Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ds 8 (e) - (2025)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ds 8 (e) - (2025)

    DS 8: LANGGEREKTE CROSS-OVER MET E-3008-TECHNIEK

    ONDERDEEL VAN ILLUSTER TRIO

    ​DS werkt aan gezinsuitbreiding. Die komt in de vorm van een grote cross-over. Het vlaggenschip op SUV-gebied deelt zijn techniek met de nieuwe Peugeot (e-)3008, maar is een stuk hoger gepositioneerd.


    DS, één van de premiummerken van het Stellantis-concern, begon zijn zelfstandige leven ooit met de DS 7. Die auto, toen nog met de toevoeging ‘crossback’, deelt zijn basis met de uitgaande editie van de Peugeot 3008. Met de komst van de nieuwe Peugeot 3008 is hij ineens wat ouderwets. Ongetwijfeld komt er een vervanger, maar eerst lijkt het de beurt aan een auto die net een beetje boven de DS 7 komt te staan. Die heet naar alle waarschijnlijkheid (en logisch) DS 8 en onderscheidt zich met een wat langgerektere, liftback-achtige koets. Die eigenschap deelt hij dan weer met andere toekomstige modellen van Stellantis, namelijk de Opel Manta en een Lancia die waarschijnlijk Gamma gaat heten. De ongeveer 4,80 meter lange DS 8 is onderdeel van een drieling die in Italiaanse Melfi zal worden gebouwd, en vormt samen met die modellen het summum van wat Stellantis in Europa in huis heeft op het gebied van elektrisch rijden.

    De auto die je boven dit verhaal ziet stralen, geeft nog niet zo heel veel weg van het uiteindelijke design. Dat het om een DS gaat, is al wel te zien aan de elektrisch uitklappende deurgrepen die we ook op de andere DS'en tegenkomen. De koplampen krijgen aan de onderzijde stevige led-uitlopers, vergelijkbaar met wat we op de huidige modellen van DS zien. Hoewel SUV”s tegenwoordig wel vaker een wat liftback-achtig silhouet krijgen, ligt de achterruit van deze DS opmerkelijk vlak. De ruit scharniert mee naar boven, zodat er een enorme laadopening ontstaat.

    Geef niet te veel aandacht aan de eigenwijze wielen, die voor de gelegenheid even van Peugeot zijn geleend. Met de Peugeot e-3008 deelt de aanvankelijk elektrische DS ook zijn STLA-Medium-platform en elektrische aandrijflijn. Dat belooft wat, want met 98 kWh komt zelfs de ogenschijnlijk minder gestroomlijnde e-3008 al 700 kilometer ver. De Peugeot 3008 is er ook met verbrandingsmotoren, maar dat hoeven we van de DS niet te verwachten. Vanaf dit jaar introduceert DS immers alleen nog modellen met een volledig elektrische aandrijflijn. De DS 8 moet in 2025 verschijnen.

    Bron: Autoweek







    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Impressie:

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3










      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        DS 8 OPENT NIEUW ELEKTRISCH HOOFDSTUK VOOR DS

        BEKEND EN TOCH ANDERS

        ​De primeur van Stellantis’ nieuwe EV-basis was weliswaar voor Peugeot, maar ook diens deftiger zustermerk DS mag er binnenkort mee aan de slag. Bij DS is de aanpak net even wat anders, want dat houdt het – in tegenstelling tot Peugeot – puur bij elektrische aandrijving. Het begint met de ‘DS 8’.

        Highlights DS 8
        • Alleen elektrisch
        • Zo’n 700 km rijbereik
        • Komt in 2025

        Ruim een half jaar geleden begon met de Peugeot e-3008 een belangrijk nieuw hoofdstuk voor Stellantis. Die auto is namelijk Stellantis’ eerste op een in de basis voor elektrische aandrijving bestemd platform: STLA Medium. Onlangs kwam de Peugeot e-5008 er achteraan en er zit nog veel meer in het vat. Ook Opel gaat ermee aan de slag en wel met een Manta geheten middenklasser, het zo goed als herboren Lancia is op die basis straks van de partij met de Gamma en ongetwijfeld haken andere Stellantis-merken ook nog aan. DS in elk geval wel, want dat is al druk aan het testen met een hoog op zijn poten staand model op deze basis. Een rasechte middenklasser, mogelijk wordt het de opvolger van de DS 7 Crossback, maar het zou ons niet verbazen als hij dichter tegen de DS 9 aan komt te staan. Voor het gemak zetten we hem er voorlopig nog even tussenin en spreken we dus over de DS 8.

        Hoge fastback

        Het lijkt er in elk geval op dat het een kloeke jongen wordt. De STLA Medium-basis maakt een wielbasis tot 2,9 meter mogelijk en een totale lengte van richting de vijf meter. De DS 8 lijkt die grenzen aardig op te zoeken, maar aan de 4,94 m lengte van de DS 9 zal hij niet komen. Toch heeft de DS 8 een gestalte waarmee hij op den duur ook de plek van de DS 9 zou kunnen innemen. Het is namelijk in tegenstelling tot de DS 7 geen traditionele SUV, maar meer een hoog op zijn poten staande en behoorlijk gestrekte fastback. Bijna wat Citroën C5 X-achtig, maar dan met een nog wat vlakker liggende achterruit. Zeker van voren gezien is de DS 8 duidelijk herkenbaar als een DS. Wel is hij overgoten met een net even een wat verser designsausje dan de huidige modellen. De DS Aero Sport Lounge Concept uit 2020 diende daarbij als inspiratie. De DS 8 ontleent aan dat studiemodel onder meer de diep naar beneden doorlopende dagrijverlichting, die haast wat doet denken aan de ‘slagtanden’ van Peugeot. Aan de achterzijde verwachten we eveneens lichtunits met verticale uitlopers, wederom zoals op de Aero Sport Lounge Concept. De behoorlijk schuin aflopende achterzijde wordt overigens visueel redelijk bruusk onderbroken door een uit de achterklep stekend spoilertje, met daarin het derde remlicht. In het ongetwijfeld behoorlijk minimalistische, maar chic afgewerkte interieur mag je rekenen op het nieuwste infotainment, waarin je onder meer via spraakassistent Iris kunt babbelen met ChatGPT en Android Auto of Apple CarPlay kunt gebruiken.

        Aan de stekker

        De basis van de DS 8 is dus bekend, maar dat betekent niet dat de DS 8 precies hetzelfde recept volgt als de Peugeots 3008 en 5008. Die zijn er immers ook nog met mild-hybride brandstofmotoren. De DS 8 laat verbrandingsmotoren echter geheel links liggen. DS introduceert namelijk alleen nog volledig elektrische modellen. Reken op minstens 210 en hoogstens bijna 400 elektro-pk’s en voor- of vierwielaandrijving. Een 73 kWh groot accupakket moet de DS 8 minstens zo’n 500 km ver brengen, met het grotere 98 kWh-pakket kom je zo’n 700 km ver, bijladen van 20 tot 80 procent aan de snellader (waarschijnlijk met 160 kW laadvermogen) kan in krap een halfuur. Reken er overigens op dat de DS 8 behalve een forse ook nog een vrij zware jongen wordt; de qua gewicht waarschijnlijk aardig vergelijkbare Peugeot e-5008 legt met de kleinste accu al zo’n 2.200 kilo in de schaal. Hoe het allemaal precies uitpakt, weten we vermoedelijk later dit jaar. Volgend jaar moet de DS 8 op de markt verschijnen. Aan de Italianen de eer om de productie voor hun rekening te nemen; hij rolt straks net als de Opel Manta en Lancia Gamma van de band in het Zuid-Italiaanse Melfi.

        Bron: Autoweek




        DS 8 (Illustratie: Larson)
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment

        Working...
        X