Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote "algemene vragen i.v.m cleaning & detailing" topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Om krassen te verwijderen vreesde ik al dat dit enkel machinaal kon, tijd dus om vrienden te zoeken met zo'n machien thuis Zou die Meguiar's ScratchX 2.0 eigenlijk iets uitmaken manueel? Heb er toch al goeie revieuws van gelezen...

Die Poorboy's Black Hole lijkt mij wel wat, voor de volgende deftige wasbeurt haal ik die in huis.

Als wax heb ik "Turtle wax original" gebruikt: fles wel even geschud, beetje aanbrengen op zo'n witte ronde microfiber aanbrengpad, het paneel goed invrijven, 5 min laten inwerken of zo, met droge doek al het wit eraf halen.
    Als de wax een dun laagje moet zijn heb ik mij wel goe mispakt, bij mij lag die er duidelijk als witte uitgewreven cirkels op...

Maar ja het was de eerste keer en ik moet nog veel leren, zo stond de auto in de vlakke zon en is de wax omvergevallen zodat een zijruit, grond en broek ineens ook gewaxed werden
    2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
    1998 Saab 9-3 TiD (sold)
    1993 Saab 900i aero (sold)

Comment

• Met ScratchX geen ervaring. De 2.0 zou iig beter zijn dan de eerste versie. Misschien wel goed om plaatselijk een krasje wat weg te werken.

Als je Black Hole in huis gaat halen bestel dan meteen een deftige wax (en dat hoeft niet duur te zijn). Als je hoor praten over dat 'wit' krijg ik al kriebels

Met klei, Black Hole en een goeie wax kom je echt al een heel eind. De grootste stap voorwaarts heb je reeds gedaan met het kleien. Als je van iemand een excentrische machine kan lenen en een zachte pad kom je al een heel eind met die Black Hole.

Dan een wax erop en
      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• De wax komt als een witte vloeistof uit de fles, de volgende keer zal ik er een pak minder van gebruiken en serieus inwrijven om zo hopelijk een dunne doorzichtige laag te bekomen. Zal dit eens testen op een paneel van ons ma haren auto
        2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
        1998 Saab 9-3 TiD (sold)
        1993 Saab 900i aero (sold)

Comment

• -
          En als da lukt, stel ik me ook kandidaat !
          -

Comment

• Mag ik mijn microfiber washmit ook proberen proper te krijgen met een APC? De wasmachine krijgt ze nl niet 100% schoon.

Comment

• Ja, dat mag.

Je mag ze volgens mij ook in een emmer met wat dreft in laten weken eer je ze wast.
              Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

• Of soda!
                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Bij wijze van goed voornemen op m’n aankomende nieuwe wagen heb ik eerst even de wagen van m’n vrouw onder handen genomen ( opel ).
                  De wagen is nog vrij jong ( een goei 2 jaar ) maar aangezien die niks anders dan een simpele spons en zeemvel heeft gezien + tot over een jaar eigenlijk altijd buiten sliep onder bomen zag ie er al behoorlijk toegetakeld uit
                  Ik heb bij Bert een behoorlijk setje onderhoudsgerief aangeschaft en ben hiermee aan de slag gegaan. De wagen eerst goed gewassen, ontvet enz… , daarna met PB klei + spray & Wipe volledig gezuiverd ( man wat kwam daar allemaal van af ! ). Volgende stap is BF enhancing polish laagje + een laag BF paint protection en als laatste een laagje BF Carnauba wax. M’n vrouw vond dit resultaat al fantastisch maar ikzelf ben niet echt tevreden over het resultaat… De wagen staat terug ongelooflijk mooi te blinken, is spikglad en het water parelt er ongelooflijk mooi van af maar er is maar één nadeel, de swirls en krasjes die in grote getale aanwezig zijn zitten er natuurlijk nog steeds in en dat steekt wat... ik besef ook dat polieren de enige mogelijkheid is maar aangezien ik hier en daar wel eens een hororverhaaltje tegenkom sta ik er wat weigerachtig tegenover…
                  Nu heb ik hier wel thuis een behoorlijk arsenaal Festool materiaal staan ( schrijnwerk is zo een beetje een vreemde hobby van me) , bij dat materiaal zit een rotex exenderschuurmachientje met een pad van 125mm diameter , is dit iets wat geschikt kan zijn met de juiste pads voor een beginner zoals ik ? Aangezien Festo bij me hoog aangeschreven staat en niet goedkoop is lijkt het me wat zonde om dan nog eens bvb een DAP aan te schaffen terwijl ik al iets liggen heb…
                  Zo ja , welke pads en welke polijstmiddellen kunnen jullie een beginner aanraden ( liefste te verkrijgen bij Bert aangezien ik daar vaak passeer), rekening houdende met Opel lak en binnenkort nog een VAG ( harde naar ik lees ? ) erbij… ( zou indien het lukt ook eens de Passat van m’n ouders moeten aanpakken)
                  Last edited by Audidriver; 28/05/2010, 16:14.

Comment

• uwe festool kunt ge daar perfect voor gebruiken
                    www.peugeotforum.be

Comment

• Die Festool zal idd wel in orde zijn. Weet ge toevallig welke uitslag de schuurbeweging heeft? Die zou toch minimum 5mm moeten zijn.

Qua pads en polish zal Bert u wel een goeie uitleg kunnen geven. Ik zou voor de Menzerna gaan als je toch van plan bent wat VAG's te polieren
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                        Die Festool zal idd wel in orde zijn. Weet ge toevallig welke uitslag de schuurbeweging heeft? Die zou toch minimum 5mm moeten zijn.

Qua pads en polish zal Bert u wel een goeie uitleg kunnen geven. Ik zou voor de Menzerna gaan als je toch van plan bent wat VAG's te polieren
                        De uitslag is idd 5mm ( ne keer gechecked, blijkbaar een RO 125 FEQ plus ) , t'is een vrij kompact machientje met slechts 500W maar toch een goed ding... K'zal nog ne keer moeten binnenspringen bij Bert

Comment

• Vraagje: ik wil bij wax-it (of elders?) een leder-reiniger en conditioner kopen.
                          Welke moet ik nemen, als ik een lekker naturel geurtje wel zie zitten, en een hekel heb aan glanzend leder?

Ik heb m'n oog laten vallen op de gliptone set, maar weet niet of het voldoet aan bovenstaande...

2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• Ik gebruik zelf ook de Festool die we hier op ons bedrijf hebben liggen

perfecte machine ervoor! TIP: de pads van hex-logic passen het beste, de rest is net iets breder... K'heb ook pads van festool zelf, de zwarte finishing pads die ook wel ok zijn, maar die van hex-logic zijn het beste....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                              Vraagje: ik wil bij wax-it (of elders?) een leder-reiniger en conditioner kopen.
                              Welke moet ik nemen, als ik een lekker naturel geurtje wel zie zitten, en een hekel heb aan glanzend leder?

Ik heb m'n oog laten vallen op de gliptone set, maar weet niet of het voldoet aan bovenstaande...
                              Dan is Glipstone idd een goeie keuze. De geur is wel niet zo naturel maar valt goed mee. Wordt zeker niet glad. Het glad worden en glanzen komt door siliconen die ze vaak gebruiken in godkopere producten.
                              2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• is er dan een product dat wel meer naturel ruikt en toch goed is? (ik hecht wel belang aan geur )

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Geen idee, ik gebruik altijd Glipstone. Ik zou zeggen ik smeer mijn zetels eens in dan kunt ge morgen eens komen snuiven in mijn auto maar ik ben te lui

Waar ook veel goed over wordt vertelt is dit:

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• gewoon 't fleske meebrengen is ok, dan kunt ge morgen mijn zetels doen, ik weet dat je morgen niet lui zult zijn

Neen, serieus nu, kan je't gewoon eens meebrengen voor de geur ?

Sebiet is 't hier gelijk een flair-topic ...

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• lol cava, zal het meebrengen en ook een applicatorke dan kunt ge het eens proberen
                                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• forum

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Jochen, ik vermeldde het al in 't ander topic, maar het ruikt nu toch wel sterk naar terpentijn in m'n wagen
                                          Maar toch heel erg bedankt om me het te laten proberen.
                                          Vreemd, want uit het flesje kwam die geur niet zo uitgesproken.
                                          Voordeel is wel dat twee collega's die meereden het niet echt ruikten, ook al wees ik er hen op. Maar 't is vooral mijn (veel te fijne) neus die telt, niet hun door sigarettenlucht toegeschroeide geurorganen.

Dus: opnieuw oproep - zijn er middelen die goed zijn en NIET glanzen en niet naar terpentijn ruiken?
                                          Ik dacht dat hier ergens eens tegengekomen te hebben, maar vind het meer weer...

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Working...
                                          X