Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes (EQ)CLA ? (2025)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Toch wel benieuwd naar deze. Waarom ze de hatchback schrappen is mij een raadsel.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Mercedes Erlkönig CLA 2025

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Comment

Production version of last year’s CLA concept retains the show car’s star-shaped front and rear DRLS, but interior appears more conventional

Comment

Comment

Hmm zou deze voor begin 2025 zijn? Nog te overwegen als lease. Liever dat dan een eqc... en de eqe is boven budget
                lets have some more member berries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                  Hmm zou deze voor begin 2025 zijn? Nog te overwegen als lease. Liever dat dan een eqc... en de eqe is boven budget
                  Zou snel zijn maar is mogelijk als ik dit lees. De A-klasse zou minstens een jaar langer in productie blijven.

Comment

Comment

Mercedes Erlkönig CLA EV 2025 prototype

Comment

Ook met verbrandingsmotor:

Mercedes Erlkönig CLA Verbrenner 2025 - CLA prototype with combustion engine

Comment

2025 Mercedes-Benz CLA EV Prototype Spied Winter Testing Near The Arctic Circle

Comment

Impressie:

Lijkt nergens op, pfff

Comment

En ook de Shooting Brake impressie is al even mottig

Comment

Mercedes Erlkönig CLA elektrisch EV 2025

Comment

Elektrische Mercedes CLA krijgt een tweetraps automaat en 800 volt

'Driecilindermotor voor hybride CLA was logisch, maar past niet bij Mercedes'

​Mercedes' nieuwe CLA staat op het eveneens nieuwe MMA-platform en komt zowel met elektrische als met hybride aandrijving. Inmiddels weten we meer van de techniek. Zo krijgt de EV standaard een tweetraps automaat en een 800-volt-systeem. De hybride krijgt een 1.5-viercilinder.

Het blijft voor de Duitse auto-industrie worstelen met de twee-padenstrategie. Terwijl China in een enorm tempo zijn elektrische auto’s verbetert, blijft de vraag naar EV’s in veel Europese landen achter, zodat fabrikanten ook nog steeds aandacht moeten geven aan auto’s waar benzine in gaat. Wat te doen? Met het nieuwe MMA-platform wil Mercedes weer een forse stap zetten, en wel op beide vlakken. Het is ook voor het eerst dat Mercedes één platform gebruikt voor zowel elektrische aandrijving als voor benzinevarianten. Ja, er was de EQC, wat een elektrische versie van de GLC was, maar dat was meer een benzinemodel dat gehaast was omgebouwd tot EV. Bij de ontwikkeling van het MMA-platform is met beide vormen van aandrijving rekening gehouden. De nieuwe Mercedes CLA wordt de eerste auto op het nieuwe platform; de officiële lancering staat in de planning voor de loop van 2025. Die komt er dus als volledig elektrische auto én als hybride met een benzinemotor, maar zonder stekker. Bijna alle techniek voor de auto is helemaal nieuw. Hij krijgt gloednieuwe accu’s, nieuwe elektromotoren, een nieuwe benzinemotor en een nieuwe achttraps automaat.

De nieuwe elektromotor (synchroon met permanente magneet) voor de achteras, met rechts de tweetraps automaat geïntegreerd in de hele unit. De motor krijgt 272 pk.

800 volt en een automaat voor elektrische Mercedes CLA

We beginnen met de EV, al is het maar omdat Mercedes dat zelf ook doet. MMA is in basis als EV ontworpen en vervolgens ook geschikt gemaakt voor hybride aandrijving. Mercedes gebruikt voor zijn nieuwe elektrische auto’s voor het eerst een 800-volt-systeem. Dit zorgt voor beter en vooral blijvend vermogen en fors snellere laadtijden. De nieuwe CLA kan straks tot 320 kW laden, wat voor een compacte auto echt bizar snel is. De Duitsers schermen zelf vooral met de statistiek dat binnen tien minuten 300 kilometer range kan worden toegevoegd. Hierbij helpt het dat de auto flink zuinig met zijn stroom omgaat. De concept-CLA had een opgegeven verbruik van 12 kWh/100 km. Dit heeft de fabrikant niet alleen bereikt met betere elektrische hardware, maar ook door op alle elektrische versies op het MMA-platform standaard een tweetraps automaat te leveren. Een zeldzaamheid bij EV’s en al helemaal in dit segment. Eén versnelling dient voor een betere acceleratie, de andere om op hogere snelheden toch efficiënt met de stroom om te gaan.

Er komen twee accu’s beschikbaar, beide lithium-ion. De start is met een bekende NMC-accu met 85 kWh, waarbij er siliciumoxide is toegevoegd aan het grafiet van de anode. Vergeleken met de vorige accu met conventionele grafietanodes is de energiedichtheid tot twintig procent hoger, claimt Mercedes. Ook is het aandeel kobalt is verlaagd.

Later volgt een instapaccu: voor het eerst levert Mercedes een LFP-variant, met lithium-ijzerfosfaat. Deze heeft een lagere energiedichtheid, maar is robuuster en gebruikt minder kostbare aardmetalen. Opvallend: in theorie kun je LFP-accu’s vaker laden tot honderd procent zonder dat dat (veel) negatieve gevolgen heeft voor de levensduur. Dit omdat LPF een lagere celspanning heeft, waardoor er minder kans is op gasvorming, schade en degeneratie. Dit in vergelijking tot NMC-accu’s, waarbij vaak wordt aangeraden ze niet tot honderd procent op te laden. Mercedes maakt op dit vlak geen verschil. “Je hoeft bij ons nooit de laadcapaciteit te beperken”, legt een engineer desgevraagd uit. “We garanderen dat onze accu's goed blijven tijdens de hele levensduur van de auto, ook de NMC-variant.”

Mercedes levert in de elektrische CLA voor het eerst een LFP-accu, maar eerst komt er een grotere NMC met 85 kWh.

Nieuwe elektromotoren voor Mercedes CLA

De elektromotor van de EV is ook nieuw. Hij komt op de achteras en is compacter en efficiënter dan zijn voorganger. Voor het eerst heeft Mercedes zijn e-drive-unit ook helemaal zelf in-huis ontwikkeld. De motor krijgt 200 kW, oftewel 272 pk. Er komt ook een vierwielaangedreven versie met een extra 80 kW/109 pk sterke motor op de vooras. Opvallend genoeg zijn beide motoren synchroonmotoren met een permanente magneet. Vaak hebben 4WD-versie een asynchroonmotor op de vooras, omdat deze geen stroom verbruikt als er geen kracht nodig is. Mercedes gaat echter voor de kwalitatief betere, duurdere meer efficiëntere synchroonmotoren en lost dit probleem op door een koppeling aan te brengen die de elektromotor voorin loskoppelt van de as als hij niet nodig is voor het rijden of regenereren. De compactheid van de nieuwe motoren komt volgens Mercedes ten goede van de binnenruimte en de kofferruimte. Via flippers achter het stuur zul je bovendien de mate van regeneratie kunnen instellen, wat uiteraard veel fijner is dan dat je diep een menu in moet.

De nieuwe 1.5-viercilinder van de Mercedes CLA. Een driecilinder was logischer in de modulaire motorenfamilie, maar dat past niet bij Mercedes, vindt het merk.

Hybride: geen stekker, wel benzine

Dan de hybride-versie, want ja, er komt ook een CLA waar benzine in gaat. “De klant bepaalt, en verschillende gebieden en landen hebben verschillende behoeftes”, verdedigt Mercedes zich, waarbij wel wordt benadrukt dat de toekomst wat het merk betreft nog altijd volledig elektrisch is. Het meest saillante is dat de hybride in basis een voorwielaandrijver is, tegenover de achterwielaangedreven elektrische versies op hetzelfde MMA-platform. “Achterwielaandrijving heeft op papier natuurlijk altijd de voorkeur, maar als je een benzinemotor voorin hebt liggen kost dat zoveel ruimte, dat het op dit platform niet de moeite waard is. Al is het maar omdat je dan de motor in de lengte wilt hebben in plaats van dwarsgeplaatst”, is de uitleg. “Bij een EV leg je de motor gewoon achterin, dus dan is dat veel gemakkelijker.”

De hybride krijgt een 1.5-viercilinder-turbomotor, die onderdeel is van Mercedes’ modulaire motorenfamilie. Opvallend, want zou een modulaire 1,5-versie van de 3.0 zes-in-lijn geen driecilinder zijn? “Ja, goed punt, maar we vinden een driecilinder kwalitatief niet bij Mercedes passen”, aldus een technicus. “Dus hebben we een soort krimp uitgevoerd om er een viercilinder van te maken. Evengoed blijven heel veel onderdelen gelijk, dus we houden het schaalvoordeel”, zegt hij. De totale motor is bovendien kleiner dan de 1.5 die hij vervangt. Hij komt er met 136, 163 of 190 pk en gebruikt een Miller-cyclus voor een lager verbruik bij deellast. Hij wordt gekoppeld aan een gloednieuwe achttraps transmissie met dubbele koppeling. Of eigenlijk een driedubbele koppeling, want in deze automaat zit een elektromotor met 27 pk geïntegreerd. Door die extra koppeling kan de auto ook volledig elektrisch rijden. “Let op, want wat ons betreft is rijden meer dan alleen je auto parkeren”, doceert de motor-engineer. “Met die 27 pk kun je opvallend veel kilometers afleggen in de stad of de auto op snelheid houden op een buitenweg.” Het gecombineerd vermogen van de hybride zal uiteraard hoger zijn dan enkel het benzinevermogen, maar lager dan de twee vermogens bij elkaar opgeteld. De exacte getallen heeft Mercedes echter nog niet. Het 48-volt-systeem krijgt zijn kracht van een compacte 1,3 kWh-accu die onder de bestuurdersstoel ligt.

In de nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling is een 27 pk sterke elektromotor geïntegreerd. De auto kan ook enkel op stroom rijden.

Bron: Autoweek

Comment

Nu begin ik toch weer te twijfelen voor deze, wel de hybride, lees veel goeds van die nieuwe 1,5 motor, zou super zuinig zijn. De LBX heeft een concurrent

Wel nog een betrouwbare en/of onafhankelijke dealer vinden, anders dan toch maar in Duitsland?

Comment

Mercedes brengt de nieuwe Mercedes CLA mee naar het Autosalon van Brussel. Maar wat weten wel al over dat nieuwe model, waarvan de Duitse constructeur zoveel verwacht?

Comment

Die gaat volgens mij wel een heel pakske duurder uitvallen dan de Lexus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                          Die gaat volgens mij wel een heel pakske duurder uitvallen dan de Lexus.
                                          Daar twijfel ik niet aan maar vermits er geen A-klasse meer komt zal dit zowat de meest compacte Mercedes worden en ik ben er nog altijd fan van, iets groter van het merk past ook niet in mijn garage. Ga wel verhuizen volgend jaar en daar ken ik de garage afmetingen nog niet. Eerst eens zien dus en op de specs wachten, zal zolang niet meer duren, op het autosalon al waarschijnlijk.

Comment

Working...
                                          X