Nu al grondige facelift voor BMW 5-serie, M5 én elektrische i5
Neue Klasse achterna
De huidige generatie BMW 5-serie is nog geen twee jaar oud, maar krijgt spoedig al een facelift. Dat heeft alles te maken met de splinternieuwe Neue Klasse-modellen die eraan zitten te komen.
De huidige generatie BMW 5-serie - de achtste alweer - beleefde zijn debuut in mei 2023. Toen werd niet alleen de nieuwe 5-serie, maar ook de eerste elektrische variant ervan gepresenteerd: de i5. Het leveringsgamma werd later uitgebreid met de Touring-varianten én er kwam uiteraard een M5 en zelfs een M5 Touring. De BMW M5 is ditmaal een beresterke maar lijvige plug-in hybride die maar liefst 727 pk op de been brengt. Het is die machtige BMW M5 waarvan een grondig gefacelift exemplaar nu al in het openbaar is gesnapt. En dat terwijl de 5-serie nog geen twee jaar oud is en de M5 er zelfs nog geen jaar!

De BMW M5 die er nog geen jaar is.
Dat de BMW 5-serie al heel snel een facelift krijgt, houdt verband met de Neue Klasse-modellen van BMW. De Duitsers hebben een compleet nieuwe reeks elektrische modellen in het vat zitten. Een elektrisch equivalent van de 3-serie en X3 komen eerst. Die komen op een ander platform te staan dan de 3-serie en X3, terwijl de i5 en 5-serie hun basis wél met elkaar delen. De introductie van de Neue Klasse-modellen gaat hand in hand met de introductie van een voor BMW nieuwe designtaal. Die is echter niet voorbehouden aan de EV's van de Neue Klasse-lijn. Zo wordt ook de nieuwe 3-serie - dus het model met verbrandingsmotoren - overgoten met de nieuwe designtaal, evenals de volgende generatie van de BMW X5. De huidige generatie X3 kwam net te vroeg om BMW's nieuwe huisstijl van meet af aan mee te krijgen en dat geldt dus ook voor de 5-serie. Een grondige facelift moet de 5-serie - en straks dus elke BMW die nog niet aan een generatiewissel toe is - in lijn met de nieuwe modellen brengen.

De designstijl van de Neue Klasse-modellen vindt ook zijn weg naar reeds bestaande BMW's én nieuwe modellen met verbrandingsmotoren.
Tot zover de uitleg van het hoe en waarom van de facelift. Wat verandert er dan precies? Vrij veel. Kijk maar eens naar dat grondig ingepakte front. Daarin herken je niets meer van de huidige M5 terug. Het als als bij de inmiddels vele Vision-voorbodes van de Neue Klasse-modellen zijn de koplampen ondergebracht in een platte, brede strook tussen de motorkap en de grille. De koplampen zijn nieuw van vorm en de huidige nierengrille van BMW is flink afgeslankt. Zelfs de motorkap lijkt volledig nieuw. Het huidige clamshell-exemplaar - dat aan weerszijden dus omlaag vouwt - is vervangen voor een exemplaar dat niet meer doorloopt tot de koplampen en grille. De achterlichten zijn grondig ingepakt, maar van deze lichtunits lijkt de basisvorm vooralsnog niet te veranderen. Ongetwijfeld grijpt BMW de facelift van de 5-serie en i5 aan om ook een grote update op het gebied van infotainment door te voeren. Kijk dus niet gek op als ook deze modellen een variant van dit interieur krijgen.
Bron: Autoweek






Neue Klasse achterna
De huidige generatie BMW 5-serie is nog geen twee jaar oud, maar krijgt spoedig al een facelift. Dat heeft alles te maken met de splinternieuwe Neue Klasse-modellen die eraan zitten te komen.
De huidige generatie BMW 5-serie - de achtste alweer - beleefde zijn debuut in mei 2023. Toen werd niet alleen de nieuwe 5-serie, maar ook de eerste elektrische variant ervan gepresenteerd: de i5. Het leveringsgamma werd later uitgebreid met de Touring-varianten én er kwam uiteraard een M5 en zelfs een M5 Touring. De BMW M5 is ditmaal een beresterke maar lijvige plug-in hybride die maar liefst 727 pk op de been brengt. Het is die machtige BMW M5 waarvan een grondig gefacelift exemplaar nu al in het openbaar is gesnapt. En dat terwijl de 5-serie nog geen twee jaar oud is en de M5 er zelfs nog geen jaar!

De BMW M5 die er nog geen jaar is.
Dat de BMW 5-serie al heel snel een facelift krijgt, houdt verband met de Neue Klasse-modellen van BMW. De Duitsers hebben een compleet nieuwe reeks elektrische modellen in het vat zitten. Een elektrisch equivalent van de 3-serie en X3 komen eerst. Die komen op een ander platform te staan dan de 3-serie en X3, terwijl de i5 en 5-serie hun basis wél met elkaar delen. De introductie van de Neue Klasse-modellen gaat hand in hand met de introductie van een voor BMW nieuwe designtaal. Die is echter niet voorbehouden aan de EV's van de Neue Klasse-lijn. Zo wordt ook de nieuwe 3-serie - dus het model met verbrandingsmotoren - overgoten met de nieuwe designtaal, evenals de volgende generatie van de BMW X5. De huidige generatie X3 kwam net te vroeg om BMW's nieuwe huisstijl van meet af aan mee te krijgen en dat geldt dus ook voor de 5-serie. Een grondige facelift moet de 5-serie - en straks dus elke BMW die nog niet aan een generatiewissel toe is - in lijn met de nieuwe modellen brengen.

De designstijl van de Neue Klasse-modellen vindt ook zijn weg naar reeds bestaande BMW's én nieuwe modellen met verbrandingsmotoren.
Tot zover de uitleg van het hoe en waarom van de facelift. Wat verandert er dan precies? Vrij veel. Kijk maar eens naar dat grondig ingepakte front. Daarin herken je niets meer van de huidige M5 terug. Het als als bij de inmiddels vele Vision-voorbodes van de Neue Klasse-modellen zijn de koplampen ondergebracht in een platte, brede strook tussen de motorkap en de grille. De koplampen zijn nieuw van vorm en de huidige nierengrille van BMW is flink afgeslankt. Zelfs de motorkap lijkt volledig nieuw. Het huidige clamshell-exemplaar - dat aan weerszijden dus omlaag vouwt - is vervangen voor een exemplaar dat niet meer doorloopt tot de koplampen en grille. De achterlichten zijn grondig ingepakt, maar van deze lichtunits lijkt de basisvorm vooralsnog niet te veranderen. Ongetwijfeld grijpt BMW de facelift van de 5-serie en i5 aan om ook een grote update op het gebied van infotainment door te voeren. Kijk dus niet gek op als ook deze modellen een variant van dit interieur krijgen.
Bron: Autoweek







Comment