Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Porsche Cayenne EV (2026)
Collapse
X
-
ELEKTRISCHE TOP-SUV VAN PORSCHE: DE CAYENNE VOORBIJ
ELEKTRISCH BOVENAAN
Met de Taycan heeft Porsche de elektrische smaak goed te pakken gekregen en nu is het tijd om de stekker in meer modellen te steken. Er kan er echter maar één bovenaan staan.
Highlights- Top-SUV boven
- Cayenne Zeven zitplaatsen
- Op nieuwe basis
De Porsche Taycan heeft het befaamde merk uit Stuttgart geen windeieren gelegd. Dat smaakt naar meer, maar ook met het oog op een volledig elektrische toekomst is het tijd voor meer elektrische Porsches. De uitbreiding is ingezet met de elektrische Macan en volgend jaar komt er een volledig elektrische opvolger voor de 718. Vervolgens moet de Cayenne eraan geloven. Het blijft op SUV-gebied niet bij de elektrische Macan en Cayenne, want er komt een nóg grotere hoogpotige EV aan. Die in de wandelgangen voorlopig ‘K1’ geheten SUV is door onze illustrator alvast voorgesteld. Die is niet zomaar op basis van onderbuikgevoel aan de slag gegaan. Nee, de grootste broer van de Macan is al meermaals opgedoken tijdens testwerk en dus hebben we al een aardig beeld van hoe hij eruit komt te zien. Duidelijk is in elk geval dat de K1 de nodige Taycan-invloeden krijgt. Het wordt onmiskenbaar een elektrisch aangedreven Porsche. Dat zie je bijvoorbeeld aan de koplampen, die met hun vorm en indeling lijken op die van de Taycan en Macan. En profil is het vooral Cayenne dat de klok slaat, aan de achterkant is het dankzij de minimalistische rechtlijnige verlichting echt een Porsche in de lijn van zijn elektrische broers.
‘Porsche Cayenne plus’
De kans is groot dat de elektrische Cayenne straks behoorlijk op deze K1 lijkt, misschien zelfs als twee druppels water. Dat laatste is het geval als de K1 in wezen een Cayenne met een wat langere wielbasis wordt, dat is niet helemaal uit te sluiten. Deze grootste Porsche omschrijft het merk zelf in elk geval nog als ‘een model boven de Cayenne’, maar dat sluit niet uit dat het kan gaan om een grotere versie ván de Cayenne. Reken in elk geval op een SUV die zich over een lengte van (ruimschoots) boven de vijf meter uitstrekt. Die lengte krijgt hij niet voor niets; achterin moet je heel riant kunnen zitten, omdat Porsche de K1 waarschijnlijk enigszins als een Panamera-alternatief voor zich ziet. Tegelijkertijd biedt die overdadige ruimte mogelijk plek aan een derde zitrij. We gaan ervan uit dat zeven zitplaatsen (al dan niet tegen meerprijs) van de partij zijn.
Nieuwe basis
De Porsche Taycan staat op het met de Audi E-Tron gedeelde J1-platform, de elektrische Macan staat op PPE-basis en de K1 krijgt wéér een ander fundament. Hij troont op het SSP-platform dat moederbedrijf Volkswagen Group in allerlei hoedanigheden voor een enorm scala aan elektrische modellen wil gaan gebruiken. Eerder beloofde Wolfsburg dat het zodanig aan te passen is, dat het niet alleen bijvoorbeeld een volgende generatie Volkswagen ID3 kan huisvesten, maar eveneens heftige sportieve modellen van een serieus formaat. De K1, bijvoorbeeld. Die staat op een SSP-variant die SSP Sport heet.
De opper-Porsche in EV-land treedt aan met flink wat vermogen, ga uit van een topversie met vierwielaandrijving en minstens 1.000 pk vermogen. Mildere aandrijflijnen zijn uiteraard eveneens van de partij, maar Porsche belooft dat de nadruk altijd ligt op sportiviteit. Wat we op accugebied mogen verwachten is op dit moment nog even koffiedik kijken. Geen topmodel zonder een indrukwekkend rijbereik, dus reken maar dat de K1 minstens 600 km actieradius krijgt en flinke laadvermogens aankan. Van SSP mogen we in elk geval de nodige nieuwe ontwikkelingen op softwaregebied verwachten en dat uit zich vermoedelijk in verdergaande mogelijkheden voor autonoom rijden. De elektrische Porsche Cayenne verwachten we op zijn vroegst eind volgend jaar, zijn grotere broer komt mogelijk iets later. Waarschijnlijk nog even zo’n twee jaar geduld hebben dus.
Impressie:
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichtenfreude am fahren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RUBN Bekijk Berichten
Is dit niet de SUV die boven de Cayenne zal gepositioneerd worden?
Tegenwoordig is het ook allemaal moeilijk te volgen met die type en naamsveranderingen bij de meeste merken
En als dat ding dan ook nog gecamoufleerd is, tja...Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment