SUBARU TOONT ELEKTRISCHE SPORTCOUPÉ VAN DE NABIJE TOEKOMST
ELEKTRISCHE OPVOLGER VAN BRZ?
Het nieuws uit Japan klotst momenteel tegen de plinten op en ook Subaru doet een interessante duit in het zakje. Dat toont de Sport Mobility Concept, een niet zo inspirerende naam voor een toch best opvallend studiemodel.
De Japan Mobility Show is losgebarsten en dat heeft een enorme stroom aan nieuws van de Japanse merken op gang gebracht. Uiteraard is ook Subaru van de partij in Tokio. Dat zet – naast een soort kruising tussen een auto en een drone (de Air Mobility Concept) en wat Japanse uitvoeringen van de Levorg, Solterra, Forrester en Crosstrek – deze bijzondere Sport Mobility Concept op de beursvloer. Natuurlijk is dit de grote publiekstrekker en het is niet moeilijk om te zien waarom. De Sport Mobility Concept is immers een totaal nieuwe verschijning, met een designtaal die we nog niet kennen van het merk.
De behoorlijk strak gelijnde Sport Mobility Concept combineert scherpe vouwen en hoeken met juist wat vloeiender lijnen langs de flanken. Het eveneens behoorlijk vloeiend gelijnde dak lijkt haast één grote glazen koepel, al ontwaren we nog wel een ietwat verborgen B-stijl. Zoals dat tegenwoordig lijkt te horen, staat de concept-auto ook wat hoog boven de grond voor een sportief model. Toch krijgen we er nu ook weer niet echt een cross-over-gevoel bij; vooral schuin van voren is het toch vooral een sportcoupé. Leuk detail zijn de 'verstralers' richting het midden van de neus. Dat lijkt een subtiele verwijzing naar de rallykanonnen van Subaru.
Heel veel komen we vooralsnog niet over de Subaru Sport Mobility Concept te weten, behalve dat hij volledig elektrisch is en uiteraard vierwielaangedreven. Bij deze auto staan sportief rijden en rijplezier volgens Subaru centraal. Het merk rept met geen woord over zaken als duurzaamheid of efficiëntie. Nee, het gaat om beleving en genot. Verfrissend. Het is nu alleen nog even koffiedik kijken wat de Japanners er wellicht mee van plan zijn, al kunnen we ons een productiemodel al aardig voorstellen als opvolger van de BRZ, later dit decennium.
En de Toyota GR86 dan? Nou, het zou zomaar kunnen dat Toyota en Subaru na deze generatie BRZ/GR86 elk wat meer hun eigen weg gaan bewandelen. Onlangs gaf Subaru al aan dat het met meer eigen elektrische modellen wil komen. Tot aan 2026 komen er alleen elektrische SUV's en tegen het eind van 2028 zijn daar nog eens vier modellen aan toegevoegd. Wellicht zit de productieversie van deze Sport Mobility Concept bij die vier.
Bron: Autoweek
ELEKTRISCHE OPVOLGER VAN BRZ?
Het nieuws uit Japan klotst momenteel tegen de plinten op en ook Subaru doet een interessante duit in het zakje. Dat toont de Sport Mobility Concept, een niet zo inspirerende naam voor een toch best opvallend studiemodel.
De Japan Mobility Show is losgebarsten en dat heeft een enorme stroom aan nieuws van de Japanse merken op gang gebracht. Uiteraard is ook Subaru van de partij in Tokio. Dat zet – naast een soort kruising tussen een auto en een drone (de Air Mobility Concept) en wat Japanse uitvoeringen van de Levorg, Solterra, Forrester en Crosstrek – deze bijzondere Sport Mobility Concept op de beursvloer. Natuurlijk is dit de grote publiekstrekker en het is niet moeilijk om te zien waarom. De Sport Mobility Concept is immers een totaal nieuwe verschijning, met een designtaal die we nog niet kennen van het merk.
De behoorlijk strak gelijnde Sport Mobility Concept combineert scherpe vouwen en hoeken met juist wat vloeiender lijnen langs de flanken. Het eveneens behoorlijk vloeiend gelijnde dak lijkt haast één grote glazen koepel, al ontwaren we nog wel een ietwat verborgen B-stijl. Zoals dat tegenwoordig lijkt te horen, staat de concept-auto ook wat hoog boven de grond voor een sportief model. Toch krijgen we er nu ook weer niet echt een cross-over-gevoel bij; vooral schuin van voren is het toch vooral een sportcoupé. Leuk detail zijn de 'verstralers' richting het midden van de neus. Dat lijkt een subtiele verwijzing naar de rallykanonnen van Subaru.
Heel veel komen we vooralsnog niet over de Subaru Sport Mobility Concept te weten, behalve dat hij volledig elektrisch is en uiteraard vierwielaangedreven. Bij deze auto staan sportief rijden en rijplezier volgens Subaru centraal. Het merk rept met geen woord over zaken als duurzaamheid of efficiëntie. Nee, het gaat om beleving en genot. Verfrissend. Het is nu alleen nog even koffiedik kijken wat de Japanners er wellicht mee van plan zijn, al kunnen we ons een productiemodel al aardig voorstellen als opvolger van de BRZ, later dit decennium.
En de Toyota GR86 dan? Nou, het zou zomaar kunnen dat Toyota en Subaru na deze generatie BRZ/GR86 elk wat meer hun eigen weg gaan bewandelen. Onlangs gaf Subaru al aan dat het met meer eigen elektrische modellen wil komen. Tot aan 2026 komen er alleen elektrische SUV's en tegen het eind van 2028 zijn daar nog eens vier modellen aan toegevoegd. Wellicht zit de productieversie van deze Sport Mobility Concept bij die vier.
Bron: Autoweek