DS 8: LANGGEREKTE CROSS-OVER MET E-3008-TECHNIEK
ONDERDEEL VAN ILLUSTER TRIO
DS werkt aan gezinsuitbreiding. Die komt in de vorm van een grote cross-over. Het vlaggenschip op SUV-gebied deelt zijn techniek met de nieuwe Peugeot (e-)3008, maar is een stuk hoger gepositioneerd.
DS, één van de premiummerken van het Stellantis-concern, begon zijn zelfstandige leven ooit met de DS 7. Die auto, toen nog met de toevoeging ‘crossback’, deelt zijn basis met de uitgaande editie van de Peugeot 3008. Met de komst van de nieuwe Peugeot 3008 is hij ineens wat ouderwets. Ongetwijfeld komt er een vervanger, maar eerst lijkt het de beurt aan een auto die net een beetje boven de DS 7 komt te staan. Die heet naar alle waarschijnlijkheid (en logisch) DS 8 en onderscheidt zich met een wat langgerektere, liftback-achtige koets. Die eigenschap deelt hij dan weer met andere toekomstige modellen van Stellantis, namelijk de Opel Manta en een Lancia die waarschijnlijk Gamma gaat heten. De ongeveer 4,80 meter lange DS 8 is onderdeel van een drieling die in Italiaanse Melfi zal worden gebouwd, en vormt samen met die modellen het summum van wat Stellantis in Europa in huis heeft op het gebied van elektrisch rijden.
De auto die je boven dit verhaal ziet stralen, geeft nog niet zo heel veel weg van het uiteindelijke design. Dat het om een DS gaat, is al wel te zien aan de elektrisch uitklappende deurgrepen die we ook op de andere DS'en tegenkomen. De koplampen krijgen aan de onderzijde stevige led-uitlopers, vergelijkbaar met wat we op de huidige modellen van DS zien. Hoewel SUV”s tegenwoordig wel vaker een wat liftback-achtig silhouet krijgen, ligt de achterruit van deze DS opmerkelijk vlak. De ruit scharniert mee naar boven, zodat er een enorme laadopening ontstaat.
Geef niet te veel aandacht aan de eigenwijze wielen, die voor de gelegenheid even van Peugeot zijn geleend. Met de Peugeot e-3008 deelt de aanvankelijk elektrische DS ook zijn STLA-Medium-platform en elektrische aandrijflijn. Dat belooft wat, want met 98 kWh komt zelfs de ogenschijnlijk minder gestroomlijnde e-3008 al 700 kilometer ver. De Peugeot 3008 is er ook met verbrandingsmotoren, maar dat hoeven we van de DS niet te verwachten. Vanaf dit jaar introduceert DS immers alleen nog modellen met een volledig elektrische aandrijflijn. De DS 8 moet in 2025 verschijnen.
Bron: Autoweek
ONDERDEEL VAN ILLUSTER TRIO
DS werkt aan gezinsuitbreiding. Die komt in de vorm van een grote cross-over. Het vlaggenschip op SUV-gebied deelt zijn techniek met de nieuwe Peugeot (e-)3008, maar is een stuk hoger gepositioneerd.
DS, één van de premiummerken van het Stellantis-concern, begon zijn zelfstandige leven ooit met de DS 7. Die auto, toen nog met de toevoeging ‘crossback’, deelt zijn basis met de uitgaande editie van de Peugeot 3008. Met de komst van de nieuwe Peugeot 3008 is hij ineens wat ouderwets. Ongetwijfeld komt er een vervanger, maar eerst lijkt het de beurt aan een auto die net een beetje boven de DS 7 komt te staan. Die heet naar alle waarschijnlijkheid (en logisch) DS 8 en onderscheidt zich met een wat langgerektere, liftback-achtige koets. Die eigenschap deelt hij dan weer met andere toekomstige modellen van Stellantis, namelijk de Opel Manta en een Lancia die waarschijnlijk Gamma gaat heten. De ongeveer 4,80 meter lange DS 8 is onderdeel van een drieling die in Italiaanse Melfi zal worden gebouwd, en vormt samen met die modellen het summum van wat Stellantis in Europa in huis heeft op het gebied van elektrisch rijden.
De auto die je boven dit verhaal ziet stralen, geeft nog niet zo heel veel weg van het uiteindelijke design. Dat het om een DS gaat, is al wel te zien aan de elektrisch uitklappende deurgrepen die we ook op de andere DS'en tegenkomen. De koplampen krijgen aan de onderzijde stevige led-uitlopers, vergelijkbaar met wat we op de huidige modellen van DS zien. Hoewel SUV”s tegenwoordig wel vaker een wat liftback-achtig silhouet krijgen, ligt de achterruit van deze DS opmerkelijk vlak. De ruit scharniert mee naar boven, zodat er een enorme laadopening ontstaat.
Geef niet te veel aandacht aan de eigenwijze wielen, die voor de gelegenheid even van Peugeot zijn geleend. Met de Peugeot e-3008 deelt de aanvankelijk elektrische DS ook zijn STLA-Medium-platform en elektrische aandrijflijn. Dat belooft wat, want met 98 kWh komt zelfs de ogenschijnlijk minder gestroomlijnde e-3008 al 700 kilometer ver. De Peugeot 3008 is er ook met verbrandingsmotoren, maar dat hoeven we van de DS niet te verwachten. Vanaf dit jaar introduceert DS immers alleen nog modellen met een volledig elektrische aandrijflijn. De DS 8 moet in 2025 verschijnen.
Bron: Autoweek
Comment