Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Elroq (2024)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Skoda Elroq (2024)

SKODA ELROQ: ELEKTRISCHE SUV ONDER ENYAQ

DE 4,5-METER-KLASSE

​Er lijkt een nieuwe subklasse op te komen in het land van de elektrische auto. Die klasse zit nét onder de huidige vloot elektrische cross-overs en SUV’s en bevat elektrische SUV’s die zo’n 4,5 meter lang zijn. Een belangrijke nieuwkomer in dit gebied is de Skoda Elroq, die we als het elektrische equivalent van de Karoq kunnen zien.

Highlights
    • Elektrische SUV onder Enyaq
    • Onthulling begin 2024
    • Concurrent van Kia EV5 en Peugeot e-3008

Als het om SUV’s gaat, lijkt er altijd nog wel een gaatje te vinden dat autofabrikanten nog niet benutten. We zagen dat eerder bij de benzinemodellen, denk aan een Volkswagen T-Roc die naast een Tiguan werd geplaatst en Mitsubishi’s Eclipse Cross die onder de Outlander werd geschoven. In EV-land gaat het niet anders. De forse cross-over is tot op heden de populairste vorm om een EV in te gieten. De Kia EV6 valt in die categorie, net als de Hyundai Ioniq 5, de Toyota bZ4X, de Volkswagen ID4 en de Ford Mustang Mach-E. Het zijn allemaal auto’s van zo’n 4,65 tot 4,75 meter lang, die derhalve niet alleen in Europa, maar ook elders op de wereld veel verkooppotentieel hebben.

Inmiddels lijken we aan de vooravond te staan van een nieuwe reeks elektrische cross-overs en SUV’s, die hun plaats nét iets onder de genoemde modellen vinden. Let wel: het gaat niet om auto’s uit een totaal ander segment. Dat bestaat immers al: de Kia Niro is duidelijk kleiner dan de EV6, de ID3 is kleiner dan de ID4, enzovoorts. Nee, we hebben het hier over auto’s die we volgens de klassieke standaarden nog altijd als ‘C-segmenter’ zouden kunnen typeren, maar dan nét iets kleiner en vaak ook nét iets SUV-achtiger. Kia heeft de EV5 al aangekondigd, de nieuwe Peugeot e-3008 is duidelijk korter dan de auto’s uit ‘de EV6-klasse’ en dan is er nog de Volkswagen Group, dat met Skoda een soortgelijke weg gaat bewandelen.

Modern Solid

Dat doet het met de Elroq, een EV die dus net onder de Enyaq wordt gepositioneerd. De Elroq is ongeveer 4,5 meter lang, zo’n 20 centimeter korter dan de Enyaq. Dat hij wat bonkiger oogt, komt deels door de gedrongen koets, maar ook wel door het design. Dat leent veel elementen van de Skoda Vision 7S concept-car, waarmee de Tsjechen deze nieuwe ‘Modern Solid’-stijl voor het eerst lieten zien. Verticale elementen spelen daarin een grote rol, bijvoorbeeld rond de koplampen. De neus is in vergelijking met de Enyaq veel herkenbaarder als die van een EV. Waar de Enyaq nog een enorme nepgrille heeft, zien we bij de Elroq slechts een dunne, zwarte balk met daarin de voor de assistentiesystemen benodigde sensoren en camera’s. De achterzijde lijkt iets minder Vision 7S-achtig, en krijgt – denken we op basis van wat we tot nu toe hebben gezien – ‘gewoon’ horizontale achterlichten. Toch is ook hier te zien dat Skoda voor een strakkere, (nog) meer opgeruimde stijl kiest.

Gezinsauto

Hoewel de Elroq dus wat compacter is dan de Enyaq, profileert Skoda hem nadrukkelijk als een volwaardige gezinsauto. Niet zo gek, want de ongeveer even grote Karoq (op benzine) is dat immers eveneens. Skoda noemt de Elroq opvallend genoeg zelfs ‘de elektrische opvolger van de Karoq’, wat insinueert dat die uit 2017 stammende SUV geen opvolger op benzine meer krijgt.

Onderhuids verwachten we niet al te veel verrassingen bij de Elroq, die uiteraard op het bekende elektrische MEB-platform van de Volkswagen Group staat. Reken op accupakketten van 58 of 77 kWh, zoals Volkswagen en Skoda die nu al gebruiken. Een rijbereik vanaf meer dan 400 kilometer tot ver boven de 500 kilometer moet daarmee mogelijk zijn. De Elroq is geen verre toekomstmuziek, maar wordt al in het voorjaar onthuld. Hij mag dan meteen aan de bak, want volgend jaar verwachten we de eveneens op MEB-leest geschoeide Ford Explorer, die met 4,46 meter misschien nog wel het meest in de buurt komt van de Elroq. Volkswagen komt op termijn ongetwijfeld met een eigen alternatief en dat geldt ook voor Hyundai, dat niet kan achterblijven als zustermerk Kia vanaf 2024 de EV5 levert. Verder is er nog de Peugeot e-3008, die zelfs al een Nederlands prijskaartje heeft. Het wordt druk, daar in de 4,5-meter-klasse.

Bron: Autoweek

Impressie:

Skoda Elroq (Illustratie: Larson).
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Benieuwd naar deze.
    2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
    2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
    2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

In 2024 zal het eerstkomende BEV-voertuig de ‘Compact’ zijn, die officieel Elroq zal heten. De naam Elroq staat simpelweg voor 'Electric Karoq'. Met een lengte van ongeveer 4,50 meter, een vergelijkbare combinatie van compacte afmetingen en een ruim en zeer praktisch interieur wordt de Elroq de volledig elektrische opvolger van de Škoda Karoq. Hij zal het modellengamma van ons merk in het SUV-segment verder uitbreiden.

Hij volgt de nieuwe designsignatuur, dat betekent wat meer hoekige vormen, een nieuwe, scherpe lichtsignatuur met de naam Tech-Deck en een uitgepuurd interieur met gerecycleerde materialen. De Škoda Elroq komt in 2024 op de markt.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Skoda Elroq Teaser 2024

Comment

Comment

Hebben ze die lancering nu wat uitgesteld? Want deze ging eerst voorgesteld worden begin 2024, staat nog in de eerste post hier. Ga dit model in de gaten houden.
            2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
            2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
            2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

Comment

Teaser:

Comment

Comment

SKODA ELROQ: KLEINERE ELEKTRISCHE SUV DAN ENYAQ LOSGELATEN OP DE 'RING

TUSSEN EPIQ EN ENYAQ

Comment

Comment

Skoda Elroq first look - the electric Karoq!

Comment

Krijgt deze nu exact dezelfde achterlichten als de Enyaq?
                        freude am fahren

Comment

Comment

Gaat een verkoopstopper worden ongetwijfeld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                              Gaat een verkoopstopper worden ongetwijfeld
                              waarom, een goed geinformeerde consument zou kunnen vragen stellen ivm de software van de VAG groep? de id7 die bvb uit de fabriek met sw 4.0 is gekomen, zal vermoedelijk al niet meer software 5.0 krijgen. in software 5.0 zou de groep naar android automotive gaan (dus weg van linux waar het nu op draait). maw. mensen die early adopters zijn en ooit een ev uit de groep hebben gekocht met 2.X kunnen hooguit naar 3.7 gaan (meestal dan nog NIET via OTA maar een geplande upgrade, ondanks de beloftes van VW dat ze OTA gingen doen). auto's met 4.0 gaan vermoedelijk nooit naar 5.0. dat wordt leuk tweedehands! voor mij geen VAG produkt meer na jarenlang, en ik ben alvast niet de enige!
                              4 rings driver

Comment

Eerlijk gezegd denkbik dat zowat 90% van de klanten totaal geen weet heeft van al die software mumbo jumbo.

Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk

Comment

Comment

Working...
                                  X