrische Volvo EX90, die eerst Volvo Embla zou gaan heten, is Volvo’s eerste model op het nieuwe SPA2-platform, een basis waar ook de nieuwe Polestar 3 op staat. In vergelijking met die Polestar wordt de Volvo iets traditioneler en praktischer. Althans, dat denken we op basis van wat we nu van de auto hebben gezien. De EX90 krijgt een vrij traditionele SUV-vorm, maar dus wel in combinatie met hypermoderne techniek.

              Volvo laat nu voor het eerst wat afbeeldingen zien van het interieur van de EX90. Grote lijnen kunnen we daar nog niet op ontdekken, maar een eerste indruk van de sfeer wel. Die sfeer is, hoe kan het ook anders, opgeruimd en rustgevend. De typische, door velen zo gewaardeerde Volvo-stijl komt tot uiting in rustige vormen, natuurlijk ogende materialen en zachte, warme verlichting. Op de foto van het dashboarddeel valt op dat er voor de passagiersstoel één groot, breed ventilatierooster wordt geplaatst. Die combineert het rooster aan de kant van de passagiersdeur en dat direct naast het scherm, in ieder geval visueel.



              Uiteraard speelt duurzaamheid volgens de makers een grote rol. Daarom wordt er in het binnenste van de EX90 veel gebruikgemaakt van ‘Nordico’, een materiaal van onder meer gerecyclede PET-flessen. Ook treffen we FSC-gecertificeerd hout aan in de auto. Bekleding van een wolmix, zoals ook in onder meer de XC60 en XC90 verkrijgbaar is, zal uiteraard ook in de EX90 tot de mogelijkheden behoren.

              Bron: www.autoweek.nl
              freude am fahren

              Comment


              • #8
                ELEKTRISCHE VOLVO EX90 HEEFT MINIMALISTISCH INTERIEUR

                DE KUNST VAN HET WEGLATEN

                ​Volvo heeft de eerste digitale platen vrijgegeven van de elektrische SUV die in de meeste markten als opvolger van de XC90 gaat fungeren. Wat blijkt? Die Volvo EX90 krijgt een vrij minimalistisch interieur.


                Het internationale leveringsgamma van de Volvo XC90 wordt straks opgesplitst. Volvo komt namelijk met een volledig elektrische EX90 geheten opvolger van zijn grootste SUV, maar geeft de bestaande XC90 voor markten waarin EV's minder prioriteit hebben nog een facelift om de levensduur van het model iets op te rekken. Volvo roept al dat de elektrische EX90 de veiligste auto wordt die het merk ooit heeft gemaakt en sprak over nieuwe sensortechnologie die niet alleen de omgeving rond de auto, maar ook de bestuurder in de auto in de gaten houdt. Volvo haalt nu opnieuw de digitale snufjes van de EX90 aan, al is het beeld dat het merk daarbij van het interieur van de SUV vrijgeeft waarschijnlijk een stuk interessanter.


                Volvo EX90

                Achter het stuur van de Volvo XC90 kom je al niet om in de fysieke knoppen, maar in de EX90 gaat Volvo nog een stapje verder met het weglaten van druktoetsen. De nieuwe SUV krijgt namelijk een zeer minimalistisch ogend dashboard waarin druktoetsen vrijwel volledig lijken te schitteren door afwezigheid. Centraal op het dashboard zien we een enorm verticaal georiënteerd infotainmentscherm waarin het gros van de functies van de auto mee aan te sturen zijn. Achter het stuur zit een relatief eenvoudig ogend plat en brede digitale klokkenwinkel. Over de gehele breedte van het interieur loopt een strook waarin de ventilatieroosters zijn ondergebracht en op het stuur nemen we aanraakgevoelige delen waar.

                Die bedieningseilandjes op het stuurwiel zijn interessant. We zien er namelijk twee icoontjes op van een stuurwieltje. Dat hoort bij Ride Pilot, Volvo's semi-autonome rijsysteem, al zegt Volvo dat de EX90 klaar is voor een toekomst waarin je helemaal je handen van het stuur kunt houden. Verder zegt Volvo dat het op het centrale display in het dashboard een plekje heeft gereserveerd waar de slimme software van de EX90 suggesties en voorstellen doet op basis van de huidige omstandigheden.


                In het interieur van de XC90 kom je al niet bepaald om in de druktoetsen.

                Benieuwd naar het uiterlijk van de Volvo EX90? Wij ook, al hebben we het design van de Volvo's nieuwe elektrische SUV al middels patentbeeld uit de doeken gedaan. Hoe de auto in levenden lijve opdroogt zullen we spoedig ondervinden. De onthulling van de EX90 staat namelijk voor november gepland.



                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Je gsm moet in zijn houder zitten en mag zelfs niet naast jou liggen op,de zetel of je krijgt een boete. Terwijl fabrikanten, met mega schermen. Komen opzetten waar we alle aandacht nodig hebben om ze te bedienen. Dat is dan wel ok.
                  “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                    Je gsm moet in zijn houder zitten en mag zelfs niet naast jou liggen op,de zetel of je krijgt een boete. Terwijl fabrikanten, met mega schermen. Komen opzetten waar we alle aandacht nodig hebben om ze te bedienen. Dat is dan wel ok.
                    Ik bedien tegenwoordig zo goed als alles met mijn stem, dat werk net zo goed als een gsm met bluetooth (want een hoop volk zelfs niet aansluit ).

                    Erg gemakkelijk als je het eenmaal gewoon bent.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Teasers:









                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Laatste impressies:





                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment

                        Working...
                        X