VOLVO ES90 ZET LANGE LIJN DOOR OP ANDERE MANIER
ELEKTRISCHE DOORSTART
Het leek er even op dat Volvo helemaal stopt met sedans, maar niets is minder waar. Er komt slechts een einde aan Volvo-sedans met verbrandingsmotoren. Elektrisch is er nog wel een toekomst. Het begint bij de ES90, een elektrisch vervolg op de S90.
Highlights
Het was best even slikken voor liefhebbers van Volvo-sedans, afgelopen najaar. Volvo bevestigde dat er een einde komt aan de S60 en de S90, terwijl er op dat moment geen opvolgers in zicht zijn. Aangezien de sedan per definitie een ietwat bedreigde carrosserievorm is, is het dan allesbehalve zeker dat Volvo nog eens met een sedan op de proppen komt. Net voor de jaarwisseling komt echter als donderslag bij heldere hemel een levensteken van een voorlopig als ‘V551’ aangeduid model, dat in China van de productieband loopt. Het eerste exemplaar is nota bene al gebouwd. De V551 is volgens het Zweedse medium Teknikens Värld, dat de productiestart wereldkundig maakt, een kloeke sedan die zijn basis deelt met onder meer de Volvo EX90. Een elektrische topsedan dus, die luistert naar de naam ES90.
Aanvulling
Zeker voor de lokale markt is zo’n ES90 een logische aanvulling, want in China zijn ze maar wat dol op sedans. In Europa is de sedan dankzij elektrische aandrijving inmiddels met een ware comeback bezig en zou de ES90 zonder meer welkom zijn. In Zweden staan ze vast te popelen om de BMW i5, Mercedes-Benz EQE en straks ook de Audi A6 e-tron van een weerwoord te voorzien. Volvo (of beter gezegd: moederbedrijf Geely) heeft met het SPA2-platform in elk geval de hardware in huis om van de ES90 een interessant alternatief te maken. Kijk naar de Volvo EX90; die is er vooralsnog met 279 pk en tot 517 pk sterke aandrijflijnen en haalt met een 107-kWh accupakket een actieradius van zo’n 580 km. Reken maar dat een gestroomlijndere auto als de ES90 er nog meer kilometers uit kan persen. De groeiende hang naar sedans in EV-land komt wat dat betreft niet uit de lucht vallen: ze zijn doorgaans domweg efficiënter dan SUV’s.

S90-genen
De Volvo ES90 volgt in nog een ander opzicht de weg die de EX90 al bewandelt. Hij neemt zeer waarschijnlijk een groot voorbeeld aan zijn voorganger. Zoals de EX90 nog enige gelijkenissen vertoont met de XC90, maar dan met een laagje Recharge Concept eroverheen, zo stellen we ons de ES90 voor als een duidelijke S90-nazaat. De Thor-koplampen worden wel wat groter over de neus uitgesmeerd en naar een ‘grille’ bovenin de neus kun je – net als bij de EX90 – tevergeefs zoeken. Aan de achterkant is de ES90 straks waarschijnlijk in grote lijnen eveneens herkenbaar als S90-opvolger, al zijn gezien de huidige designtrend de achterlichten waarschijnlijk aan elkaar verbonden. In zijn geheel oogt de ES90 wat meer gestrekt dan de S90, met iets kortere overhangen. Hij wordt naar verluidt in zijn geheel zo’n 3 cm langer (4,99 m) en de wielbasis zou met 3,10 meter 4 cm langer zijn. Later dit jaar hebben we vermoedelijk alle details beschikbaar, aangezien de productie al op gang is gebracht.
Bron: Autoweek

ELEKTRISCHE DOORSTART
Het leek er even op dat Volvo helemaal stopt met sedans, maar niets is minder waar. Er komt slechts een einde aan Volvo-sedans met verbrandingsmotoren. Elektrisch is er nog wel een toekomst. Het begint bij de ES90, een elektrisch vervolg op de S90.
Highlights
- S90-opvolger al in productie
- Later dit jaar onthulling
- Volledig elektrisch
- Zo’n 600 km rijbereik
Het was best even slikken voor liefhebbers van Volvo-sedans, afgelopen najaar. Volvo bevestigde dat er een einde komt aan de S60 en de S90, terwijl er op dat moment geen opvolgers in zicht zijn. Aangezien de sedan per definitie een ietwat bedreigde carrosserievorm is, is het dan allesbehalve zeker dat Volvo nog eens met een sedan op de proppen komt. Net voor de jaarwisseling komt echter als donderslag bij heldere hemel een levensteken van een voorlopig als ‘V551’ aangeduid model, dat in China van de productieband loopt. Het eerste exemplaar is nota bene al gebouwd. De V551 is volgens het Zweedse medium Teknikens Värld, dat de productiestart wereldkundig maakt, een kloeke sedan die zijn basis deelt met onder meer de Volvo EX90. Een elektrische topsedan dus, die luistert naar de naam ES90.
Aanvulling
Zeker voor de lokale markt is zo’n ES90 een logische aanvulling, want in China zijn ze maar wat dol op sedans. In Europa is de sedan dankzij elektrische aandrijving inmiddels met een ware comeback bezig en zou de ES90 zonder meer welkom zijn. In Zweden staan ze vast te popelen om de BMW i5, Mercedes-Benz EQE en straks ook de Audi A6 e-tron van een weerwoord te voorzien. Volvo (of beter gezegd: moederbedrijf Geely) heeft met het SPA2-platform in elk geval de hardware in huis om van de ES90 een interessant alternatief te maken. Kijk naar de Volvo EX90; die is er vooralsnog met 279 pk en tot 517 pk sterke aandrijflijnen en haalt met een 107-kWh accupakket een actieradius van zo’n 580 km. Reken maar dat een gestroomlijndere auto als de ES90 er nog meer kilometers uit kan persen. De groeiende hang naar sedans in EV-land komt wat dat betreft niet uit de lucht vallen: ze zijn doorgaans domweg efficiënter dan SUV’s.

S90-genen
De Volvo ES90 volgt in nog een ander opzicht de weg die de EX90 al bewandelt. Hij neemt zeer waarschijnlijk een groot voorbeeld aan zijn voorganger. Zoals de EX90 nog enige gelijkenissen vertoont met de XC90, maar dan met een laagje Recharge Concept eroverheen, zo stellen we ons de ES90 voor als een duidelijke S90-nazaat. De Thor-koplampen worden wel wat groter over de neus uitgesmeerd en naar een ‘grille’ bovenin de neus kun je – net als bij de EX90 – tevergeefs zoeken. Aan de achterkant is de ES90 straks waarschijnlijk in grote lijnen eveneens herkenbaar als S90-opvolger, al zijn gezien de huidige designtrend de achterlichten waarschijnlijk aan elkaar verbonden. In zijn geheel oogt de ES90 wat meer gestrekt dan de S90, met iets kortere overhangen. Hij wordt naar verluidt in zijn geheel zo’n 3 cm langer (4,99 m) en de wielbasis zou met 3,10 meter 4 cm langer zijn. Later dit jaar hebben we vermoedelijk alle details beschikbaar, aangezien de productie al op gang is gebracht.
Bron: Autoweek

Comment