Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda MX-5 (2024)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenMaar steek daar dan in godsnaam niet zo'n kut wankelmotor in.
- Likes 1
Comment
-
Mazda MX-5 gaat vrolijk verder tegen de stroom in
De heropleving
We blikken vooruit op de volgende generatie Mazda MX-5, een compacte pretmachine die lijkt deel uit te maken van een heuse heropleving van de compacte Japanse sportievelingen.
Het relatief kleine Mazda is lekker eigenwijs. Het is lang tot in zijn diepste vezels onafhankelijk en een tikje dwars gebleven gebleven. Toch heeft Mazda de nodige samenwerkingen achter de rug. Denk maar eens aan de Mazda 121 uit de tweede helft van de jaren 90 die een Ford Fiesta-kloon was, of aan de eerste Mazda 3 die op een Ford-platform troonde. Of wat dacht je van de huidige 2 Hybrid die feitelijk weinig meer is dan een Toyota Yaris met Mazda-badges.
Toch heeft Mazda niet aan eigenwijsheid ingeboet. Het verkoopt weliswaar geen sportieve RX-sportcoupés met krijsende wankelmotoren meer, maar heeft met de MX-30 R-EV een elektrisch aangedreven cross-over met verkeerd om openslaande achterportieren én een wankelmotor in het gamma. Daarnaast zetten de Japanners alles op alles om de MX-5 in leven te houden. En dat in een wereld waarin de ene na de andere anonieme en inwisselbare elektrische cross-over of SUV op ons wordt afgevuurd.
Begrip
De Mazda MX-5 is al sinds de komst van de eerste generatie (NA) een begrip in autoland. Anno 2025 tref je in de Mazda-showrooms gewoon nog een MX-5 aan. Die vierde generatie (ND) – die door de Italianen werd geleend voor de Fiat/Abarth 124 Spider - is dit jaar tien jaar oud en heeft het bepaald niet makkelijk. De lichtgewicht levensgenieter zag als gevolg van de Euro 6e emissienorm zijn krachtigste motor – de 184 pk sterke 2.0 SkyActiv-G – uit zijn aanbod verdwijnen. De enige overgebleven krachtbron is de 132 pk krachtige 1.5 SkyActiv-G. Hoewel Mazda aan de hand van talloze modeljaarupdates zijn stinkende best heeft gedaan om de levensduur van de MX-5 op te rekken, beginnen de jaren nu echt te tellen. Toch zien wij wel ruimte voor een nieuwe MX-5.
De nieuwe Mazda MX-5 is er naar verwachting ook als RF met het stalen klapdak
Niet alleen als je het ons vraagt, Mazda denkt er zelf ook zo over. Al in 2021 gaf Mazda aan dat de MX-5 nog voor 2030 geëlektrificeerde aandrijflijnen krijgt. Een jaar later noemde het toenmalige hoofd van Mazda Europe de MX-5 een model dat altijd zal blijven, maar dat wél met zijn tijd moet meegaan. Hoe dat precies gaat gebeuren is vooralsnog koffiedik kijken, maar gelukkig is onze kristallen bol minder ondoorzichtig. Allereerst het uiterlijk. AutoWeek mikt erop dat de volgende generatie Mazda MX-5 is doorspekt met designinvloeden van de in 2023 getoonde Iconic SP Concept. Hoewel een gezonde dosis visuele luchtfietserij in dit geval onvermijdelijk is, heeft onze illustrator toch in grote lijnen in beeld kunnen brengen hoe die nieuwe roadster eruit kan gaan zien. Daarbij gaan we er vooralsnog vanuit dat de nieuwe Mazda MX-5 – net als het huidige model en de NC-generatie ervoor – zowel met een stoffen klapdak als met een stalen klapdakconstructie op de markt komt.
Beperkt geëlektrificeerd
Voor enkel zware plug-in hybride hardware is het nog te vroeg en voor een volledig elektrische aandrijflijn ook. Gezien de geringe haast die het merk op EV-vlak heeft, verwachten we dat de MX-5 misschien wel de laatste Mazda zal zijn die een elektrische aandrijflijn krijgt. We voorspellen de montage van SkyActiv-benzinemotoren in het vooronder, maar dan met het voorvoegsel e-. Mazda heeft de 140 pk sterke mild-hybride 2.4 e-SkyActiv-G krachtbron op de planken liggen. Zelfs de innovatieve SkyActiv-X-benzinemotor is tegenwoordig een mild-hybride. Die 2.0 e-SkyActiv-X is met 186 pk ook nog eens lekker potent. Als Mazda écht de stoute schoenen aantrekt, hangt het een kleine accu en een al dan niet twee rotors tellende wankelmotor als range-extender in de MX-5, maar dat zou het wagengewicht ongewenst ver opschroeven.
De Honda Prelude is er straks ook weer bij!
Kortom: veel is nog onzeker, maar de Mazda MX-5 mag hoe dan ook blijven. Genoeg reden om daarop vooruit te blikken. Andere nieuwkomers uit Japan waarop je eveneens zowel kunt terugblikken als vooruitkijken, zijn afkomstig van Honda en Toyota. Honda blaast dit jaar na 24 jaar het stof van de modelnaam Prelude. De nieuwe Honda Prelude komt nog dit jaar als hybride coupé naar Europa. En Toyota heeft oren naar het reïncarneren van een regelrechte legende: de Celica. Daarover hopelijk spoedig meer!
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment