Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW i Vision Dee Concept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BMW i Vision Dee Concept

    BMW I VISION DEE: VOORPROEFJE VAN 'ELEKTRISCHE 3-SERIE' VOOR 2025

    KLEURRIJK VOLGESTOPT

    ​What happens in Vegas, stays in Vegas. Althans, dat hoor je weleens. Voor de BMW i Vision Dee gaat dat gezegde echter niet op. Stukjes van BMW's splinternieuwe elektrische concept-car die tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas is gepresenteerd, keren namelijk terug auto's van de veelbelovende elektrische Neue Klasse-modelfamilie.



    Highlights BMW i Vision Dee
    • Verraadt lijnenspel nieuwe EV
    • Nieuwe 3-serie-achtige sedan Neue Klasse in 2025
    • Eerste van Neue Klasse
    • Vol met gadgets

    Wie bij BMW gaat winkelen voor een volledig elektrische auto, komt in het leveringsgamma al een stel elektrische modellen tegen. We noemen de iX1, iX3, i4, i7 en iX. Die eerste vier zijn elektrische versies van modellen die ook met verbrandingsmotoren en plug-in hybride aandrijflijnen zijn te krijgen. De iX deelt zijn koets niet met een ander BMW-model, maar staat wel op een platform dat je ook onder auto's van het merk met verbrandingsmotoren vindt. BMW gelooft in wat het The Power of Choice noemt en biedt de consument een model graag met een grote verscheidenheid aan aandrijflijnen aan. Maar! Ook in München heeft men wel oren naar een specifiek voor elektrische auto's ontwikkeld modulair platform. Dat komt er dan ook, en wel omstreeks 2025. BMW's schaalbare EV-basis debuteert onder een reeks splinternieuwe elektrische modellen die het de Neue Klasse noemt, een verwijzing naar de gelijknamige reeks modellen die in de jaren zestig en zeventig werden verkocht. Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas laat BMW al een glimp zien van wat je van die Neue Klasse-nieuwkomers verwachten kunt.

    Maak kennis met de BMW i Vision Dee, een futuristisch uitgedoste concept-car die als je de glimmertjes wegdenkt ongetwijfeld het lijnenspel weggeeft van wat mogelijk een elektrisch equivalent van de 3-serie van de Neue Klasse-familie wordt. Een dergelijke concurrent van de Tesla Model 3 kan BMW overigens goed gebruiken. Van de huidige 3-serie bestaat een elektrische versie die i3 heet, maar die wordt buiten China niet verkocht.


    BMW i Vision Dee: vol tech-gadgets, maar met relevante lijnen.


    Belangrijke lijn

    Van opzij bezien is het zonder meer een BMW. We zien een ster aflopende front dat omlaag duikt alsof hij het asfalt met enige gretigheid op wil slokken, een strakke schouderlijn die eindigt in de kenmerkende Hofmeister-knik die niet geheel toevallig debuteerde op de coupés van de oorspronkelijke Neue Klasse van enkele decennia geleden. Bekende BMW-ingrediënten dus, maar aan de voor en achterzijde zie je die in mindere mate. Althans, niet zoals je die al jaren van BMW kent.

    Wie zich de i Vision Circular Concept die BMW in september 2021 presenteerde nog kan herinneren, herkent waarschijnlijk wél wat details in de koets van deze i Vision Dee. De BMW i Vision Dee heeft net als die kleine futuristische vooruitblik op een compacte EV 'voor 2040' namelijk ook een nieuwe interpretatie van de traditionele nierengrille. De twee componenten daarvan zijn over vrijwel de gehele breedte van het front uitgesmeerd. Ze zitten ook niet meer tussen de koplampen, de verlichting is namelijk in dit gezichtsbepalende deel verwerkt. Ook de verlichting zelf is een nieuwe interpretatie van iets traditioneels. Zo heeft BMW de klassieke ronde - of later hoekigere - units vervangen door twee sets van digitale led-strepen.


    De BMW i Vision Circular uit 2021 heeft een vergelijkbare designtaal.

    Niet gecharmeerd van dit design? Dan vrezen we dat je de Neue Klasse-modellen geen plaatjes gaat vinden. BMW spreekt namelijk duidelijk over een designtaal en dus is het vrijwel zeker dat diverse designelementen van de i Vision Dee over enkele jaren op nieuwe elektrische BMW's terugkeren.


    Focus op technologie

    Genoeg over het uiterlijk, daar lijkt BMW bij de i Vision Dee officieel ook helemaal niet echt om te doen. Het 'Dee'-deel van de naam staat voor Digital Emotional Experience en dat brengt ons op de gadgets en andere moderne technologie die BMW in i Vision Dee heeft verstopt. Hij is niet voor niets op een techbeurs gepresenteerd. De showauto weerspiegelt volgens BMW zijn visie op "[...] de toekomstige digitale ervaring zowel binnen als buiten de auto". Dat klinkt uitermate wollig, BMW doet zijn toch duidelijk te maken wat het daar mee bedoelt.


    BMW i Vision Dee: de vormgeving van de achterlichten weerspiegelt die van de koplampen.

    Volgens BMW gaan digitale functies van auto's in de toekomst namelijk veel verder dan bijvoorbeeld spraakbediening, intelligente assistentiesystemen of infotainmentsystemen. BMW wil van de auto een 'intelligente metgezel' maken, afgetopt dus met digitale verwennerij zonder dat daarbij het rijplezier verloren gaat. BMW voorziet voor zijn modellen een toekomst vol digitale functies en met deze auto onderstreept BMW naar eigen zeggen het belang van digitalisering voor zijn toekomstige modellen.


    Virtuele werelden en head-updisplay

    Wordt dat ook nog wat concreter? Jawel. Zo vinden we in het interieur van de BMW i Vision Dee de zogenoemde BMW Mixed Reality Slider. Dat is een virtuele schuifknop die vijf standen kent en waarmee je zelf kan bepalen hoeveel digitale inhoud er op head-up display zichtbaar is. Zo kun je kiezen voor slechts het hoogstnoodzakelijke, denk aan zaken als de topsnelheid, maar ook voor uitgebreide augmented reality en - hou je vast - 'virtuele werelden'. Dat dankzij dimbare ruiten kan de echte wereld namelijk aan het zicht van de inzittenden volledig of deels onttrokken worden. Mixed Reality, noemt BMW dat. Daarmee kan de i Vision Dee "[...] zintuigen aanspreken zonder dat er extra hulpmiddelen nodig zijn. Daarmee wordt een nieuwe dimensie van rijplezier voor de gebruiker gecreëerd." Daar is BMW ons weer even kwijt.


    BMW tovert zelfs een digitale dame met blauw haar uit de hoge hoed voor zijn nieuwe showauto.

    Terug naar de toekomstige realiteit. Het uitgebreide head-updisplay van de BMW i Vision Dee demonstreert namelijk vooral hoe het nieuwe, grote Neue Klasse-modellen van BMW min of meer vorm gaat krijgen. Die krijgen namelijk een head-updisplay dat de gehele breedte van de voorruit gebruikt. Reken daarbij dus ook op een eenvoudige manier om de hoeveelheid informatie die je daar op te zien krijgt kunt bepalen.


    Auto met gezichtsuitdrukkingen

    Bij BMW houdt digitalisering ook verband met het exterieur van zijn auto's. Zo is de i Vision Dee in staat om een gepersonaliseerd welkomstriedeltje compleet met licht- en geluidseffecten af af te spelen. Ook de reeds omschreven nieuwe interpretatie van de nierengrille speelt daarin een rol. BMW introduceert zelfs een nieuwe term om uit te leggen wat zich daar op afspeelt. Het merk spreekt namelijk van 'phygitale' (fysiek en digitaal) beeltenissen die op het paneel verschijnen. De BMW i Vision Dee moet zelfs verschillende gezichtsuitdrukkingen hebben. Het studiemodel kan met de buitenwereld communiceren door stemmingen virtueel uit te drukken. Of dat erg cartoonesk wordt? Wie zal het zeggen, maar wie écht voor cartoons gaat kan een avatar van zichzelf op de zijruiten laten projecteren om het welkomstriedeltje verder aan te kleden.


    Een moderne interpretatie van het bekende BMW-front.


    Kleurrijk

    Concreter wordt het met de speciale kleur van de i Vision Dee. Of eigenlijk: alle kleuren van de i Vision Dee. Het exterieur is namelijk volledig bedekt in wat BMW e-Inkt noemt die het mogelijk maakt om te kiezen uit 32 verschillende kleuren. En niet enkel om de auto in één kleur uit te voeren. Welnee. De carrosserie is bedekt met 240 e-Inkt-segmenten die afzonderlijk worden aangestuurd en dat betekent dat je de wildste patronen in verschillende kleuren op de i Vision Dee kunt toveren.


    Neue Klasse

    In 2025 moet BMW's eerste Neue Klasse-model op de markt komen. Waarschijnlijk worden er in dit jaar niet één, maar twee nieuwe elektrische BMW's van die nieuwe modelfamilie gepresenteerd. De eerste wordt een 3-serie-achtige waar de i Vision Dee zeer waarschijnlijk al behoorlijk wat van weggeeft. De tweede wordt een 'sportieve SUV', reken op een exemplaar met een relatief sterk aflopend daklijn.

    Bron: Autoweek




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Auto zonder schermen | BMW i Vision Dee

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Hahaha, good old Arnold

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Die sedan lijnen, vind ik echt de max... BMW moet dringend back to basics wat mij betreft.

        Comment


        • #5






















          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Het design van BMW gaat er wel steeds verder op vooruit.
            There are Pretenders among us.....
            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten
              Het design van BMW gaat er wel steeds verder op vooruit.
              Dit laat inderdaad het beste verhopen voor de toekomst. Hoeft voor mij al niet teveel meer aan te veranderen om in productie te gaan.

              Comment


              • #8
                EINDELIJK eens een BMW die zelfs mooi genoemd kan worden.
                Hebben ze daar de bezem door de design afdeling gehaald?

                Van opzij doet het wel een beetje denken aan de Opel Ampera:



                Comment


                • #9
                  BMW iVision Dee (2023) | Das Auto ohne Bildschirm

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    BMW 3 Series replacement revealed!

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Eigenlijk geven ze nu gewoon toe dat hun cliënteel kleine kinderen zijn
                      lets have some more member berries

                      Comment


                      • #12
                        BMW Unveils i Vision Dee at CES 2023

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          De kameleon onder de auto's: BMW i VISION DEE

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            BMW COLOR CHANGING CAR Showcase at #ces2023 #bmw #ces

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              BMW'S ELEKTRISCHE 3-SERIE-ACHTIGE

                              DEE-SERIE

                              Vanaf 2025 treedt onder de historisch verantwoorde naam ‘Neue Klasse’ een nieuwe reeks puur elektrische modellen aan bij BMW. De eerste daarvan is een 3-serie-achtige, min of meer het productiemodel van de i Vision Dee-concept-car.

                              Highlights
                              • Productieversie i Vision Dee
                              • Eerste model op nieuwe EV-basis
                              • Technologisch hoogstandje
                              ​​Tot nu toe levert BMW vooral EV’s op basis van bestaande modellen, zoals de iX3 en i4. Dat bespaart geld en betekent dat de klant dat er ‘gewoon’ een elektrische 4-serie of X3 kan bestellen, lekker vertrouwd. De ­buitenissige BMW iX is de uitzondering op die regel, maar zelfs die auto deelt zijn basis met een reeks conventioneel aangedreven modellen. Dat heeft nadelen. Zo’n technisch relatief traditionele auto is onvermijdelijk een compromis, omdat het platform en het koetswerk geschikt moeten zijn voor alle mogelijke ­aandrijfvormen. Een platform dat alleen voor EV’s wordt ontwikkeld, is lichter en efficiënter. Bovendien biedt zo’n basis meer vrijheid als het gaat om ruimtegebruik. Neus en kont kunnen lekker kort worden ­gehouden, terwijl de wielbasis juist extreem kan worden opgerekt. Vergelijk een BMW i4 bijvoorbeeld maar eens van opzij met een Mercedes-Benz EQE.

                              Ook de afdeling sales is vermoedelijk best te spreken over het idee om zowel traditioneel ogende als futuristische ‘dedicated’ EV’s aan te bieden. Zo bied je als merk immers meer keuze, voor elk wat wils, en dat trekt als het goed is meer klanten aan. Het is dan ook niet gek dat er ook bij BMW in München hard ­wordtgewerkt aan een nieuw, puur elektrisch platform. Dat wil de fabrikant gebruiken voor een reeks elektrische modellen die ‘Neue Klasse’ gaat heten. Wie BMW een beetje kent, weet dat het merk daarmee verwijst naar die andere keer dat een nieuwe modelreeks een complete revolutie voor het merk betekende, in de jaren 60.

                              Hofmeister

                              Anders dan toen horen er nu uiteraard ook SUV’s bij de Neue Klasse, maar de sedan wordt niet vergeten. Sterker nog: een van de eerste modellen zal een vierdeurs ­3-serie-achtige zijn. Dan wordt de optelsom wel heel gemakkelijk, want met de i Vision Dee-concept-car zagen we begin januari al een voorproefje van zo’n volledig elektrische, relatief compacte sedan. De kans lijkt dan ook groot dat BMW het lijnenspel van deze concept-car overhevelt naar de productieversie, die er dan ongeveer uit zou zien als de auto op deze pagina’s. De nog naamloze Neue Klasse-EV is duidelijk anders dan de bestaande BMW’s, maar toch ook ­onmiskenbaar een BMW. Met zijn Hofmeister-knik (geïntroduceerd op die eerdere Neue Klasse), Sharknose-achtige front en sterke wigvorm is hij in veel opzichten zelfs een stuk klassieker van vorm dan veel huidige BMW’s, maar tegelijk ook zeer modern. Dat komt dan weer door de opmerkelijk lage schouderlijn, de al genoemde korte neus en de lange ­wielbasis. De nierengrille wordt heel anders van vorm dan we gewend zijn en is ook weer totaal anders dan het enorme hekwerk op de 4-serie en de iX. In plaats van in de hoogte wordt de grotendeels dichte ‘grille’ juist in de breedte uitgesmeerd. Hij omvat zo ook de koplampen, die dankzij led-techniek op een nieuwe, bijzondere wijze kunnen worden ­geïntegreerd.

                              Head-up display

                              BMW gebruikte de i Vision Dee vooral om ­allerlei innovaties en gadgets te tonen. De van kleur veranderende lak en dimbare zijruiten verwachten we nog niet direct terug te zien op het productiemodel, maar toch zal ook die auto een technologisch hoogstandje zijn. Eén concreet voorbeeld daarvan is al wel aangekondigd: een head-up display over de gehele breedte van de voorruit. Die projectie zou daarmee ook veel functies van het ­traditionele instrumentarium kunnen ­overnemen en maakt dat scherm wellicht zelfs overbodig. Dat brengt veel vrijheid met zich mee voor de ontwerpers.

                              Als BMW dit concept ver genoeg doorvoert, is het denkbaar dat de innovatieve EV een revolutionair interieur krijgt, opmerkelijk ‘leeg’ en met een geheel nieuw bedieningsconcept. Ook onderhuids belooft de Neue Klasse veel goeds. BMW spreekt over een nieuwe generatie batterijen met 30 procent meer bereik en 30 procent kortere laadtijden dan bij de huidige exemplaren. Wat de eerste auto uit de Neue Klasse precies kan als het gaat om actieradius, stroomverbruik, snel­laden en sprinttijden wordt vermoedelijk pas in 2025 duidelijk. Dan ziet de productieversie het levenslicht, gelijk met een sportieve SUV in dezelfde serie. Even geduld dus, al belooft BMW dat er al in de loop van 2023 meer ­informatie over deze uiterst interessante nieuwe modelreeks naar buiten komt.

                              Impressie Larson:



                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Benieuwd naar dit.
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  BMW M3 Electric Next Gen.


                                  BMW M3 Electric Next Gen.jpg
                                  There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • #18
                                    BMW VISION NEUE KLASSE: ZO WORDEN NIEUWE ELEKTRISCHE BMW'S!

                                    ‘BMW VINDT ZICHZELF OPNIEUW UIT’

                                    ​Maak kennis met de BMW Vision Neue Klasse. De Vision Neue Klasse is een voor BMW bijzonder belangrijk studiemodel. Het merk geeft er namelijk mee weg hoe de toekomstige en vooral elektrische modellen van het merk eruit gaan zien.


                                    Highlights BMW Vision Neue Klasse
                                    • Concept-car introduceert nieuwe designtaal
                                    • Concrete vooruitblik op EV in segment 3-serie
                                    • '30 procent groter bereik, 30 procent sneller laden'
                                    • Introduceert opvolger voor iDrive

                                    ‘BMW vindt zichzelf opnieuw uit’, kopt BMW boven het bericht waarmee het de Vision Neue Klasse publiekelijk maakt. De Duitsers benadrukken daarmee behoorlijk waar de concept-car symbool voor staat: de toekomst van het merk. In die BMW-toekomst vind je veel elektrische modellen, maar ook een compleet nieuwe designtaal.

                                    Neue Klasse: dedicated elektrisch

                                    Wie tijdens zijn jacht op een nieuwe elektrische auto nu de BMW-showroom binnenwandelt, komt daar al een heel stek elektrische auto's tegen. Van de iX1 tot de iX3 en van de i4 en de i7 tot de iX. Die eerste vier zijn elektrische versies van modellen die je ook met verbrandingsmotoren kunt krijgen. Hoewel de iX er enkel met elektrische aandrijflijnen is, deelt die auto wel zijn basis met modellen die ook met benzine- en dieselmachines zijn te krijgen. De Duitsers geloven heilig in wat ze The Power of Choice noemen. Ook in München hebben ze wel oren naar een specifiek voor elektrische auto's ontwikkeld modulair platform. Dat komt er dan ook en wel rond 2025. BMW's modulaire EV-basis gaat dan als basis dienen voor auto's die het merk onder zijn Neue Klasse schaart. Die naam is uiteraard een verwijzing naar de gelijknamige reeks modellen uit de jaren 60 en 70. De twee modellen van de Neue Klasse zijn al aangekondigd: een elektrische sedan in het segment van de 3-serie en een 'sportieve SUV'. Deze Vision Neue Klasse blikt uiteraard vooruit op de eerste, maar geeft dus ook in grote lijnen weg wat je op gebied van design en techniek van de andere Neue Klasses verwachten kunt.


                                    In China verkoopt BMW al een elektrische versie van de 3-serie: de i3.

                                    BMW kan een elektrische sedan in het segment van de 3-serie in Europa overigens goed gebruiken. In China verkoopt BMW een i3 geheten elektrische variant van de huidige 3-serie, maar die is hier niet leverbaar. Het Europese elektrische equivalent van de 3-serie zou in Europa - meer nog dan de i4 - een regelrecht antwoord zijn op de Tesla Model 3.

                                    Design

                                    De BMW Vision Neue Klasse borduurt voort op de i Vision Dee die het merk in januari dit jaar tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas presenteerde. Feitelijk is er de afgelopen acht maanden niet heel veel veranderd. De Joyeus Bright gespoten Vision Neue Klasse moet het zonder het jolige stickerwerk en de blije kleurstellingen van de i Vision Dee doen en is over het algemeen concreter ingevuld. Zo is de basisvorm van de auto onveranderd, zijn de voor- en achterzijde minder conceptueel én is de Vision Neue Klasse voorzien van een interieur.


                                    De Vision Neue Klasse is een concretere versie van deze i Vision Dee

                                    Het silhouet van de BMW Vision Neue Klasse is op zijn zachtst gezegd interessant. De auto heeft een sterk aflopende snuit, die naar voeren toe steeds dieper omlaag duikt en zelfs iets voorover helt. De kaarsrechte schouderlijn eindigt uiteraard weer in een Hofmeister-knik. Minstens zo opvallend is de ietwat aflopende bilpartij die de 5-serie overigens al eerder kreeg. Wie door z'n wimpers kijkt ziet mogelijk invloeden van de BMW E21 - de eerste 3-serie - in het ontwerp terug.

                                    Wie geen liefhebber is van de diep omlaag duikende nierengrilles die BMW op z'n modellen schroeft, kan rustig blijven ademhalen. Hoewel we niet kunnen uitsluiten dat toekomstige BMW's die nog krijgen, zien we daar op deze vrij concrete toekomstvisie in ieder geval niets van terug. De twee componenten van wat voorheen een traditionele grille was, zijn uitgesmeerd over praktisch de hele breedte van de snuit. De koplampen zijn er niet meer aan weerszijden van gehuisvest, maar maken er nu deel van uit. De klassieke ronde en later hoekige 'dubbele koplampen' van BMW maken plaats voor twee diagonale ledstrepen. De BMW moet met zowel zijn koplampen als achterlichten signalen aan de buitenwereld kunnen afgeven. Meer dan enkel verlichting dus. BMW belooft zelfs uitgebreide visuele welkomstscenario's waar ook verlichting aan de onderzijde van de zijruiten een rol bij krijgen. Toe maar.


                                    BMW Vision Neue Klasse

                                    Net als het front van de Vision Neue Klasse is ook de achterkant van dit studiemodel een concretere versie van de bips die je achterop de i Vision Dee zag. De achterlichten zitten hoog in de achterzijde en zijn - net als de koplampen - gevuld met diagonale ledstrepen. De achterzijde is verder opvallend verstoken van designtechnische prullaria.

                                    Vind je de Vision Neue Klasse niets? Dan word je vast geen fan van de toekomstige BMW's. BMW zegt namelijk dat de Vision Neue Klasse een nieuwe designtaal voor het merk introduceert. Je gaat er dus een boel van terugzien. BMW omschrijft zijn nieuwe huisstijl zelf als "[...] met grote oppervlakken en slechts enkele karakterlijnen die zijn teruggebracht tot de essentie." Minder visuele poespas dus.

                                    Tot 30 procent groter bereik

                                    Wat elektrische BMW's van de Neue Klasse je straks te bieden hebben? Volgens BMW in ieder geval behoorlijk meer dan de huidige modellen. Het merk zegt dat zijn toekomstige EV's 30 procent sneller kunnen laden, een 30 procent grotere actieradius hebben én 25 procent efficiënter zijn. Neue Klasse-EV's krijgen onder meer ronde batterijcellen met een 20 procent hogere energiedichtheid dan de cellen die het nu toepast.

                                    Uitgebreidere technische informatie geeft BMW vooralsnog niet vrij. Wel weten we dat de Duitsers naar eigen zeggen veel aandacht hebben besteed aan het behapbaar houden van het wagengewicht, aan de aerodynamica en aan het warmtemanagement van de batterijen.


                                    Succes met je zoektocht naar fysieke knoppen.

                                    iDrive-vervanging

                                    Druk je graag op knopjes of schuif je graag aan schuifjes? Loop dan maar met een enorme boog om de Vision Neue Klasse heen. BMW meldt namelijk trots dat het "[...] analoge bediening heeft teruggebracht naar een minimum." Het interieur is dan ook nagenoeg volledig verstoken van fysieke druk- of draaiknoppen. In het zeer minimalistisch vormgegeven interieur zien we centraal op het dashboard een display zitten en op het stuurwiel komen we aanraakgevoelige knoppen tegen. Veel meer lijkt er niet te zijn. Lijkt, inderdaad.

                                    In de Vision Neue Klasse debuteert namelijk het 'BMW Panoramic Vision'. Daarmee projecteren hard- en software over de gehele breedte van de voorruit informatie. De bestuurder kan wat op het centrale beeldscherm staat met een veegbeweging naar het 'Panoramic Vision' verplaatsen. Ook de bijrijder moet deze projecties kunnen zien. BMW Panoramic Vision wordt een aanvulling op het Head-Up Display waarmee auto's van de Neue Klasse ook worden uitgerust.


                                    BMW Vision Neue Klasse

                                    De Vision Neue Klasse moet het niet alleen zonder knoppen doen, maar ook zonder leer of kunstleer. De showauto heeft namelijk gewoon stoffen bekleding. Het interieur wordt verder opgeleukt door uitgebreide sfeerverlichting. Verder komen we in het interieur een glanzende hendel tegen om de rijrichting mee te kiezen en zit er in de middentunnel een vak waarin je je telefoon kunt opladen. Doordat de twee voorstoelen elk slechts op één rail staan moeten de achterpassagiers profiteren van extra beenruimte.

                                    Bron: Autoweek
























                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      zo alfa romeo... waar is de tijd dat iedereen bmw.en mercedes wou nadoen
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        BMW Vision "Neue Klasse" (2023) | Wird das der nächste 3er BMW?
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X