Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Carchimp - gamma-review

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Carchimp - gamma-review

Website: http://www.carchimp.eu

Michaël van DForce Carcleaning (website) sprak me onlangs aan om een nieuw merk van detail-producten te testen.

Altijd in voor een testje, dus heb ik het aanbod met plezier aanvaard. Gisteren kreeg ik een berichtje dat er een doos voor me klaar stond. Wat ik echter niet verwacht had, is dat het direct over een heel uitgebreid gamma zou gaan:

Wat staat er allemaal op de tafel ?

• De-Ironizer
    • Wheel Cleaner
    • Tyre-dressing
    • Shampoo
    • Snowfoam
    • Clay-luber
    • APC concentraat
    • Interior Detailer
    • Stain Remover
    • Leather Cleaner
    • Leather Oil
    • Glass Cleaner
    • Glass Sealant
    • Spray Sealant
    • Spray Wax
    • Paint Cleaner

Als je dat allemaal op het schap hebt staan, kriebelt het natuurlijk om de emmers te vullen en aan de slag te gaan.

Proefobject 1:
    De Mini Cooper van de ega.
    Staat van het voertuig: een week of vier geleden heb ik de auto een laagje glaze (Autofinesse Ultra Glaze) en wax (Poorboys Natty’s Blue Paste) gezet. De trims zijn behandeld met Autofinesse Revive, de banden met Autofinesse Satin Tyre Gel.
    Ondertussen is de auto één keer gewassen, en heeft hij ongeveer 500 kilometer gebold. Het is een binnenslaper, en overdag staat die ook meestal overdekt.
    De lak is in goede tot heel goede staat.

De vervuiling: voornamelijk modder en zand, het resultaat van woon-werkverkeer langs lokale wegen in het oogstseizoen.

De velgen zijn niet beschermd met wax of sealant. De vervuiling bestaat vooral uit modder/zand, niet zo heel veel remstof.

Geteste producten:
    • Snowfoam
    • Shampoo
    • Wheelcleaner
    • Tyregel
    • Spraysealant

De producten zitten nog niet in hun definitieve verpakking, maar in sample-flacons. De etiketten zijn ook nog voorlopig. De definitieve etiketten zullen een gebruiksaanwijzing, en de nodige veiligheidswaarschuwingen bevatten.

Carchimp Snowfoam (11 euro voor 500 ml)
    • rood van kleur, lost vlotjes op in warm water. Ruikt aangenaam naar snoep.
    • Ik had de fles gevuld met twee vingers product, en aangevuld met warm water.
    • PH: neutraal
    • Mijn hogedrukreiniger besloot echter dat het niet de dag was om te testen, en spoot meer water via het handvat dan via de spuitmond. Geen representatieve test kunnen doen, dus.
    • De foam was minder dik dan gewoonlijk, maar bleef wel aan het voertuig hangen
    • Ik liet die inwerken terwijl ik de velgen deed
    • Nadien afgespoten met de HD
    Last edited by A160; 02/11/2015, 20:31.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Carchimp - gamma-review

Car chimp Wheelcleaner (12 euro voor 500 ml)

Oranje van kleur, geen uitgesproken geur, waterige structuur.
    De zwarte velgen tonen de verkleuring van een de-ironizer amper, en ze waren ook niet echt vuil, dus heb ik deze voorlopig in de doos laten zitten, en aan de slag gegaan met de gewone wheelcleaner.
    Deze is ready-to-use en sprayt gemakkelijk. Ik werk gewoonlijk per kant van het voertuig: ik spray de beide velgen in, en begin met de achterste (gewoonlijk de minst vuile):
    • band wordt geschrobd met een harde borstel
    • wielkast borstel ik met mijn EZ-detailing-brush
    • de velg zelf behandel ik met een verfborstel (kleine kantjes) en de EZ-borstel
    • alles wordt afgespoeld met de tuinslang

Het proper maken ging vlot, maar zoals gezegd: de test op echt vuile velgen moet nog komen.

Carchimp Shampoo (11 euro voor 500 ml)

Eveneens oranje, ruikt aangenaam (maar niet overdreven) zoet. De dosering is echt heel weinig: amper 5 ml op een emmer van 10 l.

De PH is ook hier weer neutraal, goed nieuws voor je waxlaag, dus. Zelfs overdimensioneren zou geen probleem mogen zijn.
    Uiteraard gebruik ik de drie-emmermethode (schuim/spoel/velgen).
    Last edited by A160; 02/11/2015, 20:33.

Comment

Carchimp - gamma-review

Ik vul een halve emmer met gefilterd regenwater (koud), kap het maatje shampoo erbij, en vul verder aan.
      Er ontstaat aardig wat schuim in de emmer, wat ook niet meteen neerslaat. Voor mij is dit niet nodig, maar veel mensen hebben graag veel schuim.

De auto werd vervolgens gewassen met een Incredispunge van Microfiber Madness. De spons glijdt vlot over de lak, en het vuil wordt vlot meegenomen.

Het afspoelen doe ik met de tuinslang, eerst met een harde straal, en dan nog eens met een ‘open straal’. Hierdoor sheet een groot deel van het water al van de wagen af.
      De shampoo spoelt heel gemakkelijk af, en laat geen resten op de lak.

Doordat je zo weinig product nodig hebt, loop je volgens mij wel het risico dat het overgrote deel van de gebruikers teveel shampoo in hun emmer gaan kappen, jammer voor het product.

De auto werd (deels, zie hieronder) afgedroogd met de Autofinesse Aqua Deluxe Drying Towel. Ik maakte geen gebruik van een quickdetailer.
      Last edited by A160; 02/11/2015, 20:35.

Comment

Carchimp - gamma-review

Carchimp Spraysealant (20 euro voor 500 ml)
        Geur: niks speciaals.
        Sprayt heel gemakkelijk.
        Het unizwarte dak werd in gesprayd met de spraysealant, terwijl het nog nat was, vervolgens afgenomen met een zachte microfiber. Dit ging heel eenvoudig.

Het dak is mooi glad, en de reflectie is heel goed (hou wel rekening met de behandeling van de voorbije weken).

Carchimp TyreDressing (13 euro voor 500 ml)

De tyredressing is een gel-achtige materie. Ik wist niet of ik een glimmende of een matte band ging bekomen.

De banden waren dus proper gemaakt met een harde borstel en de velgenreiniger, daarna afgespoeld met de tuinslang.
        Ik droogde de velgen en banden af, en liet ze nog even ‘uitdrogen’.

De gel spray je rechtstreeks op de banden (maar dat vind ik nogal knoeierig), ofwel op een pad. Ik gebruik de microfiber pad van Meguiars hiervoor.

In het begin glimt de band nogal:

maar eens het product goed ingetrokken is, dan heb je een mooie satijnen glans. Er blijft ook geen vettigheid op de band (waar het vuil blijft in kleven).
        Hoelang deze dressing stand houdt, zal de tijd uitwijzen. Als dit twee weken is (de tijd tussen twee wasbeurten), ben ik een tevreden man.

Besluit:
        Kortom, eerste indruk: positief verrast.
        Deze budgetvriendelijke producten doen wat ze moeten, zonder veel poeha of fancy-ness.

De komende tijd zal ik meer van deze gebruikerservaringen posten.
        Last edited by A160; 02/11/2015, 20:40.

Comment

Interessant! En mooi verwoord!

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

Comment

Met welke merk kun je dit vergelijken ? Autoglym?

Comment

Die is in ieder geval proper zoals het moet

Comment

Ik ken het volledige gamma van Autoglym niet.
                Ik heb de shampoo, de SRP, paintrenovator, en vroeger ook de bandendressing.
                Die shampoo gebruik ik voornamelijk voor andere dingen dan auto's, en voor de velgen, en de bandendressing was de grootste knoeiboel die ik ooit gebruikt heb. Veel te vloeibaar en droogde heel traag, waardoor je spetters op de carrosserie had, als je binnen het uur begon te rijden.

Comment

Carchimp - gamma-review

Ondertussen de de-ironizer, glasscleaner en -sealant, stainremover en interiordressing ook geprobeerd. Ik schrijf vanavond een verslagje.
                  Alvast de typische foto

Comment

Carchimp - gamma-review

Vervolg van de test…

Een voorzichtig herfstzonnetje, een dagje vakantie, een vuile auto op de oprit en een rits producten om te testen.

Testobject van de dag: mijn lease-wagen, een saffierzwarte Volvo V60, eerste inschrijving 02/2013, net geen 100.000 km op de teller.
                    De motorkap is vorige week herspoten geweest, na een schade. De auto was gewassen voor hij naar de hersteller ging, en kreeg kort voordien ook een laagje glaze en wax. De wagen heeft sindsdien een kleine 1000 km gereden. Woensdag werd er nieuw winterrubber onder gelegd (dat ondertussen ook al een 500 km gelopen heeft).
                    Het interieur werd voor de zomer behandeld met Poorboys Natural Look.

Carchimp De-Ironizer (15 euro voor 500 ml)

Beschrijving & handleiding van de producent:
                    Carchimp De-Ironizer has been made to safely remove iron fallout and harsh brake dust.
                    De-ironizer is safe to use on all painted surfaces and wheels.
                    De-ironizer contains a detection agent which will transform the liquid in a dark purple liquid when it’s removing the iron contaminants.
                    Chimp Use:
                    Always work on a cool and thoroughly washed surface to prevent scratches and marring.
                    Spray De-Ironizer on the contaminated surface and let work for several minutes.
                    If contaminations are present De-Ironizer will change color into a dark purple solution.
                    When using on wheels, aggitage with a wheel brush to completely remove dirt.
                    Rinse off well to remove all residue.
                    De-Ironizer has a strong odour, we advise using outdoor or in a well ventilated area.

De wielen hebben dus ongeveer 1.000 km gebold sinds hun laatste wasbeurt (met een sterk afgelengde Autofinesse Imperial).
                    Voor het ‘paarse effect’ heb ik de wielen niet vooraf met een gewone velgenreiniger behandeld. Een ijzerverwijderaar is immers geen velgenreiniger.

Voor wie de geur van de originele IronX mist, dan heb ik goed nieuws: deze komt aardig in de buurt J. Sinds er steeds meer ‘parfum’ toegevoegd wordt aan de IronX-producten, vind ik persoonlijk dat hun werking er op achteruit is gegaan.

De Carchimp De-Ironizer is een gel-achtige substantie die je op de velg sprayt. Ik vernevelde het product op de vier velgen, en deed vervolgens mijn toer met kwast en EZ-detailingbrush.

Onderstaande foto’s tonen de vuile velg, de velg 1 minuut na het insprayen, 3 minuten en dan voor het afspoelen (na het borstelen, dit is de eerste gedane velg, en de foto is na het bewerken van de vier velgen).

De velg is goed proper, maar je mag het product niet laten aandrogen. Ik heb het iets te lang laten staan. Beter sneller spoelen, dus.
                    Last edited by A160; 03/11/2015, 20:51.

Comment

Carchimp - gamma-review

Carchimp Glasscleaner (12 euro voor 500 ml)

Beschrijving & handleiding van de producent:
                      Looking for an easy way to clean your car windows?
                      Carchimp Glass Cleaner is your perfect choice!
                      Our glass cleaner is a non-toxic, alcohol and ammonia-free!
                      In fact our cleaning power is found in plant-derived extracts and natural minerals,
                      which makes it environment and user safe just the way Mr. Chimp likes it!
                      Get them clean, get them streak free, use Carchimp Glass Cleaner!
                      Chimp-use:
                      1. For heavily soiled windows spray directly on to the surface
                      2. Spray glass cleaner to a microfiber towel and use it to clean the dirty windows
                      3. use a second microfiber towel to streak-free dry the surface
                      Mr. Chimp’s Advise:
                      - Always use a wet (sprayed with glass cleaner) and dry microfiber towel. If surface is to heavily soiled use our all purpose cleaner first
                      - Always color-code your microfiber towels, we advise to use blue for glass surfaces

Wel, ik volgde de aanwijzingen van Mr. Chimp, en mijn ramen zijn inderdaad netjes en streepvrij, iets waar ik in het verleden niet altijd in slaagde.
                      Fotootje door de propere achterruit:

De geur van het product is veel minder dan de gekende supermarkt-merken als Instanet, logisch, gezien het ontbreken van alcohol en ammoniak.

Carchimp Glass-sealant (15,50 euro voor 500 ml)

Gezien het product nog ‘Coming Soon’ is, is dit een PREview, nog meer dan van de andere producten (die ook maar binnenkort te verkrijgen zijn), is er nog geen handleiding van Mr. Chimp.
                      De glass-sealant kwam in een spray-bottle. Ik sproei liever niet rechtstreeks op het raam, maar op de applicator.

Ik bracht deze aan met een microfiber-pad in draaiende bewegingen op alle ramen (uitgezonderd achterraam, ik heb geen goeie ervaring met de combinatie achterruitwisser + waterrepellent) en op de koplampen. Na een minuut of twee was het product mooi gehazed, en wreef ik alles uit met een zachte doek.
                      Op de voorruit heb ik twee laagjes gelegd, op de andere ramen één laag.
                      Bij een rit in de regen probeer ik een filmpje te maken, wat dan natuurlijk ook hier zal gepost worden
                      Last edited by A160; 03/11/2015, 20:53.

Comment

Carchimp - gamma-review

Carchimp Stainremover (12,50 euro voor 500 ml)
                        Dit is een interieur-reiniger, bedoeld om vlekken uit textiel te halen. Ook hier is er nog geen handleiding.

Er was al een tijdje een vlek(je) in de passagierszetel, als gevolg van een lekkend pak BBQ-vlees.

Ik nevelde de zitting in, en borstelde deze met een zachte borstel. De zetel kwam niet extreem nat.

Het product heeft geen uitgesproken geur.
                        Resultaat: propere zetel.

Carchimp Interior Detailer (14 euro voor 500 ml)
                        Ook deze handleiding moet Mr. Chimp nog schrijven.

De kunststofdelen van het interieur behandel ik normaal een tweetal keer per jaar met Poorboys Natural Look.
                        Voordeel van de Carchimp Interior Detailer is dat je die vlot kunt sprayen, en uitwrijven. Nawrijven is veel minder noodzakelijk dan bij de Poorboys-variant.

De kunststofdelen krijgen een diepere kleur, zonder te gaan glimmen (zoals bij de bazaar-cockpitsprays). Een poging tot 50/50 vind je op bijgaande foto.

Waar ik naar uitkijk is de reactie op regendruppels: op de gedeeltes rond en op de deur valt bij regenweer wel eens wat regenwater. Bij de Natural Look zouden er dan wel eens ringen durven ontstaan.

De geur is fris (citrus-achtig), en blijft hangen in de auto. Ruikt veel minder dan Poorboys (die naar mijn gevoel, overdreven naar amandelen riekt).
                        Last edited by A160; 03/11/2015, 20:56.

Comment

Carchimp - gamma-review

Update bij de eerdere tests:

Shampoo: de regenwaterput was leeg, dus vandaag werden de emmers met leidingwater gevuld. Met exact dezelfde hoeveelheid product, had ik veel minder schuim. Noot: het leidingwater is hier relatief ‘hard’.
                          De reinigende werking is daarom niet minder

Tyre-dressing: de nieuwe winterbanden werden ingesmeerd met de gel. Een foto tijdens het aanbrengen, en één na een paar uur intrekken: het gewenste resultaat.

Misschien moet ik eens een tweede laag proberen, en zien of het meer blinkt (maar dat zie ik niet graag).
                          De Mini heeft ondertussen wat rond gereden, en er is geen ‘sling’ op het koetswerk of trims. Bij andere dressings heb ik het al anders meegemaakt.

Spraysealant: de motorkap van mijn Volvo is vers gespoten, en had niks van bescherming meer.
                          Ik probeer een vergelijkende test: bestuurderskant: mijn traditionele wax: Poorboys Natty’s Blue Paste, en aan de passagierszijde de Carshimp Spraysealant. Eerste indruk: de sealant is veel gladder.
                          Last edited by A160; 03/11/2015, 20:58.

Comment

Deze morgen ook eens de spraywax geprobeerd.

Vanavond review.

Comment

Nog een update:
                              De beading van de sealant:

Ik heb nog geen na-foto's van de spraywax, de Volvo, waar ik die op aanbracht staat immers weeral goed vettig.

Comment

Er zijn precies nog niet veel dealers op onze planeet van Carchimp.
                                Is Carchimp het huismerk van Dforce CC ?

Comment

😉

Comment

Bedankt voor de mooie (p)review!

Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
                                    Er zijn precies nog niet veel dealers op onze planeet van Carchimp.
                                    Is Carchimp het huismerk van Dforce CC ?
                                    Carchimp is nog in "pre"release" vandaar dat er nog niet veel informatie te vinden is

Comment

Carchimp - gamma-review

update na iets meer dan een week, en een duizend gereden kilometers.

De auto staat uiteraard weer vuil. Beading is, as we speak, nog steeds goed aanwezig. Geen grote verschillen tussen wax en sealant (50/50 op de motorkap): ongeveer dezelfde bolletjes, en niet spectaculair meer of minder op deze of gene kant.

Als je begint te rijden merk je echter snel het verschil op: de sealant-kant wordt al aan 50 km/h droog geblazen, op de wax-kant blijven de druppels een pak langer liggen.

De glass-sealant doet zijn werk ook goed. Gisterenavond had ik voor het eerst een deftige regenbui, en de regen parelt weg van de voorruit, de zijruiten zijn in een mum van tijd droog.
                                      Vanaf 60/70 km/h heb je geen wissers meer nodig.
                                      Bij de eerste 'wis' heb je eventjes een kleine waas op de plekken waar de ruitenwisser minder op het raam drukt. Niets hinderlijk, echter.
                                      Gebruikers van RainX zullen het fenomeen maar al te goed herkennen, maar hier is het veel minder uitgesproken.Dit kleine nadeel weegt absoluut niet op tegen de voordelen.

Na een weekje op herfstige wegen zie je nog steeds dat er een dressing op de banden zit. Geen sling op het koetswerk.

Ik probeerde vandaag mijn schoonvader te overtuigen om zijn violet-paarse BMW 318ti Compact uit 1998 (met amper 44.000 km) aan mijn detail-kunsten toe te vertrouwen, maar ik ving bot.
                                      Het ging een ideaal test-object geweest zijn: nog nooit gewaxed, laat staan gepolijst, altijd gewassen met spons, zeemvel en 1 emmertje met een afwasmiddelsopje. De witte (of lichtgrijze) lederen bekleding is nog nooit behandeld.
                                      Ik ga het eens moeten vragen aan de buurvrouw, haar V50 wordt wel af en toe gewassen (zelfde methode als hierboven, natuurlijk), maar is voor de rest knap mishandeld.
                                      Last edited by A160; 14/11/2015, 17:19.

Comment

Mijne is ook nog nooit gepolijst of gewaxed :-p

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

Comment

Working...
                                        X