Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote "algemene vragen i.v.m cleaning & detailing" topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
    Wassen en kleien voor het aanbrengen van een wax is echt not done! Daar moet op zijn minst een stap tussen. Bij Swissvax is dat inderdaad cleaner fluid, een schitterend product om de lak manueel te polieren en te voeden en dus zo voor te bereiden op de waxlaag. Als je iets doet, doe je het goed.
    Waarom not done? Vind dat iedereen voor zichzelf kan uitmaken hoever hij (zij) hierin gaat en hoeveel tijd (geld) hij er wil en (of) kan aan besteden. Hoeveel mensen zijn er trouwens niet die het kleien zelfs nooit doen omdat ze er nog nooit van gehoord hebben?
    Die enkel wassen en "simoniseren", zoals in de volksmond nog dikwiijls gezegd word.
    Het percentage autobezitters dat zijn auto het complete pakket laat ondergaan ligt niet zo hoog denk ik.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door wattman007 Bekijk Berichten
      Waarom not done? Vind dat iedereen voor zichzelf kan uitmaken hoever hij (zij) hierin gaat en hoeveel tijd (geld) hij er wil en (of) kan aan besteden. Hoeveel mensen zijn er trouwens niet die het kleien zelfs nooit doen omdat ze er nog nooit van gehoord hebben?
      Die enkel wassen en "simoniseren", zoals in de volksmond nog dikwiijls gezegd word.
      Het percentage autobezitters dat zijn auto het complete pakket laat ondergaan ligt niet zo hoog denk ik.
      Naar mijn mening moet je als je gaat kleien iig met een cleaner/glaze werken of je gaat vegen en sporen zien in de wax.

      Als je dan idd een stap minder wil uitvoeren is het beter van niet te kleien MAAR WEL te cleanen voor je gaat waxen.

      Cleanen gaat je meer glans geven en ook een bepaalde mate van verontreiniging wegnemen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
        Kort vraagje tijdens de discussie...

        PB's black hole of white diamond zijn glaze's?
        Yup, glazes met een lichte cleaning in.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
          Kijk hier eens ... http://www.wax-it.be/advies/handleidingen.html

          Vooral het werkstat systeem lijkt mij in uw geval op het lijf geschreven
          Thx, ga het eens rustig doorlezen ...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door drxkz Bekijk Berichten
            Ik ben een van die mensen die geen kaas van detailling gegeten heeft, en probeert om de paar weken de auto voorzichtig te wassen (oa. twee emmer methode heb ik hier al ergens opgepikt). Ik zou langzaamaan een stapje verder willen gaan:

            - volgens de regels van de kunst wassen
            - ev. clayen (veel last van teerplekjes op de beige lak acher de voor-/achterwielen)
            - waxen/sealen

            zonder dat het me (te)veel kost (500 € voor 30 (was)beurten schrikt me al behoorlijk af). Iemand die me wat op weg kan helpen en/of me kan verwijzen naar goede (dummy)links, zonder dat het me klauwen vol met geld gaat kosten? Ik moet idd. toegeven dat ik niet alles in het Car Cleaning subforum en deze thread doorgelezen heb ...
            Ik heb mijn wagen aangepakt samen met Wim. ZO heb ik van hem kunnen leren.
            Verder veel opzoeken, vragen aan mensen die het kunnen weten...

            Ik had ook eerst zelf geen DAP, maar na een gebruikt te hebben heb ik eentje besteld!

            Die 500€ is ook voor een 30 GROTE beurten hé (inclusief polieren en waxen etc)

            Dat polieren doe je niet eens elk jaar, tenzij je ergens krasjes hebt opgelopen, dat waxen doe je misschien 4x op een jaar ofzo. Dus reken zelf maar uit ;-) Ik heb dat gekocht omdat ik daarmee al de 6 auto's zou doen van mezelf en mijn ouders.
            Moest je dit laten uitvoeren bij een "pro" ben je 250-300 euro per auto kwijt, dus kosten zijn best te verantwoorden (ik heb ook met men vader samengelegd voor de aankoop)
            'tis dan ook afwachten of het voor die prijs dan deftig gedaan is. Vaak is het in een car-wash waar ze dit aanbieden een jobstudent die van ver met een roterende polierschijf langs je wagen loopt. Blinken doet dat dan wel in vergelijking met ervoor, maar blijft dit ook? en bij verkeerd gebruik kan het de lak zelfs schaden en verdunnen... Met een DAP ben je veilig en kan je in principe weinig of niets fout doen.

            Om hem 30x goed te wassen ben je allicht gesteld met 50€ ofzo! (2 emmers, een washandschoen, een velgenborsten en shampoo en eventueel velgenreiniger) Meer kan ook als je ook wil schuimen etc. maar dat hoeft niet noodzakelijk of dat kan je in het wasstation even doen.

            Ik was mijn auto in een wasstation, ik neem men emmers, washandschoen borsteltjes en shampoo mee en gebruik daar enkel de lans voor water en schuim (GEEN borstel van zo'n station gebruiken!!!)


            Misschien is er hier wel iemand op het forum min of meer van de buurt die jou auto wel eens wil aanpakken samen met jou. Zo leer je dit het beste denk ik...
            Zo ben ik ook gestart.

            Van waar ben je?

            Ik wil het ook wel doen, al ben ik ook maar een beginner... dus ik laat het eerst over aan de pro's
            Last edited by Timmeke-Tim; 19/05/2011, 16:02.
            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
            www.meevliegen.be

            Comment


            • De Collinite kan ik het beste aanbrengen met de gele zijde van de Blackfire pad, correct?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Audi S8 Bekijk Berichten
                De Collinite kan ik het beste aanbrengen met de gele zijde van de Blackfire pad, correct?
                ik ken de blackfirepad niet; maar waxen doe je met een zachte pad (of zachte kant).

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                  Ik heb mijn wagen aangepakt samen met Wim. ZO heb ik van hem kunnen leren.
                  Verder veel opzoeken, vragen aan mensen die het kunnen weten...

                  Ik had ook eerst zelf geen DAP, maar na een gebruikt te hebben heb ik eentje besteld!

                  Die 500€ is ook voor een 30 GROTE beurten hé (inclusief polieren en waxen etc)

                  Dat polieren doe je niet eens elk jaar, tenzij je ergens krasjes hebt opgelopen, dat waxen doe je misschien 4x op een jaar ofzo. Dus reken zelf maar uit ;-) Ik heb dat gekocht omdat ik daarmee al de 6 auto's zou doen van mezelf en mijn ouders.
                  Moest je dit laten uitvoeren bij een "pro" ben je 250-300 euro per auto kwijt, dus kosten zijn best te verantwoorden (ik heb ook met men vader samengelegd voor de aankoop)
                  'tis dan ook afwachten of het voor die prijs dan deftig gedaan is. Vaak is het in een car-wash waar ze dit aanbieden een jobstudent die van ver met een roterende polierschijf langs je wagen loopt. Blinken doet dat dan wel in vergelijking met ervoor, maar blijft dit ook? en bij verkeerd gebruik kan het de lak zelfs schaden en verdunnen... Met een DAP ben je veilig en kan je in principe weinig of niets fout doen.

                  Om hem 30x goed te wassen ben je allicht gesteld met 50€ ofzo! (2 emmers, een washandschoen, een velgenborsten en shampoo en eventueel velgenreiniger) Meer kan ook als je ook wil schuimen etc. maar dat hoeft niet noodzakelijk of dat kan je in het wasstation even doen.

                  Ik was mijn auto in een wasstation, ik neem men emmers, washandschoen borsteltjes en shampoo mee en gebruik daar enkel de lans voor water en schuim (GEEN borstel van zo'n station gebruiken!!!)


                  Misschien is er hier wel iemand op het forum min of meer van de buurt die jou auto wel eens wil aanpakken samen met jou. Zo leer je dit het beste denk ik...
                  Zo ben ik ook gestart.

                  Van waar ben je?

                  Ik wil het ook wel doen, al ben ik ook maar een beginner... dus ik laat het eerst over aan de pro's
                  Tim, je bent intussen al wat meer dan een beginneling hoor... bij die combo heb je alle stappen meegedaan en de signum heb je al alleen aangepakt met mooi resultaat!
                  je hebt de juiste spullen...en wat belangrijker is, de juiste instelling

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                    Thx!

                    Nog een vraagje...

                    De A7 komt in ice silber en ik wil daarin het koude benadrukken. Is het dan een goed idee om te waxen met die blauwe PB wax en te werken met black hole glaze (paars product)?

                    Of is er een beter systeem?
                    Met de huidige producten ga je net het omgekeerde doen, je gaat warmte en een donkere tint toevoegen.

                    Ik zou in jouw geval ofwel voor Nanolex gaan of voor werkstat arcylic.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door corsawim Bekijk Berichten
                      ik ken de blackfirepad niet; maar waxen doe je met een zachte pad (of zachte kant).
                      De gele kant dus

                      Zaterdag misschien de A6 eens onder handen nemen, had het volgende in gedachte:

                      1. Kleien
                      2. Cleanen met Prime strong
                      3. Behandeling met Poorboy's Black hole glaze
                      4. Waxen met Collinite

                      Is dit de correcte volgorde of moet er na de behandeling met de PB nog eens gereinigd worden?

                      Comment


                      • Dat is de perfecte volgorde.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                          Om hem 30x goed te wassen ben je allicht gesteld met 50€ ofzo! (2 emmers, een washandschoen, een velgenborsten en shampoo en eventueel velgenreiniger) Meer kan ook als je ook wil schuimen etc. maar dat hoeft niet noodzakelijk of dat kan je in het wasstation even doen.

                          Ik was mijn auto in een wasstation, ik neem men emmers, washandschoen borsteltjes en shampoo mee en gebruik daar enkel de lans voor water en schuim (GEEN borstel van zo'n station gebruiken!!!)


                          Misschien is er hier wel iemand op het forum min of meer van de buurt die jou auto wel eens wil aanpakken samen met jou. Zo leer je dit het beste denk ik...
                          Zo ben ik ook gestart.

                          Van waar ben je?

                          Ik wil het ook wel doen, al ben ik ook maar een beginner... dus ik laat het eerst over aan de pro's
                          Thx voor je uitgebeid antwoord. 50 euro klinkt inderdaad al beter. Ik hoop om met een 100 euro al behoorlijk aan de slag te kunnen gaan. Jouw idee om de eerste keer met een ervaren persoon te werken is inderdaad het beste wat je kan doen. Ik wil me echter eerst zelf deftig inlezen en dan stapsgewijs deze theorie proberen toe te passen. 'k Ga alvast eens beginnen met de site van Wax-It door te pluizen!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                            Dat is de perfecte volgorde.
                            Ok, perfect.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Thx Bert!

                              Ik ga ne keer de status van mijn voorraad productjes moeten bekijken en binnenkort nog eens langskomen

                              Ik heb even gekeken naar die nanolex, maar dat ziet er nogal speciaal spul uit zeg... Is dat ok voor een amateurke als mezelf

                              Die Werkstat arcylic ziet er goed uit. Ik veronderstel te combineren met die prime acrylic of prime strong?
                              Dat gaat iets vlotter dan clayen waar toch wel wat tijd in kruipt...
                              De Nanolex Professional reeks is inderdaad niet echt aan te raden om aan te brengen als amateur. Maar eens een nanocoating door ons is aangebracht, is het wekelijks onderhoud gewoon hetzelfde als bij een andere bescherming. Een shampoo + quick detailer die afgestemd zijn op de bescherming en meer is er niet aan.

                              Het Werkstät-systeem is daarentegen zowat het meest duidelijke systeem dat je kan hebben als thuisgebruiker of als amateur. Prime Acrylic gebruiken als voorbereiding, Acrylic Jett als bescherming en Acrylic Glos bij de wasbeurt als quick detailer. Meer informatie + volledige handleiding over dit systeem kan je terugvinden bij onze handleidingen (te vinden bij 'exterieur').

                              Spring gerust eens binnen als je nog meer info wenst.
                              Last edited by ; 23/05/2011, 12:09.

                              Comment


                              • @ de wax-it equipe: Bedankt voor het advies en de geadviseerde producten! A6 ziet er opnieuw goed uit

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                                  Ik was mijn auto in een wasstation, ik neem men emmers, washandschoen borsteltjes en shampoo mee en gebruik daar enkel de lans voor water en schuim (GEEN borstel van zo'n station gebruiken!!!)
                                  Als ik je een tip mag geven: aangezien je iemand bent die blijkbaar je auto's waxt zou ik je ten stelligste afraden van de zeep van in een wasstation te gebruiken. Die zepen zijn gemaakt voor Jan Modaal die nooit zijn auto deftig onderhoudt en hebben als doel zo veel mogelijk vuil los te weken van een (onbeschermd) koetswerk. Het gevolg hiervan is dat die zepen vrij agressief zijn en je waxlaag er mee afweken.

                                  Comment


                                  • Ik zal binnenkort voor een aantal kameraden hun wagen eens waxen.

                                    Wat is de invloed als je daarna al dan niet met de shampoo van hetzelfde merk gaat wassen?

                                    Sowieso gebruik van Ph-neutrale shampoo...

                                    Comment


                                    • Dat zal geen problemen geven. Natuurlijk zullen die shampoos wel gemaakt zijn om de wax/sealant van hun huis te onderhouden maar veel waxen en sealants trekken op mekaar dus gok ik dat het niet erg veel uitmaakt. Misschien kan je je wel richten of je een sealant of wax gaat gebruiken en dan daarop al uw keuze in shampoo baseren.
                                      Het belangrijkste is ten eerste een goede shampoo. Dus een milde shampoo die de waxlaag niet aantast maar toch voldoende reinigt, genoeg 'smering' geeft tijdens het wassen, makkelijk afspoelt achteraf. Natuurlijk moet ook de glans behouden worden.
                                      Ten tweede is het ook erg belangrijk om de juiste hoeveelheid te gebruiken. Niet gewoon "een geut in een emmer". Kijk op de verpakking wat ze aanbevelen en probeer dan of het zo goed is voor u. In mijn ervaring zitten ze er vaak naast. Dat heeft natuurlijk te maken dat het water overal verschillend is. Maar dus echt afmeten wat je gebruikt zodat je volgende keer wat meer of minder kan afmeten tot je de juiste hoeveelheid gevonden hebt.

                                      Dus nee volgens mij kan dat geen kwaad, gewoon een goede shampoo op de juiste manier gebruiken.

                                      My 0.02€
                                      2002 MX-5 NB 1.6

                                      2011 Honda PCX

                                      Comment


                                      • Aan de mensen van wax-it:
                                        Een maand geleden heb ik mijn wagen volledig gekleid + de nodige lagen eraan toegevoegd. Wanneer ik nu mijn wagen was, durf ik al nog eens een stuk klei te gebruiken om zo hier en daar eens te wrijven. ( vliegen, vogelstront, etc. )

                                        Nu vroeg ik mij af of ik dan telkens opnieuw een beschermlaag moet aanbrengen? Ik klei enkel hier en daar eens een plekje ..

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Captain_Slow Bekijk Berichten
                                          Aan de mensen van wax-it:
                                          Een maand geleden heb ik mijn wagen volledig gekleid + de nodige lagen eraan toegevoegd. Wanneer ik nu mijn wagen was, durf ik al nog eens een stuk klei te gebruiken om zo hier en daar eens te wrijven. ( vliegen, vogelstront, etc. )

                                          Nu vroeg ik mij af of ik dan telkens opnieuw een beschermlaag moet aanbrengen? Ik klei enkel hier en daar eens een plekje ..
                                          Klei zal je bescherming wegnemen, tenzij het een nanocoating is

                                          Comment

                                          Working...
                                          X