Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eco Green Car Clean

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Eco Green Car Clean

    Zoals beloofd in dit topic: http://www.autoforum.be/showthread.p...t=#post5318629, een review van het pakketje wat ik van Tim mocht ontvangen.

    De inhoud van het pakket:
    IMG_0973.jpg
    Het pakket bevatte:
    - 5 microfibers (2 x geel, 2 x groen)
    - een uitgebreide gebruiksaanwijzing
    - een applicatorborstel voor de bandendressing
    - een flacon Freedom One (Waterless wash)
    - een flacon Multi Purpose (gepositioneerd als velgen- + insectenreiniger)
    - een flacon Tire Shine (bandendressing)


    Het lijdend voorwerp van dienst:
    IMG_0968.jpg
    Tien dagen berken- en ander stof, overgoten met een milde regenbui.
    De Volvo is recent gepolijst, en bij de vorige wasbeurt voorzien van een laagje glaze (Poorboys BalckHole) en een wax (Poorboys Nattys Blue Paste).

    De wielen:
    Er staat geen velgwax op de velgen. Ze zijn ongeveer 14 maanden oud, en hebben 45000 achter de kiezen. Stoeprandschade is volledig op mijn konto. Sinds de laatste wasbeurt hebben ze zo'n kleine 1000 km gereden.
    IMG_0971.jpg

    De producten:
    Eco Green Auto Clean Freedom One
    Omschrijving op de website:
    Freedom One is een biologisch afbreekbaar product dat autowassen zonder water gemakkelijk mogelijk maakt. Deze perfecte formule zorgt er voor dat vuil wordt losgemaakt van het behandelde oppervlak en hecht aan de vloeistof. Het vuil wordt vervolgens eenvoudig en zonder krassen opgenomen in de microvezeldoeken met als resultaat een schoon en glimmend oppervlak. Freedom One kan worden gebruikt op lak, bumpers en velgen.
    Naast de enorme besparing van water en een verbluffend resultaat, biedt deze wasmethode ook gemak voor de gebruiker en een lage kostprijs per wasbeurt.
    • De inhoud van 1 fles Freedom One is 750 ml.
    • Gemiddeld goed voor 5-6 wasbeurten van middelgrote auto’s.
    De instructies:
    • Freedom One, bestemd voor de lak
      1. Plaats het voertuig niet in de volle zon
      2. Houd twee schone microvezeldoeken gereed
      3. Schud de fles Freedom One
      4. Bevochtig 1 microvezeldoek met Freedom One
      5. Spuit Freedom One op het voertuig per klein oppervlak (deur, spatbord etc.)
      6. Wrijf met de vochtige microvezeldoek het ingespoten deel schoon
      7. Wrijf het schoon gewreven deel direct na met het droge microvezeldoek
      8. Herhaal indien nodig stap 1 t/m 7
    Last edited by A160; 12/04/2014, 23:07.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

  • #2
    Aan het werk, volgens de instructies:

    Ik heb de motorkap en het dak aangepakt.

    Het doekje na de motorkap
    IMG_0974.jpg

    Op het dak kreeg ik de waas niet weggepoetst, met onderstaand gevolg. Op de motorkap wel, maar met veel moeite. Tijdens mijn voorgaande mini-test met de MINI had ik dit probleem niet, maar de MINI was dat ook slechts minimaal vervuild. Misschien was de Volvo te vuil.

    IMG_0979.jpg

    Kostprijs: 12,75 euro voor een flacon, a rato van 5 tot 6 wasbeurten, zou dit ongeveer 2 euro per keer zijn.


    Eerste conclusie: goed voor héél lichte vervuiling, maar voor dit werk moet de Freedom One passen, of moet je er te veel moeite voor doen.
    Het lijkt me een goed product voor wie altijd een perfecte wagen moet hebben (taxi, limousine), of wie een snelle touchup wil doen op bv. een meeting. Als je gewoon kunt wassen, zou ik de oude methode verkiezen boven dit procédé.


    Ik heb de MultiPurpose en de Tire Shine ook getest. Binnenkort hierover ook een review.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • #3
      De Multipurpose heb ik gebruikt om de velgen te reinigen. Men prijst het ook aan om insecten te verwijderen, maar gezien de auto netjes van een waxlaagje voorzien is, gaan deze gemakkelijk af met de washmitt tijdens de gewone wasbeurt.
      De velgen 'voor' zie je in mijn eerste post.

      Het product:
      Eco Green Car Clean Freedom Multi Purpose
      Omschrijving op de website:

      Freedom Multi Purpose is een mild en biologisch afbreekbaar reinigingsproduct dat speciaal is ontwikkeld voor behandeling van hardnekkige vlekken en vuil, zoals:
      • Hardnekkig straatvuil
      • Remslijpsel op velgen
      • Uitwerpselen van vogels en luizen
      • Insecten
      • Hars van bomen
      Daarnaast is dit product uitstekend geschikt voor het schoonmaken en onderhouden van interieurdelen zoals het dashboard en andere oppervlakten die bestaan uit plastic, metaal, rubber, RVS, vinyl en zelfs audio / video / computer-apparatuur. Freedom Multi Purpose zorgt er voor dat het behandelde oppervlak er weer goed uit ziet en laat bovendien een frisse geur achter. Freedom Multi Purpose is te gebruiken voor elk deel van de auto.
      Let op!
      Freedom Multi Purpose is enkel bedoeld voor verwijdering van hardnekkig vuil en reiniging van interieurdelen. Voor de beste afwerking van lak adviseren wij, na eventueel plaatselijk gebruik van Freedom Multi Purpose, altijd het daarvoor bestemde product Freedom One te gebruiken.
      • De inhoud van 1 fles Freedom Multi Purpose is 750 ml.
      Kostprijs: € 11,75

      Instructies:
      Freedom Multi Purpose, bestemd voor velgen, insecten en hars
      1. Schud de fles Multi Purpose
      2. Spuit velgen, insecten, hars of ander extreem vuil in
      3. Laat de Multi Purpose op de ingespoten delen 30 seconden inwerken
      4. Wrijf de ingespoten delen schoon met een microvezeldoek
      Herhaal stap 1 t/m 4 tot het hardnekkig vuil is verwijderd

      Hier is het product aan het inwerken.
      IMG_0976.jpg
      Ik heb daarna de velg met een MF-doekje gereinigd.
      Hieronder het resultaat. in de hoekjes merk je nog wat ingevreten remstof. Met mijn gewone velgenreiniger (Autofinesse Imperial Wheelcleaner (verdund)) krijg ik deze evenmin weg. Wellicht zou ik een ijzerverwijderaar, genre Iron-Out Of Iron-X moeten gebruiken.
      IMG_0977.jpg
      Velg is proper, zonder al te veel gesmos, geen zwart sopje op de grond.

      Op de zwarte velgen van de MINI had ik het wel wat moeilijker om al het residu mee te krijgen, ook hier had ik een lichte waas, die zich niet zo gemakkelijk liet verwijderen. Ik heb toen een klein beetje Freedom One gebruikt, en hiermee was het probleem opgelost.

      Conclusie:
      Ideaal om een licht vervuilde velg weer netjes te maken. Doelpubliek: zelfde als voor de Freedom One.
      Last edited by A160; 12/04/2014, 23:08.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

      Comment


      • #4
        Eco Green Car Clean

        Eco Green Car Clean Freedom Tire Shine

        De banden heb ik in de bandendressing gezet.

        Omschrijving op de website:Freedom Tire Shine

        Freedom Tire Shine is een milieuvriendelijk onderhoudsproduct voor uw banden. Deze perfecte formule zorgt voor een gemiddelde tot hoogglans afwerking voor uw banden. Uw banden zien er niet alleen beter uit maar worden met dit product ook onderhouden, waardoor ze langer meegaan.
        Indien gewenst kan Freedom Tire Shine na aanbrenging op een band worden ingewreven met een daarvoor bestemde applicator. Deze applicator is los verkrijgbaar in de webshop.
        • De inhoud van 1 fles Freedom Tire Shine is 750 ml.
        • Goed voor behandeling van ongeveer 50 normaal formaat autobanden.
        Instructies:
        • Freedom Tire Shine, bestemd voor de banden
          1. Schud de fles Tire Shine
          2. Spuit de Tire Shine op de zijkant van de band
          3. Gebruik eventueel de applicator of een borstel voor evenredige verdeling
          4. Laat de Tire Shine naar eigen inzicht 10 tot 20 minuten drogen zodat een gemiddelde of diepe glans wordt verkregen
          5. Herhaal stap 1 t/m 4 tot wenselijk resultaat is verkregen




        De banden vooraan zijn nagelnieuw, sinds de wissel naar zomerbanden (ongeveer een 2000 km geleden), de achterbanden hebben een kleine 30.000 km gelopen.
        Ik had de banden bij de vorige wasbeurt behandeld met Autofinesse Satin Tire Care. Deze gaf een mooie, diepzwarte, niet al te glimmende look. Dit uitzicht is wat ik persoonlijk graag zie.

        De Freedom Tire Shine belooft meer glans.

        Ik had de banden gereinigd met de Freedom Multi Purpose, en een schrobborstel. Er kwam een bruin sopje vanaf (vooral van de bijna nieuwe voorbanden, die zelfs amper regen gezien hebben (?))
        Daarna heb ik gespoeld met de tuinslang, en de band gedroogd. Ik heb gewacht tot de band helemaal droog was alvorens het product aan te brengen. Kwestie van een goede basis te hebben.
        Het product is zeer vloeibaar, en dient op een applicator of een borstel, of op de band zelf verneveld te worden. Op de band is dit een geknoei.
        Op de bijgeleverde borstel eveneens. De auto stond op straat toen ik het product aanbracht, gelukkig maar. Moest ik het gedaan hebben op de blauwstenen oprit, gegarandeerd boel met moeder de vrouw .
        Eens de borstel ingeneveld, is het wel een handig ding om de band netjes in te smeren, zonder dat je je velg volledig beklad.

        Het initiële resultaat is inderdaad een glimmende band, zonder echt 'bling bling' te zijn. Wellicht dat een dubbele applicatie wel dit effect zal hebben (maar zoals gezegd: not my cup of tea).

        Plaatje bij het praatje:
        IMG_0980.jpg

        Gewoonlijk vermindert de 'shine' daags nadien al voor het grootste stuk, om een gewoon, mooi zwarte band na te laten.

        Foto na 24h:

        Ik volg dit ook verder, om de standtijd te testen.
        Last edited by A160; 14/04/2014, 09:44.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          Die waterless wash, hoe resulteert zich dat nadien als je de wagen in volle zon bekijkt? Dit kan toch niet krasloos zijn?
          Ook zie ik geen enkel meerwaarde daaraan tov water gebruiken? of je zou in een garage moeten staan waar je niks nat mag maken.
          Tijdsduur van 'wassen' lijkt me evenlang te zijn? Of zelfs langer...
          2013- Volvo V60 D3 R-Design
          2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

          Comment


          • #6
            Ik ben heel voorzichtig geweest, en merk geen (extra) krassen in de volle zon. Geen van beide wagens was echt smerig te noemen, de MINI was echt gewoon fijn stof, de Volvo was er iets erger aan toe (zie foto's).
            je moet serieus wat handelingen verrichten op je lak om een proper resultaat te hebben. Op de Amerikaanse website staat er een Youtube-filmpje, en die gast is echt aan het boenen. Ik denk ook dat dit wel gevolgen zal hebben voor je lakwerk.

            Qua tijdsgebruik: Met de MINI was ik op een klein kwartiertje rond. Dit is sneller dan een traditionele poedelwas (tuinslang uithalen, materiaal klaarzetten, daarna weer opruimen). Bij de Volvo heb ik het na de motorkap en het dak opgegeven: ik bleef maar wrijven om de haze weg te krijgen. En wrijven = risico op krassen. Doordat ik dit probleem niet opgelost kreeg, ben ik inderdaad overgeschakeld op de traditionele 2emmer-techniek.

            Meerwaarde tegenover wassen: de MINI heb ik binnenshuis, in de garage gedaan, inclusief velgen. Geen druppel op de grond. Met water of met een rinseless wash kan ik dit niet doen, zonder dat in conflict te komen met de house-manager .
            Er zijn ook plaatsen waar je niet met water mag of kan wassen.
            - Op mijn vorige werkplek kwam een firma de auto's van onze bovenburen (het betere materiaal, genre Mercedes S/CLS/R, Bentley,...) wassen met een rinseless systeem. Ze deden dit in de ondergrondse garage, en dienden de wagens niet te verplaatsen.Dit ging héél vlug (maar het resultaat was er ook naar). Op sommige locaties is het niet toegestaan om water te gebruiken, omwille van mogelijkheid tot pollutie van de bodem.
            - Ik zag in Barcelona een chauffeur zijn limousine 'wassen' met een gelijkaardig systeem, terwijl hij stond te wachten op zijn passagier.
            - Op meetings zie je soms gasten bezig met een tijltje of met een quickdetailer om de sporen van de rit van thuis naar de meeting toe weg te werken.
            - Men claimt ook milieuvriendelijk bezig te zijn: produkten zijn biodegradable (maar dat zegt men van mijn Poorboys & Autofinesse-stuff ook), en je verbruikt veel minder water. Men claimt een besparing van 200 liter drinkwater per voertuig. Eén: ik gebruik regenwater, veel gemakkelijker om te drogen zonder kalksporen, twee: 200 liter lijkt me vrij ruim gerekend: 3 emmers à rato van 12 liter, en dan heb je nog 160 liter over om eerst het grove vuil af te spoelen, en na het wassen het schuim weg te spoelen. Trouwens, als de auto zeer vuil is, raad men sowieso aan de wagen vooraf te spoelen.
            Daarnaast gebruik je zéér veel MF-doekjes (zie de foto van het doekje na enkel de motorkap), die moeten ook weer in de wasmachine, met gebruik van wasmiddel. Dit heeft ook een milieu-impact. Als ik de auto gewoon was, heb ik een MF-mitt voor de lak, en één voor de velgen, en een droogdoek. Als je je werk goed gedaan hebt, komt de laatste amper vuil, en kan je er gerust twee tot drie wasbeurten mee doen, alvorens die de wasmachine in gaat.
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

            Comment


            • #7
              Zeer interessante review!

              Comment


              • #8
                Update na een week:
                1) bandendressing
                banden zijn nog mooi diepzwart, de *bling* is verdwenen. Nog geen regen van betekenis gezien, echter.

                2) waterless wash:
                Dit weekend 'in de rapte' de Volvo nog eens meegepakt. Zoals gezegd: de auto had nog geen regen gezien sinds de laatste wasbeurt. Ik had er een goede 800 km mee gereden, vnl. snelwegen, met, vorige week dinsdagmorgen, een flinke dosis accordeon-file op de Brusselse Ring.
                Vervuiling: naast de obligate insectenslachtbank op neus en spiegels, stof, stof, stof,... én vette spetters. Die spetters waren te wijten aan een vrachtwagen met een lekkend hydrauliek-systeem die onze straat heeft besmeurd. Een ferm spoor fijne olie, gespat tot een flink stuk op de opritten (want in het terugkeren heeft de vrachtwagen door zijn eigen olie-spoor gereden).
                Uiteraard ben ik er ook door gereden , en had ik vette plekken op de onderste helft van de auto.
                De straat heeft de brandweer opgekuist (of toch een poging gedaan), op de oprit ben ik (tevergeefs) met whitespirit aan de slag gegaan. Jammer genoeg was een dagje indringen al voldoende om blijvende sporen te hebben. De auto... dat is een bijkomende uitdaging voor de Eco Green Car Clean.


                Koetswerk:
                Ik heb de instructies opnieuw goed toegepast: doekje vochtig maken, paar pufjes op de lak, vuil wegnemen, uitbuffen met een propere doek. De groene doeken werden gebruikt om het vuil op te pakken, de gele om de waas weg te poetsen. Gebruik: drie groene en één gele doek.
                Enkel op de motorkap had ik nog problemen om de waas weg te krijgen. Vermoedelijk ligt mijn fout er in dat ik te grote oppervlakken wil behandelen. De motorkap was trouwens nog een klein beetje warm van de laatste rit (wat er ook wel geen goed zal aan gedaan hebben).
                Ook de vette plekjes zijn weg, en dat gewoon met de Freedom One, ik heb de Multi Purpose niet nodig gehad.

                Velgen:
                De kilometers en het startstop-verkeer hadden hun tol geeist: de velgen waren goed vuil, maar niet aangekoekt. Als product heb ik enkel de Freedom All In One gebruikt om ze weer netjes te krijgen. Als 'hardware': een MF-doekje van de Action, een verfkwast en een dweil (om op de grond te leggen, en het aflopende zwarte sopje op te vangen ). Velgen zijn weer proper, inclusief het velgbed (voor zover ik er aan kon)

                Tijdsgebruik:
                Op een goed half uur was ik rond, inclusief materiaal uit de berging halen, en terug op bergen. Vloer was niet vuil, en ook niet nat (gezien er geen water aan te pas komt). Normaal doe ik mijn 'werk-kleren' aan om de auto te wassen, nu heb ik dit met mijn 'propere' kleren gedaan. Enkel mijn handen waren vies, nadat ik de wielen had gedaan - een paar wegwerphandschoenen had ook dit issue kunnen tackelen (maar dan zijn we weer niet meer milieu-vriendelijk bezig ).

                Resultaat:
                Goed. Geen merkbare krassen of swirls.

                Verbruik:
                De Freedom One is nu voor ongeveer 1/6 uit (na de MINI, één keer de Volvo volledig, één keer enkel dak + motorkap).
                De Multi Purpose is voor een vierde weg (MINI 1 x 4 16"-velgen, Volvo 2 x 4 17"-velgen)
                De Tire Shine: amper iets van gebruikt (één keer, één laag op de Volvo-banden).

                Oordeel:
                Voor dit gebruik is dit een goede oplossing. In andere gevallen ging ik de auto niet gewassen hebben, omdat het tijdsconsumptie niet zou opwegen tegenover de standtijd van het resultaat (een half uur of een rit later ligt er weeral een stoflaagje op de zwarte lak). Nu had ik een propere wagen om de Paas-bezoekjes af te leggen.
                Last edited by A160; 22/04/2014, 12:03.
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • #9
                  Hoi Joachim,

                  Je hebt er goed werk van gemaakt. Een goede review, kritisch waar nodig maar ook zeker de voordelen goed belicht.

                  Groet,
                  Tim

                  Comment

                  Working...
                  X